Recenzja Harley Davidson Street Bob 114: Nowa definicja wolności na dwóch kołach!

Harley Davidson Street Bob 114
Harley Davidson Street Bob 114

Harley Davidson to marka, która od ponad wieku buduje kult motocyklowy w sercach miłośników dwóch kół. Dzisiaj przyglądamy się jednemu z ich najnowszych modeli - Street Bob 114. Czy to powrót do korzeni marki, czy może krok w przyszłość? Przygotuj się na wycieczkę pełną mocnych wrażeń, klasycznego stylu i nowoczesnych technologii, które z pewnością rozbudzą Twoją motocyklową pasję.

Harley Davidson Street Bob 114

Silnik z potężnym kopem

Milwaukee-Eight 114 cali to ponad 1800 cm3 pojemności silnika, spora część samochodów takich nie ma. To oczywisty zastrzyk mocy. Podniesiono szczytowy moment obrotowy przy tych samych 3000 obr/min, zawsze dostępny pod prawą ręką. Bardzo przyjemne uczucie.

Przyjemne wibracje

Dodatkowa moc to zwiększone wibracje silnika, ale tego chcą użytkownicy tych sprzętów, zastosowano wałki wyrównujące i zmniejszono trzęsienie się całości. Można by je wyeliminować całkowicie, tylko po co? Badania przeprowadzone przez Harleya wśród fanów motocykli z Milwaukee pokazały, że Harley Davidson powinien wibrować. Czuć to zwłaszcza na światłach na końcach kierownicy, czy spoglądając w lusterka. Po ruszeniu przestajemy je zauważać.

Przejeżdżałem ok 50 km odcinki po mieście i okolicach i nie zauważyłem negatywnych skutków tych wibracji, pozytywne tak - więcej mocy ale hej w końcu za to zapłaciłeś.

Kierownica mini ape - respekt ulicy

Kierownica mini ape

Jak już mówimy o kierownicy to mini ape prowadzi się ciekawie, trzeba do tego przywyknąć. Jest wysoko ale bez drętwienia dłoni. Przez takie ułożenie musicie mocniej dać mu do zrozumienia co chcecie zrobić. W korkach to absolutnie nie przeszkadza, wręcz przeciwnie - mijacie lusterka osobówek pod kierą.

Wydaje się, że będzie niewygodnie ale sprawdza się wszędzie poza autostradą. Nie mamy owiewek więc powyżej pewnej prędkości będzie was ściągać z motocykla.

Pondóżki są zamontowne lekko z przodu przez co otrzymujemy bezbłędny kąt ugięcia nóg, nie ma tu mowy, żeby było niewygodnie. Dominujecie nad motocyklem i okolicą w której się akurat znajdujecie. Motocykl zwraca uwagę otoczenia, które tego nie kryje. Harley cały czas ma sentyment wśród naszego społeczeństwa. Zaczynając test na pierwszych światłach poproszono mnie, żebym odkręcił manetkę i dał posłuchać jak on chodzi.

Wygodna kanapa ale twarde zawieszenie

Harley Davidson Street Bob 114

Kanapa w HD Street Bob 2021 jest świetnie wyprofilowana. Co przydaje się podczas dynamicznego przyśpieszenia, pozostaje tylko mocno trzymać się kierownicy, wasz zadek pozostanie w kontrze do profilu kanapy i skutecznie możecie się o niego zaprzeć. Tyłek nie boli od kanapy, generalnie w ogóle nie boli raczej kwestia twardo zestrojonego zawieszenia daje się we znaki waszym kręgosłupom i wnętrznościom.

Zawiasy w Street Bobie

Mają swoje plusy i minusy, czujecie w trzewiach każdy wybój terenu, co w linii prostej odbija się na kręgach szyjnych. Natomiast sztywność tylnego  pojedynczego amortyzatora typu monoshock robi robotę w zakrętach. Moto nie pływa i ładnie możecie z nich wychodzić odkręcając manetkę.

