Prezentacja Zautomatyzowanego Asystenta Zmiany Biegów (ASA) na BMW Motorrad Days 2024
2202 ocen

Dzięki nowemu asystentowi automatycznej zmiany biegów (ASA) BMW Motorrad prezentuje innowacyjne rozwiązanie techniczne, które czyni jazdę prostszą i bardziej komfortową. Zgodnie z mottem Uprość swoją jazdę, wrażenia z jazdy są jeszcze lepsze dzięki automatyzacji sprzęgła i zmiany biegów, bez poświęcania emocjonalnie ważnej dynamiki zmiany biegów.

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

Automated Shift Assistant ASA

Zautomatyzowany asystent zmiany biegów ma przemyślaną konstrukcję funkcjonalną, w której dwa elektromechaniczne siłowniki automatyzują sprzęgło i zmianę biegów sześciobiegowej skrzyni biegów, co stanowi główną różnicę w stosunku do konwencjonalnego asystenta zmiany biegów. Nie ma potrzeby ręcznego operowania dźwignią sprzęgła. Uruchamianie, zatrzymywanie i manewrowanie jest łatwe dzięki automatycznemu asystentowi zmiany biegów.

Jazda z automatycznym asystentem zmiany biegów staje się również przyjemniejsza dzięki szybkim, dostosowanym do obrotów i obciążenia sekwencjom zmiany biegów i wynikającym z nich precyzyjnym zmianom biegów. Obciążenie kierowcy jest mniejsze, co sprawia, że jazda jest jeszcze przyjemniejsza. Ponadto, automatyczny asystent zmiany biegów tworzy jeszcze bardziej bezpośrednie połączenie z potężnym silnikiem typu bokser, ponieważ precyzyjne uruchamianie sprzęgła sprawia, że jeszcze łatwiej jest kontrolować wrażenia z jazdy za pomocą uchwytu przepustnicy i dźwigni zmiany biegów.

Działania trybów jazdy

W trybie "M" zmiany biegów można nadal dokonywać za pomocą pedałów nożnych, co pozwala kierowcy zdecydować, kiedy zmienić bieg.

W trybie "D" asystent automatycznej zmiany biegów naprawdę pokazuje na co go stać. Momenty zmiany biegów są automatycznie wybierane przez jednostkę sterującą silnika. Zarówno w trybie "M", jak i "D", kierowca korzysta z perfekcyjnie wykonywanych zmian biegów z płynnym przerywaniem trakcji. Rezultatem jest wydajne przyspieszenie motocykla i zwiększona stabilność jazdy.

Na przykład podczas zmiany biegu na wyższy, szarpnięcie związane z klasyczną manualną skrzynią biegów z ręcznym sprzęgłem jest w dużej mierze wyeliminowane, podobnie jak ryzyko kontaktu kasku kierowcy i pasażera.

Redukcje biegów są również zaprojektowane tak, aby były jak najbardziej płynne, minimalizując zakłócenia. Specyficzna charakterystyka funkcji automatycznej zmiany biegów jest przypisana do różnych trybów jazdy, aby zapewnić idealne zachowanie zmiany biegów w każdej sytuacji. W połączeniu z aktywnym tempomatem lub ostrzeżeniem przed kolizją z przodu, tworzy sieć technologiczną przyszłości wyznaczając trendy w branży.

Zautomatyzowane sprzęgło i zmiana biegów zapewniają nowe wrażenia z jazdy

W trudnych sytuacjach podczas jazdy korzystanie ze sprzęgła i przepustnicy wymaga dużej koncentracji. Jeśli podróżujesz z bagażem i być może pasażerem, używanie sprzęgła i zmiany biegów pochłania zasoby twojego mózgu. Dzięki automatycznemu asystentowi zmiany biegów kierowca zachowuje kontrolę i ma więcej swobody w każdej sytuacji. Jazda staje się bardziej relaksującym i przyjemnym doświadczeniem.

Mocny silnik typu bokser umożliwia niemal bezwysiłkowe ruszanie na wzniesieniach, na przykład dzięki zautomatyzowanej obsłudze sprzęgła, co procentuje również lepszą kontrolą nad pojazdem w terenie lub na trudnych nawierzchniach.

