Motocykl WSK 125 widok z boku

WSK 125 – motocykl z długą historią

Są rzeczy, które niewątpliwie kojarzą się z PRL-em, a przy tym wywołują pozytywne skojarzenia. Tak jest na pewno w przypadku motocykla WSK 125. Ówcześnie był on marzeniem wielu osób i nie inaczej jest współcześnie, wszak do teraz wspomina się go z sentymentem.

Motocykl WSK 125 widok z przodu

WSK 125 – poznaj historię motocykla z duszą

Motocykl WSK 125 został wyprodukowany przez polskiego producenta, a dokładnie Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku. Produkcja działała już od 1955 roku, choć warto tutaj zauważyć, że motocykle cieszyły się tak dużą popularnością, że nie nadążano z wytwarzaniem jednośladów. Te pojazdy miały niską cenę, dzięki temu naprawdę sporo osób mogło pozwolić sobie na ich zakup. Sama linia projektowa została wymyślona przez polskich inżynierów i co ważne każdy motocykl posiadał rozpoznawalne oznaczenie WSK.

Motocykl WSK 125 widok z boku

Dzięki powołaniu grupy badawczej, która pracowała w dziale konstrukcyjnym powstało naprawdę wiele ciekawych modeli, w tym oczywiście najpopularniejszy, czyli z silnikiem wsk 125 . W 1962 roku wyprodukowano aż 250 tys. modeli, choć ich znaczna część była eksportowana do krajów bloku wschodniego, w tym ZSRR. W 1973 roku świdnicka fabryka świętowała wyprodukowanie milionowego egzemplarza. W kolejnych latach zaczęto produkować modele dedykowane młodym odbiorcom, które miały być bardziej nowoczesne. Niestety ten projekt nie cieszył się już tak dużym uznaniem. Ostatni model został wypuszczony 31 października 1985 roku i niestety był to ostatni motocykl wyprodukowany w Polsce.

Silnik motocykla WSK 125

Charakterystyka popularnej WSK-i – co warto wiedzieć o podzespołach

Motocykle WSK klasy 125 cm3 były produkowane seryjnie. Wśród nich można wymienić WSK M06, WSK M 06 Z, WSK M 06 L, czy WSK M1 150. Motocykle WSK 125 zostały wyposażone w dwusuwowy gaźnikowy silnik z przepłukiwaniem zwrotnym. Na pewno na uwagę zasługuje zawieszenie w ramie, gdzie przód silnika ułożony był sztywno do uchwytu, z kolei tył połączony był z uchwytem wahliwym.

Kierownica motocykla WSK 125

Ciekawy był też system smarowania, gdzie dodatek oleju do benzyny występował w stosunku 1:20. W każdym modelu występował zapłon elektryczny. Na pewno na uwagę zasługiwało również ładowanie akumulatora, które było wykonywane prądem przemiennym iskrownika-prądnicy przez prostownik selenowy, który znajdował się w lampie przedniej. Jeżeli zaś chodzi o kadłub silnika to był on dzielony i wykonany ze stopu aluminium. Natomiast wał korbowy był wykonywany ze stali węglowej, a czopy ze stali stopowej.

Siedzenie motocykla WSK 125

Maksymalna prędkość jaką osiągał motocykl bez pasażera to 80 km na godzinę, choć zasadniczo szybkość użytkowa wynosiła 60 km/h. Motocykl posiadał bardzo dobrą zdolność pokonywania wzniesień. Miał 2 metry 10 cm długości, nie wliczając w to bagażnika. Z kolei ostatnie modele WSK 125 miały już długość 2 metry 20 cm. Motocykle były także wyposażone w pompkę i komplet narzędzi.

Koła motocykla WSK 125

Trzeba zauważyć, że były stosunkowo bezpieczne, a to za sprawą hamulców bębnowych, sterowanych mechanicznie. W tym przypadku bębny były wykonane ze stopu lekkiego z wtopioną żeliwną wkładką o średnicy 135 mm. Skrzynia biegów była 3-biegowa z kołami stale zazębionymi. Na samym początku rama podwozia była zamknięta, wykonana z rur okrągłych i prostokątnych, natomiast później zawieszenie przednie miało zmienioną sprężynę i już od 1973 roku produkowano tylko takie motocykle.

Tablica rejestracyjna motocykla WSK 125

Wady i zalety WSK 125

Stara, poczciwa WSK 125 do teraz jest towarem chodliwym. Trudno się temu dziwić, wszak te motocykle często nazywa się niezawodnymi, czy też „nie do zdarcia”. Są bardzo trwałe, a przy tym łatwe w obsłudze i wygodne w prowadzeniu. Dodatkowo motocykl nie dymi intensywnie i nie mostkuje świecy.

Przód i lusterka motocykla WSK 125

Trzeba też przyznać, że zapewnia maksimum komfortu jazdy, a przy tym kierowca może odczuwać wzrost momentu obrotowego. Dynamiczny silnik i świetny układ zapłonu to kolejne zalety WSK-i, choć można spotkać się z opiniami, że układ zapłonu jest trudny w obsłudze. Niektórzy uważają, że także skrzynia biegów utrudniała jazdę, ale tak naprawdę problemy wynikały z niewłaściwej techniki zmiany biegów. Zatem kierowca musiał się z WSK-ą po prostu „oswoić”, by później się z nią prawdziwie „zaprzyjaźnić”.

Tylne światło motocykla WSK 125

Poradnik dla użytkowników, czyli jak ustawić zapłon WSK 125?

