

Jako fani dobrej kuchni nie mogliśmy nie przybyć na otwarcie Włoskiej restauracji L’Osteria, która zadebiutowała właśnie w Polsce. Atmosfera włoskiej gościnności, makaron z własnej manufaktury, wyjątkowo duże pizze i porcje stworzone do dzielenia się – za to Europejczycy pokochali markę włoskich restauracji L’Osteria, która 28 września 2023 r. zadebiutowała nad Wisłą.
Spis treści

Markę wprowadza do Warszawy Adam Mularuk, właściciel franczyzy na Polskę, który od lat związany jest z branżą gastronomiczną. Restauracja otwarta w Centrum Praskim Koneser to dopiero pierwszy przystanek na kulinarnej mapie Polski. Już teraz firma zapowiada plany ekspansji - w ciągu najbliższych 5 lat liczba lokali ma wzrosnąć do dziesięciu.
L'Osteria to ponad 160 restauracji w ośmiu krajach Europy - Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Anglii, Czechach, Holandii, Francji i Luksemburgu – a teraz również w Polsce. Pomysłodawcy wierzą we współpracę między dostawcami, partnerami i pracownikami, a ich priorytetem jest atmosfera włoskiej gościnności i serdeczności. W minionym roku firma osiągnęła przychód w wysokości 320,9 milionów euro. Obecnie L’Osteria ma 30 franczyzobiorców, zatrudniając łącznie około 6500 pracowników.
Sukces budowany przez lata
Historia marki L’Osteria sięga 1999 r., kiedy w Norymberdze została otwarta pierwsza restauracja. Założyciele sieci - Friedemann Findeis i Klaus Rader - szybko rozwinęli działalność na całe Niemcy, a w 2011 roku otworzyli pierwszą restaurację w Austrii. Osteria to we włoskiej świadomości zajazd, gospoda, nieformalne miejsce spotkań. Marka czerpie z tradycji garściami, tworząc tętniące życiem lokale.
Pierwsza w Polsce restauracja łączy w sobie swobodny charakter i dopracowany w każdym szczególe, stylowy wystrój. Wnętrze utrzymane w ciepłych barwach wyróżniają dodające szyku akcenty drewna i naturalnego marmuru. L’Osteria jest otwarta dla wszystkich – dzięki połączeniu eleganckiego wnętrza i swobodnej atmosfery w jej progach odnajdą się goście w każdym wieku - grupy przyjaciół, rodziny z dziećmi, partnerzy biznesowi na firmowym lunchu czy pary podczas romantycznej kolacji.
Wszyscy klienci są naszymi amici della casa, dzięki czemu podczas pobytu w L'Osteria mogą cieszyć się beztroskim czasem w komfortowej atmosferze i towarzystwie. Filarem naszej marki są ludzie – stawiamy na liczne szkolenia pracowników, aby zapewnić możliwie najwyższą jakość obsługi. Wierzymy, że udało nam się przeszczepić na polski grunt atmosferę włoskiej serdeczności. W zespole unikamy hierarchii, stawiamy na przyjacielskie relacje. Cieszymy się widząc, że zarówno goście, jak i dostawcy odwiedzający nasz lokal dobrze czują się w jego progach – tłumaczy Adam Mularuk, który wprowadza markę do Warszawy. Może się on pochwalić wieloletnim doświadczeniem w branży gastronomicznej oraz współpracą z markami takimi jak: KFC, Burger King, Pizza Hut, Starbucks, gdzie odpowiadał za 12 rynków, 1 800 restauracji i ponad 18 000 pracowników.

Znaki rozpoznawcze marki
Oprócz niepowtarzalnej atmosfery serdeczności i gościnności, znakami rozpoznawczymi restauracji L'Osteria są kultowe, wyjątkowo duże pizze o średnicy aż 45 centymetrów. Ich ułożone na cienkim pergaminie brzegi wykraczają apetycznie poza talerz. Pizze można zamawiać z połówkami w dwóch różnych smakach – tak jak większość pozycji z menu L’Osterii są idealne do dzielenia się. Sercem lokalu jest cucina - otwarta na salę kuchnia, dzięki której goście mogą obserwować, jak każda kulka ciasta do pizzy jest ręcznie rozciągana i wykańczana różnymi dodatkami przez pizzaiolos.
Tęsknię za wysoką jakością obsługi i produktów w restauracjach - chciałbym żeby nie kojarzyło się to z drożyzną i wyrzeczeniami. Polacy częściej niż dotychczas poszukują „doświadczenia” związanego z jedzeniem, zwracają też większą uwagę na przyjemność, którą niesie. L’Osteria skupia się na świeżości, gotowaniu na miejscu i przygotowywaniu posiłków w momencie zamówienia. Istnieją systemy biznesowe, w których można dostarczyć doskonały produkt w przystępnej cenie, a L’Osteria jest tego najlepszym przykładem – mówi Adam Mularuk.
Marka przykłada dużą wagę do detali - od 2015 roku makaron, m.in. maccheroni, strozzapreti czy tortellone wytwarzany zostaje od podstaw we własnej manufakturze Pastificio N12, a kawa od 2019 roku wypalana jest we własnej palarni Bar Italiana. We współpracy z zaprzyjaźnionymi producentami, L’Osteria produkuje także mąkę na pizzę, oliwę, pesto, wino, czy ocet. 1/3 produktów używanych przez markę pochodzi z Włoch. Na Południe przenoszą gości nie tylko jedzenie, wnętrze i atmosfera, ale również nieoczywiste rozwiązania, takie jak lekcje włoskiego, rozbrzmiewające z głośników w łazienkach, czy znajdująca się na stołach sól w opakowaniach jak z włoskiego supermarketu.

Mała Italia w sercu warszawskiej Pragi
Pierwszy lokal uznanej marki powstał w sercu Pragi Północ, w Centrum Praskim Koneser. Prawobrzeżna część stolicy znana niegdyś z pofabrycznych terenów, specyficznego folkloru i powojennych kamienic, przechodzi w ostatnich latach intensywne przemiany. Rewitalizacja budynków, rozbudowa metra i obecność licznych konceptów lokalnych artystów i rzemieślników przyciąga na Pragę coraz śmielsze inwestycje. Centrum Praskie Koneser stało się ważnym przystankiem na mapie Warszawy – dawna fabryka wódki za dnia łączy funkcje handlowe i biurowe, wieczorem zamienia się w gwarne miejsce spotkań, by w weekendy umożliwić udział w rozmaitych wydarzeniach kulturalnych.
Lokalizacja pierwszego w Polsce lokalu nie została wybrana przypadkowo. Historia danego miejsca jest dla nas bardzo ważna, a nasi projektanci dokładają wszelkich starań, aby restauracja jak najlepiej wkomponowała się w otoczenie. Zależało nam również na tym, aby odzwierciedlało ono unikalny charakter marki. Interesowały nas lokale o powierzchni co najmniej 400m2 – w L’Osterii większość rzeczy przygotowujemy na miejscu, potrzebujemy przestrzeni na niezbędny do tego sprzęt. Centrum Praskie Koneser spełnia nasze oczekiwania zarówno pod względem estetycznym jak i funkcjonalnym. Prace nad dostosowaniem przestrzeni pod restaurację trwały pięć miesięcy, ale kończymy z wymarzonym efektem – mówi Adam Mularuk.
Pierwszy lokal L’Osteria w Polsce to wnętrze o powierzchni blisko 500m2. Dzięki dużym oknom i wysokim sufitom jest bardzo przestronne. Wyróżniają je dwa miejsca: oprócz wspomnianej już otwartej kuchni, umiejscowiony naprzeciwko głównego wejścia elegancki bar, przy którym goście częstowani są pistacjami, i który zawsze zdobi bukiet świeżych lilii (znajdziemy je w L’Osterii niezależnie od szerokości geograficznej). W połączeniu z apetycznymi zapachami oraz uśmiechniętym zespołem La Famiglia całość tworzy niezwykle komfortową przestrzeń, w której można spędzić długie godziny. Restauracja oferuje aż 180 miejsc siedzących wewnątrz oraz dodatkowe 120 miejsc w sezonowym ogródku. Lokal podzielony został na kilka oddzielnych przestrzeni, w tym kameralną salę dedykowaną spotkaniom biznesowym, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby wszystkich gości.
Ambitne plany na przyszłość
Ostatnie lata nie są łatwe dla rodzimej gastronomii – ograniczenia spowodowane pandemią i wysokie ceny energii zmusiły liczne lokale do zakończenia działalności. Realizując plan ekspansji, L’Osteria dostrzegła jednak ogromny potencjał polskiego rynku.
Poziom konsumpcji gastronomicznej w Unii Europejskiej jest znacznie wyższy niż w Polsce – średnio 7% w porównaniu do naszych 4%. W kwestii zwyczaju regularnego bywania w restauracjach w naszym kraju nadal nie jest to codzienne rozwiązanie. Ostatnie lata pokazały jednak, że korzystamy z tej opcji coraz częściej, m.in. z powodu wzrostu cen żywności czy braku czasu. Znaczenie ma także zmiana pokoleniowa – młodzi ludzie więcej podróżują, dzięki czemu poznają nowe smaki i pragną zabrać je ze sobą do Polski, a także bardziej cenią wygodę i spędzanie czasu poza domem. L’Osteria od lat łączy w sobie wysoką jakość i swobodny charakter, dzięki czemu w pełni odpowiada na rosnące potrzeby Polaków – mówi Adam Mularuk.
Pierwsze lata obecności L’Osterii na polskim rynku mają skupić się na pozycjonowaniu marki w świadomości Warszawiaków - największym wyzwaniem w tym procesie jest zapewnienie wysokiej jakości obsługi poprzez odpowiednie szkolenie pracowników. Pomysłodawcy z optymizmem patrzą jednak w przyszłość i już teraz zapowiadają ekspansję na polskim rynku.
Jesteśmy pewni, że Polacy pokochają L’Osterię i planujemy jej intensywny rozwój. W ciągu najbliższych pięciu lat mamy zamiar otworzyć dziesięć analogicznych lokali w różnych miastach, aby jeszcze więcej osób mogło zakochać się w naszej Bella Italia. Już teraz nie możemy doczekać się rozszerzenia naszej działalności i rozbudowania zespołu La Famiglia – puentuje Adam Mularuk.
O firmie L'Osteria
Pierwsza L'Osteria została otwarta w Norymberdze w 1999 roku i szybko stała się restauracją polecaną wśród smakoszy. Sukces „miłego włoskiego sąsiada” zachęcił założycieli, Friedemanna Findeisa i Klausa Radera, do dalszego rozwijania tego pomysłu. Szybko rozwinęli działalność na całe Niemcy, aż do 2011 roku, kiedy to otworzyli swoją pierwszą restaurację w Austrii. Szwajcaria, Anglia, Czechy, Holandia, Francja i Luksemburg to sześć kolejnych rynków europejskich, na których są obecni. Aktualnie L'Osteria to ponad 160 restauracji w ośmiu krajach. Firma wierzy w współpracę między dostawcami, partnerami i pracownikami, a także w rozwój pracowników. Goście również czują atmosferę La Famiglia: obsługa i gościnność są najwyższym priorytetem w L'Osteria. Niezawodna jakość składników na najlepsze pizzę i makaron d'amore, wyjątkowa atmosfera w restauracjach i dobry stosunek jakości do ceny dopełniają filozofię marki. W marcu 2023 r. marka trafiła do portfela funduszu McWin, prywatnej firmy inwestycyjnej specjalizującej się w usługach gastronomicznych i technologii żywności.