20 lipca Kawasaki Motors, członek Kawasaki Heavy Industries Group, przeprowadził pierwszą na świecie publiczną demonstrację motocykla napędzanego wodorem ICE (silnik spalinowy wewnętrznego spalania) przez masowego producenta motocykli na torze Suzuka Circuit w mieście Suzuka w prefekturze Mie w Japonii
Wodorowy motocykl ICE został zaprojektowany i zbudowany w ramach badań, które rozpoczęły się w marcu 2023 r., a testy rozpoczęły się w tym roku i zakończyły publicznym pokazem. W maszynie zamontowano silnik wodorowy oparty na doładowanym silniku In-Line Four o pojemności 998 cm3, który można znaleźć w motocyklu Kawasaki Ninja H2, z modyfikacjami umożliwiającymi bezpośredni wtrysk paliwa wodorowego do cylindrów. Podwozie motocykla zostało zaprojektowane tak, aby pomieścić kanistry z paliwem wodorowym i system zasilania paliwem wodorowym.
Wodorowe motocykle ICE działają na zasadzie spalania wodoru, wytwarzając charakterystyczne dudnienie i pulsowanie, które kierowcy lubią podczas odkręcania przepustnicy, emitując przy tym głównie wodę1. W ramach inicjatywy neutralności węglowej Kawasaki Motors prowadzi obecnie prace badawczo-rozwojowe mające na celu stworzenie działającego motocykla wodorowego ICE2 jako jednej z opcji neutralności węglowej dla kierowców na początku lat 2030.
Kawasaki Motors jest pełnoprawnym członkiem HySE (Hydrogen Small Mobility & Engine Technology)*3, stowarzyszenia badawczego zajmującego się technologią wodorową, które aktywnie prowadzi podstawowe badania nad silnikami wodorowymi, systemami napełniania wodorem i systemami zasilania paliwem w celu produkcji małych pojazdów mobilnych napędzanych wodorem, w tym motocykli.
Aby jeszcze bardziej wzmocnić markę Kawasaki, Kawasaki Motors będzie dostarczać produkty i usługi, które spełniają potrzeby naszych klientów i społeczeństwa, w tym wysiłki zmierzające do osiągnięcia neutralności węglowej, ponieważ stawiamy sobie wyzwanie zbadania wszystkich możliwości w dążeniu do szczęścia i radości wszystkich tych, których życie dotyka Kawasaki.
Wideo z jazdy wodorowym motocyklem ICE na torze Autopolis*4 (Kawasaki Motors Japan)
*1: Podczas jazdy spalana jest bardzo niewielka ilość oleju silnikowego, co powoduje wytwarzanie bardzo niewielkiej ilości CO2. *2: Czas dostępności komercyjnej może się różnić w zależności od infrastruktury dostaw paliwa wodorowego i statusu regulacji prawnych w poszczególnych krajach. *3: Stowarzyszenie badawcze założone przez Kawasaki Heavy Industries, Ltd., Kawasaki Motors, Ltd., Suzuki Motor Corporation, Toyota Motor Corporation, Honda Motor Co., Ltd. i Yamaha Motor Co., Ltd. w maju 2023 r. w celu prowadzenia podstawowych badań nad silnikami wodorowymi dla małych pojazdów mobilnych. *4: Autopolis Co, Ltd. Ltd. (miasto Hita, prefektura Oita)