Logo Moto Trips
Tracer-700-vs-NC750X

Yamaha Tracer 700 kontra Honda NC750X co wybrać na pierwszy motocykl?

W szranki staneły dwa bardzo mocne przynajmniej wśród motocykli wybieranych jako pierwsze jednoślady. Przed wami test który napewno wzbudzi duże emocje. Yamaha Tracer 700 kontra Honda NC750X. Zapraszam do czytania i video recenzji.

Jeśli zastanawiasz się nad pierwszym motocyklem to najprawdopodobniej prędzej czy później trafisz na te dwa modele. Sam jeździłem Hondą NC750X DCT przez ostatnie 3 lata, znam ją zatem bardzo dobrze. Do kompletu testu porównawczego trafiła do mnie na tydzień Yamaha Tracer 7 z rocznika 2020. Zapraszam do przeczytania testu, materiał video dostępny na naszym kanale!

Yamaha Tracer 700 z 2020 roku, wiem, że teraz model ten nazywa się Tracer 7. Nie śledziłem zmian w motorze zakładam, że raczej były symboliczne i właściwości jezdne napewno się nie zmieniły.

Prawie kupiłem Yamaha Tracer 700, co poszło nie tak?

Yamaha, czyli motocykl, który w zasadzie już kupiłem, przynajmniej na papierze (dopóki nie przejechałem się Hondą). Wtedy w 2018 roku jakość wykonania Tracera i to jak się na nim czułem nie pozwoliła mi go kupić. Przyciski, plastiki i komfort były zdecydowanie na korzyść Hondy NC750X. Jestem wysoki 190 cm i siadając na Tracera 700 czułem się jakbym jeździł na za małym rowerze po starszym bracie. Honda przypasowała mi bezbłędnie.

NC750X dlaczego w 2018 roku wygrała?

Ciągnęło mnie od początku do stylu adventure. Motocykl Hondy był przystępny cenowo, na wyprzedaży rocznika dostałem go w obłędnej cenie -6k i to w skrzyni którą podnieca się cały motocyklowy świat DCT. Tryby sportowe, na początek mała moc akurat, nie zaskoczy pozwoli nauczyć się panowania nad motocyklem, dodatkowo kontrola trakcji, ABS można poczuć się w miarę bezpiecznie.

Pozycja za kierownicą też była w porządku, NC jest spory, może nie na wysokość ale szeroki schowek w miejscu baku, zmienia pozycję nóg na podnóżkach. Nie wygląda się i nie czuje jak na czymś co jest dla Ciebie za małe fizycznie.

Tracer-700-kontra-Honda-NC

Motocykle i skutery ze skrzynią automatyczną? Honda jest świetnym wyborem jeśli przesiadasz się ze skutera, pamiętaj tylko, że tam masz skrzynię bezstopniowe CVT. Jeździ się jednak trochę inaczej, pozycja za kierownicą również jest inna. W NC750X słychać i czuć to kliknięcie przy zmianie biegu. I często o to pytaliście.

Czy Honda NC750X DCT ma czujnik zmiany biegu w zakręcie?

Nie, nie ma takiego czujnika, ma w pochyleniu do przodu, tyłu, zjeżdżając ze wzniesienia lub podjeżdżając. Natomiast jak to rozwiązać? Mamy tryb manual, w którym sami na kierownicy (pod lewym kciukiem) zmieniacie biegi. Na początki nie rozumiałem o co chodzi z tym czujnikiem ale po 3 latach jazdy wiem, co mieliście na myśli.

Jedziecie sobie skupieni w zakręcie, dociskacie podnóżek, kolano trze o asfalt, przeciwskręt wchodzi jak marzenie a tu nagle ten klik i wypadacie ze skupienia, zakręt nie jest tak przejechany jak byście chcieli. Tak to ten moment.

Dane techniczne, porównajmy specyfikację Tracer 700 abs i Honda NC

Obydwa motocykle są w naszym katalogu motocykli. Poniżej informacje ogólne na temat silników w motocyklach.

