jak wyrejestrować motocykl

Wyrejestrowanie motocykla po sprzedaży - krok po kroku bez wychodzenia z domu

Wyrejestrowanie motocykla po sprzedaży nie jest niczym trudnym. Oczywiście pod pewnymi warunkami, a mianowicie posiadania kompletu niezbędnych dokumentów. Jak wyrejestrować motocykl po sprzedaży, które dokumenty są niezbędne i ile to kosztuje?

Kiedy możemy wyrejestrować motocykl?

W pierwszej kolejności należy odnieść się do sytuacji, kiedy można wyrejestrować auto. Otóż wyrejestrowanie motoru po sprzedaży w kraju w ogóle nie jest konieczne, ponieważ obowiązek jego zarejestrowania w ciągu 30 dni ma nowy właściciel. O wyrejestrowaniu pojazdu warto pamiętać po:

  • kradzieży,
  • utracie bez zmiany właściciela,
  • złomowaniu w Polsce lub za granicą,
  • wycofaniu z obrotu,
  • wywiezieniu za granicę w celu zarejestrowania lub sprzedaży.

Przy sprzedawaniu motocykla obowiązkiem, którego powinien dopilnować sprzedawca, jest więc wyrejestrowanie motocykla po sprzedaży za granicę. Jeżeli to sprzedaż krajowa nie ma takiej potrzeby. Natomiast koniecznie w ciągu 30 dni o zbyciu auta należy zawiadomić właściwy wydział komunikacji. Warto pamiętać, że złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu nie jest jednoznaczne z jego wyrejestrowaniem, co dla wielu kierowców jest tożsame.

Kara za niewyrejestrowanie motocykla po sprzedaży

Ważne zmiany związane z wyrejestrowaniem pojazdów weszły w życie z dniem 1 stycznia 2020 roku. W związku ze zmianami w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym, właściciele pojazdów, którzy nie powiadomią starosty o wyrejestrowaniu pojazdu w terminie 30 dni od daty wystąpienia sytuacji wymagającej wyrejestrowania, będą obarczeni karą w wysokości od 200 zł do 1000 zł. Kary administracyjne nakłada starosta i zasilają one budżet powiatu. Karami w takiej samej wysokości obarcza się kierowców, którzy nie zarejestrują auta w terminie, czy nie poinformują o jego zbyciu.

Warto przypomnieć, że brak wyrejestrowania motocykla to nie tylko kara od starosty. Ponadto właściciel pojazdu figurującego w bazie ma obowiązek wykupić dla niego polisę OC, nawet wówczas, kiedy pojazd nie jest już w użytku. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów takich motocykli jest w Polsce nawet kilka tysięcy. Brak OC to wysokie kary z tego tytułu, które w 2020 roku sięgnąć mogą 5200 zł. Taki mandat jest nakładany na właścicieli, w których pojazdach odnotowano brak ciągłości polisy OC powyżej 14 dni.

Zgłoszenie zbycia pojazdu po sprzedaży w kraju

Jak wspomnieliśmy wyżej, wyrejestrowanie motoru po sprzedaży na terenie kraju nie jest konieczne. Aby uniknąć kary administracyjnej, warto jedynie pamiętać o zgłoszeniu zbycia pojazdu. Najszybciej i najprościej zrobić to przez Internet. Taką możliwość mają kierowcy posiadający profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany. Do zgłoszenia zbycia motoru przez portal gov.pl potrzebne są:

  • dane właścicieli,
  • kopia umowy kupna-sprzedaży,
  • dane z dowodu rejestracyjnego (marka, model, numer VIN, numer rejestracyjny).

Gdzie wyrejestrować motocykl po sprzedaży?

Chcąc wyrejestrować motocykl, należy udać się do wydziału komunikacji właściwego dla jego zarejestrowania. Jeżeli powodem wyrejestrowania nie jest utrata auta bez zmiany właściciela (np. pożar), kosztuje to 10 zł. Opłata rośnie, jeżeli powodem wyrejestrowania jest całkowita utrata pojazdu. Wówczas urzędnik dolicza opłatę na rzecz gminy.

Dodatkowo 17 zł może kosztować pełnomocnictwo. Jednak jest ono bezpłatne, kiedy pisemnego upoważnienia udziela osoba z najbliższej rodziny (żona, mąż, rodzice, dziadkowie, dzieci, rodzeństwo, wnuki). Dlatego nawet wówczas, kiedy motocykl ma kilku właścicieli, jego wyrejestrowania może dokonać tylko jedna osoba.

Wydział komunikacji potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu przekazuje w ciągu 30 dni od złożenia wniosku. Niekiedy okres ten jest dwukrotnie dłuższy. Jeżeli dojdzie do odrzucenia wniosku, wnioskodawcy w ciągu 14 dni przysługuje odwołanie od decyzji.

Jak wyrejestrować pojazd krok po kroku?

Wyrejestrowanie motocykla nie jest trudne. Wystarczy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:

  1. Wypełnij wniosek o wyrejestrowanie pojazdu.
  2. Przygotuj wymagane dokumenty.
  3. Udaj się do wydziału komunikacji, gdzie złożysz wniosek i wniesiesz wymaganą opłatę.

Jeżeli interesuje Cię wyrejestrowanie motocykla po sprzedaży, wniosek do pobrania i wydrukowania znajdziesz TUTAJ.

Dokumenty potrzebne do wyrejestrowania motocykla po sprzedaży za granicę

Lista dokumentów niezbędnych do wyrejestrowania pojazdu jest różna w zależności od powodu wyrejestrowania. Jeżeli to wyrejestrowanie auta po sprzedaży za granicę właściciel potrzebuje:

  • odręcznie wypełnionego wniosku,
  • dokumentu tożsamości (dowód lub paszport),
  • dowodu wpłaty (potwierdzenie z konta przy przelewie online),
  • umowy kupna-sprzedaży lub innego dokumentu potwierdzającego sprzedaż pojazdu,
  • oświadczenia właściciela o sprzedaży pojazdu (dodatkowo do umowy),
  • kopii potwierdzenia zarejestrowania pojazdu za granicą.

Przy wywiezieniu motocykla lub sprzedaży za granicą, możliwa jest jego późniejsza ponowna rejestracja w kraju.

Wypowiedzenie OC po wyrejestrowaniu pojazdu

Właścicielowi wyrejestrowanego pojazdu należy się zwrot składki polisy OC za pozostały okres umowy. W tym celu trzeba przesłać firmie ubezpieczeniowej wypowiedzenie OC i dokument potwierdzający wyrejestrowanie. Towarzystwo ubezpieczeniowe zakończy umowę, po czym zwróci właścicielowi środki proporcjonalne do niewykorzystanego okresu ochrony.

Sprawdź też nasze testy motocykli

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej

Motocykl WSK 125 widok z boku

WSK 125 – motocykl z długą historią

Recenzja motocykla Royal Enfield Continental GT 650

Royal Enfield Continental GT 650 – klasyczny miejski cafe racer z wyścigowym rodowodem

BMW S1000 XR

Szczera Recenzja BMW S1000XR: Opinia Motocyklisty

Recenzja motocykla Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350 - szyk, styl i wygoda - nasza recenzja

BMW F 850 GS Triple Black

Recenzja BMW R 1250 GS HP: Odkryj Niezwykły Motocykl, Który Zmienia Zasady Gry

Lewa strona motocykla od przodu

Objeżdżamy Hondę Africa Twin Adventure Sports ES model 2022

Recenzja Yamahy XSR 125 w wersji Legacy

Motocykl Yamaha XSR 125 w wersji Legacy – piękna klasyka na kategorię B

Honda CMX Rebel 1100 DCT

Honda Rebel 1100 z DCT? Czy to udane połączenie klasyki z nowoczesnością sprawdzamy.

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

BMW R 18 B recenzja boksera motorrad

BMW R18 B nikt nie przejdzie obojętnie - recenzja baggera od Motorrad

BMW F 850 GS Triple Black

BMW F 850 GS - recenzja średniego z rodziny GSów za to najlepszego w offroad (opinia i dane techniczne)

Yamaha MT 125

Yamaha MT 125 - najlepszy motocykl na początek - cena, informacje i dane techniczne

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Harley Davidson Sportster S 2021: Cała Prawda o legendarnym modelu!

Harley Davidson Street Bob 114

Recenzja Harley Davidson Street Bob 114: Nowa definicja wolności na dwóch kołach!

2023 Yamaha Ténéré 700 i Ténéré 700 Rally Edition

Yamaha Tracer 700 kontra Honda NC750X co wybrać na pierwszy motocykl?

Kawasaki Ninja widok z boku

Kawasaki Ninja – smok na dwóch kołach

Harley Davidson Pan America 1250 Special

Opinia o Harley Davidson Pan America 1250 Special - czy warto?

Honda Varadero ikona wśród motocykli turystycznych

Honda Varadero - legenda w świecie motocykli turystycznych

Harley Davidson LiveWire widok z boku

Recenzja Harley Davidson LiveWire - elektryzujący weteran

Aprilia shiver 900 recenzja

Recenzja Aprilia Shiver 900, prawie litr, a mocy jednak nie tak dużo