schemat y-amt
889 ocen

Pierwszym modelem wyposażonym w zautomatyzowaną skrzynię biegów Y-AMT jest naked **Yamaha MT-09 **to motocykl, który zdobył serca wielu motocyklistów na całym świecie dzięki swojej wszechstronności i wyjątkowym osiągom. Wprowadzenie zautomatyzowanej skrzyni biegów Y-AMT do tego modelu to krok naprzód w technologii motocyklowej, który ma na celu zwiększenie wygody i przyjemności z jazdy. W tym artykule przyjrzymy się bliżej, czym jest Y-AMT, jak działa i jakie korzyści przynosi motocyklistom.

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

Co to jest Y-AMT i jak działa zautomatyzowana skrzynia biegów w Yamaha MT-09?

wybór automat manual

Y-AMT, czyli Yamaha Automated Manual Transmission, to zaawansowana technologicznie zautomatyzowana skrzynia biegów, która została oficjalnie zaprezentowana przez yamaha motor wraz z modelem MT-09. Zamiast tradycyjnej dźwigni zmiany biegów i sprzęgła, Y-AMT wykorzystuje układ elektroniczny, który automatycznie zarządza zmianą biegów. Dzięki temu motocyklista może w pełni skupić się na samej jeździe, nie martwiąc się o ręczną zmianę biegów.

Jakie są główne funkcje zautomatyzowanej skrzyni biegów Y-AMT?

Główne funkcje Y-AMT obejmują automatyczną zmianę biegów, co oznacza, że motocyklista nie musi używać dźwigni zmiany biegów ani sprzęgła podczas jazdy. System Y-AMT pozwala na płynne i szybkie przełączanie biegów, co jest szczególnie przydatne podczas sportowej jazdy. Dodatkowo, Y-AMT oferuje różne tryby jazdy, które można dostosować do warunków na drodze i stylu jazdy motocyklisty. tryby pracy y-amt

Jak wygląda zmiana biegów ze skrzynią y-amt?

System Y-AMT pozwala na dostosowanie charakterystyki zmiany biegów maszyny do preferencji motocyklisty i różnych warunków drogowych poprzez wybór obsługiwanej palcami ręcznej przekładni „MT” lub w pełni automatycznej „AT”.

MT obsługa kciukiem i palcem wskazującym

W przypadku skrzyni manualnej (MT) zmiana biegów jest szybka i precyzyjna - odbywa się ona po naciśnięciu przycisku, bez konieczności angażowania klamki sprzęgła. Zmiana biegów odbywa się za pomocą palca wskazującego i kciuka przy użyciu dwóch dźwigni kołyskowych – "plus" służy do zmiany biegu na wyższy, a "minus" do zmiany na niższy. Aby uzyskać większą kontrolę podczas bardziej sportowej jazdy, obie dźwignie można obsłużyć palcem wskazującym - "plus" w celu przełączenia na wyższy bieg, a "minus" w celu redukcji biegu, co zapewnia większą swobodę, ponieważ nie trzeba zdejmować kciuka z kierownicy. Rozmiar, położenie i skok dźwigni zostały idealnie zaprojektowane z myślą o obsłudze w rękawicach, co oznacza, że do zmiany biegów wymagany jest tylko minimalny ruch palca.

Sprzęgło jest uruchamiane bardzo progresywnie, zapewniając kierowcy całkowicie naturalne działanie przy każdej prędkości. Koncepcja modelu MT zakłada maksymalne wykorzystanie charakterystyki mocy silników typu crossplane i najbardziej sportowe tryby jazdy, zwiększając tym samym radość ze sportowej jazdy. A ponieważ każda zmiana biegów jest bardziej równomierna niż w przypadku korzystania z najnowszego quickshiftera, radość i zastrzyk adrenaliny podczas szybkiej zmiany biegów w najbardziej sportowych warunkach są dla kierowcy jeszcze większe.

Korzystając z całkowicie automatycznej skrzyni biegów (AT), motocykliści mogą wybierać między dwoma programami dostosowanymi do różnych warunków jazdy; można je łatwo przełączać w dowolnym momencie za pomocą obsługiwanego kciukiem przycisku „mode”.

Zwolennicy ostrzejszej jazdy mogą wybrać wersję „D+”, która umożliwia przełączanie biegów w sportowym stylu, co z kolei umożliwia korzystanie z całego zakresu obrotów i przekłada się na niezwykłe emocje z jazdy przy zachowaniu zalet w pełni automatycznej skrzyni biegów.

Osoby dojeżdżające do pracy lub przemierzające długie dystanse na autostradzie mogą wybrać tryb „D”, który zapewnia łagodniejszą zmianę biegów przy niskich obrotach, co pozwala kierowcy zachować maksymalną pewność siebie.

Korzystając z AT, kierowca może w dowolnym momencie wybrać tryb ręczny, posługując się jedynie kołyskowymi dźwigniami. We wszystkich przypadkach, Y-AMT zapewnia liniową zmianę przełożeń, pozwalając kierowcy skupić się na pozycji ciała, pokonywaniu zakrętów, hamowaniu i przyspieszaniu zarówno w mieście, jak i na trasie.

Wyrafinowane połączenie zmieniło ułożenie biegów, w przeciwieństwie do standardowej kombinacji 1, N, 2... mamy teraz N, 1, 2, 3, 4, 5, 6, dzięki czemu zniwelowano szarpnięcie pomiędzy biegami 1 i 2.

Jakie są korzyści z używania Y-AMT w motocyklu Yamaha MT-09?

Używanie Y-AMT w Yamaha MT-09 przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim, automatyczna zmiana biegów zwiększa wygodę jazdy, eliminując potrzebę manualnej obsługi dźwigni zmiany biegów i sprzęgła. To oznacza mniejsze zmęczenie szczególnie podczas jazdy w mieście, długich tras oraz większą koncentrację na drodze. Dodatkowo, Y-AMT zapewnia optymalne przełożenia, co może poprawić osiągi motocykla i zmniejszyć zużycie paliwa.

Jak Y-AMT wpływa na osiągi i wygodę jazdy?

Y-AMT znacząco wpływa na osiągi i wygodę jazdy motocykla Yamaha MT-09. Automatyczna zmiana biegów odbywa się błyskawicznie, co pozwala na utrzymanie stałej prędkości i płynności jazdy. Dzięki temu motocyklista może cieszyć się dynamiczną i sportową jazdą bez obaw o niewłaściwe przełożenia. Ponadto, brak konieczności używania sprzęgła i dźwigni zmiany biegów zwiększa komfort jazdy, szczególnie w miejskich warunkach.

Jakie są zalety i wady manualnej skrzyni biegów w Yamaha MT-09?

zmiana biegów yamaha automat

Manualna skrzynia biegów w Yamaha MT-09 ma swoje zalety i wady. Do zalet można zaliczyć większą kontrolę nad zmianą biegów, co jest cenione przez wielu doświadczonych motocyklistów, którzy lubią mieć pełną władzę nad maszyną. Jednakże, ręczna zmiana biegów może być męcząca i wymagać większej uwagi, co może być wadą, zwłaszcza podczas długich tras czy w miejskim ruchu.

Jak zautomatyzowana skrzynia biegów Y-AMT wpływa na styl jazdy motocyklisty?

zmiana biegów yamaha automat

Zautomatyzowana skrzynia biegów Y-AMT znacząco wpływa na styl jazdy motocyklisty, oferując nowe możliwości i zwiększając wygodę. Dzięki automatycznej zmianie biegów, motocyklista może skupić się na samej jeździe, ciesząc się płynnością i dynamiką jazdy. Y-AMT pozwala również na dostosowanie trybów jazdy do warunków na drodze, co wpływa na lepsze wrażenia z jazdy i większe bezpieczeństwo.

Jakie tryby jazdy oferuje Y-AMT w Yamaha MT-09?

Y-AMT w Yamaha MT-09 oferuje różne tryby jazdy, które można dostosować do warunków na drodze i stylu jazdy motocyklisty. Do najpopularniejszych trybów należą tryb sportowy, który zapewnia dynamiczną i agresywną jazdę, oraz tryb komfortowy, który zwiększa wygodę i płynność jazdy. Dzięki temu motocyklista może łatwo dostosować motocykl do swoich potrzeb i preferencji.

Jak zmienia się doświadczenie jazdy z Y-AMT w zakrętach?

Doświadczenie jazdy z Y-AMT w zakrętach jest znacznie lepsze niż w przypadku manualnej skrzyni biegów. Automatyczna zmiana biegów pozwala na płynne przechodzenie przez zakręty bez konieczności ręcznego zmieniania biegów, co zwiększa kontrolę nad motocyklem i bezpieczeństwo jazdy. Dodatkowo, Y-AMT zapewnia optymalne przełożenia, co pozwala na lepsze wykorzystanie mocy silnika i dynamiczną jazdę w zakrętach.

Dlaczego Yamaha MT-09 z wersją Y-AMT to nowy wymiar jazdy na motocyklu?

Yamaha MT-09 z wersją Y-AMT to nowy wymiar jazdy na motocyklu, który łączy zaawansowaną technologię z wyjątkowymi osiągami i wygodą. Zautomatyzowana skrzynia biegów Y-AMT pozwala na płynną i dynamiczną jazdę, eliminując potrzebę ręcznego zmieniania biegów. Dzięki temu motocyklista może skupić się na samej jeździe, ciesząc się pełnią wrażeń z jazdy.

Jakie innowacje wprowadza Y-AMT w motocyklu Yamaha MT-09?

Już wcześniej Yamaha wyznaczała nowe standardy w dziedzinie technologii automatycznej zmiany biegów w motocyklach, dlatego prawie dwie dekady temu opracowała system YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shift) do sportowo-turystycznego modelu FJR1300. YCC-S był wyposażony w automatyczny, hydrauliczny system sprzęgła, który pozwalał motocykliście na ręczną zmianę biegów za pomocą obsługiwanej palcami dźwigni.

