Jak dobrać filtr pleju do motocykla

Filtr oleju do motocykla – rodzaje, objawy zużycia, wymiana

W trakcie pracy motocykl narażony jest na wiele szkodliwych elementów pływających w oleju silnikowym – od kurzu z drogi po opiłki i nagary wytwarzane w trakcie pracy silnika. Te małe cząsteczki negatywnie wpływają na silnik, dlatego też każdy motocykl musi być wyposażony w sprawny filtr oleju, którego zadaniem jest oczyszczanie oleju z zabrudzeń.

Jak dobrać filtr oleju do motocykla?

Występują 2 rodzaje filtrów na rynku: puszkowe i wkłady filtracyjne. Puszkowe filtry znajdują się wewnątrz metalowej obudowy, która jest przykręcana do specjalnego pręta w silniku lub są montowane w specjalnej obudowie. Takie filtry są trochę trudniejsze w montażu i są droższe. Wkłady filtracyjne znajdują się w skrzyni korbowej silnika. Wkłady są tańsze od puszek i łatwiejsze w montażu. Występują też filtry siatkowe, które przypominają metalową lub plastikową siatkę. Służą one jedynie do filtracji wstępnej, jako że są w stanie wyłapywać tylko duże cząsteczki brudu. Są najczęściej spotykane w silnikach małolitrażowych, które nie mają filtrów olejów do filtracji dokładnej.

Nowy filtr musi być kompatybilny z Twoim motocyklem. Przed zakupem sprawdź parametry takie jak średnica, wysokość i rodzaj mocowania filtra. Źle dopasowane części nie będą spełniać swojej funkcji.

Kiedy trzeba wymienić filtr oleju w motocyklu?

Filtr oleju należy wymieniać wedle zaleceń producenta, ale też kiedy już nie spełnia swoich funkcji. Filtr oleju z czasem się zapycha, jest to normalne zjawisko. Jednak szybkie zużycie może sugerować takie usterki jak zużywanie się grupy cylinder-tłok, przegrzewanie silnika lub to, że olej jest złej jakości lub został za późno wymieniony. Wymień filtr oleju na nowy, jeśli zauważysz:

  • silnik się przegrzewa,
  • po kilku godzinach jazdy silnik zaczyna „ryczeć”,
  • przy przyspieszaniu do wysokich obrotów następuje spadek prędkości,
  • zmiana biegów zajmuje więcej czasu niż zwykle.

Filtr oleju należy też wymienić, kiedy obudowa utraci swoją szczelność, np. w wyniku nieprawidłowego montażu. Do objawów zalicza się wycieki oleju i spadek jego poziomu. Kolejnym powodem awarii jest uszkodzony zawór upustowy, który zwykle psuje się z powodu niskiej jakości. Objawem awarii jest to, że wskaźnik oleju nie gaśnie przez długi czas po uruchomieniu silnika lub włącza się, kiedy silnik pracuje na biegu jałowym.

Pamiętaj, żeby wymieniać filtr przy każdej wymianie oleju silnikowego i vice versa – jeśli musisz wymienić filtr oleju na nowy z powodu jego usterki, koniecznie wymień też olej na świeży. Obraz pobrany z autodoc.pl

Wymiana oleju i filtra oleju w motocyklu

Filtr i olej możesz łatwo wymienić samodzielnie, o ile masz już doświadczenie i potrzebne narzędzia pod ręką. Do pracy będą Ci potrzebne: klucz do odkręcania filtra (uniwersalny też może się nadać), klucz dynamometryczny, podkładka pod korek spustowy, miska do spuszczania oleju, odstawka centralna bądź stojak serwisowy oraz oczywiście świeży olej i nowy filtr oleju.

