Jak naprawdę wygląda rynek jednośladów w Polsce podsumowanie 2022 r

rejestracje motocykli nowych podsumowanie 2022 roku
rejestracje motocykli nowych podsumowanie 2022 roku
1104 ocen

Wiele portali podaje królowanie Hondy, my przyjrzeliśmy się bliżej wynikom rejestracji jednośladów w 2022 roku. Jak jest naprawdę? W jakiej kategorii która marka wygrywa? Rejestracje motocykli nowych 2022 podsumowanie wg kategorii i pojemności.

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

To byłoby nie fair po prostu przedrukować informację prasową dystrubuowaną przez Honde (jak zrobiła większość portali) dotyczącą swojego zwycięcstwa na rynku motocykli w Polsce. W związku z czym postanowiliśmy się przyjrzeć bliżej temu jak wygląda rynek motocykli i która z marek wygrywa w jakiej kategorii.

Podsumowanie roku 2022 rejestracje motocykli nowych

W zasadzie tylko Honda wyemitowała tego typu informację, co jest uzasadnione i trzeba im to oddać bezapelacyjnie Honda Polska wykonała kawał dobrej roboty i wśród rejestracji nowych jednośladów pozamiatała na rynku.

PozycjaMarkaUdział w rynku
1Honda17,40 %
2Yamaha11,15 %
3BMW11,04 %
4Junak5,19 %
5Romet Motors5,05 %

Rozbijmy to sobie na czynniki pierwsze czyli zacznijmy od pojemności silnika.

Rynek motocykli w Polsce prezentuje się następująco

Pojemności poniżej lub równe 125 cm3

Tu widać wyraźną przewagę Hondy, której jednak mocno depcze po piętach Junak - imponuje wzrost 66% względem ubiegłego roku. Najbardziej w tym segmencie traci BMW, który w totalu jest na 3 miejscu. Jednak przez brak oferty skuterów nie może rywalizować z Japończykami. Podium w 2022 roku zamyka nam Yamaha.

Marka2022Zmiana r/rUdział %
Honda191433,6 %19,0 %
Junak174566,0 %17,3 %
Yamaha96419,5 %9,6 %
Pozostałe marki54578,0 %54,1 %

Widzimy tu najbardziej dynamiczny wzrost rok do roku prawie 21% kategoria skuterów nam urosła.

Pomiędzy 125 cm3 a 250 cm3 KTM na 1 miejscu

Tutaj nie ma już oczywistych wyników wskakuje offroadowy gladiator na pierwszym miejscu mamy KTM, drugi na podium jest Husqvarna a na trzecim miejscu GAS GAS. patrząc jednak na tą kategorię widzimy, że stanowi ona bardzo nie wielku procent rynku i od do listopada 2022 zarejestrowano jedynie 241 jednośladów o tej pojemności silnika.

Marka2022Zmiana r/r
KTM863,6 %
Husqvarna44-22,8 %
GAS GAS32-15,8 %
Pozostałe marki79-14,1 %

Powyżej 250 cm3 a poniżej 500 cm3 czyli mocne skutery i 1 miejsce dla Hondy

Ponownie króluje Honda, pojawia się jednak nowy zawodnik w rankingu Benelli na drugiej pozycji. Co ciekawe włosi rywalizują zupełnie innymi sprzętami, pełno prawne motocykle od adv po klasyki. Zestawienie robi wrażenie i mówi co nieco o sympatykach motocykli w tej pojemności.

Marka2022Zmiana r/rUdział %
Honda96132,7 %29,4 %
Benelli415-22,9 %12,7 %
KTM37710,2 %11,5 %
Pozostałe marki151310,5 %46,3 %

Między 500 cm3 a 750 cm3 wygrywa Yamaha

Gdy zaczynamy wchodzić na wyżesze pojemności i kończy się dominacja skuterów na czoło stawki wysunęła się Yamaha dzięki swojemu liderowi kategorii Tenere 700 oraz najpopularniejszym nakedzie MT-07. Model ten zyskuje coraz więcej fanów co widać na grupach motocyklowych i po uczestnikach rajdów offroadowych. Nie dziwi zatem duży skok, bo aż 20% rok do roku. Tym samym Honda straciła aż 22% względem roku 2021. Stawkę zamyka tu Suzuki po raz pierwszy w zestawieniu.

Marka2022Zmiana r/rUdział %
Yamaha97320,4 %35,0 %
Honda546-21,9 %19,6 %
Suzuki403-4,5 %14,5 %
Pozostałe marki86025,7 %30,9 %

Czy tegoroczna premiera Hondy Translap pozwoli na odbicie straty w 2023 roku?

750cm3 a 1000 cm3 zaczyna robić się poważnie i BMW z 1 pozycją na podium

Król kategorii ciężkiej i wysokich pojemności może być tylko jeden. BMW Motorrad uciekł konkurencji. Na drugim miejscu mamy Yamahę dzięki zasłudze swoich sprawdzonych sportowych turystyków. Widać, że w tej kategorii Honda nie stoi już na podium. Wskoczył natomiast na 3 miejscu Triumph, czyżby udana kampania z udziałem Marcina Prokopa i jego podróży na Tigerach po bałkanach?

Marka2022Zmiana r/rUdział %
BMW621-4,3 %35,0 %
Yamaha4212,4 %19,6 %
Triumph3306,1 %14,5 %
Pozostałe marki96116,3 %30,9 %

W segmencie powyżej 750 cm 3 BMW Motorrad nie ma sobie równych. Kolejny rok z rzędu marka zajęła pierwszą pozycję z liczbą 2 068 zarejestrowanych motocykli. Najwyższy stopień na podium należał do niej również w segmencie Adventure. Najpopularniejszym modelem, podobnie jak w ubiegłym roku, był R 1250 GS Adventure (548 sztuk), który odnotował 10-proc. wzrost. Klienci docenili również model o większej pojemności w segmencie powyżej 1 700 cm3 - R18, który kupiło 112 motocyklistów, co przełożyło się na ponad 16-proc. udział w tej kategorii.

W ramach współpracy z polską Policją przy programie "Bezpieczniej na drogach - motocykle dla służby ruchu drogowego" do funkcjonariuszy trafiły 503 egzemplarze modelu R 1250 RT w specjalnej konfiguracji. Oprócz aktywnej służby na polskich drogach, motocykle będą wykorzystywane do celów szkoleniowych. Ponadto w 2022 r. na bazie modelu R18 powstało 7 niekonwencjonalnych customów. Zostały one stworzone przez poszczególnych dealerów marki w ramach międzynarodowej inicjatywy BMW Motorrad.

Królewska kategoria powyżej 1 litra pojemności ponownie dla BMW

BMW zdeklasowało pozostałe marki osiągając oszałamiający wynik 36% zarejestrowanych motocykli o pojemności powyżej 1000 cm3. Dam sobie głowę uciąć, że większość z tej liczby to R 1250 GS ale zyskuje zapewne również kategoria Heritage z wciąż świeżym i mocno promowanym R 18 w wielu ciekawych odmianach.

Marka2022Zmiana r/rUdział %
BMW13733,3 %36,1 %
Honda69415,5 %18,2 %
Harley-Davidson5388,7 %14,1 %
Pozostałe marki12031,3 %31,6 %

Nie dziwi zniknięcie Yamahy z podmium, nie mają po prostu motocykli które mogłyby konkurować w tej kategorii. Za to dziwi zniknięcie Triumpha, duże Tigery nie sprzedają się jednak aż tak dobrze.

Honda umacnia się w tej kategorii dokładając w tym roku NT1100, więc możemy się spodziewać, że oprócz Afryki Twin 1100 będzie powiększać udziały w tym segmencie również w tym roku.

Niemałym zaskoczeniem jest pojawienie się na 3 miejscu Harley-Davidson który do tej pory był wielkim nieobecnym. Plan odbudowy i odmłodzenia klienteli marki wydaje się działać oby tak dalej.

Przejdźmy do kategorii motocykli

Wyróżniamy tu zgodnie za PZPM (kolejność wg najpopularniejszych):

  1. STREET
  2. BIG SCOOTER
  3. ON/OFF
  4. CHOPPER & CRUISER
  5. TOURIST
  6. SUPERSPORT
  7. SPORT-TOURER

Jednak, żeby się nie rozdrabniać zajmiemy się tylko tymi które przekraczają rocznie 1000 sztuk zarejestrowanych od najbardziej licznej kategorii.

