BMW R1300 GS i Metzeler zdobywają najwyższy czynny wulkan

BMW R1300 GS na tle wulkanu Nevado Ojos del Salado
BMW R1300 GS na tle wulkanu Nevado Ojos del Salado
1013 ocen

Nowe BMW R 1300 GS razem z oponami Metzeler Karoo 4 zdobyły Nevado Ojos del Salado, najwyższy czynny wulkan świata, potwierdzając swoją terenową wytrzymałość.

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

BMW 1300 GS ruszają

Zaledwie dwa i pół miesiąca po swojej światowej premierze, nowe BMW R 1300 GS udowodniło swoją wyjątkową ekspertyzę w terenie oraz niezrównaną wytrzymałość w Ameryce Południowej. Od 6 do 7 grudnia 2023 roku, startując z poziomu morza na Nevado Ojos del Salado - najwyższym czynnym wulkanie świata o wysokości 6,893 metrów - flota w pełni wyposażonych modeli BMW R 1300 GS zdołała osiągnąć wysokość ponad 6,000 metrów w mniej niż 24 godziny. Wspinaczka, która stanowi ogromne wyzwanie dla kierowców, motocykli i opon, kulminuje w notorycznym "Kanaliku skalnym" na północnym flanku Nevado Ojos del Salado, gdzie ekspedycja dotarła do 6,006 metrów w zaledwie 19 godzin i 22 minuty, osiągając maksymalną wysokość 6,027 metrów.

BMW 1300 GS ruszają

Tłem dla tej ekspedycji, która stanowi ekstremalne wyzwanie dla człowieka i maszyny, jest Circuito de los Seis Miles na pustyni Atacama w Chile, najwyższy czynny łańcuch wulkaniczny na świecie, do którego należy Nevado Ojos del Salado. Cztery standardowe modele BMW R 1300 GS wyruszyły 6 grudnia o godzinie 15:00 czasu lokalnego z Bahia Inglesa, miasta położonego w pobliżu portu Caldera nad Oceanem Spokojnym w regionie Atacama, aby zdobyć Nevado Ojos Del Salado.

Międzynarodowy zespół kierowców

Metzeler Karoo 4

Cel został osiągnięty 7 grudnia o godzinie 10:22 czasu lokalnego. Wyposażone w opony Metzeler Karoo 4 - sprawdź recenzję modele BMW R 1300 GS wystartowały z poziomu morza na wybrzeżu Oceanu Spokojnego, po czym rozpoczęły wspinaczkę przez pustynię Atacama do Circuito de los Seis Miles, a ostatecznie na stoki Nevado Ojos del Salado na granicy Argentyny i Chile. BMW R 1300 GS prowadzili Christof Lischka, menedżer ds. rozwoju BMW Motorrad, Salvatore Pennisi, dyrektor ds. testów i techniki w Metzeler, Michele Pradelli, włoski mistrz ekstremalnego enduro i tester dla włoskiego magazynu InMoto, oraz Karsten Schwers, tester i dziennikarz niemieckiego magazynu MOTORRAD.

BMW 1300 GS ruszają

Kolejną unikalną cechą tej ekspedycji była decyzja o jej przeprowadzeniu na standardowych motocyklach i standardowych oponach. Warto również zauważyć, że wynik ten osiągnięto na oponach o rozmiarach 19 cali z przodu i 17 cali z tyłu, co pokazuje nowy wymiar w świecie jazdy przygodowej.

BMW 1300 GS ruszają

Christof Lischka: Dzięki tej ekstremalnej jeździe na wysokość ponad 6,000 metrów, nowe BMW R 1300 GS pokazało na co je stać i do czego jest stworzone. Opanowuje jazdę terenową i przygodową, jak również sportowe tempo na asfalcie i długie trasy. Nawet w standardowej konfiguracji z oponami terenowymi. Ważne było dla nas, aby ponownie podkreślić te kluczowe kompetencje nowego GS-a podczas tej ekspedycji.

Standardowe BMW R 1300 GS z oponami terenowymi

BMW 1300 GS Nowe BMW R 1300 GS jest fabrycznie wyposażone w opony Metzeler Tourance Next 2. Do dedykowanego użytku terenowego dostępne są opcjonalnie opony Metzeler Karoo 4, które zostały użyte podczas tej ekspedycji. Z oponami Metzeler Karoo 4, BMW R 1300 GS oferuje jeszcze lepsze właściwości jezdne zarówno w terenie, jak i podczas przygodowych wycieczek. Wielozadaniowe opony oferują przykładową przyczepność w terenie i mogą być używane na wszystkim, od piaszczystych ścieżek po najgłębsze błoto. Doskonale współpracują również z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy nowego BMW R 1300 GS.

BMW 1300 GS

Wyzwanie dla człowieka i maszyny

Wspinaczka na Nevado Ojos del Salado jest ekstremalnym wyzwaniem zarówno dla człowieka, jak i maszyny. Od uczestników ekspedycji wymaga się znacznego wysiłku fizycznego i psychicznego. W końcu wspinaczka ma zostać ukończona w mniej niż 24 godziny. Ponadto uczestnicy docierają do środowiska powyżej 5,000 metrów, które jest bardzo niegościnne dla ludzi. Temperatury są bardzo niskie - około -10 °C w ciągu dnia i -20 °C w nocy - a zawartość tlenu jest niska.

BMW 1300 GS

Długotrwałe przygotowania i wcześniejsza aklimatyzacja do regionu są zatem niezbędne. W dniach poprzedzających ekspedycję założono kilka baz na różnych wysokościach, a symulacja została przeprowadzona na Etnie na Sycylii, najwyższym czynnym wulkanie w Europie. Specyficzne testy medyczne i kontrole na Uniwersytecie w Ennie, we współpracy z władzami zdrowotnymi prowincji Enna, były również częścią przygotowań uczestników ekspedycji.

BMW 1300 GS

Na wysokości ponad 5,000 metrów n.p.m., zimno i niskie ciśnienie powietrza stawiają szczególnie wysokie wymagania elektronicznej kontroli mieszanki powietrzno-paliwowej silnika boksera, ale także wszystkich innych komponentów pojazdu nowego BMW R 1300 GS. Również podwozie i opony są poddawane próbie przez zróżnicowany teren z kamienistymi ścieżkami, nieutwardzonymi drogami, niekończącymi się obszarami piaszczystymi, a czasami nawet lodem i śniegiem.

BMW 1300 GS

„Jestem zachwycony, że mogliśmy podjąć to wyzwanie z nowym R 1300 GS i opanowaliśmy je z niesamowitymi kolorami. Podczas takich przygodowych jazd, nowy GS już zademonstrował swoją wielką ekspertyzę off-road w standardowej konfiguracji i pokazał, na co go stać w ekstremalnych sytuacjach,” podsumowuje Christof Lischka.

BMW 1300 GS ruszają

BMW r1300GS podczas wspinaczki na wulkan

BMW 1300 GS ruszają R1300GS wyposażone w terenowe opony Metzeler Karoo 4

FAQ - najczęściej zadawane pytania

Jakie modele BMW brały udział w wyprawie?

W wyprawie uczestniczyły standardowe modele BMW R 1300 GS.

Jakie opony zostały użyte podczas ekstremalnej wyprawy?

Podczas wyprawy użyto opon Metzeler Karoo 4.

Gdzie odbyła się ekstremalna wyprawa BMW R 1300 GS?

Ekstremalna wyprawa odbyła się na Nevado Ojos del Salado, najwyższym czynnym wulkanie świata.

Sprawdź też nasze testy motocykli

siedzę z tyłu na Hondzie CB500X

Honda CB500X mały motocykl wielka frajda z jazdy - najlepsza recenzja jaką znajdziesz

Honda ST 1300 na tle malowniczej drogi

Honda ST 1300: Dlaczego warto zainteresować się tym turystycznym motocyklem?

Benelli TRK702x - motocykl do budżetowej turystyki we włoskim stylu

Benelli TRK702x - budżetowa turystyka we włoskim stylu. Dokładny test motocykla, wady i zalety nowości od Benelli.

BMW G310R - idealny motocykl dla początkujących?

BMW G310R: Czy to najlepszy wybór dla początkujących motocyklistów?

BMW R1300GS

Nowe BMW R 1300 GS - nowa era boxera

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej