Dla każdego miłośnika jednośladów jesień jest czasem prezentowania nowych modeli motocykli, na które często czekamy z zapartym tchem. Do tej pory większość z nich prezentowana była podczas największych targów handlowych EICMA. Niestety, w 2020 roku zostały one odwołane a w roku 2021 mocno ograniczone w związku z sytuacją pandemiczną. Nie oznacza to jednak, że producenci próżnowali. Wiele z nich przedstawiło swoje propozycje online. Poznajmy najciekawsze motocykle enduro turystyczne, które wejdą na rynek w 2022 roku i sprawdźmy, czym się charakteryzują.
Spis treści
- MV Agusta Lucky Explorer 9.5 - dane techniczne, co na razie wiemy
- Husqvarna Norden 901 - dane techniczne i opinia
- Ducati DesertX - recenzja
- Aprilia Tuareg 660 – dane techniczne
- Kto okaże się faworytem? Porównanie premierowych modeli enduro 2022 r
- Porównanie dane techniczne MV Agusta Lucky Explorer 9.5. Husqvarna Norden 901, Ducati DesertX
MV Agusta Lucky Explorer 9.5 - dane techniczne, co na razie wiemy
Pierwszym modelem segmentu turystycznego, który warto przedstawić jako jedną z nowości, które godne są uwagi wymienić należy motocykl MV Agusta Lucky Explorer 9.5. Co warto podkreślić, tej jesieni, marka przedstawiła aż dwa modele motocykli klasy adventure. Na wspomnianych wyżej targach EICMa zaprezentowane zostały bowiem MV Agusta Lucky Explorer 9.5 oraz Lucky Explorer 5.5. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że są to całkowicie inne pojazdy dla osób o innych potrzebach. Zajmijmy się więc pierwszym z nich, który wydaje się być prawdziwym strzałem w dziesiątkę.
Źródło: Materiały prasowe, fot: MV Agusta
Motocykl ten został wyposażony w trzycylindrowy silnik o pojemności 931 cm3, który posiada moc 123 KM przy 10 000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 102 Nm przy 7000 obr./min. To motocykl zdecydowanie stworzony do jazdy poza utartymi trasami. Wyróżnia go nowoczesna, dynamiczna sylwetka oraz innowacyjne wyposażenie, w skład którego zalicza się dotykowy, przestronny wyświetlacz oraz elektronicznie sterowane zawieszenie. Co jeszcze warto wspomnieć o modelu MV Agusta Lucky Explorer 9.5? Cała konstrukcja pojazdu waży 220 kg,minimalny prześwit wynosi 230 mm, skok przedniego zawieszenia 220 mm, zaś tylnego 210 mm. W pojeździe znajdziemy również pojemny 20 litrowy zbiornik paliwa. Motocykl ten zdecydowanie będzie dobrą opcją dla zaawansowanych, doświadczonych kierowców, którym nie straszny jest żaden trudny teren.
Źródło: Materiały prasowe, fot: MV Agusta
MV Augusta czyli Lucky Explorer 5.5.
Źródło: Materiały prasowe, fot: MV Agusta Co zaś z początkującymi miłośnikami jednośladów? Dla nich dobrym rozwiązaniem będzie drugi model zaprezentowany przez MV Augusta czyli Lucky Explorer 5.5. W modelu tym znajdziemy dwucylindrowy silnik o pojemności 554 cm3, którego moc to 47,6 KM. Motocykl ten również zapewni nam pewne poruszanie się w terenie oraz da komfort jazdy, jednak nieco gorszym osiągom minimalizujemy ryzyko wypadku na trasie. To propozycja w sam raz na rozpoczęcie przygody z Enduro.
Husqvarna Norden 901 - dane techniczne i opinia
Źródło: Materiały prasowe, fot: Husqvarna
Kolejnym modelem, który trafi na rynek motocykli w 2022 roku jest Husqvarna Norden 901. Co ciekawe model był zaprezentowany na targach EICMA już dwa lata temu jednak dopiero teraz doczekał się oficjalnej premiery. To motocykl typu adventure, który charakteryzuje się spokojną, stonowaną, choć nadal bardzo ciekawą stylistyką, która z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom tradycyjnych linii oraz sprawdzonych rozwiązań.
Źródło: Materiały prasowe, fot: Husqvarna
To co wyróżnia model Husqvarna Norden 901 to z całą pewnością rozbudowane owiewki zapewniające doskonałą ochronę przed wiatrem. Na uwagę zasługują również parametry techniczne tego turystycznego enduro. Model Husqvarna Norden 901 posiada szprychowe koła: przednie 21-calowe oraz tylne 18-calowe, na kołach zamontowane zostały niezawodne, bezdętkowe dualowe opony Pirelli Scorpion Rally STR. Zawieszenie WP APEX ma 220 mm skoku z przodu i 215 mm z tyłu a prześwit pojazdu wynosi 252 mm.
Źródło: Materiały prasowe, fot: Husqvarna
Silnik tego motocykla to dwucylindrowa, rzędowa jednostka o pojemności 889 cm3, mocy 103 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 100 Nm przy 6500 obr./min. Warto wspomnieć również o tym, że jest to motocykl, w którym znajdziemy wiele udogodnień technologicznych takich jak predefiniowane tryby jazdy, obustronny quickshifter, antyhoppingowe sprzęgło, kontrola trakcji i ABS działający w zakrętach. Husqvarna Norden 901 posiada pojemny 19 litrowy zbiornik paliwa, na którym powinniśmy bez problemu przejechać do ok 400 km. To propozycja dla osób, które choć chętnie jeżdżą po terenie zależy im również na turystycznych walorach jednośladu. Nie będziecie też musieli często zaglądać do serwisu bo interwały serwisowe Horden 901 ustawione są co 15 tysięcy km.
Źródło: Materiały prasowe, fot: Husqvarna
Ducati DesertX - recenzja
Źródło: Materiały prasowe, fot: Ducati
Motocykl Ducati DesertX poznaliśmy za pośrednictwem Ducati World Première 2022 czyli szeregu internetowych spotkań, które były dostępne na stronie marki oraz na jej oficjalnym kanale YouTube. Co możemy powiedzieć o Ducati DesertX? Z całą pewnością jest to bardzo wyczekiwany model motocykla turystycznego, który jako model koncepcyjny został zaprojektowany już w listopadzie 2019 roku. Jednak jego oficjalna premiera miała miejsce dopiero 9 grudnia bieżącego roku.
Sprawdź też Ducati Desert X Rally
Ducati DeserX to motocykl, który zapewnia doskonałe możliwości terenowe i z pewnością będzie dawał ogromną przyjemność z jazdy nawet doświadczonym kierowcom. Jego budowa jest bardzo inspirowana motocyklami enduro z lat 80. Mowa tu chociażby o elementach takich jak kolorystyka czy kształt zbiornika. Nie stanowi to jednak wady tego pojazdu. Na uwagę zasługuje silnik, w jaki został wyposażony Ducati DesertX. Jest to bowiem dwucylindrowa jednostka Testastretta 11° z rozrządem desmodromicznym o pojemności 937 cm3. Silnik ten generuje **110 KM **przy 9250 obr./min i 92 Nm przy 6500 obr./min. Doskonale sprawdzi się więc na każdym terenie.
Elementy konstrukcyjne DesertX
Przyjrzyjmy się również nieco bliżej elementom konstrukcji modelu Ducati DesertX. Mamy do czynienia ze szprychowymi kołami, które do tej pory nie były stosowane w modelach Ducati. Mowa o rozmiarach 21 i 18 cali, na których fabrycznie założone są opony Pirelli STR (90/90-21 i 150/70-18). Zawieszenie motocykla zostało stworzone przez firmę Kabaya. Składa się z odwróconego widelca o średnicy goleni 46 mm i skoku 230 mm, z tyłu mamy amortyzator o skoku 220 mm**. Prześwit** motocykla wynosi 250 mm. Pojazd daje nam więc maksymalny komfort w czasie jazdy. Warto wspomnieć również o hamulcach, w jakie został wyposażony ten model. Są to rozwiązania stworzone przez markę Brembo: z przodu czterotłoczkowe zaciski radialne M50 monobloc na dwóch tarczach posiadających średnicę 320 mm, z tyłu zaś jest to pojedyncza tarcza o średnicy 265 mm z dwutłoczkowym zaciskiem pływającym.
Pełna specyfikacja Ducati DesertX
Aprilia Tuareg 660 – dane techniczne
Źródło: Materiały prasowe, fot: Aprilia
Ostatnią, jednak nie mniej wartą przedstawienia nowością na rynku motocykli enduro turystycznych jest Aprilia Tuareg 660. To motocykl średniej klasy stworzony przez cenioną włoską firmę, który jest już trzecią propozycją tej marki. Prezentacja odbyła się w listopadzie podczas konferencji firmy. Mamy do czynienia z motocyklem o raczej prostej, sportowej sylwetce. Wyposażony w szeroką kierownicę oraz wąski środek doskonale sprawdza się nie tylko w jeździe terenowej ale również na trasach asfaltowych. Będzie więc ciekawą propozycją, dla osób lubiących poruszać się po różnych drogach.
Źródło: Materiały prasowe, fot: Aprilia
Zawieszenie tego modelu jest regulowane z przodu i z tyłu, posiada skok wynoszący 240 mm. Na uwagę zasługują również szprychowe koła. Przednie posiada średnicę 21 cali, zaś z tyłu zamontowane zostało koło 18-calowe. Obydwa fabrycznie obleczone są w opony Pirelli Scorpion Rally STR. Warto wspomnieć również co nieco o hamulcach marki Brembo. W przypadku przedniego hamulca mamy do czynienia z dwiema tarczami 300 mm, z tyłu znajduje się zaś pojedyncza tarcza o wymiarze 260 mm.
Źródło: Materiały prasowe, fot: Aprilia
Pojazd waży 187 kg w stanie suchym i posiada 18-litrowy bak paliwa, na który powinniśmy móc przebyć trasę ok 450 km. Silnik o pojemności 659 cm3 posiada 80 KM mocy oraz 70 Nm momentu obrotowego.
Na uwagę zasługuje również technologiczne wyposażenie Tuarega 660. Motocykl wyposażony jest w:
- kontrolę trakcji,
- tempomat,
- 3 poziomy hamowania silnikiem
- 3 mapy pracy silnika oraz
- 4 tryby jazdy.
Źródło: Materiały prasowe, fot: Aprilia
Możemy więc całkowicie dostosować jego pracę do naszych potrzeb, upodobań oraz terenu, po jakim się poruszamy. Dzięki temu jest to pojazd, który sprawdzi się również w przypadku mniej doświadczonych kierowców, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z off roadem. Co ciekawe, Aprilia Tuareg 660 dostępna będzie na rynku już w lutym 2022 roku zaś osoby, które zdecydują się na jego zakup mogą wybierać spośród trzech wariantów kolorystycznych. Zainteresowanie modelem jest na tyle duże, że obecnie możemy już składać zamówienia przez stronę internetową producenta.
Kto okaże się faworytem? Porównanie premierowych modeli enduro 2022 r
Wyłonienie jednego lidera wśród propozycji motocykli turystycznych enduro nie jest możliwe z prostego powodu - potrzeby i oczekiwania kierowców są różne, dlatego też różne są propozycje pojawiające się na rynku. Wszystkie z nich imponują starannie przemyślaną konstrukcją, ciekawymi rozwiązaniami oraz nowoczesnymi technologiami, które zwiększają komfort i bezpieczeństwo jazdy. Nie da się również ukryć, że osiągi motocykli są imponujące i pozwalają cieszyć się dynamiką jazdy, nawet w niecodziennych warunkach.
Istnieją jednak dwa modele, które z pewnością zasługują na naszą szczególną uwagę. Pierwszym z nich jest Ducati DesertX. To motocykl stworzony dla wszystkich fanów enduro, który dzięki swojej budowie oraz osiągom jest w stanie poradzić sobie na każdym terenie - od piaszczystej pustyni po nierówne leśne drogi. Jest propozycją dla osób wymagających, które od jazdy na motocyklu wymagają adrenaliny oraz wspaniałych wrażeń.
Drugim modelem jest propozycja, dla osób, które chcą cieszyć się mocą i osiągami ale jednocześnie nadal cenią sobie komfort i wszechstronność pojazdu. Jak można się domyślać, jest to model Husqvarna Norden 901. Choć pozostaje motocyklem typu adventure i z pewnością doskonale sprawdzi się poza oficjalnymi drogami jest to również pojazd o stonowanej budowie, w którym położono nacisk na turystyczne zaplecze oraz komfort kierowcy. Dlatego też sprawdzi się nie tylko podczas eksplorowania bezdroży, ale również jako pojazd na dalsze trasy wycieczkowe.
Jak widzisz, rok 2022 przyniesie nam wiele ciekawych nowości. Motocykle enduro turystyczne, które pojawią się na rynku to naprawdę satysfakcjonujące, w pełni dopasowane do potrzeb kierowcy propozycje, które spełnić mogą oczekiwania nawet najbardziej wymagających motocyklistów. Warto więc już dziś zaplanować sobie sezon testowy i samodzielnie sprawdzić, która z maszyn będzie naszym ideałem.
Porównanie dane techniczne MV Agusta Lucky Explorer 9.5. Husqvarna Norden 901, Ducati DesertX
Motocykl | MV Agusta Lucky Explorer 9.5 | Husqvarna Norden 901 | Ducati DesertX |
---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 931 cm3 | 889 cm3 | 937 cm3 |
Moc | 123 KM | 103 KM | 110 KM |
Moment obrotowy | 102 Nm przy 7000 obr./min | 100 Nm przy 6500 obr./min | 92 Nm przy 6500 obr./min |
Masa (na sucho) | 220 kg | 204 kg | 202 kg |
Prześwit | 230 mm | 252 mm | 250 mm |
Zawieszenie przód skok | 220 mm | 220 mm | 230 mm |
Zawieszenie tył skok | 210 mm | 215 mm | 220 mm |
Zbiornik paliwa | 20 l | 19 l | 21 l |