R 12 G/S
1988 ocen

Nowe BMW R 12 G/S to współczesna interpretacja legendarnego enduro R 80 G/S – maszyny, która zrewolucjonizowała jazdę terenową. Klasyczny design łączy się tu z nowoczesną technologią, oferując potężny silnik typu bokser o mocy 109 KM, doskonałe zawieszenie z długim skokiem oraz zaawansowane systemy elektroniczne zapewniające maksymalne bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ten motocykl jest gotowy zarówno na ekstremalne przygody w terenie, jak i codzienne użytkowanie na drodze.

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

„Nowe BMW R12 G/S marki BMW Motorrad to klasyczne enduro oferujące czystą radość z jazdy w terenie. Zaczerpnięty od legendarnego R 80 G/S skrót również w tym modelu oznacza „Gelände/Straße” (pl. „teren/droga”) i wskazuje, że nowy członek rodziny BMW R 12 jest równie sprawny w obu obszarach. Wiemy, że wielu fanów z niecierpliwością czekało na ten motocykl”.
Markus Lederer, szef działu modeli z silnikami typu bokser. 

Klasyczna stylistyka, nowoczesna technologia

Nowe BMW R 12 G/S: klasyczny design enduro ze stylistyką bazującą na legendarnym BMW R 80 G/S. Idealna ergonomia do ambitnej jazdy w terenie.

BMW Motorrad i rajdy terenowe. Sukcesy w sportach motorowych przewijają się przez całą historię firmy. Wyróżniający się wysokim momentem obrotowym silnik typu bokser z wałem Kardana udowodnił swoją wytrzymałość i zdolność do zwyciężania w niezliczonych rajdach.

Historia narodzin modelu enduro BMW R 80 G/S

Jednak dopiero w 1980 roku firma BMW Motorrad wprowadziła koncepcję motocykla enduro z silnikiem typu bokser do produkcji seryjnej. Tak narodził się model BMW R 80 GS – motocykl enduro, jakiego wcześniej nie widziano, sprawny w terenie, sprawdzający się również na długich trasach i dynamiczny w ruchu drogowym. Krótko mówiąc, skrót G/S doskonale podsumowywał wszechstronne właściwości nowego motocykla.

Charakterystyczne elementy stylistyczne nowego BMW R 12 G/S

Nowe BMW R 12 G/S w umiejętny sposób odzwierciedla w swojej stylistyce charakter offroadowego enduro z silnikiem typu bokser w stylu R 80 G/S, przenosząc go do współczesności z wykorzystaniem nowoczesnej techniki takiej jak długi skok sprężyn, koła z krzyżowanymi szprychami czy mała, kompaktowa owiewka kokpitu.

Czytaj również: Recenzja BMW R 1300 GS

Opcje siedzeń

Trzy różne warianty siedzenia, stabilne podnóżki enduro i podwyższenia kierownicy do ambitnej jazdy w terenie.

Nowe BMW R 12 G/S jest standardowo wyposażone w płaskie pojedyncze siedzenie (wysokość siedzenia w standardzie z 17-calowym kołem tylnym: 860 mm / wysokość siedzenia w pakiecie Enduro Pro z 18-calowym kołem tylnym: 875 mm). Siedzenie jest płaskie i proste, dzięki czemu oferuje idealne warunki do jazdy enduro – także w pozycji stojącej.

W ramach wyposażenia dodatkowego dla pasażera (Pillion Package) siedzenie jest zaprojektowane dla dwóch osób (wysokość siedzenia w standardzie z 17-calowym kołem tylnym: 860 mm / wysokość siedzenia w pakiecie Enduro Pro z 18-calowym kołem tylnym: 875 mm). W ramach rajdowego wyposażenia dodatkowego (Rallye Seat) wysokość siedzenia dla kierowcy jest podniesiona o 20 mm (wysokość siedzenia w standardzie z 17-calowym kołem tylnym: 880 mm / wysokość siedzenia w pakiecie Enduro Pro z 18-calowym kołem tylnym: 895 mm).

Wyposażenie standardowe nowego R 12 G/S obejmuje dwa praktyczne stalowe oczka na ramie tylnej, które służą jako punkty mocowania bagażu.

Podnóżki dostosowane do jazdy terenowej

W wersji podstawowej nowe BMW R 12 G/S ma podnóżki przeznaczone przede wszystkim do jazdy po asfalcie, ale dzięki ząbkowanemu profilowi sprawdzają się również w terenie. Jako część wyposażenia dodatkowego „Enduro Package Pro” w modelu R 12 G/S oferowane są podnóżki enduro, w których większa powierzchnia w połączeniu z trzema rzędami ząbków zapewnia optymalną stabilność podczas jazdy enduro.

Regulacja ergonomii kierownicy

Dalsze możliwości dostosowania ergonomii motocykla zapewnia cieniowana kierownica rurowa z aluminium. Opcjonalny Pakiet Enduro obejmuje podwyższenie kierownicy o 20 mm.

Silnik bokser zapewniający wyjątkowe osiągi

Potężny silnik typu bokser oferujący wysoką moc i moment obrotowy oraz pojedynczy układ wydechowy. Nowe BMW R 12 G/S Od momentu, gdy w 1923 roku zaprezentowano pierwszy motocykl BMW – model R 32, silniki typu bokser firmy BMW Motorrad są synonimem niepowtarzalnej, oryginalnej konstrukcji zapewniającej potężny moment obrotowy i wyjątkowe brzmienie. Widać to również w nowym BMW R 12 G/S: znany już z wielu modeli BMW Motorrad, chłodzony powietrzem i olejem silnik typu bokser o średnicy cylindra 101 mm, skoku 73 mm i pojemności skokowej 1170 cm3 w modelu R 12 G/S osiąga moc 80 kW (109 KM) przy 7000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 115 Nm przy 6500 obr/min. Umieszczony po lewej stronie układ wydechowy z wysoko zamontowanym tłumikiem końcowym wpisuje się w koncepcję klasycznych enduro.

Zaawansowane tryby jazdy i technologie bezpieczeństwa

Standardowe tryby jazdy „Rain”, „Road” i „Enduro”, a także dodatkowy tryb jazdy „Enduro Pro” jako część pakietu Enduro Pro. Dynamic Traction Control (DTC) i regulacja momentu hamującego silnika (MSR) w standardzie.

Sprawdź specyfikację nowego BMW R 12 G/S 2025

Nowe enduro retro ma już w standardzie tryby jazdy „Rain”, „Road” i „Enduro”. Do wyposażenia standardowego nowego R 12 G/S należy również system Dynamic Traction Control (DTC), który zapewnia większe bezpieczeństwa podczas przyspieszania. W nowym BMW R 12 G/S można go całkowicie wyłączyć do jazdy w terenie. R 12 G/S jest również standardowo wyposażone w system regulacji momentu hamującego silnika (MSR).

Dostępny fabrycznie jako wyposażenie dodatkowe asystent zmiany biegów Pro pozwalający na zmianę biegu na wyższy i niższy bez użycia sprzęgła dla większej dynamiki, komfortu i przyspieszenia praktycznie bez zakłócania trakcji.

Asystent zmiany biegów Pro

Dostępny jako fabryczne wyposażenie dodatkowe nowego BMW R 12 G/S asystent zmiany biegów Pro umożliwia zmianę biegu na wyższy i niższy bez użycia sprzęgła czy gazu w prawie wszystkich zakresach obciążenia i obrotów. Zapewnia to większą dynamikę i komfort niż podczas ręcznej zmiany biegów, a wyjątkowo krótkie czasy przełączania umożliwiają przyspieszanie praktycznie bez przerywania transmisji napędu.

Rama i konstrukcja podwozia

Nowe BMW R 12 G/S Jednoczęściowa rama kratownicowa z rur stalowych z przykręcaną ramą tylną jako idealna podstawa dla motocykla enduro. Zoptymalizowany obszar główki ramy dla najlepszej ergonomii w terenie i dużego kąta skrętu.

Centralnym elementem nowego BMW R 12 G/S jest jednoczęściowa rama kratownicowa z rur stalowych z rodziny R 12. Do ramy głównej przykręcona jest rama tylna, również wykonana z rur stalowych. Na potrzeby zastosowania w nowym BMW R 12 G/S obszar główki ramy jest nieco wyższy, a sama główka ramy jest przesunięta do przodu.

Optymalizacja do jazdy adventure

Duże 21-calowe koło przednie w standardzie dla optymalnych właściwości offroadowych. 
Pakiet Enduro Pro jako wyposażenie dodatkowe z kołem tylnym o średnicy 18 zamiast 17 cali dla maksymalnych osiągów w terenie.

Podczas gdy inne modele z serii BMW R 12 są zaprojektowane typowo do jazdy drogowej, nowe BMW R 12 G/S 2025 z kołami szprychowymi spełnia ambicje w pełni terenowego enduro. Dlatego też ma 21-calowe koło przednie. Z tyłu standardowo montowane jest koło w rozmiarze 17 cali. Dla jeszcze pewniejszej jazdy w terenie w pakiecie Enduro Pro dostępne jest tylne koło o średnicy 18 cali.

Terenowe zawieszenie z długim skokiem sprężyny

Nowy retro Enduro od BMW

W pełni regulowany widelec teleskopowy upside-down z przodu i wahacz Paralever z umieszczoną skośnie, również w pełni regulowaną, kolumną resorującą z tyłu w połączeniu z długim skokiem sprężyny dla doskonałych właściwości terenowych.

Oprócz sztywnej i stabilnej ramy głównej kluczowe znaczenie dla ambitnej jazdy w terenie ma długi skok sprężyny. Dlatego też w nowym R 12 G/S przednie koło jest prowadzone przez w pełni regulowany widelec teleskopowy upside-down o średnicy rury nośnej 45 mm i dużym skoku sprężyny wynoszącym 210 mm.

Koło tylne, podobnie jak w innych modelach z rodziny BMW R 12, prowadzone jest przez wahacz Paralever. O pracę układu zawieszenia i amortyzacji dba bezpośrednio połączona i ustawiona skośnie kolumna resorująca o skoku 200 mm z tłumieniem zależnym od skoku i pełnym zakresem regulacji. Prześwit nowego R 12 GS nie jests jeszcze znany.

Sprawdź: recenzję BMW R ninet w opcji 719

Układ hamulcowy

Wydajny układ hamulcowy w połączeniu z systemem BMW Motorrad ABS Pro dla bezpiecznego hamowania także w pochyleniu.

Na przednim kole nowego BMW R 12 GS zastosowano podwójny hamulec tarczowy z dwoma osiowo przykręconymi 2-tłoczkowymi zaciskami pływającymi i tarczami o średnicy 310 mm dla zapewnienia niezawodnego, stabilnego hamowania. Tylne koło wyposażone jest w pojedynczy hamulec tarczowy z 2-tłoczkowym zaciskiem pływającym i tarczą o średnicy 265 mm.

Już w standardzie nowe R 12 G/S jest wyposażone w system BMW Motorrad ABS Pro (częściowo zintegrowany). Dzięki wspomaganemu przez ABS hamowaniu w pochyleniu oferuje on wysoki poziom bezpieczeństwa także podczas hamowania na zakrętach.

Klasycznie zaprojektowany, umieszczony centralnie okrągły zestaw wskaźników i gniazdo 12 V.

Zaawansowane oświetlenie i wyposażenie dodatkowe

Nowe BMW R 12 G/S jest standardowo wyposażone w umieszczony centralnie okrągły zestaw wskaźników i gniazdo 12 V po prawej stronie kokpitu.

zestaw wzkaźników

Wydajne lampy LED w standardzie i Headlight Pro jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.

Nowe BMW R 12 G/S jest standardowo wyposażone w kompaktowy, okrągły reflektor LED o średnicy 5¾ cala i kultową sygnaturę świetlną w kształcie litery „X”. Również kierunkowskazy i kontrolki nowego R 12 G/S bazują na technice LED.

Jeszcze większe bezpieczeństwo w nocy zapewnia adaptacyjne doświetlanie zakrętów w ramach wyposażenia dodatkowego Headlight Pro.

Dostępne warianty kolorystyczne

Enduro w stylu retro BMW R 12 G/S

Trzy atrakcyjne warianty kolorystyczne nowego BMW R 12 G/S.

Wersja podstawowa BMW R 12 G/S.

Przedni błotnik / owiewka kokpitu / zbiornik paliwa / osłona airboxa / osłona tyłu: matowa czerń nocy niemetalizowana.

Siedzenie: czarne

Naklejki: osłona airboxa

BMW R 12 G/S w kolorze za dopłatą.

Przedni błotnik / owiewka kokpitu / zbiornik paliwa / osłona airboxa / osłona tyłu: świetlisty biały niemetalizowany

Siedzenie: czerwone.

Naklejki: osłony widelca / zbiornik paliwa / owiewka kokpitu / osłona airboxa.

BMW R 12 G/S Option 719 Aragonit.

Przedni błotnik / owiewka kokpitu / zbiornik paliwa / osłona airboxa / osłona tyłu: matowy Sandrover niemetalizowany / matowy Racinred niemetalizowany / matowy szary mineralny metalizowany.

Siedzenie: czarne / Sandrover / czerwone.

Naklejki: osłony widelca / zbiornik paliwa / owiewka kokpitu.

Najważniejsze cechy nowego BMW R 12 G/S:

  • Klasyczny, purystyczny design enduro.
  • Oryginalny dwucylindrowy silnik typu bokser chłodzony powietrzem i olejem o mocy 80 kW (109 KM) przy 7000 obr/min i momencie obrotowym 115 Nm przy 6500 obr/min.
  • Umieszczony z lewej strony pojedynczy układ wydechowy z wysoko zamontowanym tłumikiem końcowym i stożkową końcówką.
  • Jednoczęściowa rama kratownicowa z rur z podniesionym i przesuniętym do przodu obszarem główki ramy. Przykręcana rama tylna.
  • W pełni regulowany widelec teleskopowy upside-down z przodu i wahacz Paralever z umieszczonym skośnie, również w pełni regulowaną kolumną resorującą z tyłu ze zmodyfikowanym tłumieniem zależnym od skoku.
  • 21-calowe koło przednie i 17-calowe koło tylne w standardzie. 18-calowe koło tylne jako część opcjonalnego pakietu „Enduro Pro”.
  • Osiowo montowane 2-tłoczkowe zaciski pływające, przewody hamulcowe w oplocie ze stali i tarcze hamulcowe 310 mm.
  • System BMW Motorrad ABS Pro dla bezpiecznego hamowania także w pochyleniu.
  • Standardowe tryby jazdy „Rain“, „Road“ i „Enduro“. Dodatkowy tryb jazdy „Enduro Pro” jako wyposażenie dodatkowe.
  • Dynamic Traction Control (DTC) i regulacja momentu hamującego silnika (MSR) w standardzie.
  • Klasyczny okrągły zestaw wskaźników i gniazdo 12 V. Wyświetlacz cyfrowy jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.
  • Wydajne lampy LED w standardzie i adaptacyjne doświetlanie zakrętów jako fabryczne wyposażenie dodatkowe „Headlight Pro”.
  • Keyless Ride – wygodna aktywacja zapłonu drogą radiową w standardzie.
  • Trzy atrakcyjne warianty kolorystyczne dla stylowego wyglądu.
  • Indywidualna oferta personalizacji w ramach fabrycznego wyposażenia dodatkowego oraz oryginalne akcesoria BMW Motorrad w znanej jakości premium.