BMW R 1250 GS HP

BMW R 1250 GS rocznik 2020 wersja HP – recenzja w trasie

Zapraszam na test BMW R 1250 GS, motocykl z kategorii ciężkich turystycznych enduro. 249 kg żywej wagi nie przeszkodzi wam jednak w bezproblemowym manewrowaniu tym potworkiem. Jest duży i straszny tylko na pierwszy rzut oka. Zyskuje po bliższym poznaniu, nie licząc obolałych piszczeli ale to już za chwilę…

BMW R 1250 GS HP

GS i BMW Motorrad to kawał historii, która kojarzy się z jednym

BMW Motorrad i jego największy GS to klasa sama w sobie, pisząc ten tekst dostępny jest w cudownym malowaniu na 40 lecie modelu. Czarno żółty, wyposażony we wszystko co możecie sobie wymarzyć w motocyklu typu ciężkie enduro.

A skoro już przy tym jesteśmy to typowy posiadacz tego typu motocykla lubi pojeździć po piachu, poskakać przez powalone kłody i ogólnie robić różne ewolucje wokół ciasno ustawionych pachołków.

Tyle w teorii, a praktyka? W praktyce większość zakupionych motocykli BMW R 1250 GS czy wersji HP, którą ja miałem okazję testować nigdy nie zobaczy błota. A offroad to dojazd piaskową drogą na działkę. I spoko, tyle tylko, że po co płacić 100 tysięcy złotych za te wszystkie dodatki?

Kupując GSa kupuje się marzenia o dalekich podróżach, których raczej nigdy nie odbędziemy ale... Może przyjdzie kiedyś czas, że rzucimy wszystko i pojedziemy do Kazachstanu czy innej Mongolii. Bo BMW GS z pewnością wam na to pozwoli i dowiezie was tam w bardzo komfortowych warunkach.

R1250GS motocykl, obok którego nie przejdziesz obojętnie

BMW-R-1250-GS

Dokładnie tak, BMW zwraca na siebie uwagę. Jest potężny wygląda na trudnego do okiełznania ale łagodnieje po bliższym poznaniu. Od początku co otrzymujecie decydując się na legendę?

Silnik BMW 1250 GS

Bokser w GS-ie sprawuje się znakomicie, nie będę tu się rozpisywał ale silnik został kompletnie przeprojektowany względem BMW R 1200 GS. Zastosowano ShiftCam, co umożliwiło zmianę rozrządu i skoku zaworu po stronie ssącej. Teraz moc jest dostępna w całym zakresie prędkości obrotowych, a do tego przy niezwykle płynnej i cichej pracy.

W stosunku do poprzedniej wersji osiągnięto poprawę i to aż o 16%. Biorąc pod uwagę elastyczność i chociażby przyśpieszenie od 60 do 180 km/h udało się urwać ok 2 sekund.

Jak chcecie odkręcić to do pomocy rusza ShiftCam pomagając dostosować odpowiednią dawkę mieszanki paliwa do silnika, to za sprawą krzywek na wałku sterującym zaworami ssącymi. Poniżej znadziecie wytłumaczenie jak to działa

Niesamowite jest wręć przyśpieszenie jakie oferuje ten motocykl, bałem się odkręcaćdo końca, na szczeście wszystkie systemy pomagają opanować i podnoszenie przedniego koła i uślizgi tylnego.

O tym, że motocykl ma bardzo silny dół świadczy wykres z jakim oddawana jest moc. już od 2 tysięcy obr./min macie do dyspozycji 100 Nm, sprawdzilem to w garażu wyjeżdżąjąc po stromą górkę na samym sprzęgle, bez dodawania ani odrobiny gazu. GS nawet się nie zajęknął, spokojnie wytoczył się bez najmniejszych drgań.

Dynamiczne zawieszenie ESA

Zawieszenie które chyba jako pierwsze zaoferowało BMW, w czasie rzeczywistym reaguje na to co się dzieje na drodze. Automatycznie wykryje po czym jedziecie i albo się utwardzi albo będzie bardziej miękkie, czyli zapominamy o ręcznym majstrowaniu przy tylnym zawiasie, zrobi za was to właśnie Dynamic ESA. Opisywaliśmy to dokładnie przy teście i wideo recenzji BMW F900XR.

Obsługując je pod lewym kciukiem możecie motocykl podnieść lub obniżyć. Bajka.

Wyświetlacz TFT

Tu już powiedziałem chyba wszystko, motocykl wyposażony jest w ten sam genialny wyświetlacz TFT, który szerzej omawiałem przy mniejszym F750GS i F900XR.

Czytelny w pełnym słońcu, wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości przypomina 7-calowy tablet.

Znajdziecie na nim informacje o motocyklu, w tym ciśnienie w oponach, okładkę właśnie odtwarzanego utworu, czy wskazówki dojazdu. Nawigacja jest całkiem ciekawa i przypomina roadbooki z rajdów motocyklowych, przyjemnie się w ten sposób zgubić. Strzałki pokazują za ile i w którą stronę macie skręcić.

BMW R1250 GS

BMW R 1250 GS jak on jeździ?

W skrócie, jak czołg. Ten potwór przejedzie po wszystkim, a dzięki dynamicznemu zawieszeniu będzie wam przy tym niesamowicie wygodnie.

Za komfort odpowiada nie tylko wygodna kanapa, która jest na wysokości od 790 mm do 870 mm, w zależności od wybranego wariantu kanapy i ustawienia zawieszenia. Skoro już jesteśmy przy wymiarach:

długość - 2207 mm

szerokość z lusterkami - 952 mm

wysokość - 1412 mm

Masa pojazdu gotowego do jazdy to 249 kg. Sporo ale weźcie pod uwagę ilość koni mechanicznych 136 KM, dostępny moment obrotowy 143 Nm przy 6250 obr/min przestaje być dużo prawda?

Porównam po raz kolejny do mojej Hondy NC 750 X z 2018 roku ( wiem co powiecie nie ma z czym porównywać ) ale ten osiołek z 40 KM i 13l zbiornikiem paliwa waży 230 kg! BMW R1250 ma 20 litrowy zbiornik.

Wracając do prowadzenia BMW motorrad r 1250 dzięki nisko umiejscowionemu środkowi ciężkości jedzie genialnie. Manewrowanie nawet przy niskich prędkościach to żaden problem, motocykl lekko muskając kierownicę kładziemy dokładnie tam gdzie chcemy.

BMW Motorrad w służbie bezpieczeństwa

Do dyspozycji macie specjalny przycisk który wezwie pomoc w przypadku awarii. Sprawdziłem, działa. Zaliczyłem glebę dosłownie jadąc kilka km na godzinę, w piachu położyłem motocykl. System pokazał informację, że łączy się z bazą, wykona telefon po pomoc jeśli w ciągu kilkunastu sekund nie odwołam.

Bardzo przydatne szczególnie jeśli lubicie jeździć solo, niestety może zdarzyć się tak, że nie będziemy w stanie samodzielnie wezwać pomocy.

Motocykl wyposażony w kartę SIM i gps zrobi to za was. Brawo BMW.

BMW R1250 GS

Utrzymanie BMW R 1250 GS

Do najtańszych nie należy ale mamy do czynienia z marką premium, zresztą sprawdźcie sami. Poniżej interwały serwisowe i koszty robocizny oraz części dla BMW R 1250 GS.

Podane ceny są orientacyjne uzyskane od jednego z serwisów w Warszawie.

Przebieg lub interwał czasowy
Robocizna
Części
SUMA
Kontrola dotarcia/ 1000km
(minimum 500km- max 1200km)
541,2
550
1 091 zł
Serwis po roku
(nie przejechane 10 tys km od ostatniego serwisu)
473,55
490
964 zł
Serwis co 10 000km
(30 000, 50 000, 70 000 km)
473,55
490
964 zł
Serwis co 20 000 km
(40 000, 60 000 km)
1353
880
2 233 zł
Regulacja luzu do serwisu 20 tys km JEŚLI KONIECZNA PO KONTROLI
338,25
38
376 zł
Możliwe dodatkowe koszty związane z czasem a nie przebiegiem
Płyn hamulcowy pierwszy raz po 1 roku potem co 2 lata
541
75
616
Olej w przekładni kątowej co 2 lata
90
135
225 zł

BMW R1250 GS

Podsumowanie

BMW R 1250 GS otrzymał bardzo wysokią ocenę końcową. Złożyły sie na nią następujące czynniki:

Próg wejścia 3.5

Utrzymanie 3.5

Prowadzenie 4

Przyśpieszenie 5

Komfort 5

Podsumowanie 4.2

1250cm3
BMW
GS