

Drgania kierownicy przy hamowaniu – co mogą oznaczać?
Wibracje występujące w pojeździe podczas hamowania to niebezpieczne zjawisko, którego kierowca nie powinien ignorować. Drgania mogą sygnalizować rychłą potrzebę sprawdzenia poprawności funkcjonowania podzespołów kluczowych dla bezpieczeństwa jazdy.
Spis treści
Drgania kierownicy podczas hamowania – czym najczęściej są spowodowane?
Najczęstszą przyczyną drgań odczuwanych na kierownicy po wciśnięciu pedału hamulca są nieprawidłowości w układzie hamulcowym pojazdu. Większość mechaników w przypadku zgłoszenia takiej usterki w pierwszej kolejności sprawdza stan tarcz hamulcowych. Często już na pierwszy rzut oka można odkryć usterkę, polegającą na nierównomiernej zmianie grubości tarczy. Sprawna tarcza powinna mieć jednolitą grubość na całym swoim obwodzie – co zapewnia równomierne zużywanie się obu jej powierzchni ciernych. Jeśli jest inaczej, konieczna może być wymiana tarcz na nowe. Jeśli poszukujesz odpowiednich tarcz hamulcowych, zapoznaj się z ofertą na stronie https://deler.pl/c/uklad-hamulcowy/tarcza-hamulcowa. Warto pamiętać, że tarcze hamulcowe powinny być wymieniane parami na jednej osi pojazdu. Po wymianie tarcz zaleca się również montaż nowego kompletu klocków hamulcowych.
Tarcza o nierównomiernej grubości nie tylko powoduje drgania, ale także obniża skuteczność hamowania. Po wciśnięciu pedału hamulca, klocek hamulcowy dostosowuje się do nierówności tarczy, takich jak zagłębienia czy grubsze fragmenty. Te drgania są następnie przenoszone nie tylko na elementy układu hamulcowego, ale również na układ kierowniczy pojazdu.
Oprócz stwierdzenia usterki tarcz hamulcowych, warto zastanowić się nad jej potencjalną przyczyną. Najczęściej przyczyną jest gromadzenie się zanieczyszczeń pomiędzy tarczą hamulcową a piastą, na której tarcza jest osadzona. Powodem występowania zabrudzeń w tej okolicy może być niewłaściwy montaż tarcz lub częsta jazda w szczególnie trudnych warunkach, takich jak jazda terenowa. Usterki tarcz mogą również pochodzić z przegrzewania, co z kolei jest efektem intensywnej eksploatacji układu hamulcowego, na przykład podczas dynamicznej jazdy.
Jakie są inne przyczyny drgań kierownicy przy hamowaniu?
Poza tarczami hamulcowymi, drgania odczuwalne w kabinie pojazdu podczas hamowania mogą generować także inne podzespoły pojazdu. Często odpowiedzialne za to zjawisko są klocki hamulcowe, które uległy skruszeniu lub zostały nieprawidłowo zamontowane. Inna przyczyna to blokujące się zaciski hamulcowe. Kiedy są one silnie zużyte, zanieczyszczone lub zardzewiałe, może zdarzyć się, że tłoczki odpowiedzialne za dociskanie klocków do tarcz hamulcowych nie mogą swobodnie pracować w swoich prowadnicach. Efektem jest nierównomierny docisk, skutkujący nierównym zużyciem klocka. W przypadku konieczności wymiany tych części, warto zwrócić się do zaufanych dostawców, takich jak Deler.pl, gdzie znajdziemy szeroką gamę odpowiednich komponentów.

Jeżeli elementy układu hamulcowego są silnie zużyte pomimo niewielkiego przebiegu pojazdu od ostatniej interwencji serwisowej czy też umiarkowanego trybu eksploatacji, przyczyny drgań należy szukać w innych komponentach. Drgania mogą powodować zużyte łożyska kół, które powodują ograniczenie sztywności układu hamulcowego. Inną przyczyną może być nieprawidłowy montaż kół. Często spotykaną praktyką jest dokręcanie kół po wymianie ogumienia ze zbyt wysokim momentem obrotowym – innym niż ten zalecany przez producenta pojazdu. W skrajnych przypadkach zbyt mocne dokręcenie koła może spowodować wygięcie piasty lub tarczy hamulcowej.
Drgania w układzie hamulcowym – co warto sprawdzić?
Czasami zdarza się, że drgania w układzie hamulcowym są potęgowane przez niewłaściwe działanie elementów innych układów – np. kierowniczego czy zawieszenia. Przy naprawie warto sprawdzić pod kątem ponadnormatywnych luzów wahacze, zweryfikować stan sworzni i silentblocków oraz skontrolować amortyzatory. Warto przyjrzeć się także przekładni kierowniczej oraz przegubom półosi.
Za wibracje podczas hamowania może odpowiadać także niewłaściwy stan kół pojazdu – np. ich złe wyważenie, skrzywienie którejś z felg czy nierównomierne zużycie opon.
Artykuł sponsorowany
Sprawdź też nasze testy motocykli

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej

WSK 125 – motocykl z długą historią

Royal Enfield Continental GT 650 – klasyczny miejski cafe racer z wyścigowym rodowodem

Szczera Recenzja BMW S1000XR: Opinia Motocyklisty

Royal Enfield Meteor 350 - szyk, styl i wygoda - nasza recenzja

Recenzja BMW R 1250 GS HP: Odkryj Niezwykły Motocykl, Który Zmienia Zasady Gry

Objeżdżamy Hondę Africa Twin Adventure Sports ES model 2022

Motocykl Yamaha XSR 125 w wersji Legacy – piękna klasyka na kategorię B

Honda Rebel 1100 z DCT? Czy to udane połączenie klasyki z nowoczesnością sprawdzamy.

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

BMW R18 B nikt nie przejdzie obojętnie - recenzja baggera od Motorrad

BMW F 850 GS - recenzja średniego z rodziny GSów za to najlepszego w offroad (opinia i dane techniczne)

Yamaha MT 125 - najlepszy motocykl na początek - cena, informacje i dane techniczne

Harley Davidson Sportster S 2021: Cała Prawda o legendarnym modelu!

Recenzja Harley Davidson Street Bob 114: Nowa definicja wolności na dwóch kołach!

Yamaha Tracer 700 kontra Honda NC750X co wybrać na pierwszy motocykl?

Kawasaki Ninja – smok na dwóch kołach

Opinia o Harley Davidson Pan America 1250 Special - czy warto?

Honda Varadero - legenda w świecie motocykli turystycznych

Recenzja Harley Davidson LiveWire - elektryzujący weteran