Opis Yamaha Tracer 700 - 2020r Honda NC750X - 2021r
Pojemność 689 cm3 745 cm3
Koni mechanicznych 73,4 KM 59 KM
Zbiornik paliwa 17 l 14,1 l
Moc maksymalna 54,00 kW przy 8750 obr./min 59 KM @6,750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 68.0Nm (6.93kg-m) @ 6,500 obr./min 69Nm @ 4,750 obr/min
Zużycie paliwa 4,3 l/100km 3,3 l/100km

Ogólne dane techniczne przemawiają na korzyść Yamaha mt-07 Tracer. Mamy więcej koni mechanicznych, większy zbiornik paliwa. Honda dysponuje za to większą pojemnością i o 1 Nm większym maksymalnym momentem obrotowym.

Plus dla Yamahy dostajemy gdy spojrzymy na wagę 196 kg kontra 230kg Hondy. Dziwi więc spalanie, NC750 jest tu niedościgniony i w trasie bez problemu udawało mi się wykręcić wynik 3,3 litra na 100 km. Yamaha jest znacznie słabsza i musicie doliczyć minimum litr 4,4l/100km.

Po mieście wyniki zbliżają się do siebie

Spalanie

Yamaha Tracer 7

Honda NC750X

Trasa 4,4 4,3
Miasto 5 4,4

Tyle na papierze jak ogólne dane techniczne wpływają na jazdę?

Różnicę czuć praktycznie od razu po ruszeniu. Honda NC750X jest ociężała, 30kg różnicy w wadze robi robotę, tak samo jak niższa moc.

Yamaha na pierwszy motocykl? Tak ale tylko na czarnym.

To doskonały wybór jeśli nie chcecie jeździć poza asfaltem. Na czarnym Yamaha bije Hondę na głowę. Przyśpieszenie i łatwość prowadzenia jest idealna na początek. Motocykl jest lekki i reaguje na gaz tak jak powinien. Nie ma tu kontroli trakcji ale nie oszukujmy się przy tej mocy poradzicie sobie z okiełznaniem motoru nawet na początku swojej kariery motocyklowej.

Składanie się w zakręty i połykanie kolejnych to murowany banan na twarzy. Zdecydowanie polecam porównać sobie te dwa motocykle przed zakupem. Yamaha udowadnia, że nie potrzeba zaawansowanych sytemów i skomplikowanej elektroniki, żeby zrobić moto które po prostu przyniesie wam masę dobrej zabawy.

Dynamika w czystej postaci, to co Tracer 700 wyciąga ze swojego silnika i tych 73 KM to coś pięknego. Na 4 biegu macie na liczniku 160 km/h i to nie koniec, czyli tam gdzie zatrzymuje się Honda, Yamaha pozwala jeszcze dalej odkręcać.

Przy tym jest mega stabilnie, nawet przy dużych prędkościach motocyklem nie rzuca na boki, jest jakby odporny na podmuchy wiatru. Prowadzi się go stabilnie.

Jak podsumować jazdę po asfalcie? Dobra zabawa, dynamika i zwinność. Łatwo zmusić go do posłuszeństwa.

Z pewnością wyciągniecie z niego bardzo dużo, warto też wybrać się nim na tor i szlifować umiejętności w kontrolowanych warunkach.

Tracer 700 co poza asfaltem?

Tu niestety musimy sobie powiedzieć o sportowej turystyce. To jest kategoria która została wybrana nie bezzasadnie. Podobnie jak testowany wcześniej  BMW F900XR. To po prostu nie ma sensu, szkoda katować ten motocykl chociażby szutrem, nie mówiąc o cięższym terenie.

Niby wracając do specyfikacji:

Opis Tracer 700 NC750X
Zawieszenie przód Widelec 41 mm, skok 130 mm, możliwość regulacji Widelec teleskopowy 41 mm, skok 120 mm
Zawieszenie tył Skok 142 mm, możliwość regulacji Zespolone typu Pro-Link, skok 120 mm
Prześwit 140 mm 145 mm
Wysokość kanapy 840 mm 800 mm

Na papierze wartości są lepsze od Hondy NC750X z 2021r i tu bije się w pierś bo porównujemy NCka z poprzednich roczników, tam skok zawieszenia i wysokość kanapy były większe ( zawieszenie przód 41 mm teleskopowy widelec 153,5 mm skok, brak możliwości regulacji; zawieszenie tył 150 mm; prześwit 165 mm)

Porównując te dane wyraźnie widać, że Honda NC750X z poprzednich roczników miała lepsze właściwości terenowe. Nowa została pod tym względem zepsuta.

Topnieje w takim razie przewaga tego modelu nawet biorąc pod uwagę właściwości terenowe obu sprzętów.

Powiedzieliśmy już, że Yamaha Tracer 7 w teren się nie nadaje, co możecie zobaczyć na teście video. Jadąc po tych lekkich szutrach 3 razy solidnie przyładowałem spodem. A były to powiedzmy sobie szczerze delikatne nierówności terenu. Stary NC wygrywał pod tym względem. Nowy? Patrząc na specyfikację wypadnie tak samo słabo.

 

Honda NC750X na pierwszy motocykl

Honda NC po asfalcie

Jeździ poprawnie, niczym nie zaskakuje, jest wręcz nudno (po jakimś czasie). Decydując się na Hondę, na pierwszy motocykl będziesz nastawiony na spokojną turystykę. Mamy tu w przeciwieństwie do Tracera sporo elektroniki.

Nowa odsłona NC przyniosła mapy zapłonu, 3 tryby jazdy które pomogą w opanowaniu motocykla początkującym, pytanie tylko po co? Tryby jazdy zmianiają mapy i reakcję silnika na gaz, jest to elektroniczne sterowanie często spotykane w mocnych motocyklach tak jak GS, czy Pan America, to zrozumiałe w sprzęcie który ma 120 KM. Przypomnę, że NC koników ma 59... On naprawdę was nie zaskakuje i to od pierwszego pokonanego winkla.

Honda NC750X DCT 2021 Blue

Według mnie jest to przerost formy nad treścią. Wystarczyło poprawić kontrolę trakcji, wspominałem już w poprzedniej solowej recenzji Hondy, po odkręceniu i uślizgu tylnego koła kontrola blokuje dalsze dodawanie gazu i motocykl jest zduszony do całkowitego zamknięcia przepustnicy. Jest to o tyle wkurzające, że nie możecie dalej dynamicznie przyśpieszać.

Motocykl jest znacznie cięższy, wymiary ma nieznacznie ale jednak większe - wysokość, szerokość, rozstaw osi. Zatem trudniej nim manewrować, jest mniej zwroty i musicie wkładać odrobinę ale jednak większą siłę w przeciwskręt.

Co z offroadem?

 

Wyżej powiedzieliśmy już sobie o danych technicznych, w nowym wydaniu NCka z 2021 roku, właściwości terenowe zostały ograniczone. Pamiętaj o tym, jeśli myślisz o jeździe w stylu adventure.

Tracer-700-vs-NC750X

Swoją drogą ten model na stronie Hondy jest wrzucony do worka Adventure. Może i tak było do rocznika 2020, pamiętajmy, że po lifcie zmniejszony został skok zawieszenia. Zarówno z przodu jak i tyłu. Spadł również prześwit i różnica pomięcy Tracerem 7 wynosi jedynie 5mm. Spodziewam się tych samych problemów i haczeniu spodem o wszystko w nawet lekkim terenie.

Motocykl jest dzięki temu jednak bardziej przystępny dla osób niższego wzrostu. Będzie idealny już od 170 cm.

Podsumowanie co wybrać na pierwszy motocykl Yamaha Tracer 7 czy Honda NC750X

Za Yamahą przemawia wszystko. Właściwości jezdne, dynamika, łatwość prowadzenia. Zawieszenie które możecie regulować z przodu i tyłu. NC to spokojna turystyka dzięki skrzyni DCT nie musicie zastanawiać się nad zmianą biegów a jedynie ciąć do przodu umiarkowanie

dynamicznie przez małej mocy silnik ale za to ekonomicznie! Honda to mistrzyni spalania i tankowanie przy spalaniu 3,3 l w trasie to wartość nie do doścignięcia dla konkurencji.

Oba motocykle, przez zmiany w specyfikacji Hondy mają porównywalne właściwości terenowe - czyli żadne. Decydując się zatem na swój pierwszy motocykl bierz pod uwagę przyjemność z jazdy po asfalcie, a tu zdecydowanie wygrywa Yamaha Tracer 700.

700 cm3
750 cm3
honda
NC750X
tracer
tracer 700
yamaha
Logo Moto Trips