Przód to Dual Bending Valve bez regulacji, oferuje 5 calowy skok - z tyłu mamy 3,4 cala

Wyświetlacz wbudowany w kierownicę

Wskaźniki w Street Bobie ograniczono do minimum i to mi się podoba. Nie ma tu zbędnej elektroniki czy systemów wspomagających ridera. Dostajemy jedynie obowiązkowy ABS. Ale nie o tym teraz. Wyświetlacz LCD pokazuje to co powinien:

  • prędkość
  • poziom paliwa
  • zapięty aktualnie bieg

Dodatkowo w dolnej jego części możecie pod lewym kciukiem zmienić wyświetlaną informację spośród:

  • licznik kilometrów
  • licznik trasy A/B
  • obrotomierz
  • godzinę
  • zasięg

Oprócz podstawowego wyświetlacza poniżej znajdziecie zestaw kontrolek ostrzegawczych. Tylko wy i motocykl.

Wspomniałem o braku gadżetów, jest jeden, gniazdo do ładowania z USB. NIE znajdziecie kontroli trakcji, map zapłonu czy grzanych manetek.

Harley Street Bob ukryte usb

Znakiem nowocześności Street Boba są światła ledowe przód tył, natomiast kierunkowskazy zostały klasyczne.

Podobnie klasycznym znakiem rozpoznawczym Harley Davidson jest obsługa kierunkowskazów, lewy pod lewym kciukiem, prawy pod prawym. Kierunki samoczynnie się rozłączają po zakręcie.

Jeszcze jedną nowością jest system bezkluczykowy, brelok trzymacie w kieszeni i możecie go odpalać.

Zawodnik wagi ciężkiej, nie dla początkujących

Jeśli zastanawiasz się czy Harley Davidson Street Bob z silnikiem 114 cali to dobry wybór na początek to odpowiedź brzmi nie. Nie. Potężna moc nad którą trzeba umieć zapanować, musisz mieć trochę doświadczenia w nadgarstku, żeby nie wylądować zbyt szybko gdzieś poza drogą.

Harley Davidson Street Bob z silnikiem 114

Nie mamy kontroli trakcji - poza nadgarstkiem. Startując na światłach na wilgotnej nawierzchni możecie być bardziej niż pewni uślizgów tylnego koła. Nie ma też sprzęgła antyhoppingowego, nic oprócz waszych umiejętności nie opanuje obrotów tego motocykla a maksymalny moment obrotowy to potężne 155 Nm.

Co w związku z tym? A no tyle, że redukując biegi też możecie doprowadzić do ślizgania się tylnego koła.

Dodatkowy duży problem jaki odkryłem to kłopot z redukcją biegów przy małej prędkości, na światłach nie mogłem np zrzucić z 3 biegu na 1. Motocykl zostawał na 2, nie mogłem wrzucić N i cały czas musiałem go trzymać na zaciśniętym sprzęgle. Sytuacja powtarzała się bardzo często i nie miałem tak z żadnym motocyklem do tej pory, co jest poważną wadą, sprawdźcie przed zakupem, bo nie wiem czy można się do tego przyzwyczaić.

Co do samego zmieniania biegów czy hamowania, potrzeba mocnej łapy, dwa palce raczej odpadają na rzecz ściskania hamulca i sprzęgła całą dłonią.

Zbiornik paliwa na 13 litrów, zalany waży ok 300 kg, lekko nie jest szczególnie jak na nim siedzicie i chcecie potruptać trochę do przodu lub tyłu, przepychanie parkingowe zdecydowanie łatwiej zrobić jak z niego zejdziecie.

Prowadzi się go dosyć łatwo, jak już przywykniecie do wysokiej kierownicy. Niski środek ciężkości w tym pomaga, duże koło z przodu 19 szprychowane, z tyłu 16. Szerokość opony (Dunlop Harley-Davidson D401) akurat, żeby nie powodować nadmiernej pracy kierownicy przy manewrowaniu.

unikatowe malowanie harley street bob

Harley który dobrze hamuje

Mam nadzieję nie będziemy po raz kolejny dyskutować o zasadności 2 tarcz vs jednej. Tu mamy jedną 300mm i wystarcza w zupełności, pamiętajcie tylko, żeby mocno ją ścisnąć. Tylny hamulec praktycznie nie istnieje, znaczy fizycznie jest ale niewygodnie go obsługiwać, wszystko przez ułożenie względem podnóżka trzeba odrywać od niego nogę, żeby skutecznie docisnąć hamulec. To jedno bym w Street Bobie poprawił. W każdym razie tylny nie jest potrzebny do skutecznego zatrzymanie Street'a

Miejsce dla pasażera

Nowością w Harleyu Street Bob z 2021 roku jest miejsce dla pasażera. Co prawda wielkości znaczka pocztowego ale jeśli macie chudą dupeczkę do przewiezienia wystarczy, nie będzie wygodnie i będzie musiała się mocno was trzymać, żeby nie odlecieć spod świateł ale przynajmniej można kogoś zabrać.

W przeciwieństwie do wygodnej kanapy kierownika, pasażer ma mały i twardy kawałek drewna naciągnięty skórą.

Opinia na temat HD Street Bob 114 rocznik 2021

Harley Davidson Street Bob 114

Motocykl nie dla nowicjuszy przez brak wsparcia w postaci map zapłonu, czy kontroli trakcji. Docenią go przede wszystkim stare wygi, przez klasyczny kształt i klimat jak w żadnym innym. Powolny objazd miasta, relaks po pracy to jest to czego możesz oczekiwać od tego motocykla. 114 cali zamiast 107 to więcej mocy, a więcej mocy to więcej zabawy. Zapewniam was ten silnik wyposażony w wydech typu shotgun 2-w-2 daje jej mnóstwo.

Interesują was inne motocykle marki Harley Davidson? Przetestowaliśmy ich kilka zajrzycie tutaj Harley Davidson

Sprawdź też nasze testy motocykli

BMW R1300GS

Nowe BMW R 1300 GS - nowa era boxera

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej

Motocykl WSK 125 widok z boku

WSK 125 – motocykl z długą historią

Recenzja motocykla Royal Enfield Continental GT 650

Royal Enfield Continental GT 650 – klasyczny miejski cafe racer z wyścigowym rodowodem

BMW S1000 XR

Szczera Recenzja BMW S1000XR: Opinia Motocyklisty

Recenzja motocykla Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350 - szyk, styl i wygoda - nasza recenzja

BMW F 850 GS Triple Black

Recenzja BMW R 1250 GS HP: Odkryj Niezwykły Motocykl, Który Zmienia Zasady Gry

Lewa strona motocykla od przodu

Objeżdżamy Hondę Africa Twin Adventure Sports ES model 2022

Recenzja Yamahy XSR 125 w wersji Legacy

Motocykl Yamaha XSR 125 w wersji Legacy – piękna klasyka na kategorię B

Honda CMX Rebel 1100 DCT

Honda Rebel 1100 z DCT? Czy to udane połączenie klasyki z nowoczesnością sprawdzamy.

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

BMW R 18 B recenzja boksera motorrad

BMW R18 B nikt nie przejdzie obojętnie - recenzja baggera od Motorrad

BMW F 850 GS Triple Black

BMW F 850 GS - recenzja średniego z rodziny GSów za to najlepszego w offroad (opinia i dane techniczne)

Yamaha MT 125

Yamaha MT 125 - najlepszy motocykl na początek - cena, informacje i dane techniczne

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Harley Davidson Sportster S 2021: Cała Prawda o legendarnym modelu!

Harley Davidson Street Bob 114

Recenzja Harley Davidson Street Bob 114: Nowa definicja wolności na dwóch kołach!

2023 Yamaha Ténéré 700 i Ténéré 700 Rally Edition

Yamaha Tracer 700 kontra Honda NC750X co wybrać na pierwszy motocykl?

Kawasaki Ninja widok z boku

Kawasaki Ninja – smok na dwóch kołach

Harley Davidson Pan America 1250 Special

Opinia o Harley Davidson Pan America 1250 Special - czy warto?

Honda Varadero ikona wśród motocykli turystycznych

Honda Varadero - legenda w świecie motocykli turystycznych

Harley Davidson LiveWire widok z boku

Recenzja Harley Davidson LiveWire - elektryzujący weteran

Aprilia shiver 900 recenzja

Recenzja Aprilia Shiver 900, prawie litr, a mocy jednak nie tak dużo

Afryka twin Atas 2022 r

Nowa Honda Afryka Twin Adventure Sport (ATAS) CRF1100L DCT - 2020 r