Ustawienie zapłonu tzw. „wieśki” nie jest wcale nad wyraz skomplikowane i tak naprawdę wystarczy odrobinę zaangażowania, cierpliwości i można wykonać to samodzielnie. Na samym początku będziemy potrzebować kawałek stalowego pręta i świecy z gwintem. Ale pamiętajcie, że musi ona pasować do głowicy motocykla. Potrzebujemy również czujnika zegarowego, który pokazuje przesunięcie z dokładnością do 1/100 mm.

Czas więc przejść do pracy. Pozbywamy się porcelanowego rdzenia świecy z elektrodami. Usunięcie elektrody zewnętrznej zasadniczo nie powinno być problematyczne, natomiast wyjęcie porcelanowego izolatora jest nieco trudniejsze. Na szczęście można sobie z tym poradzić, wystarczy tylko zeszlifować zagnieciony kołnierz.

W następnym etapie musimy przewrócić osiowo wałek ze śrubą, która zaciska czujnik w położeniu, tak aby się nie przemieszczał. Tutaj możemy użyć wiertarki. Pozostaje już tylko wygwintować, a korpus świecy i tulejki polutować. W ostatnim etapie należy sondę, czyli stalowy pręt włożyć w tłok, tak by podczas górnego położenia przesuwał mechanizm w górę i w dół, a przy tym nie przekraczał zakresu pomiarowego czujnika.

Plany na przyszłość - czy WSK-a zostanie „wskrzeszona”?

Zbiornik paliwa motocykla WSK 125

Motocykle WSK, czyli legenda PRL-u ponownie mogą zostać królami polskich dróg. Choć minęło już ponad 30 lat, to z inicjatywy burmistrza Świdnika ten pomysł przestał być już sferą marzeń i powoli staje się planem biznesowym miasta. Jest naprawdę wiele potencjalnych firm, które są zainteresowane produkowaniem legendarnych motocykli. Aktualnie trwają prace, by nowa WSK wyjechała z linii produkcyjnej.

Prawdopodobnie motocykl pojawi się w dwóch wersjach. Jedna z nich będzie dedykowana do turystyki i wyposażona w jednocylindrowy dwusuwowy silnik oraz 22 litrowy zbiornik paliwa. Z kolei druga będzie bardziej sportowa i będzie posiadać 28-konny silnik i pojemność 19 litrów.

Wydech motocykla WSK 125

Gdzie kupić „wieśkę” i ile kosztują części?

Pomimo tego, że WSK 125 ma już swoje lata, to nadal jej cena jest wysoka. Modele w dobrym stanie po remoncie można zakupić na portalach aukcyjnych za ok. 5 tys. zł. Oczywiście są także tańsze. Te przeznaczone do remontu można nabyć nawet za 2 tys. zł.

Pewnie zastanawiacie się, ile kosztują poszczególne części do motoru wsk 125. Cena wcale nie jest wysoka i za dobry silnik wsk 125 z gaźnikiem trzeba zapłacić ok. 800 zł, ale to tak naprawdę najdroższy element, bo liczniki czy koła kosztują ok. 60 zł, a za dobrą lampę trzeba zapłacić 200 zł. Czego się jednak nie robi, by wskrzesić swój ulubiony motocykl…

A jakie Wy macie doświadczenia ze swoimi WSK-ami? Czy czekacie na premierę nowego WSK 125?

Sprawdź też nasze testy motocykli

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej

Motocykl WSK 125 widok z boku

WSK 125 – motocykl z długą historią

Recenzja motocykla Royal Enfield Continental GT 650

Royal Enfield Continental GT 650 – klasyczny miejski cafe racer z wyścigowym rodowodem

BMW S1000 XR

Szczera Recenzja BMW S1000XR: Opinia Motocyklisty

Recenzja motocykla Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350 - szyk, styl i wygoda - nasza recenzja

BMW F 850 GS Triple Black

Recenzja BMW R 1250 GS HP: Odkryj Niezwykły Motocykl, Który Zmienia Zasady Gry

Lewa strona motocykla od przodu

Objeżdżamy Hondę Africa Twin Adventure Sports ES model 2022

Recenzja Yamahy XSR 125 w wersji Legacy

Motocykl Yamaha XSR 125 w wersji Legacy – piękna klasyka na kategorię B

Honda CMX Rebel 1100 DCT

Honda Rebel 1100 z DCT? Czy to udane połączenie klasyki z nowoczesnością sprawdzamy.

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

BMW R 18 B recenzja boksera motorrad

BMW R18 B nikt nie przejdzie obojętnie - recenzja baggera od Motorrad

BMW F 850 GS Triple Black

BMW F 850 GS - recenzja średniego z rodziny GSów za to najlepszego w offroad (opinia i dane techniczne)

Yamaha MT 125

Yamaha MT 125 - najlepszy motocykl na początek - cena, informacje i dane techniczne

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Harley Davidson Sportster S 2021: Cała Prawda o legendarnym modelu!

Harley Davidson Street Bob 114

Recenzja Harley Davidson Street Bob 114: Nowa definicja wolności na dwóch kołach!

2023 Yamaha Ténéré 700 i Ténéré 700 Rally Edition

Yamaha Tracer 700 kontra Honda NC750X co wybrać na pierwszy motocykl?

Kawasaki Ninja widok z boku

Kawasaki Ninja – smok na dwóch kołach

Harley Davidson Pan America 1250 Special

Opinia o Harley Davidson Pan America 1250 Special - czy warto?

Honda Varadero ikona wśród motocykli turystycznych

Honda Varadero - legenda w świecie motocykli turystycznych

Harley Davidson LiveWire widok z boku

Recenzja Harley Davidson LiveWire - elektryzujący weteran

Aprilia shiver 900 recenzja

Recenzja Aprilia Shiver 900, prawie litr, a mocy jednak nie tak dużo