jak wyrejestrować motocykl
45 ocen

Wyrejestrowanie motocykla po sprzedaży nie jest niczym trudnym. Oczywiście pod pewnymi warunkami, a mianowicie posiadania kompletu niezbędnych dokumentów. Jak wyrejestrować motocykl po sprzedaży, które dokumenty są niezbędne i ile to kosztuje?

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

Kiedy możemy wyrejestrować motocykl?

W pierwszej kolejności należy odnieść się do sytuacji, kiedy można wyrejestrować auto. Otóż wyrejestrowanie motoru po sprzedaży w kraju w ogóle nie jest konieczne, ponieważ obowiązek jego zarejestrowania w ciągu 30 dni ma nowy właściciel. O wyrejestrowaniu pojazdu warto pamiętać po:

  • kradzieży,
  • utracie bez zmiany właściciela,
  • złomowaniu w Polsce lub za granicą,
  • wycofaniu z obrotu,
  • wywiezieniu za granicę w celu zarejestrowania lub sprzedaży.

Przy sprzedawaniu motocykla obowiązkiem, którego powinien dopilnować sprzedawca, jest więc wyrejestrowanie motocykla po sprzedaży za granicę. Jeżeli to sprzedaż krajowa nie ma takiej potrzeby. Natomiast koniecznie w ciągu 30 dni o zbyciu auta należy zawiadomić właściwy wydział komunikacji. Warto pamiętać, że złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu nie jest jednoznaczne z jego wyrejestrowaniem, co dla wielu kierowców jest tożsame.

Kara za niewyrejestrowanie motocykla po sprzedaży

Ważne zmiany związane z wyrejestrowaniem pojazdów weszły w życie z dniem 1 stycznia 2020 roku. W związku ze zmianami w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym, właściciele pojazdów, którzy nie powiadomią starosty o wyrejestrowaniu pojazdu w terminie 30 dni od daty wystąpienia sytuacji wymagającej wyrejestrowania, będą obarczeni karą w wysokości od 200 zł do 1000 zł. Kary administracyjne nakłada starosta i zasilają one budżet powiatu. Karami w takiej samej wysokości obarcza się kierowców, którzy nie zarejestrują auta w terminie, czy nie poinformują o jego zbyciu.

Warto przypomnieć, że brak wyrejestrowania motocykla to nie tylko kara od starosty. Ponadto właściciel pojazdu figurującego w bazie ma obowiązek wykupić dla niego polisę OC, nawet wówczas, kiedy pojazd nie jest już w użytku. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów takich motocykli jest w Polsce nawet kilka tysięcy. Brak OC to wysokie kary z tego tytułu, które w 2020 roku sięgnąć mogą 5200 zł. Taki mandat jest nakładany na właścicieli, w których pojazdach odnotowano brak ciągłości polisy OC powyżej 14 dni.

Zgłoszenie zbycia pojazdu po sprzedaży w kraju

Jak wspomnieliśmy wyżej, wyrejestrowanie motoru po sprzedaży na terenie kraju nie jest konieczne. Aby uniknąć kary administracyjnej, warto jedynie pamiętać o zgłoszeniu zbycia pojazdu. Najszybciej i najprościej zrobić to przez Internet. Taką możliwość mają kierowcy posiadający profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany. Do zgłoszenia zbycia motoru przez portal gov.pl potrzebne są:

  • dane właścicieli,
  • kopia umowy kupna-sprzedaży,
  • dane z dowodu rejestracyjnego (marka, model, numer VIN, numer rejestracyjny).

Gdzie wyrejestrować motocykl po sprzedaży?

Chcąc wyrejestrować motocykl, należy udać się do wydziału komunikacji właściwego dla jego zarejestrowania. Jeżeli powodem wyrejestrowania nie jest utrata auta bez zmiany właściciela (np. pożar), kosztuje to 10 zł. Opłata rośnie, jeżeli powodem wyrejestrowania jest całkowita utrata pojazdu. Wówczas urzędnik dolicza opłatę na rzecz gminy.

Dodatkowo 17 zł może kosztować pełnomocnictwo. Jednak jest ono bezpłatne, kiedy pisemnego upoważnienia udziela osoba z najbliższej rodziny (żona, mąż, rodzice, dziadkowie, dzieci, rodzeństwo, wnuki). Dlatego nawet wówczas, kiedy motocykl ma kilku właścicieli, jego wyrejestrowania może dokonać tylko jedna osoba.

Wydział komunikacji potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu przekazuje w ciągu 30 dni od złożenia wniosku. Niekiedy okres ten jest dwukrotnie dłuższy. Jeżeli dojdzie do odrzucenia wniosku, wnioskodawcy w ciągu 14 dni przysługuje odwołanie od decyzji.

Jak wyrejestrować pojazd krok po kroku?

Wyrejestrowanie motocykla nie jest trudne. Wystarczy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:

  1. Wypełnij wniosek o wyrejestrowanie pojazdu.
  2. Przygotuj wymagane dokumenty.
  3. Udaj się do wydziału komunikacji, gdzie złożysz wniosek i wniesiesz wymaganą opłatę.

Jeżeli interesuje Cię wyrejestrowanie motocykla po sprzedaży, wniosek do pobrania i wydrukowania znajdziesz TUTAJ.

Dokumenty potrzebne do wyrejestrowania motocykla po sprzedaży za granicę

Lista dokumentów niezbędnych do wyrejestrowania pojazdu jest różna w zależności od powodu wyrejestrowania. Jeżeli to wyrejestrowanie auta po sprzedaży za granicę właściciel potrzebuje:

  • odręcznie wypełnionego wniosku,
  • dokumentu tożsamości (dowód lub paszport),
  • dowodu wpłaty (potwierdzenie z konta przy przelewie online),
  • umowy kupna-sprzedaży lub innego dokumentu potwierdzającego sprzedaż pojazdu,
  • oświadczenia właściciela o sprzedaży pojazdu (dodatkowo do umowy),
  • kopii potwierdzenia zarejestrowania pojazdu za granicą.

Przy wywiezieniu motocykla lub sprzedaży za granicą, możliwa jest jego późniejsza ponowna rejestracja w kraju.

Wypowiedzenie OC po wyrejestrowaniu pojazdu

Właścicielowi wyrejestrowanego pojazdu należy się zwrot składki polisy OC za pozostały okres umowy. W tym celu trzeba przesłać firmie ubezpieczeniowej wypowiedzenie OC i dokument potwierdzający wyrejestrowanie. Towarzystwo ubezpieczeniowe zakończy umowę, po czym zwróci właścicielowi środki proporcjonalne do niewykorzystanego okresu ochrony.