Ortezy motocyklowe

Ortezy w świecie motocyklowym - rodzaje, zastosowanie i dlaczego tak drogo?

Każdy motocyklista, który myśli o jeździe na torze motocrossowym czy enduro powinien odpowiednio zabezpieczyć swoje ciało przed grożącymi uszkodzeniami - o które wbrew pozorom nie jest trudno! Kask, gogle, zbroja, ochraniacze na kolana czy ortezy to podstawa. W tym artykule skupimy się przede wszystkim na odpowiednim chronieniu stawu kolanowego.

Ale zacznijmy od początku - trochę teorii w tym temacie też się przyda

Ortezy znane są przede wszystkim ze sportów moto cross

Co to jest orteza?

Zgodnie z nomenklaturą medyczną to aparat ortopedyczny, którego głównym zadaniem jest usztywnienie, stabilizacja czyli ograniczenie ruchomości wybranego stawu lub części ciała. Taka orteza odciąża uszkodzony staw oraz zabezpiecza go przed kolejnym urazem czy przeciążeniem. Dodatkowym atutem jest zmniejszanie obrzęków pourazowych jak i przyspieszenie powrotu do pełnej aktywności, innymi słowy stosowanie takiej ortezy znacząco skraca proces rekonwalescencji. W sportach ekstremalnych niejednokrotnie służy do zabezpieczania stawów przed kontuzjami, ale o tym w dalszej części artykułu.

Jakie są rodzaje ortez?

Na rynku medycznym dostępnych jest bardzo dużo różnych rodzajów ortez w zależności od oczekiwanego stopnia stabilizacji danej kończyny lub okolicy ciała. Wyróżnić można trzy główne rodzaje:

  1. sztywne
  2. półsztywne (półelastyczne)
  3. elastyczne

Orteza sztywna

Przykładowo dla stawu kolanowego orteza sztywna to inaczej orteza z regulowanym kątem zgięcia (orteza zegarowa).Taki rodzaj ortezy stosuje się przy uszkodzeniach więzadeł krzyżowych, pobocznych, po operacjach m.in. rzepki, łąkotki czy po innych urazach wymagających ograniczenia ruchomości stawu kolanowego. Orteza ta ma teleskopowe szyny pozwalające na dopasowanie się do kształtu i długości nogi, precyzyjny zegar umożliwiający zablokowanie jej pod wymaganym kątem.

Uwaga O tym tylko i wyłącznie powinien decydować specjalista, w tym przypadku fizjoterapeuta lub ortopeda.

Dodatkowo taka orteza, dzięki wyposażeniu jej w taśmy mocujące jest łatwo wkładana, do jej zalet zaliczyć też można uniwersalność – pasuje zarówno na prawą jak i na lewą nogę.

Orteza półsztywna

Staw kolanowy zabezpieczyć można również ortezą półsztywną, która pełni funkcję głównie profilaktyczną przed ponownym odnowieniem kontuzji. To swoiste wzmocnienie stawu podczas wykonywanej aktywności fizycznej poprzez jego stabilizację. Taka orteza ma zastosowanie przy lekkich uszkodzeniach więzadeł typu naciągnięcia i naderwania w ich obrębie, urazach torebki stawowej czy tkanek miękkich tej okolicy. Orteza półelastyczna znajduje swoje zastosowanie również w leczeniu zachowawczym czy przy chorobach zwyrodnieniowych.

Jak wygląda orteza półsztywna?

To elastyczny rękaw ze wszytymi stabilizującymi szynami. Wyróżnić tu warto ortezy otwarte, które w swojej górnej i dolnej części są zapinane i regulowane rzepami. Taki stabilizator charakteryzuje się wysoką przepuszczalnością powietrza i zapobiega gromadzeniu się wilgoci.

Ortezy elastyczne

Najczęściej są używane przez sportowców lub osoby uprawiające aktywności fizyczne w jednostkach treningowych zbliżonych zawodowym sportowcom. Orteza ta jest stosowana profilaktycznie w celu zapobiegania przeciążeń, przy lekkich urazach, zwyrodnieniach stawu czy skręceniach. Zapewnia ona delikatną kompresję wybranego stawu co powoduje jego stabilizację. Ortezy elastyczne zapewniają komfort przy jednoczesnym minimalnym odciążeniu, ustabilizowaniu stawu. Na rynku znajdziemy do wyboru opaski bezszwowe, ściągacze (wykonane z nylonu, lycry) czy stabilizatory siatkowe wyposażone w samoprzylepne taśmy.

Podział ortez ze względu na zastosowanie części ciała

Z uwagi na okolicę części ciała/stawu/więzadła do której orteza ma zastosowanie wyróżnić można:

  • ortezy kończyn górnych (dłoni, stawu łokciowego, stawu barkowego) - ortezy dłoni znajdują zastosowanie przy urazach nadgarstków czy przy problemach z cieśnią nadgarstka. Ortezy stawu łokciowego to przede wszystkim zabezpieczenie stawu przy najczęstszych urazach typu łokieć tenisisty, łokieć golfisty. Ortezy stawu barkowego stabilizują okolicę po urazach, operacjach jak i rozmaitych przeciążeniach więzadeł czy ścięgien.
  • ortezy kończyn dolnych (stawu skokowego w tym głównie dot. urazów ścięgna Achillesa, stawu kolanowego, stawu biodrowego) - ortezy stawu skokowego stabilizują staw po wszelkiego rodzaju złamaniach, zwichnięciach czy skręceniach, dodatkowo są używane przy urazach ścięgna Achillesa, bądź różnego rodzaju zmianach zwyrodnieniowych tej części ciała. Ortezy stawu kolanowego są stosowane do odciążenia przy nadwyrężonych stawach kolan, zmianach zwyrodnieniowych tej okolicy, po operacjach bądź profilaktycznie do zabezpieczenia zdrowego stawu przed uszkodzeniem podczas uprawiania sportów narażających tą okolicę ciała na uszkodzenie. Takim sportem, w którym stabilizatory stawu kolanowego są bardzo popularne, a wręcz wymagane to jazdy motocrossowe po nierównym terenie, gdzie sytuacji przy których dochodzi do uszkodzenia stawu kolanowego może być bardzo dużo. Ortezy stawu biodrowego są stosowane m.in. po operacjach wymiany panewek biodrowych.
  • ortezy szyjnego odcinka kręgosłupa - najbardziej popularny kołnierz ortopedyczny stabilizujący szyjne odcinek kręgosłupa po urazach, zabezpieczający przed wtórnymi uszkodzeniami tej okolicy.
  • ortezy piersiowego odcinka kręgosłupa - to tak zwany gorset ortopedyczny, który odciąża tą okolicę kręgosłupa, zabezpiecza i stabilizuje po urazach żeber, obojczyka czy innych schorzeniach tej części kręgosłupa.
  • ortezy lędźwiowo-krzyżowego odcinka kręgosłupa, najczęściej stosowane przy złamaniach kręgów lub schorzeniach degeneracyjnych kości typu osteoporoza.

Ortezy, a jazda na motocyklach

Uszkodzenie rzepki, zerwanie więzadeł, przeprost, skręcenie, zwichnięcie to tylko część kontuzji jaka może nas czekać podejmując się jazdy offroadowej. Wiadomo motocross, enduro zapewnia nam skok adrenaliny, przygodę, emocje ale...kilka sekund nieuwagi, złapanie nierównej nawierzchni, wywrotka i skutki nienależytego zabezpieczenia stawów możemy odczuwać dość boleśnie nawet przez kolejnych parę miesięcy albo lat.

Jak zminimalizować niebezpieczeństwo urazu stawów kolanowych?

Ale pamiętajmy, że nie tylko kolana trzeba chronić odpowiednie zabezpieczenie to podstawa i nie należy na tym oszczędzać. Dobór wysokiej jakości materiałów, z których będzie stworzony ochraniacz/orteza, a jednocześnie dbałość o wygodę podczas ruchu to minimum o jakim musimy pomyśleć. Im wyższej klasy użyte materiały tym bezpieczniej, wygodniej ale i drożej. Jednak, co jest bardzo istotne, w temacie zabezpieczenia warto wydać trochę więcej pieniędzy, aby ochrona była na dużo wyższym poziomie. Nie ma co ryzykować i liczyć na łut szczęścia.

Ochraniacz na kolana, a orteza – co do czego służy

Ochraniacze zabezpieczają przed bezpośrednimi uderzeniami, ich koszt to mniej więcej 400 zł. Ortezy są bardziej rozbudowane, zabezpieczają dodatkowo przed przerostami, skręceniami, ich koszt potrafi sięgać kwoty 2000 zł albo i więcej.

Ile kosztuje orteza dla motocyklisty i dlaczego tak drogo?

Zauważyliście tą zasadę jak ma być coś dobrze i fachowo to musi być drogo? W tym przypadku zasada ta również się potwierdza. Wydatek rzędu 2000 zł to niemały koszt dla budżetu, ale zapewniamy, warto go podjąć. Dlaczego? Porównując koszty ewentualnej rehabilitacji, operacji naprawczych uszkodzonego stawu kolanowego to wydatek 2000 zł nie wydaje się już tak duży. Kwestia odpowiedniego spojrzenia na temat. Polecamy też drugą zasadę, która towarzyszy nam od długiego czasu nie tylko w temacie motocyklowym - lepiej zapobiegać, niż leczyć. 😊

Sprawdź też nasze testy motocykli

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej

Motocykl WSK 125 widok z boku

WSK 125 – motocykl z długą historią

Recenzja motocykla Royal Enfield Continental GT 650

Royal Enfield Continental GT 650 – klasyczny miejski cafe racer z wyścigowym rodowodem

BMW S1000 XR

Szczera Recenzja BMW S1000XR: Opinia Motocyklisty

Recenzja motocykla Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350 - szyk, styl i wygoda - nasza recenzja

BMW F 850 GS Triple Black

Recenzja BMW R 1250 GS HP: Odkryj Niezwykły Motocykl, Który Zmienia Zasady Gry

Lewa strona motocykla od przodu

Objeżdżamy Hondę Africa Twin Adventure Sports ES model 2022

Recenzja Yamahy XSR 125 w wersji Legacy

Motocykl Yamaha XSR 125 w wersji Legacy – piękna klasyka na kategorię B

Honda CMX Rebel 1100 DCT

Honda Rebel 1100 z DCT? Czy to udane połączenie klasyki z nowoczesnością sprawdzamy.

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

BMW R 18 B recenzja boksera motorrad

BMW R18 B nikt nie przejdzie obojętnie - recenzja baggera od Motorrad

BMW F 850 GS Triple Black

BMW F 850 GS - recenzja średniego z rodziny GSów za to najlepszego w offroad (opinia i dane techniczne)

Yamaha MT 125

Yamaha MT 125 - najlepszy motocykl na początek - cena, informacje i dane techniczne

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Harley Davidson Sportster S 2021: Cała Prawda o legendarnym modelu!

Harley Davidson Street Bob 114

Recenzja Harley Davidson Street Bob 114: Nowa definicja wolności na dwóch kołach!

2023 Yamaha Ténéré 700 i Ténéré 700 Rally Edition

Yamaha Tracer 700 kontra Honda NC750X co wybrać na pierwszy motocykl?

Kawasaki Ninja widok z boku

Kawasaki Ninja – smok na dwóch kołach

Harley Davidson Pan America 1250 Special

Opinia o Harley Davidson Pan America 1250 Special - czy warto?

Honda Varadero ikona wśród motocykli turystycznych

Honda Varadero - legenda w świecie motocykli turystycznych

Harley Davidson LiveWire widok z boku

Recenzja Harley Davidson LiveWire - elektryzujący weteran

Aprilia shiver 900 recenzja

Recenzja Aprilia Shiver 900, prawie litr, a mocy jednak nie tak dużo