Droga do kierowania potężnymi maszynami - jak zdobyć uprawnienia na motocykl?

prawo-jazdy
prawo-jazdy
313 ocen

Z zazdrością patrzysz na tych, którzy mogą kierować motorem i czują wiatr we włosach? A może twój nastolatek „pali się” do jazdy na dwukołowcu? W takim razie nie pozostaje nic innego, jak skorzystać z oferty jednego z OSK i zdobyć uprawnienia na maszyny z najpotężniejszymi silnikami. Jest to nieco bardziej skomplikowane niż w przypadku starania się o prawo jazdy na samochód, ale warte trudu. Dowiedz się więcej o tym, co zrobić, aby z dumą i radością zasiąść za kierownicą motocykla.

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

Motorower na dobry początek

Masz dość stania w korkach i problemów z parkowaniem w mieście? Twoje dziecko marzy o jeździe na dwóch kółkach z silnikiem spalinowym? W obu tych przypadkach rozwiązaniem będzie prawo jazdy kategorii AM. Umożliwia ono prowadzenie:

  • motoroweru – z silnikiem spalinowym o pojemności do 50 cm3 lub z silnikiem elektrycznym o mocy do 4 kW i osiągającym prędkość maksymalną 45 km/h,
  • czterokołowca lekkiego (np. małego quada) – o masie własnej do 350 kg i osiągającego prędkość maksymalną 45 km/h,
  • zespołu pojazdów – czyli quada i motoroweru z przyczepą – jest to jednak możliwe tylko na terenie Polski.

Do egzaminu na prawo jazdy kategorii AM może podejść ten, kto ukończył 14. rok życia. W najlepszej sytuacji, jeżeli chodzi o prowadzenie motoroweru, są ci, którzy byli pełnoletni przed 19 stycznia 2013 roku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie muszą on mieć żadnego prawa jazdy, aby móc kierować motocyklem.

Pamiętaj jednak, że uprawnienia AM to dopiero początek – aby naprawdę się rozpędzić, musisz nieco bardziej się postarać. O tym, co należy zrobić dalej, przeczytasz w artykule na https://rankomat.pl/samochod/prawo-jazdy-a-a1-a2-am.

Kolejny krok, czyli mniejsze motocykle

Jeżeli motorower to dla ciebie zdecydowanie za mało lub jeżeli twoja pociecha namawia cię na mocniejszy pojazd, to czeka na was prawo jazdy kategorii A1. Dzięki tym uprawnieniom można prowadzić:

  • motocykl, którego pojemność skokowa silnika nie przekracza 125 cm3, a moc wynosi do 11 kW. Natomiast stosunek mocy do masy własnej pojazdu może wynosić maksymalnie 0,1 kW/kg,
  • motocykl trójkołowy o mocy maksymalnej 15 kW,
  • zespół pojazdów – powyższe pojazdy mogą być połączone z przyczepą, jednak takie uprawnienie obowiązuje jedynie na terenie Polski.

Oprócz tego, mając prawo jazdy kategorii A1, możesz prowadzić wszystkie pojazdy z kategorii AM. Takie uprawnienia można zdobyć już po ukończeniu 16. roku życia i po odbyciu kursu w OSK.

Jeszcze więcej możliwości mają osoby pełnoletnie. Po 18. urodzinach można zdobyć uprawnienia z kategorii A2. Dzięki nim można usiąść za kierownicą wszystkich pojazdów z kategorii AM i A1 oraz prowadzić:

  • motocykl z silnikiem o mocy maksymalnej do 35 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,2 kW/kg. Taki pojazd nie może powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe (np. celowego obniżenie mocy jednostki napędowej), którego moc przekracza dwukrotność mocy tego motocykla,
  • motocykl trójkołowy o mocy do 15 kW,
  • zespół pojazdów – powyższe pojazdy oraz quad i motorower połączone z przyczepą – taka możliwość istnieje tylko na terenie Polski.

Czas na rozwinięcie prędkości – przesiądź się na mocną maszynę

Marząc o zostaniu rasowym motocyklistą, nie masz wyboru – musisz zdać egzamin na prawo jazdy kategorii A. Jest ono zarezerwowane dla osób, które:

  • ukończyły 24 lata;
  • ukończyły 20 lat, ale od 2 lat mają prawo jazdy A2.

Po zdaniu egzaminu na kategorię A będziesz móc prowadzić:

  • każdy motocykl – także ten z silnikiem o największej mocy,
  • pojazdy z kategorii AM – czyli motorowery i quady
  • zespół pojazdów składający się z motocykla, quada, motoroweru i przyczepy – pamiętaj jednak, że możesz nim kierować tylko w Polsce.

O czym musisz pamiętać, mając maszynę na dwóch kółkach? Zadbaj o ubezpieczenie motocykla

Zanim zaczniesz jeździć wymarzonym pojazdem, to niezależnie od tego, czy będzie to motorower quad czy motocykl, musisz go ubezpieczyć.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy pojazd z silnikiem poruszający się po polskich drogach musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Jego brak oznacza dla kierowcy poważne kłopoty i konsekwencje finansowe. By wykupić OC, nie musisz wychodzić z domu. Najlepsze ubezpieczenie motocykla znajdziesz w sieci. Dotyczy to obowiązkowej polisy (która finansowo chroni cię przed odpowiedzialnością cywilną) i autocasco. AC zapewni ci wypłatę odszkodowania, np. kiedy twoja maszyna zostanie skradziona lub zniszczona na skutek wypadku.

Wybranie najlepszego OC jest bardzo łatwe – wykup te, które jest najtańsze. Każda polisa niezależnie od ceny ma taki sam zakres. Poszukiwania najtańszego ubezpieczenia ułatwi ci specjalny kalkulator znajdujący się na https://rankomat.pl. W formularzu uzupełnij dane swoje i pojazdu, a błyskawicznie dowiesz się, który ubezpieczyciel ma dla ciebie najlepszą ofertę.

Każdy motocyklista potwierdzi, że warto włożyć wysiłek w zdanie egzaminu na prawo jazdy, aby móc czuć prędkość i wiatr we włosach. Kiedy już zdobędziesz uprawniania i kupisz maszynę, to zajmij się też wykupieniem OC – w przeciwnym razie będzie czekać na ciebie mandat.

Artykuł sponsorowany

Sprawdź też nasze testy motocykli