Opony Metzeler Karoo 4! Odkryj prawdziwy potencjał jazdy po bezdrożach i nie tylko

opinia o Metzeler Karoo 4
opinia o Metzeler Karoo 4
1197 ocen

Jesteś miłośnikiem turystyki motocyklowej i szukasz opon na każdy typ nawierzchni terenowej? Chcesz cieszyć się z jazdy motocyklem zarówno po asfalcie, brodząc w błocie czy jeżdżąc po żwirze? Firma Metzeler zadbała o takich kierowców i wiosną 2022 roku wypuściła na rynek następcę opon Karoo 3.

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

metzler-karoo-4

W niniejszym artykule przedstawimy Ci dokładną recenzję tych opon. Dowiesz się, jakie korzyści oferują opony Metzeler Karoo 4, jakie są ich wady, a także jak radzą sobie na różnych typach nawierzchni. Niezależnie od tego czy jesteś doświadczonym off-roadowcem czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z motocyklem, nasza recenzja opon Metzeler Karoo 4 na pewno Cię zainteresuje!

Nowa technologia – Karoo 4 vs Karoo 3

Metzeler Karoo 4 zostały stworzone do jazdy w każdych warunkach, a szczególnie tych najtrudniejszych. Opony te bez wątpienia są udoskonaleniem w porównaniu do ich poprzedniej wersji – opon Karoo 3. Poniżej kilka różnic wartych uwagi:

  1. Wytrzymałość na zużycie – opony Karoo 4 zostały zaprojektowane z myślą o większej trwałości co oznacza, ze mogą wytrzymać dłużej niż ich poprzednik bez utraty właściwości.
  2. Lepsza przyczepność – zastosowana nowa mieszanka kompozytów i materiałów użytych do ich produkcji poprawiły znacznie ich właściwości jezdne, a użycie nowego układu bloków bieżnika w oponach Karoo 4 zagwarantowało lepszą przyczepność w trudnym terenie. W porównaniu do poprzedniej wersji opony Karoo 3, opony Karoo 4 posiadają szersze klocki bieżnika, co poprawia stabilność i kontrolę pojazdu w trudnym terenie. Opony te są również lżejsze, co pozwala na osiągnięcie wyższych prędkości i poprawia manewrowość motocykla.
  3. Większa uniwersalność – opony Karoo 4 radzą sobie lepiej na różnych typach nawierzchni, w tym na suchym, mokrym, kamienistym i błotnistym terenie. Karoo 3 był bardziej skoncentrowany na suchej nawierzchni.
  4. Układ opon – opona Karoo 4 została tak skonstruowana, że niezależnie od kąta pochylenia ma one stały kontakt z podłożem. Nierówna nawierzchnia, niskie temperatury czy deszcz nie ograniczają jazdy.

Tajemnica tkwi w bieżniku

metzler-karoo-4-front

Opony Metzeler Karoo 4 posiadają rewolucyjny, opatentowany wielokierunkowy bieżnik, który odpowiada za wzorową trakcję. Przyglądając się oponie wydawać by się mogło, że kostki są ułożone chaotycznie, jedne większe, drugie ułożone pod dziwnym kątem ale wbrew pozorom nic tu nie jest przypadkowe. Takie nierówne ułożenie kostek zapewnia większy odczuwalny komfort akustyczny, innymi słowy opona nie hałasuje podczas jazdy. Inżynierowie firmy Metzeler zadbali o najmniejszy detal, każda kostka jest tu dobrze przemyślana. Poniżej opis poszczególnych elementów bieżnika i ich zastosowania:

  1. Centralny blok bieżnika – duży, w kształcie trapezu, blok bieżnika na środku opony ma za zadanie zapewnić stabilność i przyczepność na twardych nawierzchniach, takich jak asfalt czy kamienie.
  2. Boczne bloki bieżnika – te mniejsze bloki bieżnika po bokach opony są w kształcie litery „V” zostały tak umieszczone, aby zapewnić przyczepność w trudnym terenie, takim jak piasek czy błoto.
  3. Kanciaste bloki bieżnika – duże, ostro zakończone bloki bieżnika w kształcie rombu znajdujące się na zewnętrznych krawędziach opony zostały tak stworzone, aby zapewnić przyczepność podczas skręcania i jazdy po luźnych kamieniach.
  4. Płaskie klocki bieżnika – mniejsze bloki bieżnika umieszczone pośrodku bocznych bloków bieżnika mają za zadanie zapewnić lepszą stabilność i przyczepność na twardych nawierzchniach, takich jak skały.
  5. Kanały bieżnika – kanały bieżnika są umieszczone między blokami bieżnika i mają za zadanie odprowadzać wodę i błoto z powierzchni opony, zapewniając lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni.
  6. Specjalna mieszanka gumy – opony zawierają specjalną mieszankę gumy, która zapewnia lepszą przyczepność i trwałość w trudnym terenie.

