Recenzja Aprilia Shiver 900, prawie litr, a mocy jednak nie tak dużo

Aprilia shiver 900 recenzja
Aprilia shiver 900 recenzja
825 ocen

Kiedy Shiver została wprowadzona na rynek w 2007 roku, otrzymała wyróżnienie jako jeden z pierwszych motocykli Aprilia, które pojawiły się w fabryce w Noale we Włoszech, z silnikiem zaprojektowanym i zbudowanym we własnym zakresie, a nie przez Rotax. Dzięki śmiałej, geometrycznej stylistyce i zastosowaniu przepustnicy z wieloma trybami pracy silnika, naked średniej wagi był jak motocykl z przyszłości.

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

Z wyjątkiem drobnego liftingu przodu kilka lat temu, Shiver został uwięziony w bursztynie. Wraz z pierwszą dużą aktualizacją w 2018 roku, Aprilia miała okazję przenieść Shiver'a na kolejny poziom, i zaczęła od silnika, dając chłodzony cieczą, 90 stopni V-twin dłuższy skok (67,4 mm, z 56,4 mm), pojemność skokowa do 896cm3, a także lżejsze, tłoki, przeprojektowany wał korbowy, wysokociśnieniowe wtryskiwacze dwustrumieniowe i pochodzące z wyścigów Magneti Marelli 7SM ECU.

Shiver 900 pracuje płynie, a reakcja przepustnicy jest więcej niż zadowalająca W trybie Rain reakcja przepustnicy jest złagodzona, a moc V-twin'a została zredukowana do 60,2 KM i momentu obrotowego 47,4 Nm.

Pod siedzeniem wydech z głębokim rezonansem, nigdy nie jest zbyt głośny, bardzo przyjemnie gada, szczególnie przy zmniejszaniu prędkości, pamiętajmy jednak, że jest to norma Euro 4, zobaczymy jak pogada przy zmianie na 5.

Aprilia zwiększyła margines bezpieczeństwa Shiver'a poprzez dodanie ABS z możliwością wyłączenia i kontroli trakcji, ta ostatnia ma trzy poziomy regulacji i również możliwość wyłączenia. Inne zmiany miały na celu poprawę komfortu dla użytkownika i zmniejszenie wagi.

Zmodyfikowane hydrauliczne sprzęgło i szersze przełożenie przekładni głównej zmniejszają potrzebną siłę nacisku dźwigni sprzęgła, a sześciobiegowa skrzynia biegów działa płynnie i łatwo. Wyeliminowanie linek dławiących i zastąpienie regulowanego widelca Kayaba o średnicy 43 mm w górę na jednostkę 41 mm pozwoliło zaoszczędzić 1,4 kg, a jazda na tych samych lekkich, trójramiennych kołach co RSV4 RR zmniejszyła masę o 2,2 kg. Pomimo tych starań o zmniejszenie masy, Shiver 900 waży 218 kg na mokro. Dla porównania, Yamaha MT09 waży 182 kg, a BMW F 900 X 2011 kg.

Przyspieszenie Aprilia Shiver 900

Poniżej sprawdzamy przyśpieszenie Aprilia Shiver 900 od 0 do 100 km/h w zależności od trybu jazdy. Przypomnę, że mamy 3 mapy zapołonu Sport, Rain, Tour.

Jak prowadzi się Shiver 900?

Mimo że jego szeroka, wyprostowana kierownica zapewnia dobrą siłę nacisku na kierownicę, motocykl wymaga więcej wysiłku niż powinien, aby pokonać cały szereg zakrętów. Shiver jest stabilny i dobrze trzyma linię, a jego sportowe opony turystyczne Pirelli Angel ST oferują dobrą przyczepność i przyczyniają się do neutralnego prowadzenia. Stabilne zawieszenie reaguje ostro na nierówną nawierzchnię. Ergonomia sprawiła, że kierowca znalazł się w małym przykucku, a szerokie, płaskie siedzenie jest na tyle wygodne, że możesz przejechać pełny zbiornik paliwa, zanim zaczniesz płakać. Z 15 litrowym bakiem i około 240 km zasięgu, to nie potrwa zbyt długo.

Elekronika, wyświetlacz Aprilii

Pełnokolorowy wyświetlacz TFT, jest bardzo czytelny nawet w pełnym słońcu widać jednak “toporność” tego projektu chyba zespół odpowiedzialny za linię motocykla nie miał zbyt wiele do powiedzenia w projektowaniu systemu multimedialnego. Automatycznie przełącza się on z białego tła w ciągu dnia na czarne w słabym oświetleniu, a jego tachometr z wykresem słupkowym i duża, pogrubiona grafika są łatwe do odczytania nawet w jasnym świetle słonecznym. Co dziwne, pomimo wielu funkcji wyświetlacza, w tym serii wielokolorowych świateł przesuwnych na górze, które świecą się jak choinka, nie ma wskaźnika zużycia paliwa.

Podsumowanie opinii o Aprilii Shiver 900

Chociaż Shiver 900 jest przyzwoitym motocyklem o wyjątkowej stylistyce i dudniącym V-twinie, nie mogę się jednak powstrzymać od myślenia, że stać ich na wiele więcej. Zwiększenie pojemności skokowej przyniosło tylko skromną poprawę osiągów, a mimo że silnik jest bardziej płynny i ma lepszą reakcję przepustnicy, to jednak Shiver wciąż ma nadwagę i znacznie mniejszą moc w porównaniu z konkurencją.

Sprawdź też nasze testy motocykli

siedzę z tyłu na Hondzie CB500X

Honda CB500X mały motocykl wielka frajda z jazdy - najlepsza recenzja jaką znajdziesz

Honda ST 1300 na tle malowniczej drogi

Honda ST 1300: Dlaczego warto zainteresować się tym turystycznym motocyklem?

Benelli TRK702x - motocykl do budżetowej turystyki we włoskim stylu

Benelli TRK702x - budżetowa turystyka we włoskim stylu. Dokładny test motocykla, wady i zalety nowości od Benelli.

BMW G310R - idealny motocykl dla początkujących?

BMW G310R: Czy to najlepszy wybór dla początkujących motocyklistów?

BMW R1300GS

Nowe BMW R 1300 GS - nowa era boxera

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej