Filtr oleju do motocykla – rodzaje, objawy zużycia, wymiana

Jak dobrać filtr pleju do motocykla
Jak dobrać filtr pleju do motocykla
2268 ocen

W trakcie pracy motocykl narażony jest na wiele szkodliwych elementów pływających w oleju silnikowym – od kurzu z drogi po opiłki i nagary wytwarzane w trakcie pracy silnika. Te małe cząsteczki negatywnie wpływają na silnik, dlatego też każdy motocykl musi być wyposażony w sprawny filtr oleju, którego zadaniem jest oczyszczanie oleju z zabrudzeń.

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

Jak dobrać filtr oleju do motocykla?

Występują 2 rodzaje filtrów na rynku: puszkowe i wkłady filtracyjne. Puszkowe filtry znajdują się wewnątrz metalowej obudowy, która jest przykręcana do specjalnego pręta w silniku lub są montowane w specjalnej obudowie. Takie filtry są trochę trudniejsze w montażu i są droższe. Wkłady filtracyjne znajdują się w skrzyni korbowej silnika. Wkłady są tańsze od puszek i łatwiejsze w montażu. Występują też filtry siatkowe, które przypominają metalową lub plastikową siatkę. Służą one jedynie do filtracji wstępnej, jako że są w stanie wyłapywać tylko duże cząsteczki brudu. Są najczęściej spotykane w silnikach małolitrażowych, które nie mają filtrów olejów do filtracji dokładnej.

Nowy filtr musi być kompatybilny z Twoim motocyklem. Przed zakupem sprawdź parametry takie jak średnica, wysokość i rodzaj mocowania filtra. Źle dopasowane części nie będą spełniać swojej funkcji.

Kiedy trzeba wymienić filtr oleju w motocyklu?

Filtr oleju należy wymieniać wedle zaleceń producenta, ale też kiedy już nie spełnia swoich funkcji. Filtr oleju z czasem się zapycha, jest to normalne zjawisko. Jednak szybkie zużycie może sugerować takie usterki jak zużywanie się grupy cylinder-tłok, przegrzewanie silnika lub to, że olej jest złej jakości lub został za późno wymieniony. Wymień filtr oleju na nowy, jeśli zauważysz:

  • silnik się przegrzewa,
  • po kilku godzinach jazdy silnik zaczyna „ryczeć”,
  • przy przyspieszaniu do wysokich obrotów następuje spadek prędkości,
  • zmiana biegów zajmuje więcej czasu niż zwykle.

Filtr oleju należy też wymienić, kiedy obudowa utraci swoją szczelność, np. w wyniku nieprawidłowego montażu. Do objawów zalicza się wycieki oleju i spadek jego poziomu. Kolejnym powodem awarii jest uszkodzony zawór upustowy, który zwykle psuje się z powodu niskiej jakości. Objawem awarii jest to, że wskaźnik oleju nie gaśnie przez długi czas po uruchomieniu silnika lub włącza się, kiedy silnik pracuje na biegu jałowym.

Pamiętaj, żeby wymieniać filtr przy każdej wymianie oleju silnikowego i vice versa – jeśli musisz wymienić filtr oleju na nowy z powodu jego usterki, koniecznie wymień też olej na świeży. Obraz pobrany z autodoc.pl

Wymiana oleju i filtra oleju w motocyklu

Filtr i olej możesz łatwo wymienić samodzielnie, o ile masz już doświadczenie i potrzebne narzędzia pod ręką. Do pracy będą Ci potrzebne: klucz do odkręcania filtra (uniwersalny też może się nadać), klucz dynamometryczny, podkładka pod korek spustowy, miska do spuszczania oleju, odstawka centralna bądź stojak serwisowy oraz oczywiście świeży olej i nowy filtr oleju.

Standardowa wymiana wygląda tak:

  • Rozgrzej silnik, jako że ciepły olej lepiej spływa, a następnie podstaw pojemnik na stary olej pod korek spustowy oleju i odkręć go. Teraz odkręć też korek wlewu oleju.
  • Jak tylko zużyty olej spłynie, zakręć lekko korek spustowy i przesuń pojemnik pod filtr oleju i go odkręć. Jak tylko olej z okolic filtra ścieknie, ponownie podłóż pojemnik pod korek spustowy i dokończ spuszczanie oleju z miski olejowej.
  • Podłóż nową uszczelkę pod korek spustowy i zakręć go z odpowiednim momentem. Zamontuj nowy filtr oleju – zalej filtr i jego o-ring świeżym olejem (jeśli jest to filtr puszkowy) lub posmaruj zewnętrzną uszczelkę olejem (w przypadku wkładu, pozwoli to na lepsze przyleganie do bloku silnika), a następnie pewnie dokręć nową część ręcznie. Uważaj, żeby nie dokręcić za mocno!
  • Dokręć filtr za pomocą klucza dynamometrycznego odpowiednim momentem obrotowym. Tę wartość znajdziesz w książce serwisowej.
  • Uzupełnij układ świeżym olejem odpowiednią ilością – zapoznaj się z zaleceniami producenta. Odczekaj kilka minut i zakręć korek wlewowy. Gotowe.

Po pierwszej jeździe na wszelki wypadek skontroluj poziom oleju w układzie i w razie potrzeby go uzupełnij. Zużyty olej należy zutylizować, możesz go np. oddać na stacji benzynowej.

Sprawdź też nasze testy motocykli

siedzę z tyłu na Hondzie CB500X

Honda CB500X mały motocykl wielka frajda z jazdy - najlepsza recenzja jaką znajdziesz

Honda ST 1300 na tle malowniczej drogi

Honda ST 1300: Dlaczego warto zainteresować się tym turystycznym motocyklem?

Benelli TRK702x - motocykl do budżetowej turystyki we włoskim stylu

Benelli TRK702x - budżetowa turystyka we włoskim stylu. Dokładny test motocykla, wady i zalety nowości od Benelli.

BMW G310R - idealny motocykl dla początkujących?

BMW G310R: Czy to najlepszy wybór dla początkujących motocyklistów?

BMW R1300GS

Nowe BMW R 1300 GS - nowa era boxera

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej