Czy zastanawiałeś się kiedyś, co sprawia, że motocykl staje się ikoną na drogach? Oto recenzja BMW R 1250 GS wersja HP, które zrewolucjonizowało świat motocykli. Dowiedz się, co sprawia, że to potężne, nowoczesne i niezwykle wszechstronne BMW zasługuje na miano legendy. Przekonaj się, jak inżynierowie marki przekroczyli granice wydajności i komfortu, sprawiając, że R 1250 GS HP to marzenie każdego motocyklisty. Nie czekaj - zanurz się w fascynujący świat tej niezwykłej maszyny i przekonaj się sam, dlaczego warto się nią zainteresować.
Spis treści
GS i BMW Motorrad to kawał historii, która kojarzy się z jednym
BMW Motorrad i jego największy GS to klasa sama w sobie, pisząc ten tekst dostępny jest w cudownym malowaniu na 40 lecie modelu. Czarno żółty, wyposażony we wszystko co możecie sobie wymarzyć w motocyklu typu ciężkie enduro.
A skoro już przy tym jesteśmy to typowy posiadacz tego typu motocykla lubi pojeździć po piachu, poskakać przez powalone kłody i ogólnie robić różne ewolucje wokół ciasno ustawionych pachołków.
Tyle w teorii, a praktyka? W praktyce większość zakupionych motocykli BMW R 1250 GS czy wersji HP, którą ja miałem okazję testować nigdy nie zobaczy błota. A offroad to dojazd piaskową drogą na działkę. I spoko, tyle tylko, że po co płacić 100 tysięcy złotych za te wszystkie dodatki?
Kupując GSa kupuje się marzenia o dalekich podróżach, których raczej nigdy nie odbędziemy ale... Może przyjdzie kiedyś czas, że rzucimy wszystko i pojedziemy do Kazachstanu czy innej Mongolii. Bo BMW GS z pewnością wam na to pozwoli i dowiezie was tam w bardzo komfortowych warunkach.
R1250GS motocykl, obok którego nie przejdziesz obojętnie
Dokładnie tak, BMW zwraca na siebie uwagę. Jest potężny wygląda na trudnego do okiełznania ale łagodnieje po bliższym poznaniu. Od początku co otrzymujecie decydując się na legendę?
Silnik BMW 1250 GS
Bokser w GS-ie sprawuje się znakomicie, nie będę tu się rozpisywał ale silnik został kompletnie przeprojektowany względem BMW R 1200 GS. Zastosowano ShiftCam, co umożliwiło zmianę rozrządu i skoku zaworu po stronie ssącej. Teraz moc jest dostępna w całym zakresie prędkości obrotowych, a do tego przy niezwykle płynnej i cichej pracy.
Przyszło nowe sprawdź BMW 1300 GS
W stosunku do poprzedniej wersji osiągnięto poprawę i to aż o 16%. Biorąc pod uwagę elastyczność i chociażby przyśpieszenie od 60 do 180 km/h udało się urwać ok 2 sekund.
Jak chcecie odkręcić to do pomocy rusza ShiftCam pomagając dostosować odpowiednią dawkę mieszanki paliwa do silnika, to za sprawą krzywek na wałku sterującym zaworami ssącymi. Poniżej znadziecie wytłumaczenie jak to działa
Niesamowite jest wręć przyśpieszenie jakie oferuje ten motocykl, bałem się odkręcaćdo końca, na szczeście wszystkie systemy pomagają opanować i podnoszenie przedniego koła i uślizgi tylnego.
O tym, że motocykl ma bardzo silny dół świadczy wykres z jakim oddawana jest moc. już od 2 tysięcy obr./min macie do dyspozycji 100 Nm, sprawdzilem to w garażu wyjeżdżąjąc po stromą górkę na samym sprzęgle, bez dodawania ani odrobiny gazu. GS nawet się nie zajęknął, spokojnie wytoczył się bez najmniejszych drgań.
Dynamiczne zawieszenie ESA
Zawieszenie które chyba jako pierwsze zaoferowało BMW, w czasie rzeczywistym reaguje na to co się dzieje na drodze. Automatycznie wykryje po czym jedziecie i albo się utwardzi albo będzie bardziej miękkie, czyli zapominamy o ręcznym majstrowaniu przy tylnym zawiasie, zrobi za was to właśnie Dynamic ESA. Opisywaliśmy to dokładnie przy teście i wideo recenzji BMW F900XR.
Obsługując je pod lewym kciukiem możecie motocykl podnieść lub obniżyć. Bajka.
Wyświetlacz TFT
Tu już powiedziałem chyba wszystko, motocykl wyposażony jest w ten sam genialny wyświetlacz TFT, który szerzej omawiałem przy mniejszym F750GS i F900XR.
Czytelny w pełnym słońcu, wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości przypomina 7-calowy tablet.
Znajdziecie na nim informacje o motocyklu, w tym ciśnienie w oponach, okładkę właśnie odtwarzanego utworu, czy wskazówki dojazdu. Nawigacja jest całkiem ciekawa i przypomina roadbooki z rajdów motocyklowych, przyjemnie się w ten sposób zgubić. Strzałki pokazują za ile i w którą stronę macie skręcić.
BMW R 1250 GS jak on jeździ?
W skrócie, jak czołg. Ten potwór przejedzie po wszystkim, a dzięki dynamicznemu zawieszeniu będzie wam przy tym niesamowicie wygodnie.
Za komfort odpowiada nie tylko wygodna kanapa, która jest na wysokości od 790 mm do 870 mm, w zależności od wybranego wariantu kanapy i ustawienia zawieszenia. Skoro już jesteśmy przy wymiarach:
długość - 2207 mm
szerokość z lusterkami - 952 mm
wysokość - 1412 mm
Masa pojazdu gotowego do jazdy to 249 kg. Sporo ale weźcie pod uwagę ilość koni mechanicznych 136 KM, dostępny moment obrotowy 143 Nm przy 6250 obr/min przestaje być dużo prawda?
Porównam po raz kolejny do mojej Hondy NC 750 X z 2018 roku ( wiem co powiecie nie ma z czym porównywać ) ale ten osiołek z 40 KM i 13l zbiornikiem paliwa waży 230 kg! BMW R1250 ma 20 litrowy zbiornik.
Wracając do prowadzenia BMW motorrad r 1250 dzięki nisko umiejscowionemu środkowi ciężkości jedzie genialnie. Manewrowanie nawet przy niskich prędkościach to żaden problem, motocykl lekko muskając kierownicę kładziemy dokładnie tam gdzie chcemy.
BMW Motorrad w służbie bezpieczeństwa
Do dyspozycji macie specjalny przycisk który wezwie pomoc w przypadku awarii. Sprawdziłem, działa. Zaliczyłem glebę dosłownie jadąc kilka km na godzinę, w piachu położyłem motocykl. System pokazał informację, że łączy się z bazą, wykona telefon po pomoc jeśli w ciągu kilkunastu sekund nie odwołam.
Bardzo przydatne szczególnie jeśli lubicie jeździć solo, niestety może zdarzyć się tak, że nie będziemy w stanie samodzielnie wezwać pomocy.
Motocykl wyposażony w kartę SIM i gps zrobi to za was. Brawo BMW.
Utrzymanie - ile kosztuje serwis BMW R 1250 GS
Do najtańszych nie należy ale mamy do czynienia z marką premium, zresztą sprawdźcie sami. Poniżej interwały serwisowe i koszty robocizny oraz części dla BMW R 1250 GS.
Podane ceny są orientacyjne uzyskane od jednego z serwisów w Warszawie.
Przebieg lub interwał czasowy | Robocizna | Części | SUMA |
---|---|---|---|
Kontrola dotarcia/ 1000km (minimum 500 km- max 1200 km) | 541,2 | 550 | 1 091 zł |
Serwis po roku (nie przejechane 10 tys km od ostatniego serwisu) | 473,55 | 490 | 964 zł |
Serwis co 10 000km (30 000, 50 000, 70 000 km) | 473,55 | 490 | 964 zł |
Serwis co 20 000 km (40 000, 60 000 km) | 1353 | 880 | 2 233 zł |
Regulacja luzu do serwisu 20 tys km - jeśli konieczna po kontroli | 338,25 | 38 | 376 zł |
Możliwe dodatkowe koszty związane z czasem a nie przebiegiem: | |||
Płyn hamulcowy pierwszy raz po 1 roku potem co 2 lata | 541 | 75 | 616 |
Olej w przekładni kątowej co 2 lata | 90 | 135 | 225 zł |
Podsumowanie
BMW R 1250 GS otrzymał bardzo wysokią ocenę końcową. Złożyły sie na nią następujące czynniki:
Próg wejścia 3.5
Utrzymanie 3.5
Prowadzenie 4
Przyśpieszenie 5
Komfort 5
Podsumowanie 4.2