Przyjemność z jazdy nabiera zupełnie nowego znaczenia po wybraniu zautomatyzowanego trybu D. Optymalnie dobrane zmiany biegów zapewniają nowe wrażenia z jazdy i bardziej intensywne doznania. Odpowiedni bieg jest wybierany automatycznie zgodnie z indywidualnymi potrzebami kierowcy, co zapewnia harmonijną i niezwykle płynną jazdę.

siłowniki zmiany biegów ASA BMW Motorrad

Elektromechaniczne siłowniki sprzęgła i zmiany biegów

W połączeniu z zaawansowanymi elektronicznymi układami sterowania. Automatyczny asystent zmiany biegów jest logiczną i techniczną ewolucją asystenta zmiany biegów BMW Motorrad Shift Assistant Pro. Dwa elektronicznie sterowane siłowniki elektromechaniczne obsługują sprzęgło i dźwignię zmiany biegów, umożliwiając łatwe ruszanie i automatyczną zmianę biegów. Żądanie zmiany biegów kierowcy jest przekazywane do jednostki sterującej za pośrednictwem czujnika dźwigni zmiany biegów, który jest uruchamiany przez konwencjonalną dźwignię zmiany biegów obsługiwaną stopą. Dodatkowe czujniki określają obroty wału wejściowego skrzyni biegów i pozycję sprzęgła. Wartości te są przekazywane do jednostki sterującej TCU (Transmission Control Unit), która jest ściśle powiązana z jednostką sterującą silnika, w celu modelowania i kontroli sprzęgła, aktywacji zmiany biegów i ich statusu.

Sprawdź też Honda E-Clutch

Sprzęgło jest obsługiwane przez elektromechaniczny siłownik połączony z układem hydraulicznym z bezpośrednim połączeniem hydraulicznym między głównym i podrzędnym cylindrem sprzęgła. Siłownik reguluje wymagany poślizg sprzęgła, włącza sprzęgło podczas zmiany biegu i wyłącza je podczas zatrzymywania.

W trybie ręcznej zmiany biegów "M" kierowca może przesuwać dźwignię zmiany biegów w żądanym kierunku w zwykły sposób. Jeśli obroty na żądanym biegu docelowym mieszczą się w maksymalnym lub minimalnym zakresie obrotów, zmiana następuje bezpośrednio. Jeśli obroty silnika spadną poniżej minimalnej prędkości obrotowej zależnej od biegu, redukcja jest również wykonywana automatycznie w trybie ręcznym. Zapobiega to zgaśnięciu silnika.

W trybie zmiany biegów "D" biegi zmieniane są automatycznie w zależności od trybu jazdy, obrotów silnika, położenia przepustnicy i parametrów kąta pochylenia. Biegi są zmieniane w zależności od sytuacji podczas jazdy i wymagań dynamicznych.

Zalety systemu Automatic Shift Assistant (ASA) można podsumować następująco

  • Całkowite wyeliminowanie konieczności używania sprzęgła przez kierowcę.
  • Dynamiczna i wygodna zmiana biegów zapewniająca większą przyjemność z jazdy.
  • Wybór ręcznej lub automatycznej zmiany biegów.
  • Automatycznie dostosowuje zmianę biegów do dynamicznych preferencji kierowcy w zautomatyzowanym trybie D.
  • Eliminuje możliwość zgaśnięcia silnika z powodu niekorzystnej zmiany biegów.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

Jak działa Zautomatyzowany Asystent Zmiany Biegów (ASA) w motocyklach BMW?

ASA używa elektromechanicznych siłowników do automatyzacji sprzęgła i zmiany biegów, co ułatwia start, zatrzymanie oraz manewrowanie bez potrzeby manualnego używania dźwigni sprzęgła.

Czy mogę nadal manualnie zmieniać biegi korzystając z ASA?

Tak, system ASA pozwala na manualne zmiany biegów za pomocą dźwigni nożnej w trybie 'M', dając kierowcy kontrolę nad wyborem czasu zmiany biegów.