R 1300 GS adventure
1169 ocen

BMW R 1300 GS Adventure niemal całkowicie od nowa zaprojektowany model, który już od pierwszych dni budzi kontrowersje, ale który GS ich nie wzbudzał? Zmiany i bycie pionierem zawsze takie są, przyjrzyjmy się nowemy królowi ciężkich enduro, nie przypomina wam odrobinę Pan America?

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

Wygląd nowego BMW R 1300 GS Adventure z pewnością przyciągnie uwagę. Duży GS nie tylko wizualnie różni się od swojej drobnej siostry (R1300GS). Nigdy wcześniej komfort siedzenia, ergonomia oraz ochrona przed wiatrem i warunkami atmosferycznymi nie były tak harmonijnie połączone z precyzyjnym prowadzeniem, wyjątkowym komfortem zawieszenia i płynną pracą. Nowe BMW R 1300 GS Adventure postawiło sobie za cel stać się punktem odniesienia dla dużych motocykli enduro. Christof Lischka, Head of BMW Motorrad Development

evolution of the BMW GS adventure

Przemierzanie Sahary w upale, wspinaczka w Himalajach lub eksploracja amazońskich lasów deszczowych - od ponad dwóch dekad duże BMW GS Adventure z silnikiem typu bokser są synonimem takich długodystansowych podróży motocyklowych z pasażerem i dużą ilością bagażu. Aby zapewnić, że tak pozostanie w przyszłości i zagwarantować motocyklistom żądnym przygód jeszcze więcej GSa w GSie prawie całkowicie przeprojektowało silnik, podwozie, nadwozie, konstrukcję i przestrzeń na wasze bagaże nowego R 1300 GS Adventure w porównaniu z poprzednim modelem, podnosząc BMW GS Adventure na nowy poziom.

bmw r1300 gs adventure seen from the front

Legendarny dwucylindrowy silnik typu bokser po raz kolejny znalazł się w sercu nowego R 1300 GS Adventure. Nowa konstrukcja, wprowadzona po raz pierwszy w modelu R 1300 GS, jest znacznie bardziej kompaktowa niż jej poprzednik dzięki przekładni umieszczonej pod silnikiem i nowemu układowi napędu wałka rozrządu. Generuje 107 kW (145 KM) z 1300 cm3 przy 7750 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 149 Nm przy 6500 obr/min. To czyni go zdecydowanie najmocniejszym silnikiem typu bokser BMW w historii produkowanym seryjnie.

bmw r1300 gs adventure seen from the front

W centrum nowego zawieszenia znajduje się stalowa rama główna, która oprócz tego, że jest znacznie zoptymalizowana pod względem przestrzeni montażowej, oferuje również wyższy poziom sztywności niż poprzedni model. W miejsce poprzedniej konstrukcji z rur stalowych, nowy R 1300 GS Adventure ma teraz aluminiową ramę tylną rur i kutych elementów. Prowadnica przedniego koła EVO Telelever z elementem elastycznym i poprawiona prowadnica tylnego koła EVO Paralever zapewniają jeszcze większą precyzję kierowania i stabilność jazdy.

Nowe elektroniczne zawieszenie Dynamic Suspension Adjustment (DSA)

bmw r1300 gs adventure fuel tank closeup

Poprzednie elektroniczne zawieszenie Dynamic ESA Next Generation samo w sobie oferowało wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy i radość z jazdy w szerokim zakresie terenu dzięki dynamicznej regulacji tłumienia i regulowanej podstawie sprężyny z tyłu.

Nowe elektroniczne zawieszenie Dynamic Suspension Adjustment (DSA) idzie teraz o krok dalej, łącząc dynamiczną regulację przedniego i tylnego tłumienia z odpowiednią regulacją sprężyny ("sztywności sprężyny") - w zależności od wybranego trybu jazdy, warunków jazdy i manewrów.

Automatyczna regulacja podstawy sprężyny zapewnia kompensację obciążenia. Zapewnia to jeszcze bardziej ekscytujące wrażenia z jazdy na każdej nawierzchni. W pojedynkę, z pasażerem lub z dużym bagażem - DSA zapewnia jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa, osiągów i komfortu jazdy.

Adaptacyjna kontrola wysokości pojazdu

bmw r1300 gs adventure fuel tank closeup

Nowa adaptacyjna regulacja wysokości pojazdu i komfortowa regulacja wysokości pojazdu są dostępne jako opcja.

Dzięki adaptacyjnej kontroli wysokości pojazdu, nowy R 1300 GS Adventure oferuje w pełni automatyczną regulację wysokości pojazdu w zależności od warunków pracy, zapewniając maksymalny komfort bez konieczności kompromisu w zakresie dynamiki jazdy. Wysokość pojazdu jest obniżana o 30 mm podczas postoju i przy niskich prędkościach.

Nowy R 1300 GS Adventure może być również wyposażony w opcjonalny system adaptacyjnej kontroli wysokości pojazdu dla mniejszych motocyklistów lub dla zapewnienia szczególnie dobrej dostępności i jeszcze łatwiejszego prowadzenia. Posiada on wszystkie cechy i funkcje kontroli wysokości pojazdu oraz standardową wysokość, która jest 20 mm niższa.

Cztery tryby jazdy od teraz w standardzie

Nawet w standardowej wersji, nowy R 1300 GS Adventure ma teraz cztery zamiast trzech trybów jazdy, aby dostosować się do indywidualnych preferencji kierowcy. Tryby jazdy "Rain" i "Road" pozwalają dostosować charakterystykę jazdy do większości warunków drogowych. Dzięki trybowi jazdy "Eco" możliwe jest osiągnięcie maksymalnego zasięgu na jednym zbiorniku paliwa, podczas gdy dodatkowy tryb jazdy "Enduro" umożliwia lepsze wrażenia z jazdy poza utartymi szlakami dzięki specjalnym ustawieniom do jazdy terenowej.

Asysten zmiany biegów (ASA)

BMW Automated Shift Assistant

Dzięki nowemu Automated Shift Assistant (ASA), BMW Motorrad oferuje innowacyjne rozwiązanie techniczne, które sprawia, że jazda motocyklem jest łatwiejsza i bardziej komfortowa. Zgodnie z mottem "Simplify your ride", wrażenia z jazdy są jeszcze lepsze dzięki automatyzacji sprzęgła i zmiany biegów, bez poświęcania emocjonalnie ważnej dynamiki zmiany biegów.

BMW Automated Shift Assistant

Asystent zmiany (ASA) będzie również dostępny jako opcja BMW R 1300 GS od roku modelowego 2025.

Więcej o Automated Shift Assistant w tym artykule.

Reflektory Full LED w opcji matrix i halogeny w standardzie

r1300gs led lights

BMW Motorrad is regarded as the pioneer par excellence when it comes to motorcycling safety and related innovations. Accordingly, the new R 1300 GS Adventurer offers a new, very small and attractive full LED headlamp with a novel, distinctive light icon as standard.

BMW Motorrad jest uważane za pioniera, o czym świadczą od lat wyniki sprzedaży motocykli dużych pojemności tej marki. W związku z tym nowy R 1300 GS Adventurer oferuje nowy, bardzo mały i atrakcyjny pełny reflektor LED z nowatorską, charakterystyczną ikoną świetlną w standardzie. Jak to zawsze z nowością trzeba będzie się przyzwyczaić.

r1300gs led headlamp

Zespół świateł składa się z jednego modułu LED dla świateł mijania i drogowych oraz czterech dodatkowych modułów LED dla świateł do jazdy dziennej i świateł bocznych.

r1300gs led hallogens

Nowy R 1300 GS Adventure posiada również dwa wyjątkowo płaskie reflektory pomocnicze z technologią LED, które harmonijnie wtapiają się w nadwozie. Ta kombinacja oświetla drogę z niespotykaną dotąd wyrazistością, zapewniając tym samym jeszcze lepszą percepcję w ruchu drogowym. Najnowocześniejsze jednostki oświetleniowe LED z nowo zaprojektowanymi kierunkowskazami LED - zintegrowane z ochraniaczami dłoni z przodu - uzupełniają koncepcję oświetlenia nowego R 1300 GS.

Pytanie jakie teraz dokupić halogeny, skoro wszystko ma w standardzie?

r1300gs led indicators

Asytsent jazdy

Nowy R 1300 GS Adventure jest już standardowo wyposażony w Dynamic Cruise Control (DCC) z funkcją hamowania - czyli aktywny tempomat po naszemu. Opcjonalny asystent jazdy oferuje fabrycznie znacznie więcej funkcji. Składa się on z elementów Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) - alerty o kolizji z przodu, Lane Change Warning - ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu i nowe Ostrzeżenie przed kolizją z tyłu (RECW).

Nowy system ostrzegania o kolizji z tyłu pojazdu (RECW) sygnalizuje zbliżającą się kolizję z tyłu pojazdu, migając światłami awaryjnymi z większą częstotliwością. System ostrzegania przed kolizją z tyłu (RECW) będzie również dostępny w BMW R 1300 GS zaprezentowanym w zeszłym roku od roku modelowego 2025.

Na czym miałoby to polegać przyznam nie mam pojęcia, rozumiem to co było podczas gwałtownego hamowania włącza awaryjne ale jak samochód Cię nie zauważy włączy migacze, czy to pomoże? Nie zaszkodzi o ile nie będzie kosztować dodatkowo milionów $$.

Nowy aluminiowy kufer centralny

r1300gs-adventure aluminium cases

Wytrzymały 37-litrowy aluminiowy kufer centralny i płyta pod kufer pochłaniająca wstrząsy, złącze elektryczne do oświetlenia i gniazda ładowania USB, a także zintegrowane uchwyty pasażera są dostępne jako opcjonalne akcesoria dla nowego R 1300 GS Adventure.

r1300gs-adventure seat

Nowe aluminiowe kufry, każdy o ładowności do 10 kg, są idealne do łatwego i bezpiecznego transportu bagażu. Łączna pojemność wynosi ponad 73 litry (37 litrów lewy, 36,5 litra prawy). Są one łatwo, szybko i bezpiecznie mocowane do innowacyjnych uchwytów wykonanych z kutego aluminium. Złącze magnetyczne zintegrowane z lewym uchwytem kufra pełni funkcję złącza elektrycznego dla gniazda ładowania USB w kufrze lewym. Opcjonalne rozszerzenia o pojemności 10 litrów na każdy kufer zapewniają jeszcze więcej miejsca do przechowywania. Wykonane z wysokiej jakości aluminium, są szybkie i łatwe w montażu.

r1300gs-adventure black cases

Zbiornik paliwa, schowek i osłony

Nowy R 1300 GS Adventure ma całkowicie nową konstrukcję, która jeszcze bardziej odróżnia go od siostrzanego modelu R 1300 GS. Kluczowym elementem zewnętrznego poszycia w centralnej części nadwozia nowego R 1300 GS Adventure jest 30-litrowy zbiornik paliwa, który jest w dużej mierze osłonięty.

r1300gs-adventure fuel tank

Dla inżynierów BMW Motorrad szczególnie ważne było, aby zbiornik, z dużą powłoką zewnętrzną, spełniał również swoją dodatkową funkcję bagażnika w wyjątkowy sposób. Dlatego też do górnego panelu zbiornika przykręcono trzy elementy mocujące, które zapewniają łatwe i proste tankowanie oraz szybki dostęp do schowka do ładowania smartfona. To sprytne rozwiązanie oferuje indywidualne oczka do mocowania bagażu, a jednocześnie zapewnia przegubowe mocowanie z zamkiem zatrzaskowym dla 12-litrowej torby na zbiornik z wodoodporną torbą wewnętrzną i zewnętrzną, która jest dostępna jako akcesorium.

Ochrona przed wiatrem w nowym R1300GS ADV

Sama szerokość zbiornika paliwa wzbudza zaufanie i zapewnia skuteczną ochronę przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Duża owiewka w połączeniu z dwoma dużymi, przezroczystymi owiewkami również zapewnia skuteczną ochronę przed wiatrem i warunkami atmosferycznymi, zapewniając wyjątkowo cichą i komfortową jazdę, nawet podczas długich podróży. W standardzie znajdują się również gumowane osłony na zbiornik po lewej i prawej stronie górnej pokrywy zbiornika. Zapewniają one antypoślizgowe, bezpieczne przechowywanie akcesoriów podczas postojów.

Nowe wersje kolorystyczne i wyposażenie R 1300 GS Adventure

Basic version

r1300gs-adventure basic color

Nawet w podstawowej wersji, nowy R 1300 GS Adventure nie pozostawia wątpliwości co do swojego przeznaczenia. Wykończony w solidnym kolorze Racing Red, ma atletyczny, dobrze dopracowany wygląd, który zachęca do wyruszenia na przygodę motocyklową. Srebrny zbiornik paliwa, czarno-czerwone siedzenia, czarna kierownica, czarne felgi i czerwone przedłużenia ochraniaczy dłoni zapewniają efektowny kontrast.

Triple black

r1300gs-adventure Triple Black

W wariancie Triple Black nowy R 1300 GS Adventure pokazuje swoje eleganckie oblicze. Akcenty w idealnie dopasowanych odcieniach czerni i aluminiowy zbiornik paliwa wykończony wysokiej jakości lakierem Tinted Clear Coat to znaki rozpoznawcze tego wyjątkowego charakteru. Czarne elementy, takie jak standardowe gmole chroniące silnik ze srebrnymi wstawkami, kierownica i obręcze kół są połączone ze srebrnymi przedłużeniami ochraniaczy dłoni, dużymi aluminiowymi osłonami chłodnicy i czarno-szarymi podgrzewanymi siedzeniami w tradycyjnej kolorystyce Triple Black. Bagażnik i wysoka przednia szyba z dużymi owiewkami uzupełniają wygląd Triple Black.

GS Trophy

r1300gs-adventure GS Trophy model

Model GS Trophy charakteryzuje się sportową kolorystyką. Lakier Racing Blue metallic uzupełniają przyciągające wzrok pasy Light White i Racing Red. Teksturowane elementy malowane proszkowo w kolorze Avus Black matowy metalik tworzą ekscytujące kontrasty z elementami aluminiowymi. Czerwono-czarna kanapa i czerwone przedłużenia ochraniaczy dłoni w połączeniu z listwą ochronną silnika ze stali nierdzewnej i czarnymi kołami szprychowymi tworzą atrakcyjną kolorystykę. Czarne kratki przed chłodnicami i dodatkowymi reflektorami zapewniają skuteczną ochronę przed kamieniami. Mniejsza sportowa przednia szyba i sportowe uchwyty dla pasażera dodatkowo podkreślają sportowy charakter GS Trophy. Duże osłony chłodnic z zaczepami i aluminiowe półki na zbiorniki paliwa zapewniają solidne punkty mocowania.

Option 719 Karakorum

r1300gs-adventure Option 719 Karakorum

Opcja R 1300 GS Adventure w ekskluzywnym kolorze Aurelius Green matowy metalik. Złote linie i pakiet części frezowanych Shadow dopełniają wysokiej jakości wyglądu, podobnie jak plakietka "Opt. 719" na pokrywie zbiornika paliwa. Szczególnie przyciągają wzrok anodowane na złoto elementy, takie jak obręcze kół i kierownica. Standardowe gmole chroniące silnik sa pomalowane na czarno, a przedłużenia ochraniaczy dłoni są szare. Oprócz małych aluminiowych osłon chłodnicy i kratki ochronnej na reflektorach pomocniczych, dostępne są dwa czarno-szare podgrzewane komfortowe fotele, bagażnik i mała sportowa owiewka.

Najważniejsze cechy nowego BMW R 1300 GS Adventure:

  • Asystent automatycznej zmiany biegów (ASA) z automatyczną obsługą sprzęgła sprawia, że jazda motocyklem jest jeszcze wygodniejsza i oferuje ekscytujące wrażenia z jazdy dzięki zautomatyzowanej charakterystyce zmiany biegów zgodnie z wybranym trybem jazdy.
  • Całkowicie nowo zaprojektowany silnik typu bokser z przekładnią montowaną od dołu i technologią BMW ShiftCam do zmiany faz rozrządu i skoku zaworów po stronie dolotowej.
  • Najmocniejszy silnik typu bokser BMW w historii.
  • Mocna reakcja na gaz w całym zakresie prędkości obrotowych silnika, wzorowe zużycie paliwa, poziomy emisji, płynność pracy i wyrafinowanie.
  • Moc i moment obrotowy: 107 kW (145 KM) przy 7750 obr/min i 149 Nm przy 6500 obr/min.
  • System czujników spalania stukowego zapewniający optymalne właściwości jezdne.
  • Całkowicie przeprojektowane podwozie w porównaniu z poprzednim modelem z metalową ramą główną i aluminiową ramą tylną. Jeszcze większa precyzja kierowania i stabilność jazdy dzięki nowej dźwigni EVO Telelever z elementem elastycznym i zmienionej prowadnicy tylnego koła EVO Paralever.
  • BMW Motorrad Full Integral ABS w standardzie.
  • Cztery tryby jazdy w standardzie.
  • Kontrola momentu obrotowego silnika (MSR), dynamiczna kontrola hamowania (DBC) i kontrola ruszania pod górę (HSC) w standardzie.
  • Driving Modes Pro z dodatkowymi trybami jazdy jako wyposażenie opcjonalne.
  • Dynamiczna kontrola trakcji DTC w standardzie.
  • Elektroniczna dynamiczna regulacja zawieszenia (DSA) jako fabryczne wyposażenie opcjonalne, z dynamiczną regulacją tłumienia i współczynnika sprężystości, a także kompensacją obciążenia.
  • Adaptacyjna kontrola wysokości pojazdu, komfortowe i sportowe zawieszenie jako wyposażenie opcjonalne.
  • Reflektory Matrix LED i nowo opracowane dodatkowe reflektory zintegrowane z nadwoziem w standardzie.
  • Reflektory Headlight Pro z adaptacyjnymi reflektorami jako wyposażenie opcjonalne.
  • Ochraniacze dłoni ze zintegrowanymi kierunkowskazami w standardzie.
  • 30-litrowy aluminiowy zbiornik paliwa.
  • Dynamiczny tempomat (DCC) z funkcją hamowania w standardzie.
  • Asystent jazdy z aktywnym tempomatem (ACC), ostrzeżeniem przed kolizją z przodu (FCW), ostrzeżeniem o zmianie pasa ruchu i ostrzeżeniem o kolizji z tyłu (RECW) dla bezpiecznej i wygodnej jazdy motocyklem jako wyposażenie opcjonalne.
  • Miejsce do ładowania smartfona ze zintegrowanym gniazdem USB i pokładowym gniazdem zasilania 12 V w standardzie.
  • Ogrzewanie siedzenia kierowcy i pasażera zwiększające przydatność do jazdy turystycznej jako wyposażenie opcjonalne.
  • Podwyższenie kierownicy do 30 mm jako fabryczne wyposażenie opcjonalne.
  • Szeroka gama wariantów wysokości siedziska jako wyposażenie opcjonalne.
  • Łączność: Wielofunkcyjny zestaw wskaźników z 6,5-calowym, kolorowym ekranem TFT i licznymi funkcjami w standardzie.
  • RDC, Keyless Ride i podgrzewane manetki w standardzie.
  • Inteligentne połączenie alarmowe w standardzie (zależne od rynku).
  • Atrakcyjny wariant podstawowy wraz z wariantami modelowymi Triple Black, GS Trophy i Option 719 Karakorum.
  • Szeroka gama wyposażenia opcjonalnego, oryginalne akcesoria BMW Motorrad.

Nowe wyposażenie BMW R 1300 GS Adventure w porównaniu z poprzednim modelem

Zwiększony zakres wyposażenia standardowego w nowym BMW R 1300 GS Adventure:.

  • Podgrzewane manetki.
  • Keyless Ride system bezkluczykowy (blokada kierownicy, zapłonu i zbiornika paliwa).
  • Monitor ciśnienia w oponach.
  • Kontrola momentu obrotowego silnika.
  • BMW Motorrad Full Integral ABS Pro.
  • Tempomat DCC z funkcją hamowania.
  • DSA.
  • Dodatkowe reflektory.