YCC-S pod wieloma względami wyprzedzało swoje czasy, a teraz, dzięki postępowi technologicznemu Yamahy, Y-AMT zmieni oblicze sportowej jazdy.

Układ Y-AMT to najbardziej sportowe rozwiązanie w sektorze jednośladów, stanowiące nowatorską alternatywę dla przyszłego pokolenia motocyklistów, którzy oczekują radości i osiągów zapewnianych przez manualne skrzynie, a jednocześnie zyskają wygodę, jaką dają w pełni automatyczne skrzynie biegów.

W przeciwieństwie do systemu YCC-S uruchamianego hydraulicznie, system Y-AMT wykorzystuje dwa elektryczne siłowniki spełniające funkcje tradycyjnie realizowane przez lewą dłoń i stopę motocyklisty. Ważący zaledwie 2,8 kg system jest smukły i lekki – i to bez naruszenia filozofii kompaktowej konstrukcji nośnej opracowanej przez Yamahę, bez poszerzenia silnika, z zachowaniem wrażenia lekkiego konwencjonalnego motocykla o doskonałym prowadzeniu i osiągach.

Współpracując z opracowanym przez Yamahę systemem elektronicznego sterowania przepustnicą (YCC-T), różnymi trybami jazdy i funkcjami tempomatu, motocykl wyposażony w układ Y-AMT można skonfigurować do każdego rodzaju jazdy.

Podczas gdy poprzednie podobne przekładnie motocyklowe były przeznaczone do zastosowań turystycznych, Y-AMT został opracowany w celu zwiększenia radości z osiągów silnika, umożliwiając kierowcy skupienie się na bardziej ekscytujących aspektach jazdy.

Maszyny wyposażone w układ Y-AMT zmienią postrzeganie jazdy na motocyklach, zapewniając jeszcze bardziej ekscytujące wrażenia z jazdy i dostarczając Kando – to japońskie słowo wyrażające uczucie głębokiej satysfakcji i ekscytacji odczuwane w kontakcie z produktem o wyjątkowej wartości, jakości i wydajności.

Jak Y-AMT wpływa na rynek motocykli i konkurencję?

Y-AMT ma za zadanie raczej gonienie konkurencji niż wyznaczanie trendów. Wprowadzenie zautomatyzowanej skrzyni biegów do oferty Yamaha pokazuje, że firma nie odstaje i również chce ugryźć kawałek tortu. Lider rynku Honda i jej najlepiej sprzedająca się DCT zyskała kolejnego konkurenta, to dobrze, rywalizacja na tym polu powinna przysłużyć się nam konsumentom.

Najważniejsze dane techniczne

  • Ręczna zmiana przełożeń za pomocą przełącznika „kołyskowego” obsługiwanego palcem
  • Dwa tryby automatycznej zmiany biegów: D+ (bardziej sportowa zmiana biegów) i D
  • Automatyczne sprzęgło i skrzynia biegów uruchamiane przez silnik elektryczny
  • Masa: 2,8 kg

Co oferuje konkurencja?

Inni producenci motocykli również wprowadzają swoje zautomatyzowane skrzynie biegów, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów oraz dostosować się do nowoczesnych trendów w motoryzacji.

Honda ma DCT i e-clutch

Przykładem może być Honda, która wprowadziła dwusprzęgłową skrzynię biegów DCT (Dual Clutch Transmission) w modelach takich jak Africa Twin czy NC750X oraz Honda E-Clutch w segmencie FUN.

BMW ma ASA

Automated Shift Assistant(ASA) używa elektromechanicznych siłowników do automatyzacji sprzęgła i zmiany biegów, co ułatwia start, zatrzymanie oraz manewrowanie bez potrzeby manualnego używania dźwigni sprzęgła.

Harley ma elektryka

Wprowadzenie zautomatyzowanych skrzyń biegów to także odpowiedź na rosnące zainteresowanie motocyklami elektrycznymi, które z natury mają prostsze układy napędowe. Firmy takie jak Zero Motorcycles i Harley-Davidson z modelem LiveWire już teraz oferują motocykle elektryczne, które nie wymagają tradycyjnych skrzyń biegów. Nie tylko producenci motocykli, ale również dostawcy technologii i podzespołów, jak Bosch i Continental, pracują nad innowacjami w zakresie automatycznych skrzyń biegów i systemów wspomagających jazdę. Wszystko to wskazuje na dynamiczny rozwój tej technologii, która z pewnością wpłynie na przyszłość motocyklizmu.

Jakie są przyszłe kierunki rozwoju zautomatyzowanych skrzyń biegów w motocyklach?

Przyszłe kierunki rozwoju zautomatyzowanych skrzyń biegów w motocyklach obejmują dalsze udoskonalanie technologii i zwiększanie jej dostępności. Możemy spodziewać się, że zautomatyzowane skrzynie biegów będą coraz bardziej zaawansowane, oferując jeszcze większą wygodę i lepsze osiągi. Ponadto, rozwój technologii elektronicznych i oprogramowania pozwoli na jeszcze bardziej precyzyjne i szybkie zmiany biegów, co przyczyni się do jeszcze lepszych wrażeń z jazdy.