Honda Rebel 1100 z DCT? Czy to udane połączenie klasyki z nowoczesnością sprawdzamy.

Honda CMX Rebel 1100 DCT
Honda CMX Rebel 1100 DCT
1181 ocen

Testowany przez nas motocykl - Honda CMX Rebel 1100 DCT – przeznaczony jest dla zdecydowanych motocyklistek i motocyklistów, którzy lubią się wyróżniać. CMX Rebel 1100, bo takie ma oznaczenie, posiada niskie i smukłe nadwozie, z wyniesionym do góry zbiornikiem paliwa, grube opony i klasyczny okrągły reflektor led obudowany majestatyczną owiewką. Przywodzi ona na myśl motocykle znanej amerykańskiej firmy, jak dla mnie, bardzo udana kompozycja.

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

Honda CMX Rebel 1100 DCT

Honda Rebel 1100 zwraca uwagę swoją dwukolorową stylistyką - kolor czekoladowy na błotnikach i baku paliwa jest połączony z czarnym lakierem ramy i bloku silnika, co wygląda fantastycznie. Minimalistycznego wyglądu dopełniają okrągłe lusterka oraz okrągły wyświetlacz mający 12 cm średnicy.

Kto powinien rozważyć wybór Hondy Rebel?

Honda CMX jest dość świeżą propozycją w gamie Japończyków, dlatego też nie często spotkacie ten model na ulicach. Niemniej jednak jest to bardzo ciekawa propozycja dla osób szukających klasycznego motocykla, który ma dopracowane brzmienie wydechu i można go mieć za rozsądną cenę. Łatwe prowadzenie motoru to kolejny plus i zachęta dla mniej doświadczonych motocyklistów, szukających klasyka na początek.

Silnik i osiągi nowego Rebela

Motocykl Honda Rebel 1100 z lewego boku

W Hondzie Rebel 1100 został zamontowany dwucylindrowy silnik o pojemności 1084 cm3. Rzędowy silnik generuje moc 87KM przy 7000 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 98 Nm przy 4750 obr/min. Jest to jednostka znana już na rynku, choćby z modeli CRF 1100 Africa Twin, czyli gwarancja solidnych osiągów. Starter w tym modelu nie jest elektroniczny - trzeba przytrzymać przycisk rozrusznika.

Jak działa skrzynia DCT

Testowany model wyposażony był w dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów DCT. Masa motocykla w tej konfiguracji to 233 kg. Wersja z manualną skrzynią biegów jest nieco lżejsza - 223kg.

Obydwa sprzęgła posiadają niezależne sterowanie elektrohydrauliczne. Gdy następuje zmiana biegów, komputer wybiera odpowiednie przełożenie, używając tego sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Wtedy pierwsze sprzęgło jest odłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło. Skrzynia DTC zapewnia przewidywalną i płynną zmianę biegów oraz dostarczanie mocy silnika odpowiedniej do prędkości. Przerwy w przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na tylne koło są minimalne, a szarpnięcia bardzo delikatne. Zaletą jest też wyeliminowanie zgaszenia silnika przy jeździe z małą prędkością.

Motocykl Honda Rebel 1100 z prawego boku

Oprócz automatycznej zmiany biegów w trybie D, dostępna jest też manualna zmiana przyciskami po lewej stronie kierownicy. Nie mamy tu możliwości wyboru trybów sportowych S1-S3, jak w Afryce. Automatyczna zmiana biegów jest połączona z systemami elektronicznymi oraz trybami jazdy.

DCT a tryby jazdy

W trybie jazdy STANDARD zmiany biegów przeprowadzane są zaskakująco dobrze, w porównaniu do trybu D w użytkowanej przeze mnie Afryce CRF1100L, nie ma zamulania i niepotrzebnych drgań. Mam wrażenie że tryb D jest tutaj połączeniem trybu D i S1 z Afryki i działa na prawdę dobrze. W trybie RAIN utrzymywane są raczej niższe obroty, a biegi są przełączane szybciej. Tryb SPORT pozwala kręcić silnik na wyższe obroty na niższych biegach, doskonale też odczujemy efekt hamowania silnikiem.

Komfort, pozycja za kierownicą i owiewki

Honda Rebel 1100 kierownica

Siedzisko zostało zamontowane na wysokości 70 cm. Jest ono dość miękkie i zapewnia wygodę i komfort dla tyłka. Dla pasażera przewidziano dodatkową mini poduszkę, którą można zdemontować. Konstruktorzy pod siedziskiem wygospodarowali mini schowek, podobno 3 litrowy, ale wg mnie to max 1 litr pojemności. Zmieścicie tam portfel, butelkę 0,5l i klucze. Ciekawostką jest zamontowane w nim fabrycznie gniazdo ładowania USB C.

Honda Rebel 1100 pozycja za kierownicą kierownica

Dzięki pakietowi turystycznemu, dostępne miałem też tekstylne sakwy, do których można zmieścić jakieś ubranie na przebranie i drugą parę rękawic. Nadają się one na spakowanie na 1-dniową wycieczkę, nic ponad to.

Honda Rebel 1100 to raczej motocykl dla niskich

Zawieszenie

Honda rebel 1100 posiada ramę zbudowaną z rur stalowych o średnicy 35 mm, do której dokręcono również rurowy wahacz. Przednie zawieszenie to widelec typu kartridżowego. Ustawiony on jest pod kątem 30 stopni, co nawiązuje do cruiserów i bobberów. Na tylne zawieszenie składają się podwójne tylne amortyzatory z zewnętrznym zbiornikiem wyrównawczym.

Zarówno przednie jak i tylne zawieszenie posiada regulację napięcia wstępnego sprężyn. Zastosowana geometria zapewnia właściwy wygląd starej motocyklowej szkoły konstrukcyjnej. Zawieszenie w połączeniu ze świetnym podwoziem, czynią jazdę łatwą i przyjemną.

Honda Rebel 1100 - Sakwy

Obniżenie środka masy ale też zachowanie sporego prześwitu, bo 170 mm, powoduje, że 1100 Rebel prowadzi się bardzo pewnie. Ma się wrażenie, że to jeden z mniejszych motocykli, a ma on przecież 2240 mm długości i 1520 mm rozstawu osi.

Hamulce

Honda Rebel 1100 porusza się na 18 calowym przednim i 16 calowym tylnym kole. Siłę hamowania zapewnia przedni tarczowy hamulec 330 mm i 4-tłoczkowy zacisk. Za hamowanie z tyłu odpowiada tarcza 256 mm i dwa zaciski 1-tłoczkowe. Przy tej wadze i mocy motocykla należy powiedzieć, że system hamowania jest bardzo wydajny i gwarantuje bezpieczną jazdę. Jedynie co, to mogę przyczepić się do siły hamowania tylnego hamulca, która mogłaby być trochę większa. Może przyzwyczajenie do advenczera powoduje większe oczekiwania?

Owiewka w pakiecie turystycznym daje radę

Pakiety turystyczny Honda Rebel 1100 - owiewka

Owiewka dostępna w pakiecie turystycznym, mimo niewielkich rozmiarów, bardzo pomaga w pozytywnym odczuwaniu przyjemności z jazdy, bowiem rozprasza strugę powietrza, która nie trafi wprost na klatkę i kask. Przy podobnym motocyklu testowanym wcześniej - Harley Davidson Nightster 975 - brak owiewki powodował spory dyskomfort już przy prędkości 100-120 km/h. Honda Rebel 1100 taką prędkość uzyskuje z łatwością i nie ma nieprzyjemnych turbulencji na kasku.

Skoro mówimy o pakiecie turystycznym zabrakło mi tu grzanych manetek, wydawałoby się wyposażenie standardowe jeśli mówimy o turystyce motocyklowej (jest za to tempomat).

Technologia, co nowego zaproponowała Honda?

Kolorowy wyświetlacz LCD

Honda Rebel 1100 - wyświetlacz lcd

Informacje o motocyklu przekazywane są kierowcy przy pomocy okrągłego zespołu wskaźników, w postaci wyświetlacza LCD o średnicy 120 mm. Nie ma on tła białego, tylko czarne, dzięki czemu jest wyraźny nawet przy silnym słońcu. Obsługa jest intuicyjna i dostępna przełącznikami po lewej stronie kierownicy. Obsługuje ją moduł znany już z Afryki. Honda nie oferuje jeszcze systemów bezkluczykowych, nie inaczej jest także w modelu Rebel 1100. Ciekawie została umiejscowiona stacyjka, podobnie do testowanego wcześniej Indiana Scout, znajduje się z lewego boku motocykla, na wysokości kolana. Z tego miejsca można jednocześnie otworzyć schowek pod siedzeniem, bez konieczności wyjmowania kluczyka.

Tryby jazdy

Elektronika na dobre zagościła na pokładach motocykli i nie inaczej jest w przypadku tego cruisera. Wyposażeniem standardowym jest system kontroli jazdy elektroniczne sterowanie przepustnicy (TBW), który zarządza osiągami i mapami silnika oraz poziomem kontroli momentu obrotowego (HSTC - Honda selectable torque control) wraz z kontrolą unoszenia przedniego koła.

Kierowca może wybierać pomiędzy 3 fabrycznie ustawionymi trybami jazdy, zależnie od umiejętności lub panujących warunków drogowych. Wyboru trybu jazdy dokonuje się przyciskami po lewej stronie kierownicy, a na wyświetlaczu zmieniają się schematyczne ikony.

Tryb STANDARD to taki złoty środek dla dostarczaniu mocy silnika, hamowania silnikiem, kontroli unoszenia przedniego koła i czułości HSTC. W tym ustawieniu jazda ma być przyjemna i odprężająca, to systemy działają za kierowcę.

Po włączeniu trybu RAIN motocykl staje się jakby wykastrowany z mocy. Odkręcenie manetki powoduje uśmiech politowania, gdyż moc silnika jest oddawana bardzo łagodnie. Zapomnijmy o gwałtownym przyśpieszaniu. Dzięki temu nie dojdzie do uślizgu tylnego koła, a gospodarowanie mocą silnika i hamowanie silnikiem jest wyjątkowo osłabione. Idealny tryb do pokonywania pierwszych kilometrów, na poznanie się z motocyklem, dla osoby z niewielkim doświadczeniem lub też gdy pogoda nie rozpieszcza - jest mokro i ślisko.

Tryb SPORT pozwala na pełne wykorzystanie maksymalnych osiągów motocykla. Momentalna reakcja na odkręcenie gazu, kręcenie na wysokie obroty, pełne wykorzystanie mocy silnika, teraz Rebel działa tak, jak powinien i jak wygląda - z pazurem. W tym trybie jazdy kierowcy poczują największą radość z prowadzenia motocykla.

Honda Rebel CMX 1100 - sakwy od tyłu

Ostatni z trybów nazwano USER i daje on możliwość personalizacji ustawień, zależnie od preferencji kierowcy. Raz wprowadzone ustawienia są zapamiętywane, więc nie ma potrzeby ponownego konfigurowania parametrów po każdym włączeniu zapłonu.

Czy Honda Rebel 1100 z DCT to dobry wybór na początek?

Doświadczeni użytkownicy powinni docenić ten motocykl dzięki ustawieniu parametrów trybu User pod własne upodobania, a początkujący możliwość wyboru chociażby trybu Rain.

Honda 1100 Rebel nadaje się też na wyjazd w dłuższe trasy, ponieważ mamy tu w standardzie tempomat - znany z Afryki i NT - idealny podczas relaksującej jazdy na dalsze odległości. Podczas jazdy krętymi drogami, Honda 1100 Rebel prowadzi się bardzo stabilnie i intuicyjnie. Pokonywanie kolejnych winkli to przyjemność, którą potęguje genialna skrzynia DCT, zapominamy o biegach po prostu cieszymy się drogą.

Akurat jeśli chodzi o skrzynię DCT, w którą wyposażony był testowany motocykl, mam dużo do powiedzenia, bo ostatnie 3 lata spędziłem z Hondą NC750X, którą w tym sezonie wymieniłem na Afrykę Twin 1100.

To co pokazała Honda w Rebelu jest dla mnie zaskoczeniem na plus, gdyż jak już wspomniałem, w porównaniu do Afryki w trybie D dużo lepiej radzi sobie z delikatnym operowaniu przepustnicą. Intensywność hamowania silnikiem jest też ustawialna i pozwala nawet na "strzelenie" z wydechu przy manualnej redukcji biegu podczas hamowania silnikiem.

Nasza opinia o Hondzie Rebel 1100 z 2022 roku

Wraz ze wzrostem obrotów rzędowego silnika do naszych uszu dochodzi piękny basowy dźwięk fabrycznego układu wydechowego. Za cenę 52 500 zł jest to rewelacyjny dźwięk, do którego nie przyzwyczaili nas Japończycy, a którego na pewno powinien pozazdrościć Harley Davidson Nightster 975.

Honda CMX Rebel 1100 - prawy bok z sakwami

Sam minimalistyczny wygląd to już wystarczająco żeby nie przejść obojętnie obok Hondy Rebel 1100. Stalowe błotniki przymocowane są na elementach z odlewanego ciśnieniowo aluminium. Prosto mocowane ramiona kierownicy modelu 1100 Rebel zachęcają do wzięcia jej w ręce. Nowoczesnością oświetlenia led motocykl wkomponowuje się w obecne trendy designerskie. Grube opony i okrągłe elementy jak reflektor i wyświetlacz nadają charakter motocykla typu bobber.

Honda Rebel 1100 jest bardzo przyjemnym motocyklem na szerokie asfaltowe drogi. Typowy cruiser, na którym pokonanie dłuższego dystansu nie zrobi wrażenia.

Sam zrobiłem tym motocyklem ok 350 km, z czego przyszło mi większość przejeździć po mokrym asfalcie, dlatego też opisałem tu moje indywidualne wrażenia po pokonaniu tego dystansu. Jeśli jesteście użytkownikami Hondy Rebel 1100 koniecznie podzielcie się w komentarzach swoimi wrażeniami. 👇

Sprawdź też nasze testy motocykli

siedzę z tyłu na Hondzie CB500X

Honda CB500X mały motocykl wielka frajda z jazdy - najlepsza recenzja jaką znajdziesz

Honda ST 1300 na tle malowniczej drogi

Honda ST 1300: Dlaczego warto zainteresować się tym turystycznym motocyklem?

Benelli TRK702x - motocykl do budżetowej turystyki we włoskim stylu

Benelli TRK702x - budżetowa turystyka we włoskim stylu. Dokładny test motocykla, wady i zalety nowości od Benelli.

BMW G310R - idealny motocykl dla początkujących?

BMW G310R: Czy to najlepszy wybór dla początkujących motocyklistów?

BMW R1300GS

Nowe BMW R 1300 GS - nowa era boxera

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej