prawo-jazdy

Droga do kierowania potężnymi maszynami - jak zdobyć uprawnienia na motocykl?

Z zazdrością patrzysz na tych, którzy mogą kierować motorem i czują wiatr we włosach? A może twój nastolatek „pali się” do jazdy na dwukołowcu? W takim razie nie pozostaje nic innego, jak skorzystać z oferty jednego z OSK i zdobyć uprawnienia na maszyny z najpotężniejszymi silnikami. Jest to nieco bardziej skomplikowane niż w przypadku starania się o prawo jazdy na samochód, ale warte trudu. Dowiedz się więcej o tym, co zrobić, aby z dumą i radością zasiąść za kierownicą motocykla.

Motorower na dobry początek

Masz dość stania w korkach i problemów z parkowaniem w mieście? Twoje dziecko marzy o jeździe na dwóch kółkach z silnikiem spalinowym? W obu tych przypadkach rozwiązaniem będzie prawo jazdy kategorii AM. Umożliwia ono prowadzenie:

  • motoroweru – z silnikiem spalinowym o pojemności do 50 cm3 lub z silnikiem elektrycznym o mocy do 4 kW i osiągającym prędkość maksymalną 45 km/h,
  • czterokołowca lekkiego (np. małego quada) – o masie własnej do 350 kg i osiągającego prędkość maksymalną 45 km/h,
  • zespołu pojazdów – czyli quada i motoroweru z przyczepą – jest to jednak możliwe tylko na terenie Polski.

Do egzaminu na prawo jazdy kategorii AM może podejść ten, kto ukończył 14. rok życia. W najlepszej sytuacji, jeżeli chodzi o prowadzenie motoroweru, są ci, którzy byli pełnoletni przed 19 stycznia 2013 roku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie muszą on mieć żadnego prawa jazdy, aby móc kierować motocyklem.

Pamiętaj jednak, że uprawnienia AM to dopiero początek – aby naprawdę się rozpędzić, musisz nieco bardziej się postarać. O tym, co należy zrobić dalej, przeczytasz w artykule na https://rankomat.pl/samochod/prawo-jazdy-a-a1-a2-am.

Kolejny krok, czyli mniejsze motocykle

Jeżeli motorower to dla ciebie zdecydowanie za mało lub jeżeli twoja pociecha namawia cię na mocniejszy pojazd, to czeka na was prawo jazdy kategorii A1. Dzięki tym uprawnieniom można prowadzić:

  • motocykl, którego pojemność skokowa silnika nie przekracza 125 cm3, a moc wynosi do 11 kW. Natomiast stosunek mocy do masy własnej pojazdu może wynosić maksymalnie 0,1 kW/kg,
  • motocykl trójkołowy o mocy maksymalnej 15 kW,
  • zespół pojazdów – powyższe pojazdy mogą być połączone z przyczepą, jednak takie uprawnienie obowiązuje jedynie na terenie Polski.

Oprócz tego, mając prawo jazdy kategorii A1, możesz prowadzić wszystkie pojazdy z kategorii AM. Takie uprawnienia można zdobyć już po ukończeniu 16. roku życia i po odbyciu kursu w OSK.

Jeszcze więcej możliwości mają osoby pełnoletnie. Po 18. urodzinach można zdobyć uprawnienia z kategorii A2. Dzięki nim można usiąść za kierownicą wszystkich pojazdów z kategorii AM i A1 oraz prowadzić:

  • motocykl z silnikiem o mocy maksymalnej do 35 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,2 kW/kg. Taki pojazd nie może powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe (np. celowego obniżenie mocy jednostki napędowej), którego moc przekracza dwukrotność mocy tego motocykla,
  • motocykl trójkołowy o mocy do 15 kW,
  • zespół pojazdów – powyższe pojazdy oraz quad i motorower połączone z przyczepą – taka możliwość istnieje tylko na terenie Polski.

Czas na rozwinięcie prędkości – przesiądź się na mocną maszynę

Marząc o zostaniu rasowym motocyklistą, nie masz wyboru – musisz zdać egzamin na prawo jazdy kategorii A. Jest ono zarezerwowane dla osób, które:

  • ukończyły 24 lata;
  • ukończyły 20 lat, ale od 2 lat mają prawo jazdy A2.

Po zdaniu egzaminu na kategorię A będziesz móc prowadzić:

  • każdy motocykl – także ten z silnikiem o największej mocy,
  • pojazdy z kategorii AM – czyli motorowery i quady
  • zespół pojazdów składający się z motocykla, quada, motoroweru i przyczepy – pamiętaj jednak, że możesz nim kierować tylko w Polsce.

O czym musisz pamiętać, mając maszynę na dwóch kółkach? Zadbaj o ubezpieczenie motocykla

Zanim zaczniesz jeździć wymarzonym pojazdem, to niezależnie od tego, czy będzie to motorower quad czy motocykl, musisz go ubezpieczyć.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy pojazd z silnikiem poruszający się po polskich drogach musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Jego brak oznacza dla kierowcy poważne kłopoty i konsekwencje finansowe. By wykupić OC, nie musisz wychodzić z domu. Najlepsze ubezpieczenie motocykla znajdziesz w sieci. Dotyczy to obowiązkowej polisy (która finansowo chroni cię przed odpowiedzialnością cywilną) i autocasco. AC zapewni ci wypłatę odszkodowania, np. kiedy twoja maszyna zostanie skradziona lub zniszczona na skutek wypadku.

Wybranie najlepszego OC jest bardzo łatwe – wykup te, które jest najtańsze. Każda polisa niezależnie od ceny ma taki sam zakres. Poszukiwania najtańszego ubezpieczenia ułatwi ci specjalny kalkulator znajdujący się na https://rankomat.pl. W formularzu uzupełnij dane swoje i pojazdu, a błyskawicznie dowiesz się, który ubezpieczyciel ma dla ciebie najlepszą ofertę.

Każdy motocyklista potwierdzi, że warto włożyć wysiłek w zdanie egzaminu na prawo jazdy, aby móc czuć prędkość i wiatr we włosach. Kiedy już zdobędziesz uprawniania i kupisz maszynę, to zajmij się też wykupieniem OC – w przeciwnym razie będzie czekać na ciebie mandat.

Artykuł sponsorowany

Sprawdź też nasze testy motocykli

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej

Motocykl WSK 125 widok z boku

WSK 125 – motocykl z długą historią

Recenzja motocykla Royal Enfield Continental GT 650

Royal Enfield Continental GT 650 – klasyczny miejski cafe racer z wyścigowym rodowodem

BMW S1000 XR

Szczera Recenzja BMW S1000XR: Opinia Motocyklisty

Recenzja motocykla Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350 - szyk, styl i wygoda - nasza recenzja

BMW F 850 GS Triple Black

Recenzja BMW R 1250 GS HP: Odkryj Niezwykły Motocykl, Który Zmienia Zasady Gry

Lewa strona motocykla od przodu

Objeżdżamy Hondę Africa Twin Adventure Sports ES model 2022

Recenzja Yamahy XSR 125 w wersji Legacy

Motocykl Yamaha XSR 125 w wersji Legacy – piękna klasyka na kategorię B

Honda CMX Rebel 1100 DCT

Honda Rebel 1100 z DCT? Czy to udane połączenie klasyki z nowoczesnością sprawdzamy.

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

BMW R 18 B recenzja boksera motorrad

BMW R18 B nikt nie przejdzie obojętnie - recenzja baggera od Motorrad

BMW F 850 GS Triple Black

BMW F 850 GS - recenzja średniego z rodziny GSów za to najlepszego w offroad (opinia i dane techniczne)

Yamaha MT 125

Yamaha MT 125 - najlepszy motocykl na początek - cena, informacje i dane techniczne

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Harley Davidson Sportster S 2021: Cała Prawda o legendarnym modelu!

Harley Davidson Street Bob 114

Recenzja Harley Davidson Street Bob 114: Nowa definicja wolności na dwóch kołach!

2023 Yamaha Ténéré 700 i Ténéré 700 Rally Edition

Yamaha Tracer 700 kontra Honda NC750X co wybrać na pierwszy motocykl?

Kawasaki Ninja widok z boku

Kawasaki Ninja – smok na dwóch kołach

Harley Davidson Pan America 1250 Special

Opinia o Harley Davidson Pan America 1250 Special - czy warto?

Honda Varadero ikona wśród motocykli turystycznych

Honda Varadero - legenda w świecie motocykli turystycznych

Harley Davidson LiveWire widok z boku

Recenzja Harley Davidson LiveWire - elektryzujący weteran

Aprilia shiver 900 recenzja

Recenzja Aprilia Shiver 900, prawie litr, a mocy jednak nie tak dużo