Honda Varadero - legenda w świecie motocykli turystycznych

Honda Varadero ikona wśród motocykli turystycznych
Honda Varadero ikona wśród motocykli turystycznych
2146 ocen

Honda Varadero, znana również jako XL1000V, to jedna z najbardziej rozpoznawalnych turystycznych maszyn na dwóch kołach. Dzięki połączeniu komfortu, mocy i niezawodności stała się marzeniem wielu pasjonatów podróżowania motocyklem. Współczesne pokolenie również nie kryje swojego uznania dla tego modelu.

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

Honda Varadero — krótko i na temat

Honda od wielu lat zaskakuje miłośników motocykli. Pod koniec drugiej połowy lat 90-tych zaskoczyła jeszcze bardziej prezentując model Honda Varadero XL 1000 V. Został on zaprezentowany w 1998 roku, jednak do sprzedaży trafił w 1999 roku. Jeżeli ktoś sądził, że jest to zwykły model turystyczny, z których de facto Honda zawsze słynęła, to był oczywiście w błędzie, gdyż ten motocykl łączy w sobie wszystkie zalety motocykli turystycznych i sportowych. Czym się charakteryzuje? Jest szybki, wygodny, także na bardziej wymagających i nierównych trasach, a przy tym pomieści jeszcze bagaże oraz pasażera. Wydaje się więc, że jest to maszyna idealna.

Wszystko, co musicie wiedzieć o Hondzie Varadero

Honda Varadero wyróżnia się niewątpliwie linią projektową. Jest to motocykl niezwykle nowoczesny i łatwy w prowadzeniu. Wyróżnia się niezwykle mocnym silnikiem oraz dobrym podwoziem. Dzięki zastosowaniu podwyższonego zawieszenia z przednim kołem o średnicy 19 cali łatwo pokonuje się na nim nierówności. Zatem nadaje się nie tylko do jazdy po asfalcie. Warto poznać jeszcze podstawowe dane techniczne. W tym motocyklu turystycznym enduro producent zastosował zawieszenie przednie teleskopowe 43 mm, skok 175 mm, zawieszenie tylne z wahaczem aluminiowym i skok 155 mm. Warto wiedzieć, że obr min przy wchodzeniu w zakręt nie mogą być mniejsze niż 3-3,5 tys.

Kolejną cechą, która wyróżnia ten model, jest ergonomia. Otóż posiada on niezwykle komfortowe siedzenie i co podkreślają motocykliści, ten komfort jest odczuwalny nawet podczas kilkugodzinnej jazdy. Oczywiście na jego funkcjonalność wpływa także niezwykle skuteczna osłona przed wiatrem, a także konstrukcja, dzięki której można zamontować kufry. Dzięki temu nawet kilkutygodniowa wycieczka jest łatwa do zorganizowania.

Turystyczne enduro Honda Varadero tak komfortowy jak SUV

Motocykl nawet z obciążeniem bagażowym niezwykle dobrze się prowadzi. Wiele osób podkreśla, że ten model jest ""SUV-em" z prawdziwego zdarzenia. To oznacza, że niczym samochód tego typu sprawdzi się niemal w każdym terenie, a przy tym zachowuje nieco bardziej sportowy, acz terenowy charakter. A jeżeli dodamy do tego jeszcze, że za dynamikę odpowiada silnik, który wywodzi się z VTR1000F, to oznacza, że trudno przejść obok tego motocyklu obojętnie. Choć od premiery minęło sporo lat, a motocykl uległ nieznacznym modyfikacjom, to nadal można o nim powiedzieć, że jest prawdziwą perełką wśród uniwersalnych motocykli.

Honda Varadero czerwona

O historii w pigułce

Motocykl Honda Varadero ma dobre przyspieszenie, a mianowicie do 100 km rozpędza się w 3,5 sekundy. Jego maksymalna prędkość wynosi ponad 200 km/h. Choć co do zasady już w 1999 roku ten model miał cechy typowego motocykla sportowego, gdyż posiadał koła wykonane z aluminium i trzy szprychy, to jednak w 2001 roku dokonano pierwszej modyfikacji. Utwardzone zostało zawieszenie oraz dokonano korekty zestrojenia. Dzięki temu jego charakter stał się jeszcze bardziej sportowy, ale przy zachowaniu wszystkich cech typowych dla enduro. Dodatkowo producent zadbał o bezpieczeństwo, stosując fabryczne urządzenie antykradzieżowe.

Oczywiście na tym Honda nie poprzestała i dokonała kolejnych zmian w 2002 roku. Jeszcze bardziej wzmocniono wydajność. Zastosowano układ wtryskowy VTR1000SP2, do tego 6-biegową skrzynię, całkowicie nową owiewkę, do tego katalizator. Jakby zalet było mało, to wzmocniono też tylną część ramy, a zawieszenie zostało jeszcze bardziej usztywnione. Wielu użytkowników miało pewne zastrzeżenia do deski rozdzielczej. Ona również została zmodernizowana zgodnie z sugestiami użytkowników. Zużycie paliwa także stało się mniejsze, gdyż zastosowano odpowiedni wtrysk paliwa. Rok 2004 także przyniósł kolejny pakiet zmian, a dokładnie motocykl otrzymał zestrojenie zawieszenia. Można było także za dopłatą wybrać model z układem hamulcowym ABS.

Nowy, ale czy lepszy?

2007 - ten rok miłośnicy Hondy uważają niejako za kolejny przełom, gdyż wtedy dokonano pierwszych widocznych korekt w estetce Hondy Varadero. Zastosowano nową kanapę, która notabene jest jeszcze wygodniejsza. Do tego skorygowano kształt bagażnika. Także deska rozdzielcza stała się bardziej nowoczesna. Prawdziwym hitem było jednak zastosowanie osłon bocznych i osłon silnika, a także bardzo masywnego tłumika. To ostatnia modernizacja, jaką przeszła Honda Varadero, gdyż do 2012 roku dokonywano jedynie zmian kolorów lakieru. Niewątpliwie można powiedzieć, że ten motocykl jest tak uniwersalny, że niemal idealny, a więc nie było już konieczności przeprowadzania kolejnych zmian.

Dobry, ale czy najlepszy? O zużyciu paliwa słów kilka

Trudno przyczepić się do parametrów technicznych tego motocykla. Oczywiście pewnym zastrzeżeniem na początku było duże zużycie paliwa, ale zostało to szybko wyeliminowane przez producenta. W pierwszych modelach z 1999 r. zużycie paliwa na 100 km wynosiło 7,6 l. Na szczęście właściciele modeli sprzed 2003 roku poradzili sobie z tym problemem, zmieniając dysze gaźników. Późniejsze modele XL 1000v Varadero z lat 2003-2009 spalały jedynie 4 l/100 km.

Czy Honda Varadero ma jakieś wady?

Trzeba przyznać, że Honda Varadero, jak na renomowaną markę przystało, ma opinię naprawdę dobrego motocykla. Jest on uniwersalny. Sprawdzi się zarówno podczas krótszych, jak i dłuższych wypraw. Dla niektórych wadą może być jego cena, gdyż nawet najstarsze modele nadal dość sporo kosztują. Ale biorąc pod uwagę fakt, że rzeczywiście jest to naprawdę dobra maszyna, to trzeba powiedzieć, że warta jest swojej ceny. Niektórym może przeszkadzać miękkie zestrojenie zawieszenia oraz duża masa - 270 kg, ale tak naprawdę jest to zależne od punktu widzenia. Mimo wszystko większość motocyklistów  na to nie narzeka, lecz uważa za kolejną zaletę.

Rynek motocykli Honda Varadero XL 1000 V prężnie działa

Motocykl Honda Varadero do tanich nie należy i nawet modele z początku produkcji, a więc już ponad 20-letnie kosztują ponad 10 tys. zł, co jest dość wysoką ceną, biorąc pod uwagę, że nawet dobrej klasy modele samochodów marki Mercedes będące w tym wieku są tańsze. Jednak trzeba zdawać sobie sprawę, że rzeczywiście Honda Varadero jest niemal niezniszczalna, bo rzadko ulega awariom, a przy tym zapewnia komfort jazdy. Jeżeli zastanawiacie się, za ile można zakupić taki motocykl z ostatnich lat produkcji, to tutaj ceny oscylują w granicach niemal 30 tys. zł. Zatem inwestycja w taki motocykl jest sporym wydatkiem, ale jednocześnie jest udana.

Czy warto kupić Hondę Varadero? Odpowiedź jest prosta. Oczywiście, że tak. Jeżeli lubicie szybkie motocykle, a przy tym cenicie wysoki komfort jazdy, a do tego często wybieracie się w dłuższe podróże, to na pewno ten model Was nie zawiedzie. Poza świetnymi parametrami technicznymi naprawdę dobrze się prezentuje. Można powiedzieć, że ma charakter motocykla sportowego z cechami motocykla turystycznego. Dlatego jest to dobra inwestycja.

Sprawdź też nasze testy motocykli