Standardowa wymiana wygląda tak:

  • Rozgrzej silnik, jako że ciepły olej lepiej spływa, a następnie podstaw pojemnik na stary olej pod korek spustowy oleju i odkręć go. Teraz odkręć też korek wlewu oleju.
  • Jak tylko zużyty olej spłynie, zakręć lekko korek spustowy i przesuń pojemnik pod filtr oleju i go odkręć. Jak tylko olej z okolic filtra ścieknie, ponownie podłóż pojemnik pod korek spustowy i dokończ spuszczanie oleju z miski olejowej.
  • Podłóż nową uszczelkę pod korek spustowy i zakręć go z odpowiednim momentem. Zamontuj nowy filtr oleju – zalej filtr i jego o-ring świeżym olejem (jeśli jest to filtr puszkowy) lub posmaruj zewnętrzną uszczelkę olejem (w przypadku wkładu, pozwoli to na lepsze przyleganie do bloku silnika), a następnie pewnie dokręć nową część ręcznie. Uważaj, żeby nie dokręcić za mocno!
  • Dokręć filtr za pomocą klucza dynamometrycznego odpowiednim momentem obrotowym. Tę wartość znajdziesz w książce serwisowej.
  • Uzupełnij układ świeżym olejem odpowiednią ilością – zapoznaj się z zaleceniami producenta. Odczekaj kilka minut i zakręć korek wlewowy. Gotowe.

Po pierwszej jeździe na wszelki wypadek skontroluj poziom oleju w układzie i w razie potrzeby go uzupełnij. Zużyty olej należy zutylizować, możesz go np. oddać na stacji benzynowej.

Sprawdź też nasze testy motocykli

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej

Motocykl WSK 125 widok z boku

WSK 125 – motocykl z długą historią

Recenzja motocykla Royal Enfield Continental GT 650

Royal Enfield Continental GT 650 – klasyczny miejski cafe racer z wyścigowym rodowodem

BMW S1000 XR

Szczera Recenzja BMW S1000XR: Opinia Motocyklisty

Recenzja motocykla Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350 - szyk, styl i wygoda - nasza recenzja

BMW F 850 GS Triple Black

Recenzja BMW R 1250 GS HP: Odkryj Niezwykły Motocykl, Który Zmienia Zasady Gry

Lewa strona motocykla od przodu

Objeżdżamy Hondę Africa Twin Adventure Sports ES model 2022

Recenzja Yamahy XSR 125 w wersji Legacy

Motocykl Yamaha XSR 125 w wersji Legacy – piękna klasyka na kategorię B

Honda CMX Rebel 1100 DCT

Honda Rebel 1100 z DCT? Czy to udane połączenie klasyki z nowoczesnością sprawdzamy.

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

BMW R 18 B recenzja boksera motorrad

BMW R18 B nikt nie przejdzie obojętnie - recenzja baggera od Motorrad

BMW F 850 GS Triple Black

BMW F 850 GS - recenzja średniego z rodziny GSów za to najlepszego w offroad (opinia i dane techniczne)

Yamaha MT 125

Yamaha MT 125 - najlepszy motocykl na początek - cena, informacje i dane techniczne

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Harley Davidson Sportster S 2021: Cała Prawda o legendarnym modelu!

Harley Davidson Street Bob 114

Recenzja Harley Davidson Street Bob 114: Nowa definicja wolności na dwóch kołach!

2023 Yamaha Ténéré 700 i Ténéré 700 Rally Edition

Yamaha Tracer 700 kontra Honda NC750X co wybrać na pierwszy motocykl?

Kawasaki Ninja widok z boku

Kawasaki Ninja – smok na dwóch kołach

Harley Davidson Pan America 1250 Special

Opinia o Harley Davidson Pan America 1250 Special - czy warto?

Honda Varadero ikona wśród motocykli turystycznych

Honda Varadero - legenda w świecie motocykli turystycznych

Harley Davidson LiveWire widok z boku

Recenzja Harley Davidson LiveWire - elektryzujący weteran

Aprilia shiver 900 recenzja

Recenzja Aprilia Shiver 900, prawie litr, a mocy jednak nie tak dużo