

Jak naprawdę wygląda rynek jednośladów w Polsce podsumowanie 2022 r
Wiele portali podaje królowanie Hondy, my przyjrzeliśmy się bliżej wynikom rejestracji jednośladów w 2022 roku. Jak jest naprawdę? W jakiej kategorii która marka wygrywa? Rejestracje motocykli nowych 2022 podsumowanie wg kategorii i pojemności.
Spis treści
- Rynek motocykli w Polsce prezentuje się następująco
- Pojemności poniżej lub równe 125 cm3
- Pomiędzy 125 cm3 a 250 cm3 KTM na 1 miejscu
- Powyżej 250 cm3 a poniżej 500 cm3 czyli mocne skutery i 1 miejsce dla Hondy
- Między 500 cm3 a 750 cm3 wygrywa Yamaha
- 750cm3 a 1000 cm3 zaczyna robić się poważnie i BMW z 1 pozycją na podium
- Królewska kategoria powyżej 1 litra pojemności ponownie dla BMW
- Przejdźmy do kategorii motocykli
- Street, kto rządzi na ulicach
- Drugie najpopularniejsze to Offroadowe sprzęty
- Podium podziału na kategorie zamykają Choppery i Cruissery
- 7,4% rynku należy do 4 najpopularniejszej kategorii motocykli turystycznych
To byłoby nie fair po prostu przedrukować informację prasową dystrubuowaną przez Honde (jak zrobiła większość portali) dotyczącą swojego zwycięcstwa na rynku motocykli w Polsce. W związku z czym postanowiliśmy się przyjrzeć bliżej temu jak wygląda rynek motocykli i która z marek wygrywa w jakiej kategorii.

W zasadzie tylko Honda wyemitowała tego typu informację, co jest uzasadnione i trzeba im to oddać bezapelacyjnie Honda Polska wykonała kawał dobrej roboty i wśród rejestracji nowych jednośladów pozamiatała na rynku.
Pozycja | Marka | Udział w rynku |
---|---|---|
1 | Honda | 17,40 % |
2 | Yamaha | 11,15 % |
3 | BMW | 11,04 % |
4 | Junak | 5,19 % |
5 | Romet Motors | 5,05 % |
Rozbijmy to sobie na czynniki pierwsze czyli zacznijmy od pojemności silnika.
Rynek motocykli w Polsce prezentuje się następująco
Pojemności poniżej lub równe 125 cm3
Tu widać wyraźną przewagę Hondy, której jednak mocno depcze po piętach Junak - imponuje wzrost 66% względem ubiegłego roku. Najbardziej w tym segmencie traci BMW, który w totalu jest na 3 miejscu. Jednak przez brak oferty skuterów nie może rywalizować z Japończykami. Podium w 2022 roku zamyka nam Yamaha.
Marka | 2022 | Zmiana r/r | Udział % |
---|---|---|---|
Honda | 1914 | 33,6 % | 19,0 % |
Junak | 1745 | 66,0 % | 17,3 % |
Yamaha | 964 | 19,5 % | 9,6 % |
Pozostałe marki | 5457 | 8,0 % | 54,1 % |
Widzimy tu najbardziej dynamiczny wzrost rok do roku prawie 21% kategoria skuterów nam urosła.
Pomiędzy 125 cm3 a 250 cm3 KTM na 1 miejscu
Tutaj nie ma już oczywistych wyników wskakuje offroadowy gladiator na pierwszym miejscu mamy KTM, drugi na podium jest Husqvarna a na trzecim miejscu GAS GAS. patrząc jednak na tą kategorię widzimy, że stanowi ona bardzo nie wielku procent rynku i od do listopada 2022 zarejestrowano jedynie 241 jednośladów o tej pojemności silnika.
Marka | 2022 | Zmiana r/r |
---|---|---|
KTM | 86 | 3,6 % |
Husqvarna | 44 | -22,8 % |
GAS GAS | 32 | -15,8 % |
Pozostałe marki | 79 | -14,1 % |
Powyżej 250 cm3 a poniżej 500 cm3 czyli mocne skutery i 1 miejsce dla Hondy
Ponownie króluje Honda, pojawia się jednak nowy zawodnik w rankingu Benelli na drugiej pozycji. Co ciekawe włosi rywalizują zupełnie innymi sprzętami, pełno prawne motocykle od adv po klasyki. Zestawienie robi wrażenie i mówi co nieco o sympatykach motocykli w tej pojemności.
Marka | 2022 | Zmiana r/r | Udział % |
---|---|---|---|
Honda | 961 | 32,7 % | 29,4 % |
Benelli | 415 | -22,9 % | 12,7 % |
KTM | 377 | 10,2 % | 11,5 % |
Pozostałe marki | 1513 | 10,5 % | 46,3 % |
Między 500 cm3 a 750 cm3 wygrywa Yamaha
Gdy zaczynamy wchodzić na wyżesze pojemności i kończy się dominacja skuterów na czoło stawki wysunęła się Yamaha dzięki swojemu liderowi kategorii Tenere 700 oraz najpopularniejszym nakedzie MT-07. Model ten zyskuje coraz więcej fanów co widać na grupach motocyklowych i po uczestnikach rajdów offroadowych. Nie dziwi zatem duży skok, bo aż 20% rok do roku. Tym samym Honda straciła aż 22% względem roku 2021. Stawkę zamyka tu Suzuki po raz pierwszy w zestawieniu.
Marka | 2022 | Zmiana r/r | Udział % |
---|---|---|---|
Yamaha | 973 | 20,4 % | 35,0 % |
Honda | 546 | -21,9 % | 19,6 % |
Suzuki | 403 | -4,5 % | 14,5 % |
Pozostałe marki | 860 | 25,7 % | 30,9 % |
Czy tegoroczna premiera Hondy Translap pozwoli na odbicie straty w 2023 roku?
750cm3 a 1000 cm3 zaczyna robić się poważnie i BMW z 1 pozycją na podium
Król kategorii ciężkiej i wysokich pojemności może być tylko jeden. BMW Motorrad uciekł konkurencji. Na drugim miejscu mamy Yamahę dzięki zasłudze swoich sprawdzonych sportowych turystyków. Widać, że w tej kategorii Honda nie stoi już na podium. Wskoczył natomiast na 3 miejscu Triumph, czyżby udana kampania z udziałem Marcina Prokopa i jego podróży na Tigerach po bałkanach?
Marka | 2022 | Zmiana r/r | Udział % |
---|---|---|---|
BMW | 621 | -4,3 % | 35,0 % |
Yamaha | 421 | 2,4 % | 19,6 % |
Triumph | 330 | 6,1 % | 14,5 % |
Pozostałe marki | 961 | 16,3 % | 30,9 % |
W segmencie powyżej 750 cm 3 BMW Motorrad nie ma sobie równych. Kolejny rok z rzędu marka zajęła pierwszą pozycję z liczbą 2 068 zarejestrowanych motocykli. Najwyższy stopień na podium należał do niej również w segmencie Adventure. Najpopularniejszym modelem, podobnie jak w ubiegłym roku, był R 1250 GS Adventure (548 sztuk), który odnotował 10-proc. wzrost. Klienci docenili również model o większej pojemności w segmencie powyżej 1 700 cm3 - R18, który kupi ło 112 motocyklistów, co przełożyło się na ponad 16-proc. udział w tej kategorii.
W ramach współpracy z polską Policją przy programie "Bezpieczniej na drogach - motocykle dla służby ruchu drogowego" do funkcjonariuszy trafiły 503 egzemplarze modelu R 1250 RT w specjalnej konfiguracji. Oprócz aktywnej służby na polskich drogach, motocykle będą wykorzystywane do celów szkoleniowych. Ponadto w 2022 r. na bazie modelu R18 powstało 7 niekonwencjonalnych customów. Zostały one stworzone przez poszczególnych dealerów marki w ramach międzynarodowej inicjatywy BMW Motorrad.
Królewska kategoria powyżej 1 litra pojemności ponownie dla BMW
BMW zdeklasowało pozostałe marki osiągając oszałamiający wynik 36% zarejestrowanych motocykli o pojemności powyżej 1000 cm3. Dam sobie głowę uciąć, że większość z tej liczby to R 1250 GS ale zyskuje zapewne również kategoria Heritage z wciąż świeżym i mocno promowanym R 18 w wielu ciekawych odmianach.
Marka | 2022 | Zmiana r/r | Udział % |
---|---|---|---|
BMW | 1373 | 3,3 % | 36,1 % |
Honda | 694 | 15,5 % | 18,2 % |
Harley-Davidson | 538 | 8,7 % | 14,1 % |
Pozostałe marki | 1203 | 1,3 % | 31,6 % |
Nie dziwi zniknięcie Yamahy z podmium, nie mają po prostu motocykli które mogłyby konkurować w tej kategorii. Za to dziwi zniknięcie Triumpha, duże Tigery nie sprzedają się jednak aż tak dobrze.
Honda umacnia się w tej kategorii dokładając w tym roku NT1100, więc możemy się spodziewać, że oprócz Afryki Twin 1100 będzie powiększać udziały w tym segmencie również w tym roku.
Niemałym zaskoczeniem jest pojawienie się na 3 miejscu Harley-Davidson który do tej pory był wielkim nieobecnym. Plan odbudowy i odmłodzenia klienteli marki wydaje się działać oby tak dalej.
Przejdźmy do kategorii motocykli
Wyróżniamy tu zgodnie za PZPM (kolejność wg najpopularniejszych):
- STREET
- BIG SCOOTER
- ON/OFF
- CHOPPER & CRUISER
- TOURIST
- SUPERSPORT
- SPORT-TOURER
Jednak, żeby się nie rozdrabniać zajmiemy się tylko tymi które przekraczają rocznie 1000 sztuk zarejestrowanych od najbardziej licznej kategorii.
Street, kto rządzi na ulicach
Marka | 2022 | Zmiana r/r | Udział % |
---|---|---|---|
Yamaha | 860 | 18,8 % | 12,1 % |
Romet Motors | 857 | -2,1 % | 12,0 % |
Honda | 763 | 14,9 % | 10,7 % |
Pozostałe marki | 4645 | 15,5 % | 65,2 % |
Łeb w łeb dzielką między siębie kategorię nakedów Yamaha i Romet Motors. Kolejny lift MT-07 ma się dobrze i winduje wyniki Yamahy, która zyskała rok do roku 18,8%.
Warto zaznaczyć, że ta kategoria to 30.8 % rynku jednośladów w Polsce. Widać, że gro z nas stawia na mobilność w mieście.
Drugie najpopularniejsze to Offroadowe sprzęty
Tutaj zazkakuje BMW, możnaby pomyśleć KTM czy Huskqvarna powinna być wyżej ale marki te nie inwestują w Polski rynek wystarczająco aby zdobywać serca klientów. Jakość obsługi posprzedażnej oraz mit odkrywajcych świat i skaczących przez kłody kierowców GSów żyje i ma się dobrze. Pozycja lidera pozostaje niezagrożona.
Marka | 2022 | Zmiana r/r | Udział % |
---|---|---|---|
BMW | 1234 | -1,4 % | 27,5 % |
Honda | 610 | -25,2 % | 13,6 % |
Yamaha | 413 | 21,1 % | 9,2 % |
Pozostałe marki | 2232 | 2,4 % | 49,7 % |
Widać, że lubimy przygody bo ta kategoria wzbudziła zainteresowanie 19,4 % rejestrujących motocykle w 2022 roku. Dużo straciła Honda -25%, czekamy na wyniki Translapa, który może tu namieszać. Yamaha mocno z kolei zyskała dzięki Tenere i Tenere World Raid. Zobaczymy co przyniesie 2023. Jeśli Yamaha nie przedstawi ciężkiego enduro o większej pojemności Honda w tym roku może mocno odskoczyć.
Podium podziału na kategorie zamykają Choppery i Cruissery
Wszyscy spodziewamy się Harley-Davidson na miejscu pierwszym jednak tu króluje Junak, nie stać nas na markę premium z Milwaukee i stawiamy na rodzimy sentyment i niską cenę. Na 3 miejscu też myślę, że zaskoczeniem będzie dla was Keeway. Ciężko konkurować ceną BMW R18 czy RnineT dlatego nie spodziewam się, żeby BMW pojawiło się w tym zestawieniu również w tym roku.
Marka | 2022 | Zmiana r/r | Udział % |
---|---|---|---|
Junak | 744 | 13,8 % | 35,2 % |
Harley-Davidson | 316 | 28,5 % | 14,9 % |
Keeway | 264 | 64 % | 12,5 % |
Pozostałe marki | 791 | -7,9 % | 37,4 % |
7,4% rynku należy do 4 najpopularniejszej kategorii motocykli turystycznych
Ponownie liderem ale już z nie tak wielką przewagą jest BMW Motorrad. Na drugim miejscu plasuje się Yamaha dzięki swoim Turystycznym Tracerom, co więcej po lifcie nowego TR-09 BMW może czuć się zagrożone w tej kategorii. Honda ze swoim nowym NT1100 próbuje dogonić pozostałą dwójkę na miejscu 3.
Marka | 2022 | Zmiana r/r | Udział % |
---|---|---|---|
BMW | 395 | 34,4 % | 23,2 % |
Yamaha | 360 | -1,1 % | 21,2 % |
Honda | 213 | 363 % | 12,5 % |
Pozostałe marki | 1699 | 49,8 % | 43,0 % |
Dajcie koniecznie znać co myślicie o tych danych, czy coś było dla was zaskoczeniem, a może spodziewacie się jakiś przewrotów w tabelkach w nadchodzącym 2023 roku?
Przemysław Gąsiorowski
Sprawdź też nasze testy motocykli

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej

WSK 125 – motocykl z długą historią

Royal Enfield Continental GT 650 – klasyczny miejski cafe racer z wyścigowym rodowodem

Szczera Recenzja BMW S1000XR: Opinia Motocyklisty

Royal Enfield Meteor 350 - szyk, styl i wygoda - nasza recenzja

Recenzja BMW R 1250 GS HP: Odkryj Niezwykły Motocykl, Który Zmienia Zasady Gry

Objeżdżamy Hondę Africa Twin Adventure Sports ES model 2022

Motocykl Yamaha XSR 125 w wersji Legacy – piękna klasyka na kategorię B

Honda Rebel 1100 z DCT? Czy to udane połączenie klasyki z nowoczesnością sprawdzamy.

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

BMW R18 B nikt nie przejdzie obojętnie - recenzja baggera od Motorrad

BMW F 850 GS - recenzja średniego z rodziny GSów za to najlepszego w offroad (opinia i dane techniczne)

Yamaha MT 125 - najlepszy motocykl na początek - cena, informacje i dane techniczne

Harley Davidson Sportster S 2021: Cała Prawda o legendarnym modelu!

Recenzja Harley Davidson Street Bob 114: Nowa definicja wolności na dwóch kołach!

Yamaha Tracer 700 kontra Honda NC750X co wybrać na pierwszy motocykl?

Kawasaki Ninja – smok na dwóch kołach

Opinia o Harley Davidson Pan America 1250 Special - czy warto?

Honda Varadero - legenda w świecie motocykli turystycznych

Recenzja Harley Davidson LiveWire - elektryzujący weteran