Street, kto rządzi na ulicach

Marka2022Zmiana r/rUdział %
Yamaha86018,8 %12,1 %
Romet Motors857-2,1 %12,0 %
Honda76314,9 %10,7 %
Pozostałe marki464515,5 %65,2 %

Łeb w łeb dzielką między siębie kategorię nakedów Yamaha i Romet Motors. Kolejny lift MT-07 ma się dobrze i winduje wyniki Yamahy, która zyskała rok do roku 18,8%.

Warto zaznaczyć, że ta kategoria to 30.8 % rynku jednośladów w Polsce. Widać, że gro z nas stawia na mobilność w mieście.

Drugie najpopularniejsze to Offroadowe sprzęty

Tutaj zazkakuje BMW, możnaby pomyśleć KTM czy Huskqvarna powinna być wyżej ale marki te nie inwestują w Polski rynek wystarczająco aby zdobywać serca klientów. Jakość obsługi posprzedażnej oraz mit odkrywajcych świat i skaczących przez kłody kierowców GSów żyje i ma się dobrze. Pozycja lidera pozostaje niezagrożona.

Marka2022Zmiana r/rUdział %
BMW1234-1,4 %27,5 %
Honda610-25,2 %13,6 %
Yamaha41321,1 %9,2 %
Pozostałe marki22322,4 %49,7 %

Widać, że lubimy przygody bo ta kategoria wzbudziła zainteresowanie 19,4 % rejestrujących motocykle w 2022 roku. Dużo straciła Honda -25%, czekamy na wyniki Translapa, który może tu namieszać. Yamaha mocno z kolei zyskała dzięki Tenere i Tenere World Raid. Zobaczymy co przyniesie 2023. Jeśli Yamaha nie przedstawi ciężkiego enduro o większej pojemności Honda w tym roku może mocno odskoczyć.

Podium podziału na kategorie zamykają Choppery i Cruissery

Wszyscy spodziewamy się Harley-Davidson na miejscu pierwszym jednak tu króluje Junak, nie stać nas na markę premium z Milwaukee i stawiamy na rodzimy sentyment i niską cenę. Na 3 miejscu też myślę, że zaskoczeniem będzie dla was Keeway. Ciężko konkurować ceną BMW R18 czy RnineT dlatego nie spodziewam się, żeby BMW pojawiło się w tym zestawieniu również w tym roku.

Marka2022Zmiana r/rUdział %
Junak74413,8 %35,2 %
Harley-Davidson31628,5 %14,9 %
Keeway26464 %12,5 %
Pozostałe marki791-7,9 %37,4 %

7,4% rynku należy do 4 najpopularniejszej kategorii motocykli turystycznych

Ponownie liderem ale już z nie tak wielką przewagą jest BMW Motorrad. Na drugim miejscu plasuje się Yamaha dzięki swoim Turystycznym Tracerom, co więcej po lifcie nowego TR-09 BMW może czuć się zagrożone w tej kategorii. Honda ze swoim nowym NT1100 próbuje dogonić pozostałą dwójkę na miejscu 3.

Marka2022Zmiana r/rUdział %
BMW39534,4 %23,2 %
Yamaha360-1,1 %21,2 %
Honda213363 %12,5 %
Pozostałe marki169949,8 %43,0 %

Dajcie koniecznie znać co myślicie o tych danych, czy coś było dla was zaskoczeniem, a może spodziewacie się jakiś przewrotów w tabelkach w nadchodzącym 2023 roku?

Przemysław Gąsiorowski

Sprawdź też nasze testy motocykli

siedzę z tyłu na Hondzie CB500X

Honda CB500X mały motocykl wielka frajda z jazdy - najlepsza recenzja jaką znajdziesz

Honda ST 1300 na tle malowniczej drogi

Honda ST 1300: Dlaczego warto zainteresować się tym turystycznym motocyklem?

Benelli TRK702x - motocykl do budżetowej turystyki we włoskim stylu

Benelli TRK702x - budżetowa turystyka we włoskim stylu. Dokładny test motocykla, wady i zalety nowości od Benelli.

BMW G310R - idealny motocykl dla początkujących?

BMW G310R: Czy to najlepszy wybór dla początkujących motocyklistów?

BMW R1300GS

Nowe BMW R 1300 GS - nowa era boxera

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej