Świeca zapłonowa do motocyla denso

Świece zapłonowe do Twojego motocykla

Świece zapłonowe to ważne elementy silnika motocykla. Przyczyniają się do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej, czym samym są newralgiczne dla właściwej pracy silnika. Dowiedz się, jak rozpoznać objawy zużycia i jak wymienić uszkodzone części.

Dlaczego Twój motocykl potrzebuje świece zapłonowe?

Dzięki niej jednoślad może ruszyć. Aby jednoślad odpalił, musi dojść do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. W tym celu ładunek o wysokim napięciu z cewki zapłonowej przechodzi przez przewód zapłonowy na końcówkę rdzenia świecy, a następnie jako iskra przeskakuje przez dwie elektrody – dodatnią i ujemną. Obie elektrody oddziela izolator, który służy do tego, aby zapewnić, że wyładowanie napięcia będzie miało miejsce we właściwym miejscu.

Jak rozpoznać objawy zużycia świec zapłonowych?

Jeśli zauważysz, że motocykl ma problemy z odpalaniem, spalenie paliwa jest zwiększone, praca na biegu jałowym jest nierówna, z tłumika wydala się dym czarny lub siwy, podczas jazdy oraz/albo ruszania szarpie, to świadczy o tym, że świece są do wymiany. Możesz też wykręcić świece i sprawdzić, w jakim stanie i jaki kolor ma izolator. Pęknięty izolator, tłusty nalot, sadza i popiół w okolicy elektrod sugerują awarię. Biały lub biało-żółty nalot na izolatorze oznacza, że ze świecą było wszystko w porządku. Uwaga: raz odkręconej świecy nie możesz wkręcić z powrotem. Musisz kupić nowe części.

Nowe świece zapłonowe do motocykla

Kupuj tylko od zaufanych producentów. Świece pracują w destrukcyjnym środowisku, są narażone na wiele czynników, m.in. działanie temperatury w trakcie spalania, która w szczytowym punkcie osiąga nawet kilka tysięcy stopni Celsjusza. Tak więc zwróć uwagę, z jakich materiałów została wykonana świeca zapłonowa. Najlepsze świece są wykonane z irydu (60 000-70 000 km żywotności), platyny (60 000 – 70 000 km żywotności) lub są pozłacane (aż 80 000 – 100 000 km żywotności; głównie montowane w motocyklach wyścigowych).

Nowe świece wymienia się kompletami. Wszystkie prace należy wykonywać przy wyłączonym zapłonie, a części odkręca się, kiedy silnik jest zimny. Dokręcając nowe części, upewnij się, że masz odpowiedni klucz. Producent często podaje odpowiedni numer klucza świec zapłonowych na opakowaniu, np. do świecy zapłonowej DENSO Nickel K16R-U11 pasuje klucz o numerze 16. Pamiętaj, że świece zapłonowe przede wszystkim muszą być kompatybilne z Twoim motocyklem. Przed zakupem sprawdź zalecenia producenta.

  1. Odkręć fajki lub elementy mocujące cewkofajek. Zapamiętaj, która świeca jest połączona z konkretną fajką, możesz zrobić zdjęcie lub opisać przewody za pomocą taśmy.
  2. Oczyść okolice świecy za pomocą sprężonego powietrza.
  3. Wykręć świecę wraz z jej podkładką.
  4. Oczyść delikatnie gniazdo montażowe świecy.
  5. Wkręć nową część. Zrób to najpierw ręcznie, do pierwszego oporu. Następnie użyj właściwego klucza i dokręć świecę według momentu zalecanego przez producenta.
  6. Zamontuj z powrotem fajki.

Upewnij się, że nowe części zostały dobrze wkręcone – nie można tego zrobić ani za lekko (prowadzi między innymi do przegrzania, uszkodzenia izolatora), ani za mocno (skutkuje przegrzaniem, uszkodzeniem silnika itd.).

Sprawdź też nasze testy motocykli

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej

Motocykl WSK 125 widok z boku

WSK 125 – motocykl z długą historią

Recenzja motocykla Royal Enfield Continental GT 650

Royal Enfield Continental GT 650 – klasyczny miejski cafe racer z wyścigowym rodowodem

BMW S1000 XR

Szczera Recenzja BMW S1000XR: Opinia Motocyklisty

Recenzja motocykla Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350 - szyk, styl i wygoda - nasza recenzja

BMW F 850 GS Triple Black

Recenzja BMW R 1250 GS HP: Odkryj Niezwykły Motocykl, Który Zmienia Zasady Gry

Lewa strona motocykla od przodu

Objeżdżamy Hondę Africa Twin Adventure Sports ES model 2022

Recenzja Yamahy XSR 125 w wersji Legacy

Motocykl Yamaha XSR 125 w wersji Legacy – piękna klasyka na kategorię B

Honda CMX Rebel 1100 DCT

Honda Rebel 1100 z DCT? Czy to udane połączenie klasyki z nowoczesnością sprawdzamy.

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

BMW R 18 B recenzja boksera motorrad

BMW R18 B nikt nie przejdzie obojętnie - recenzja baggera od Motorrad

BMW F 850 GS Triple Black

BMW F 850 GS - recenzja średniego z rodziny GSów za to najlepszego w offroad (opinia i dane techniczne)

Yamaha MT 125

Yamaha MT 125 - najlepszy motocykl na początek - cena, informacje i dane techniczne

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Harley Davidson Sportster S 2021: Cała Prawda o legendarnym modelu!

Harley Davidson Street Bob 114

Recenzja Harley Davidson Street Bob 114: Nowa definicja wolności na dwóch kołach!

2023 Yamaha Ténéré 700 i Ténéré 700 Rally Edition

Yamaha Tracer 700 kontra Honda NC750X co wybrać na pierwszy motocykl?

Kawasaki Ninja widok z boku

Kawasaki Ninja – smok na dwóch kołach

Harley Davidson Pan America 1250 Special

Opinia o Harley Davidson Pan America 1250 Special - czy warto?

Honda Varadero ikona wśród motocykli turystycznych

Honda Varadero - legenda w świecie motocykli turystycznych

Harley Davidson LiveWire widok z boku

Recenzja Harley Davidson LiveWire - elektryzujący weteran

Aprilia shiver 900 recenzja

Recenzja Aprilia Shiver 900, prawie litr, a mocy jednak nie tak dużo