Wytrzymałość i zużycie

Opony Karoo 4 zostały wykonane z wytrzymałych materiałów, które zapewniają długą żywotność i odporność na uszkodzenia mechaniczne. Oznacza to, że mogą być stosowane zarówno w trudnych warunkach terenowych jak i na dłuższych trasach. Opony zostały tak zaprojektowane, aby zapewniały maksymalny komfort jazdy, a dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii produkcji opony są w stanie pochłaniać drgania i zapewnić stabilność podczas jazdy na różnych nawierzchniach. Tylna opona jest dwuskładnikowa: środek w 100% z carbonu zapewnia doskonałą odporność na ścieranie i rozdarcie, baza to bardziej miękka mieszanka z krzemionką. Taka budowa opony zdecydowanie poprawia właściwości drogowe.

metzler-karoo-4-wytrzymalosc

Porównując opony Karoo 4 do tradycyjnych opon drogowych zużywają się one trochę szybciej. Jeżdżąc turystycznie w stylu adventure przednia opona starcza na około 10 tysięcy km, tylna za to na około 6-7 tysięcy km.

Opony Metzeler Karoo 4 - jedne z najbardziej wszechstronnych na rynku, sprawdzą się w każdych warunkach

Jazda po asfalcie

Opony Metzeler Karoo 4 oferują dobrą przyczepność na asfalcie, co pozwala na płynne i bezpieczne prowadzenie motocykla. Opona na asfalcie zachowuje się bardziej jak opona szosowa niż kostkowa. Ze względu na specjalny bieżnik opony Karoo 4 generują nieco więcej hałasu podczas jazdy po asfalcie niż typowe opony drogowe, jednak cały czas jest to bardzo przyzwoity poziom. Budowa bieżnika dodatkowo generuje odpowiednią ilość siły dociskowej, co pozwala na dobrą kontrolę nad motocyklem podczas szybszej jazdy.

Jazda po błocie

Opony Metzeler Karoo 4 doskonale sprawdzają się podczas jazdy po błocie. Bieżnik zapewnia dobrą przyczepność na śliskiej powierzchni. Opony dzięki swojej budowie odprowadzają błoto z bieżnika, co zmniejsza ryzyko poślizgu i utraty kontroli nad motocyklem. Opony dobrze się czyszczą, ale jeśli wjedziemy w większą błotnistą nawierzchnię warto balansować motocyklem, żeby go ustabilizować i zapobiec wężykowaniu motocykla.

Jazda po mokrej nawierzchni

Bieżnik opon Karoo 4 zapewnia doskonałe właściwości hamowania, a przede wszystkim dobrą przyczepność nawet na mokrej nawierzchni. Został on zaprojekowany w taki sposób, aby woda była odprowadzana z powierzchni opony, co ma zapobiegać poślizgom. Jazda po mokrej nawierzchni cechuje się dobrą stabilizacją i kontrolą nad motocyklem - to jest dużą zaletą tych opon. Kierowca motocykla może być pewien, że zawsze zdoła zatrzymać pojazd w krótkim czasie, co jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa własnego i innych. Wykonując próby hamowania na suchej i mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h odległość hamowania na suchej nawierzchni wynosi mniej więcej 20 m, a na mokrej 21 m. Wynik jednoznacznie pokazuje, że opony Karoo 4 zachowują się niemalże tak samo dobrze na obu nawierzchniach, co jest niebywałą zaletą tych opon.

Podjazdy, hamowanie podczas zjazdów, trawers

Opony Karoo 4 są specjalnie zaprojektowane do jazdy w terenie, agresywny bieżnik zapewnia dobry chwyt w różnych warunkach. Podczas trawersów i podjazdów motocykl trzyma linię jazdy, a dzięki bocznym kostkom przesuniętym wobec centralnych powoduje, że łatwo pokonuje się tego typu nierówności.

Zakręty, prowadzenie w łukach

Podczas pokonywania przeszkód, przejazdów na slalomach, omijania nierówności, motocykl łatwo zmienia kierunek jazdy, prowadzenie jest stabilne. Przednie koło nie dostaje poślizgu, a tylne zależnie już od tego jak pracujemy gazem.

Jazda po piasku

Podczas jazdy po piasku ważne jest, aby utrzymywać stałą prędkość i unikać nagłych ruchów ruchów kierownicą, które mogą powodować utratę kontroli nad motocyklem. Ważne tu jest równomierne przyspieszanie i hamowanie. Opony Metzeler Karoo 4 przystosowane są również do jazdy po piasku. Ich agresywny bieżnik zapewnia dobry chwyt na takim podłożu, umożliwia dobre manewrowanie, hamowanie i przyspieszanie. Jazda na tych oponach pozwala na łatwe utrzymywanie kierunku jazdy, nie ma problemów z utrzymaniem trakcji.

metzler-karoo-4-wady

Wady? Czy takie są?

Powszechnie uznaje się, że opony Metzeler Karoo 4 są wszechstronnymi oponami do jazdy po każdej nawierzchni, a szczególnie w terenie, jednak mają też swoje wady, które warto wziąć pod uwagę. Jedną z wad tych opon jest to, że z uwagi na ich agresywny bieżnik nie oferują one tyle komfortu i stabilności na asfalcie jak uniwersalne opony motocyklowe. Dodatkowo ze względu na charakter bieżnika jazda na asfalcie może powodować większy hałas niż standardowe opony.

Zużycie tych opon w porównaniu do uniwersalnych również może być większe. Wynika to z faktu, że ich bieżnik jest agresywny i bardziej narażony na uszkodzenia w trudnych warunkach terenowych. Wybór opon zależy od indywidulanych preferencji i potrzeb. Jeśli planujesz przede wszystkim jazdę po asfalcie warto wybrać bardziej uniwersalne opony. Natomiast jeśli jeździsz po każdej nawierzchni, drogę asfaltową traktujesz jako drogę dojazdową do terenu po jakim planujesz rozpocząć Twoją wyprawę motocyklową to opony Metzeler Karoo 4 są dobrym wyborem.

Uwaga! Po zakupie opon należy je dotrzeć. Uprzedzamy, żeby nikt nie był zaskoczony.

Pierwsze przejazdy tak do 500 km dają odczucie jakby motocykl szedł w przechylenie, należy się do tego przyzwyczaić. Opony w miarę jazdy będą się ścierać i to odczucie będzie coraz mniejsze.

Cena, a jakość

Cena opon Metzeler Karoo 4 jest nieco wyższa niż innych opon off-roadowych dostępnych na rynku, jednak zawsze warto zainwestować w dobrą jakość, która zapewni bezpieczeństwo i wygodę podczas jazdy. Ceny opon mogą się różnić w zależności od wielu czynników takich jak rozmiar czy rodzaj motocykla. Poniżej przedstawiamy poglądowo wybrane modele, ceny aktualne na kwiecień 2023 roku:

Przód:

Ile caliRozmiarCena
19”100/90-19 TL 57Q M+S400 zł
19”110/80 R 19 TL 59Q M+S509 zł
19”120/70 R 19 TL 60Q M+S474 zł -598 zł
21”90/90-21 TL 54Q M+S417 zł – 543 zł

Tył:

Ile caliRozmiarCena
17” 130/80 R 17 TL 65Q M+S560 zł - 680 zł
17”140/80 R 17 TL 69Q M+S572 zł - 700 zł
17”150/70 R 17 TL 69Q M+S587 zł – 618 zł
17”170/60 R 17 TL 72Q M+S624 zł – 975 zł
18”140/80 – 18 TL 70Q M+S600 zł
18”150/70 R 18 TL 70Q M+S611,47 zł - 770,20 zł

Zalecenia producenta dotyczące ciśnienia i przechowywania

Odpowiednie ciśnienie w oponach i odpowiednie warunki przechowywania pomagają w utrzymaniu właściwej kondycji opony i przedłużają jej żywotność. Zalecane ciśnienie w oponach Karoo 4 zależy od rodzaju motocykla, dla którego opona jest przeznaczona oraz od warunków jazdy po których będzie ona jeździć. Wskazówki dotyczące ciśnienia można znaleźć w instrukcji obsługi motocykla, zazwyczaj zaleca się ciśnienie między 18 a 2,4 bara. Jeśli chodzi o przechowywanie opon Metzeler Karoo 4 należy pamiętać, aby znajdowały się one w suchym i chłodnym miejscu z dala od promieni słonecznych, źródła ciepła czy substancji chemicznych jak smary, oleje itp. Opony powinny być przechowywane w pozycji pionowej, aby unikać odkształceń.

Opony Metzeler Karoo 4 to dobry wybór

Opony Metzeler Karoo 4 są popularnym wyborem dla motocyklistów, którzy cenią sobie dobry chwyt i kontrolę podczas jazdy w trudnych warunkach terenowych, w tym piaskach, błotach, kamieniach a także po asfalcie. Dodatkowo charakteryzują się wysoką trwałością i odpornością na uszkodzenia, takie jak ścieranie, perforacje czy cięcia. To doskonały wybór dla motocyklistów, którzy szukają opon o bardzo dobrych właściwościach terenowych i asfaltowych, wysokiej jakości i wytrzymałości. Przed zakupem polecamy zwrócić uwagę na odpowiedni rozmiar i ciśnienie dla swojego motocykla oraz przeprowadzić wstępną analizę potrzeb i rodzaju terenu po którym najczęściej będzie się jeździć danego sezonu.

Sprawdź też nasze testy motocykli

siedzę z tyłu na Hondzie CB500X

Honda CB500X mały motocykl wielka frajda z jazdy - najlepsza recenzja jaką znajdziesz

Honda ST 1300 na tle malowniczej drogi

Honda ST 1300: Dlaczego warto zainteresować się tym turystycznym motocyklem?

Benelli TRK702x - motocykl do budżetowej turystyki we włoskim stylu

Benelli TRK702x - budżetowa turystyka we włoskim stylu. Dokładny test motocykla, wady i zalety nowości od Benelli.

BMW G310R - idealny motocykl dla początkujących?

BMW G310R: Czy to najlepszy wybór dla początkujących motocyklistów?

BMW R1300GS

Nowe BMW R 1300 GS - nowa era boxera

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej