Wybór odpowiedniego programu do zarządzania warsztatem samochodowym jest nie tylko kwestią technologii, ale przede wszystkim sposobem na oszczędności i lepszą obsługę klientów. W obliczu rosnącej konkurencji na rynku, właściciele warsztatów samochodowych coraz cz ęściej poszukują oprogramowania, które nie tylko będzie proste w obsłudze, ale również przełoży się na zyski serwisu.
Spis treści
Ranking aplikacji dla warsztatu - top 4 programy
Spośród dostępnych na rynku płatnych programów wybraliśmy naszym zdaniem najlepsze, poniżej w tabeli autorskie porównanie.
Cechy oprogramowania | Warsztat24 | Esowa | Integra Car 7 | Motowarsztat |
---|---|---|---|---|
Czasy napraw poszczególnych aut | ✖ | ✔ | ✔ | ✔ |
Dostęp do wielu hurtowni części | ✔ | ✖ | ✔ | ✔ |
Fiskalizacja w pakiecie basic/minimalnym | ✔ | ✖ | ✖ | ✔ |
Dane naprawcze od TCRMI | ✔ | ✖ | ✔ | ✔ |
Darmowy okres próbny | brak danych | brak danych | brak danych | ✔ |
Darmowe szkolenie i wsparcie telefoniczne | brak danych | brak danych | brak danych | ✔ |
Numer 1 rankingu: Motowarsztat.pl
Zwycięzcą w naszej opinii jest aplikacja Motowarsztat.pl to nie tyle oprogramowanie co usługa dla warsztatów, oferuje bogatą funkcjonalność, ale także szereg możliwości wdrożenia nowych użytkowników: darmowe szkolenia (webinary), obszerną dokumentację, filmy instruktażowe i wsparcie telefoniczne.
Program umożliwia 30-dniowy darmowy okres próbny, co jest zgodne z aktualnymi trendami rynkowymi i zapewnia warsztatom bezpieczeństwo w obsłudze narzędzi. Aplikacja jest intuicyjna i bezpieczna dzięki działaniu w przeglądarce i regularnym aktualizacjom, nie wymaga udziału osób trzecich (informatycy) - wystarczy rejestracja, nie musisz zapisywać.
MotoWarsztat wyróżnia się na tle konkurencji dzięki wielu funkcjom, takim jak:
- Pełna obsługa zleceń i wycen - przyjęcie pojazdu wraz z protokołem możliwe jest w ok minutę co stanowi ogromną oszczędność czasu nie musimy przepisywać danych z dowodu rejestracyjnego skaner kodów AZTEC załatwia sprawę i znacznie przyśpiesza przyjęcie pojazdu. Nowością (dosłownie sprzed paru dni) jest dekodowanie numerów tablic rejestarcyjnych - wystarczy podać numer a oprogramowanie do warsztatu na tej podstawie zwróci nam model i markę pojazdu a także uzupełni VIN GENIALNA oszczędność czasu!
- Baza klientów i pojazdów - pełna historia napraw, dostępna w zasadzie w dowolnej formie, wyszukiwarka klientów, pojazdów zleceń.
- Dane naprawcze i czasy napraw - szczegółowa baza danych na temat pojazdów, schematy napraw, czasy, potrzebne narzędzia i części.
- Infolinia ekspertów - integracja z Betis to nieocenione wsparcie, po drugiej stronie jest specjalista, który doradzi w diagnostyce czy też w reklamacji lub wniosku o odszkodowanie
- Wygodny terminarz i zintegrowany magazyn - tu można by napisać osobny artykuł, za pomocą wtyczki do przeglądarki chrome motowarsztat umożliwia import części ze strony hurtowni prosto do zlecenia nad którym właśnie pracujesz.
- Automatyczne powiadomienia dla klientów. - kończące się ubezpieczenie, coroczny serwis olejowy, czy badanie techniczne
- Intuicyjny panel dla pracowników oraz raportowanie pracy warsztatu.
- Przechowalnia opon - okazuje się, że to aplikacja nie tylko dla warsztatów ale również chociażby wulkanizacji
Cena za wersję standardową wynosi 69 zł netto miesięcznie, z opcją promocyjną za roczny abonament w cenie 690 zł netto dwa miesiące otrzymujemy gratis. Istnieje także opcja indywidualnej wyceny wersji dostosowanej do potrzeb użytkownika.
2. Warsztat24
Oprogramowanie Warsztat24 oferuje szeroki dostęp do hurtowni części samochodowych, co sprawia, że jest to dobre rozwiązanie dla warsztatów, które wymagają dostępu do dużego asortymentu produktów.
Jest to aplikacja desktopowa wymagająca zakupu licencji oraz zainstalowania na lokalnym komputerze, co może być zarówno zaletą jak i ograniczeniem. Dodatkowo, Warsztat24 oferuje wersję mobilną, umożliwiającą dostęp do funkcji aplikacji z poziomu smartfona czy tabletu. Należy jednak mieć na uwadze, że interfejs tej wersji może być mniej intuicyjny, co może z kolei wymagać dodatkowego czasu na adaptację oraz potencjalną konieczność przeprowadzenia dodatkowych szkoleń dla użytkowników.
3. eSowa
eSowa to modularne oprogramowanie od Inter Cars, które skupia się na zarządzaniu zleceniami warsztatowymi. Program nie oferuje darmowego okresu próbnego ani wsparcia telefonicznego, co może być wadą dla niektórych użytkowników.
Jest to opcja dla warsztatów poszukujących solidnej fiskalizacji bez dodatkowych kosztów na start, z możliwością zakupu jednorazowej licencji i rocznego abonamentu. Z racji właściciela którym jest Inter Cars import części na magazyn możliwy jest jedynie z tej firmy.
4. Integra Car 7
Integra Car 7 to zaawansowany program o modułowej budowie, dedykowany do zarządzania warsztatem. Chociaż oferuje szerokie spektrum funkcji, w tym fiskalizację w pakiecie minimalnym oraz dostęp do specjalistycznych danych naprawczych od TecRMI, jest to narzędzie, które wymaga od użytkowników czasu na naukę i adaptację ze względu na swoją nieintuicyjność. Jego złożoność sprawia, że jest przeznaczony dla bardziej wymagających użytkowników poszukujących zaawansowanych opcji do efektywnego zarządzania warsztatem. Należy również zaznaczyć, że program nie posiada wersji mobilnej, co może utrudniać zarządzanie warsztatem na odległość i nie obsługuje Elektronicznej Karty Zlecenia (EKZ).
Jakie cechy powinien mieć najlepszy program do zarządzania warsztatem?
- Intuicyjny: Planowanie pracy zespołu powinno być proste, to fundament dla podnoszenia wyników warsztatu i maksymalizacji zysków.
- Łatwe zarządzanie zleceniami: Program automatyzuje umawianie wizyt, co przyspiesza proces przyjmowania zleceń, skraca czas oczekiwania i pozwala obsłużyć więcej klientów.
- Zarządzanie stanowiskami: Dzięki planowaniu, gdzie i kiedy wykonywane są poszczególne zadania, praca w warsztacie staje się szybsza i bardziej płynna. -**Dostępność:**To nie te czasy, gdzie program instaluje się na komputerze stacjonarnym w biurze a mechanik przy stanowisku ma wydruk ze zleceniem. Program warsztatowy powinien być dostępny wszędzie (tablet, smartfon) i działać w chmurze.
- Historia napraw i klientów: Stały dostęp do książki serwisowej online i podgląd relacjami z klientami.
- Powinien mieć wszystko: Nie chcesz przełączać się między okienkami kiedy wystawiasz zlecenie, przyjmujesz towar na magazyn czy fakturujesz klienta. Dobry program ma to wszystko w sobie.
- Aktualny i bezpieczny: Warsztat ma naprawiać pojazdy, a nie zajmować się RODO, kwestiami prawnymi, czy zatrudniać informatyków do aktualizowania oprogramowania oraz dbania o zabezpieczenia, przerzuć tą odpowiedzialność na dostawcę oprogramowania to wszystko niepotrzebne koszty lub patrząc z innej perspektywy jeśli wybierzesz dobrze - oszczędności.
- Mądry: Mechanik nie musi wiedzieć wszystkiego ale powinien być odpowiednio wspierany przez oprogramowanie aktualnie możesz liczyć na dostęp do danych naprawczych, schematów i czasów napraw, wszystko na wyciągnięcie ręki. W razie naprawdę trudnych przypadków dobrze, żeby po drugiej stronie był człowiek który pomoże w diagnostyce czy innych problemach warsztatowych.
Najważniejsze funkcje dobrego programu
- Zarządzanie klientami i zleceniami.
- Baza pojazdów z historią i czasami napraw.
- Rachunkowość i księgowość.
- Powiadomienia dla klientów.
- Prowadzenie magazynu części
- Wsparcie merytoryczne i pomoc techniczna
- Możliwość szybkiego dodawania danych auta, np. numery tablic rejestracyjnych czy skan dowodu rejestracyjnego (AZTEC).
Aplikacje do zarządzania warsztatem samochodowym - na co zwrócić uwagę
Rozważając wybór odpowiedniego oprogramowania, warto uwzględnić szereg kluczowych aspektów, takich jak:
- łatwość obsługi,
- miejsce przechowywania danych,
- dostępność aktualizacji,
- funkcjonalności,
- cena,
- a także okres testowy.
Odpowiedz sobie na następujące pytania
Wybierając aplikację zwróć uwagę na przeszkody, które mogą utrudniać łatwe wdrożenie. Warsztaty które już korzystają z oprogramowania ale nie są zadowolone docenią możliwość migracji do nowego programu.
Wersja demo
Kolejną rzeczą jest darmowa wersja testowa, jak długo będziecie mogli testować aplikację przed podjęciem decyzji?
Wersja desktopowa czy mobilna?
Czy jest to oprogramowanie desktopowe, czy będzie działać również na tablecie i smartfonie?
Licencja czy abonament?
Czy program nie wymaga instalacji, jak wygląda zakup, program wymaga zakupu jednorazowej licencji czy działa w oparciu o subskrypcję (software as a service)?
Wdrożenie
Kolejną przeszkodą mogą być pracownicy, którzy są niechętni poznawaniu nowych programów, dlatego wybór aplikacji powinien również uwzględniać jej intuicyjność - łatwość obsługi. W przeciwieństwie do powszechnie znanego i łatwego w obsłudze Excela, dedykowane oprogramowanie może wymagać dodatkowego szkolenia i wsparcia. Warto więc znaleźć dostawcę usługi, który zapewni pełne wsparcie - od instalacji, aż po pełne wdrożenie. Czy firma oferuje pomoc we wdrożeniu? (Dokumentację, szkolenie, poradniki, a może samouczki wideo lub webinary?)
Integracje z Twoimi partnerami
Prowadzenie serwisu nawet niedużego wymaga aby program pozwalał na integracje z hurtowniami z których korzystasz. Oprogramowanie warsztatowe powinno wspierać dostawców części i umożliwiać łatwy import plików. Warto sprawdzić czy wśród oferowanych integracji jest również Twoja hurtownia.
Ochrona danych osobowych i kopie zapasowe
Ryzyko wyboru niewłaściwej aplikacji obejmuje również ciągłą potrzebę aktualizacji, co może być obciążające zarówno czasowo, jak i finansowo. Wiele warsztatów nie zdaje sobie z tego sprawy ale ryzyko konfliktu prawnego, na przykład związane z przetwarzaniem ochrony danych osobowych (RODO) może słono kosztować. Kto i w jaki sposób przetwarza dane naszych klientów? Gdzie te dane są przechowywane, na terenie UE, czy poza? Poza RODO istnieje szereg innych przepisów, związanych z bezpieczeństwem przechowywania danych. Kadry, płace, finanse - pliki JPK, Krajowy System e-Faktur (KSEF), gdzie cykliczne aktualizacje są kluczowe dla zachowania zgodności z prawem. Brak bieżących aktualizacji może skutkować nie tylko problemami technicznymi, ale również prawnymi i finansowymi.
Podsumowanie
Wybierając program do zarządzania warsztatem samochodowym, warto kierować się nie tylko ceną, ale przede wszystkim funkcjonalnością i możliwością dostosowania do indywidualnych potrzeb warsztatu. MotoWarsztat, dzięki swojej elastyczności, bogatym funkcjom i łatwości obsługi, stanowi najlepszy wybór dla nowoczesnych serwisów samochodowych, którzy chcą podnieść standardy swoich usług i zarządzania warsztatem. Program zapewnia nie tylko bieżące wsparcie techniczne i regularne aktualizacje, które są niezbędne do utrzymania ciągłości działania i bezpieczeństwa danych, ale również oferuje zaawansowane narzędzia do analizy i zarządzania, co pozwala na optymalizację operacji i zwiększenie rentowności. Ponadto, skalowalność rozwiązania umożliwia jego efektywne dostosowanie do rosnącej liczby klientów i rozwijających się potrzeb biznesowych, co jest kluczowe dla dynamicznie rozwijających się warsztatów.
Wybór odpowiedniego programu do warsztatu samochodowego może być kluczowy dla efektywności pracy mechaników. Wśród najczęściej zadawanych pytań znajduje się kwestia, jak wybrać program, który będzie najlepiej dopasowany do potrzeb serwisu. Zwróć uwagę na moduł do wystawiania faktur oraz raporty dotyczące napraw pojazdu. Koniecznie sprawdź, czy program spełnia wymogi fiskalne i czy umożliwia generowanie paragonów oraz faktur w zgodzie z przepisami - skonsultuj temat ze swoją księgową. Programy oferujące dostęp do historii napraw i wycenę napraw danego klienta to często poszukiwane funkcje.
Zwróć uwagę na program do prowadzenia warsztatu samochodowego, który umożliwia obsługę warsztatu w sposób zautomatyzowany. To swoisty asysten warsztatu! Planowanie z góry i automatyzowanie powiadomień takich jak SMS lub e-mail o zbliżającym się badaniu technicznym, wymianie oleju czy kończącym się ubezpieczeniu pozwalają na łatwiejsze komunikowanie się z klientami.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jakie funkcje powinien mieć dobry program do zarządzania warsztatem samochodowym?
Skupmy się na podstawowych i najważniejszych aspektach obsługi. Dobry program do warsztatu powinien oferować funkcje takie jak: zarządzanie rezerwacjami i harmonogramami, baza danych klientów i pojazdów, wystawianie faktur, kontrola stanów magazynowych części, możliwość monitorowania historii napraw oraz integrację z innymi narzędziami i systemami, np. do obsługi płatności online.
Czy program do warsztatu powinien być dostępny na urządzeniach mobilnych?
Tak, programy desktopowe to przeżytek. Dostępność aplikacji na urządzeniach mobilnych jest bardzo ważna. i jest standardem w dzisiejszych czasach. Umożliwia to łatwy dostęp nie tylko do zlecenia naprawy ale również finansów, magazynu czy księgowości. Do wszystkich funkcji programu, niezależnie od miejsca, w którym się znajdujesz, co pozwala na bieżące zarządzanie warsztatem i komunikację z klientami w każdej chwili.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze programu do warsztatu pod kątem kosztów?
Ważne jest, aby zwrócić uwagę na ukryte koszty, takie jak opłaty za aktualizacje, dodatkowe funkcje czy wsparcie techniczne. Warto również sprawdzić, czy program oferuje elastyczne plany abonamentowe, które można dopasować do potrzeb warsztatu oraz jakie korzyści (np. oszczędność czasu czy optymalizacja pracy) przynosi inwestycja w wybrane oprogramowanie. Pamiętajmy o wersji demo, 2 tygodnie to minimum jakie powinna oferować aplikacja na odpowiednie testy przed podjęciem decyzji o inwestycji.
Czy istnieje darmowy program dla mechaników?
Niektóre z aplikacji mogą posiadać okrojoną wersję dostępną za darmo. Nie wszystkie funkcjonalności, ograniczona liczba zleceń, nie możemy powiedzieć, że tego typu rozwiązanie sprawdzi się w firmie. Prowadzimy działalność, żeby zarabiać a nie oszczędzać. Darmowe programy sprawdzą się jedynie w przypadku hobbystycznych napraw w garażu. Jeśli chcemy mieć program z prawdziwego zdarzenia powinniśmy wliczyć to w koszty prowadzenia działalności.