Motocykl stworzony przez Yamahę z serii Sport Heritage przynależy do grupy modeli z rodziny „Faster Sons”. Jego ponadczasowy wygląd wprowadza kierowcę w wyjątkowy klimat lat minionych, a osiągi jakie jest w stanie uzyskać mogą zaskoczyć niejednego kierowcę.
Spis treści
- Dla kogo jest Yamaha XSR 125?
- Przepisy, kto może prowadzić 125tkę
- Chcesz się wyróżniać? Yamaha xsr 125 w wersji Legacy zapewni Ci to z nawiązką!
- Co wyróżnia tą niewielką 125tkę?
- Oświetlenie LED
- Zastosowane technologie mogą Cię zaskoczyć
- Dane techniczne - silnik, skrzynia biegów
- Yamaha XSR 125 vs MT-07
- Komfort jazdy
- Ekonomiczna jazda
- Norma Euro5
- Cena XSR w wersji Legacy
- Yamaha xsr 125 opinia – motocykl warty swojej ceny?
Dla kogo jest Yamaha XSR 125?
Jesteś jednym z początkujących motocyklistów? Miałeś dłuższą przerwę w jeździe i powoli wracasz do gry? A może masz już dosyć stania samochodem w korkach? Zakup tego najmniejszego motocykla spośród rodziny motocykli Yamahy to najlepszy wybór. Jazda tak lekkim jednośladem pozwoli Wam poczuć „wiatr we włosach” i da więcej niż namiastkę jazdy pełnoprawnym motocyklem. To dobry sposób na rozjeżdżenie się i nabranie pewności podczas prowadzenia dwóch kółek. Jazda xsr 125 z pewnością zapewni Wam dużo wrażeń i zabawy nowoczesną technologią ukrytą w konstrukcji motocykla.
Motocykle Yamaha można kupić o wiele taniej na rynku amerykańskim - https://bid.cars/pl/motocykle/yamaha/strona/1. Proces zakupu jest prosty: licytujesz motor na portalu, po wygraniu licytacji Bid.Cars sprowadzi pojazd pod Twój dom załatwiając po drodze wszystkie procedury importowe.
Przepisy, kto może prowadzić 125tkę
Zgodnie z ustawą motocykl o pojemności silnika do 125 cm3, mocy maksymalnej do 15 KM (11 KW) może prowadzić kierowca posiadający prawa jazdy kategorii A1 lub prawa jazdy kategorii B pod warunkiem, że uprawnienia do kierowania pojazdem posiada minimum trzy lata.
Chcesz się wyróżniać? Yamaha xsr 125 w wersji Legacy zapewni Ci to z nawiązką!
Jeżdżąc tym lekkim motocyklem po mieście ma się wrażenie, że spojrzenia ludzi towarzyszą nam na każdym pokonywanym kilometrze. Ten klasyczny, ponadczasowy styl, patrząc po reakcjach mijanych ludzi, podoba się i to jeszcze jak.
Co wyróżnia tą niewielką 125tkę?
Motocykl w stylu retro robi wrażenie, to fakt. A co daje taki efekt? Klasyczny wygląd zapewniają szprychowane koła z obręczami lakierowanymi na złoto, aluminiowe mocowania, okrągły przedni reflektor w stylu retro, sportowe stylowe opony Metzeler Karoo z kostkowym bieżnikiem zapewniającym maksimum przyczepności, okrągły licznik z wyświetlaczem LCD. Dodatkowo efektowne malowanie baku dodaje motocyklowi charakteru.
Oświetlenie LED
Motocykl został wyposażony w zaawansowane oświetlenie technologii LED. Przedni okrągły reflektor w stylu Yamah z lat 70-tych, kryje w sobie diody LED, które jako światło pozycyjne przyjmują kształt łuku w górnej części lampy. Tylne oświetlenie to kompaktowa, mała lampka podkreślająca lekkość motocykla.
Old-schoolowy, okrągły licznik LCD
Czarna obudowa z chromowaną obwódką dookoła, idealnie wpisuje się w old-schoolowy wygląd Yamahy xsr 125. Wyświetlacz LCD jest kolorowy, wyraźny, chociaż podczas jazdy w pełnym słońcu mam pewne wątpliwości czy wszystkie parametry będą widoczne.
A jak już jesteśmy w tym temacie co wskazuje licznik? Między innymi poza prędkością, wskaźnikiem ilości paliwa w zbiorniku znajdziemy tu:
- informację na jakim biegu obecnie jedziemy,
- jakie jest zużycie paliwa,
- jaką odległość przejechaliśmy.
Obsługa jest prosta, wystarczy nacisnąć guzik z lewej lub prawej strony wyświetlacza aby zmieniły się na nim dane.
Zastosowane technologie mogą Cię zaskoczyć
Wygląd inspirowany przeszłością, sugeruje, że nie będzie to motocykl o dużych możliwościach przyspieszenia i tu mamy spore zaskoczenie.
Dane techniczne - silnik, skrzynia biegów
Zastosowano tu 4-suwowy, jednocylindrowy silnik, chłodzony cieczą z układem elektronicznego wtrysku paliwa. Silnik o pojemności 125 cm3, gdzie moc maksymalna wynosi 15 KM (11 KW), 6-cio biegowa skrzynia biegów, zapewniają początkującym motocyklistom poczucie dynamicznej jazdy. Przyspieszenie jest na dobrym poziomie. Taki silnik wykorzystywany jest również w modelach naked MT-125 i R-125 Supersport.
Występuje tu również system ze zmiennymi fazami rozrządu (Variable Valve Actuation VVA), dzięki czemu przy niższych prędkościach obrotowych silnika możemy uzyskać wyższe osiągi, dynamikę i co też ważne spadek zużycia paliwa. A ten jest na prawdę niski i wynosi ok 2 l na 100 km. Sprzęgło antyhoppingowe przyczynia się do poprawy toru jazdy, bezpieczeństwa oraz pozytywnie wpływa na żywotność silnika. Szczególnie przydatne dla początkujących - jeśli zrzucicie bieg przy zbyt wysokich obrotach ochroni tylne koło przed niekontrolowanym uślizgiem.
| Specyfikacja | Wymiary | | :-------------------------- | :-----: | | Długość całkowita motocykla | 1960 mm | | Szerokość | 800 mm | | wysokość całkowita | 1065 mm | | Minimalny prześwit | 160 mm | | Wysokość kanapy | 815 mm | | Waga na mokro | 140 kg |
Yamaha XSR 125 vs MT-07
Yamaha MT-07 jest o 44 kg cięższa niż XSR 125 co daje sporą różnicę w prowadzeniu obu maszyn. MT-07 przez swoją masę wydaje się stabilniejsza, na pierwszym biegu manewr ósemki zrobimy bez problemu, no prawie, a spróbujcie zrobić taki sam manewr 125tką. Przekonacie się, jak chwiejna wydaje się ta maszyna, manewr oczywiście jest do zrobienia ale było mi o wiele trudniej.
Wysokość kanapy w xsr 125 wynosi 815 mm, natomiast w MT-07 to 805 mm. Początkująca motocyklistka lub motocyklista nie odczuje jednak różnicy w wysokości siedzenia. Co ciekawe minimalny prześwit w MT-07 to 140 mm, w xsr 125 jest o aż 20 mm więcej. Pojemność zbiornika w obydwu podobna 11l w xsr 125 vs 14l w MT-07.
Bak jest spory w obu maszynach, możemy pewnie objąć go nogami, co znacznie ułatwia manewrowanie pomiędzy przeszkodami.
Komfort jazdy
Nowoczesne technologie zastosowane w silniku Yamahy xsr 125 jak lekka rama Deltabox, widelec upside down o średnicy 37 mm zakończony wygodną, szeroką kierownicą czy miękkie, skórzane siedzenie sprawiają, że prowadzenie motocykla jest lekkie, płynne, dynamiczne i jednocześnie wygodne. Tłumik skierowany w górę dodatkowo zapewnia podbicie mocnego i głębokiego dźwięku motocykla. Wszystko to sprawia, że prowadząc tą maszynę, ma się wrażenie jakby się jechało większym pełnoprawnym motocyklem, a nie sprzętem lekkiej wagi.
Trzeba jednak zwrócić uwagę na tylne zawieszenie, które jest dosyć twarde, odczujemy to na wszelkiego rodzaju nierównościach. Nie ma z zresztą co się dziwić, jego skok wynosi jedynie 110 mm.
Wzrost motocyklisty czy ma znaczenie?
Kierowca mierzący 170 cm wzrostu będzie czuł się komfortowo zarówno na xsr 125 jak i na MT-07. Oba wymienione motocykle dają wrażenie „szytych na miarę”. W pozycji stojącej stopa opiera się całą powierzchnią o podłoże, co daje pewność podczas ruszania spod świateł czy stania na czerwonym świetle.
W trakcie jazdy noga jest umiarkowanie ugięta, kierowca nie męczy się, miejsca na but jest odpowiednio dużo. Wyprostowana pozycja jaką wymusza konstrukcja motocykla, na krótkich przejazdach w miejskich warunkach jest jak najbardziej wygodna. A co z wyższymi motocyklistami? Tu już większy problem, jazda nie należy do najprzyjemniejszych - nogi zgięte pod duży kątem, pozycja mocniej pochylona, mało miejsca na stopy. Przed zakupem polecam wyższym osobom pojeździć dłuższa chwilę w miejskiej dżungli, warto sprawdzić komfort z jazdy.
Ekonomiczna jazda
Pojemność zbiornika paliwa tego lekkiego motocykla wynosi 11 litrów, to wydaje się mało ale patrząc na spalanie 2,1L/100 km to daje nam możliwość przejechania na jednym tankowaniu, aż 500 km. To brzmi rewelacyjnie, szczególnie patrząc na obecne ceny paliwa.
Norma Euro5
Ten lekki motocykl spełnia normę emisji spalin EURO5, dzięki temu bez obaw wjedziemy nim do centrum większości europejskich miast. Z biegiem czasu kolejne miasta wprowadzają ograniczenia wjazdu pojazdom, warto o tym pomyśleć przed zakupem jednośladu.
Cena XSR w wersji Legacy
Nowy motocykl Yamaha XSR 125 w wersji Legacy kupicie obecnie w autoryzowanym salonie Yamahy w cenie 24 200,00 (październik 2022 r.), jednak zwróćcie uwagę, że jej koszt cały czas rośnie, jeszcze na początku 2022 roku można było ją kupić za 21 000 zł. W tej samej cenie co xsr 125 Legacy dostępny jest taki sam motocykl tylko w specjalnym malowaniu Historic Black.
Yamaha xsr 125 opinia – motocykl warty swojej ceny?
Ten najmniejszy motocykl z serii "Faster Sons” to najlepsze rozwiązanie dla kierowców doceniających klasyczne motocykle z minionej epoki, pragnących się wyróżniać, a jednocześnie znajdujących przyjemność w dynamicznej jeździe.
Prędkości jakie zdołamy osiągnąć nie będą zawrotne w końcu to 125-tka, jednak wyrafinowanym motocyklistom na początku swojej ścieżki jak najbardziej wystarczy. Osoby, które posiadają już prawo jazdy kategorii A podejrzewam, że wybiorą motocykle o większej pojemności z uwagi na lepsze osiągi, zwłaszcza, że cenowo nie będzie dużo większej różnicy. Yamaha MT-07 dostępna jest już w cenie 35 000,00. Jeśli ktoś szuka jednośladu na krótkie dystanse, nie zależy mu na zawrotnych prędkościach, a dodatkowo docenia klasykę zakup Yamahy XSR 125 będzie idealnym rozwiązaniem. Yamaha XSR 125 w wersji Legacy serii Sport Heritage jest najlepszym wyborem wśród podobnych motocykli w swojej klasie.
Artykuł nie był pisany na zamówienie ale zawiera lokowanie firmy bid.cars