Nowa Honda Afryka Twin Adventure Sport (ATAS) CRF1100L DCT - 2020 r

Afryka twin Atas 2022 r
Afryka twin Atas 2022 r
2334 ocen

Legendarny motocykl Honda Afryka Twin Adventure Sport CRF 1100 L. Zapraszam do testu, trwał on siedem dni, miałem okazję przyjechać kilkaset kilometrów i przekonać się ile jest warte najnowsze dziecko japońskiego producenta.

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

Nie bez powodu nazwałem Afrykę Twin legendarnym motocyklem tylko od dwutysięcznego szesnastego roku, czyli od momentu premiery tej nowej Afryki na świecie sprzedało się aż 87 000 sztuk z tego większość, bo 49 000 w europie.

Wymiary i osiągi nowej Afryki Twin CRF1100L 2020 r

Zmieniły się normy emisji spalin motocykle nowe obowiązuje norma Euro5, w związku z czym konieczne były zmiany w silniku Hondy Afryki Twin. Zwiększył się skok tłoka, wzrosła w związku z tym moc +7% oraz moment obrotowy o 6%, niby to niedużo, bo mamy teraz 102 KM i 105 Nm ale udało się również zejść z masy dzięki czemu ten wzrost można można policzyć na poziomie + 10%.

ATAS skrzynia DCT i zastosowane czujniki

Testowana wersja miała skrzynie DCT i polecam bardzo serdecznie wam motocykl wyposażony w tą skrzynię. Zresztą wyniki sprzedaży Hondy to potwierdzają. Motocykliści pokochali DCT Hondy i nic dziwnego zmienia biegi doskonale, została wyposażona w całą masę nowych czujników dzięki czemu skrzynia nie pogubi się na zakrętach o co często pytaliście przy okazji testu Hondy NC 750 X.

Motocykl wykrywa czy jedziecie w złożeniu i nie zmieniłam wtedy biegu.

Jeżeli już jesteśmy przy czujnikach warto wspomnieć o kilku dodatkowych:

  • mamy czujnik unoszenia przedniego koła i to jest fajne bo możecie sobie to regulować w 3 stopniach, także nawet ze skrzynią DCT możecie postawić motocykl na koło.
  • Mamy czujnik umożliwiający doświetlanie zakrętów oraz
  • kolejny czujnik, który nie pozwoli na podniesienie tylnego koła.

A, nie zapominajmy też o samoczynnym odpuszczaniu kierunkowskazów oraz włączaniu ich przy hamowaniu awaryjnym.

Szyba i pozycja za kierownicą

Szyba jaką otrzymujecie w standardzie w Hondzie Afryka Twin Adventure Sport jest wysoka aczkolwiek spójrzcie dokąd ona mi sięga pamiętajcie, że mam 190 cm wzrostu. W najwyższej pozycji dostajecie mega turbulencje na kask, także nie sprawdzi się przy takim wzroście.

Myślę że niewielki deflektor 5 cm powinien załatwić sprawę i będziecie podróżować sobie bardzo komfortowo.

Szyba regulowana jest w 5 stopniach, a do zmiany wysokości musicie użyć dwóch rąk, tak jak na zdjęciu poniżej jest to bezproblemowe ale w trakcie jazdy tego nie zrobicie. Za wzór można tu podać BMW z testowanym przez nas F 900 XR, gdzie jedną ręką można zmienić pozycję szyby bez zatrzymywania.

Do jazdy w terenie przewidziany jest model podstawowy Afryki Twin chociażby ze względu na tą szybę, przeszkadzała mi jej wielkość do obserwacji tego co znajduje się bezpośrednio pod kołem.

Pozycja za kierownicą jest wygodna, jest to tego typu motocykl, na który możecie wsiąść i bez zatrzymywania przejechać 500 km, nie wpłynie to na wasze samopoczucie (na pewno nie negatywnie) kręgosłup, ani nogi nie będą wam doskwierać, nie musicie ich rozprostowywać.

Moje długie nogi idealnie wpasowują się w duży bak paliwa, który dobrze zasłania ja przed podmuchami wiatru z przodu. CRF1100L Honda Afryka Twin ATAS przyprawia o uśmiech Honda Afrika Twin przyzwyczaiła nas do tego że podnóżki są nieco wysunięte do przodu dlatego podczas zatrzymywania mogą wam się wbijać centralnie w łydki ale po kilkudziesięciu kilometrach przyzwyczajacie się do tego i wiecie, w którym miejscu je postawić, żeby było wygodnie. To wysunięcia do przodu wypływa pozytywnie na kąt ugięcia nóg.

Siedzicie wysoko macie idealną widoczność na co na to co dzieje się przed wami ręce są szeroko kierownica, jest szeroko tak jak lubię, także dobrze trzyma się i prowadzi ten motocyk jeżeli chodzi o przeciwskręt bardzo ładnie wchodzi w zakręty składanie się, przekładanie motocykla z jednej strony na drugą nie sprawia najmniejszych problemów.

Przy moich 190 cm wzrostu jak możecie zobaczyć na zdjęciach nogi mam jeszcze trochę u klienta także nie jest to motocykle które by was onieśmielał jeżeli chodzi o możliwość podparta się gdzieś w koleinach dajemy spokojnie radę na lekko ugiętych nogach go opanować.

Honda Afryka Twin ATAS malowanie

Zapominacie o tym, że motocykl jest ciężki zaraz jak ruszycie, w wersji z manualną skrzynią biegów waży 238 kg, a porównajcie go do Hondy NC 750 X która waży 230 kg. Nie da się tutaj zestawić tych dwóch motocykli obok siebie Afryka Twin to olbrzym wśród motocykli. Mamy bardzo duży zapas mocy i przyspieszenie od zera do nawet 200 kilometrów na godzinę nie sprawia żadnych problemów. Cały czas jest płynnie prze do przodu nie zwracając uwagi na opory powietrza.

Zawieszenie w Adventure Sport

Zmniejszył się trochę Prześwit w poprzedniej wersji mieliśmy 270 mm a teraz jest 250 to i tak jest bardzo dobry wynik i podczas testu off-roadowego ani razu nawet nie zbliżyłem się osłoną silnika do ziemi, a uwierzcie mi pokonałem ze sporą prędkością dużą ilość kolein dziur, dołów i wertepów.

Zawieszenie w Hondzie Afryka Twin Adventure Sport działa bez zarzutu i jest po prostu genialnye płyniecię po terenie, jakieś kocie łby, cokolwiek spotkacie na swojej drodze, wyboje łykacie bez problemu.

Honda Afryka Twin zyskała nowy 7 calowy wyświetlacz Honda zyskała nowy 7 calowy wyświetlacz

Wyświetlacz w Hondzie został zmieniony całkowicie mamy w tej chwili dwa ekrany jeden podstawowy który pokazuje wam prędkość i jeden telewizorek siedmiocalowy który w końcu jest w pełni czytelny nawet w największym słońcu.

Wspomaganie - tryby jazdy

Mamy cztery tryby jazdy, a każdy z nich wyposażony jest w swój styl ekranu i tak mamy Tour do jazdy po szosie, na długie dystanse, mamy tryb Urban, czyli taki wariant na miasto. Trzecim trybem jest Gravel doskonaleący się na lekkie szutry i Na koniec tryb off road do walki w najcięższym terenie.

Oprócz tego mamy dwa tryby dla użytkownika które możecie zarówno pod względem wyglądu jaki ustawień motocykla dostosować do siebie.

Każdy z tych trybów możecie też trochę zmienić według własnych upodobań, możecie zwiększyć lub zmniejszyć whilee control czyli unoszenie przedniego koła jak i moc jaką będzie miał silnik na przepustnicy, czy kontrolę trakcji.

Ekranem możecie sterować za pomocą palca (obsługuje dotyk) oraz za pomocą przycisków na kierownicy. Tylko na początku wydaje się, że jest ich bardzo dużo i jest to trochę przytłaczające ale spokojnie po kilku (dniach) radzicie sobie ze wszystkim bez problemu.

Kontrola trakcji

Honda Afryka Twin ATAS jest bardzo wygodna

Tak, kontrola trakcji w nowej Hondzie Afryka Twin zasługuje zdecydowanie na osobny akapit.

Mamy 7 stopni kontroli trakcji z możliwością jej całkowitego wyłączenia. Tak duża możliwość regulacji umożliwia wam bardzo Precyzyjne dostosowanie jej działania do własnych potrzeb na poziomie pierwszym drugim i nawet trzecim możliwe są uślizgi tylniego koła za to na najwyższych ustawieniach odkręcając manatkę do oporu nie musicie się bać o to jak będzie kręcić się tylnie koło i spokojnie opanuję was na jakiejś luźnej nawierzchni.

Kontrola trakcji nie wymaga odpuszczenia przez was gazu cały czas możecie mieć odkręcone manetkę a ona sama rozłączy się i zacznie dodawać dynamicznie gaz, jeżeli tylnie koło odzyska przyczepność. Jest to bardzo ważne ponieważ nie wszystkie kontrole trakcji w motocyklach działają w ten sposób.

Ile kosztuje Honda Afrika Twin Adventure Sport?

Pamiętajmy że jest to najmocniejsza pozycja w stajni japońskiego producenta za motocykl trzeba zapłacić niemało bo ATAS kosztuje w wersji podstawowej 68 000 zł jeżeli zdecydujemy się na dodatki takie jak aktywne zawieszenie sterowane elektrycznie musimy szykować około 80 800 zł.

Jeżeli chodzi o konkurencję możemy tutaj podać BMW GSa w tej najbogatszej wersji 1250 (tak również miałem okazję go testować) i to w zasadzie wszystko.

Zapraszam do naszego katalogu motocykli gdzie możecie porównać parametry różnych producentów i zobaczyć specyfikację każdego z nich.

Honda Afryka Twin pozycja na stojąco

Podsumowanie recenzji Africa Twin CRF 1100L ATAS - 2020 r

Kawał dobrej roboty! Motocykl prowadzi się bardzo dobrze jest trochę niższy więc dostępny dla większej ilości motocyklistów, którzy będą mogli czuć się na nim komfortowo zatrzymując się na światłach. Prowadzi się bezbłędnie, masa nowych czujników poprawia bezpieczeństwo, poprawiony został ekran który jest już czytelny w każdych warunkach. Do poprawienia jedynie tempomat, który nie aktualizuje prędkości tak jakbyśmy tego chcieli oraz obsługa multimediów, mnogość przycisków przyprawia o zawrót głowy.

Sprawdź też nasze testy motocykli

siedzę z tyłu na Hondzie CB500X

Honda CB500X mały motocykl wielka frajda z jazdy - najlepsza recenzja jaką znajdziesz

Honda ST 1300 na tle malowniczej drogi

Honda ST 1300: Dlaczego warto zainteresować się tym turystycznym motocyklem?

Benelli TRK702x - motocykl do budżetowej turystyki we włoskim stylu

Benelli TRK702x - budżetowa turystyka we włoskim stylu. Dokładny test motocykla, wady i zalety nowości od Benelli.

BMW G310R - idealny motocykl dla początkujących?

BMW G310R: Czy to najlepszy wybór dla początkujących motocyklistów?

BMW R1300GS

Nowe BMW R 1300 GS - nowa era boxera

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej