Dane techniczne Honda Afryka Twin CRF 1100l 2024

Zapraszamy do zapoznania się z danymi technicznymi modelu Afryka Twin CRF 1100l 2024. Ambitny terenowy motocykl Hondy typu Adventure zyskuje dzięki dodatkowemu momentowi obrotowemu w dolnym zakresie obrotów dwucylindrowego silnika o pojemności 1084 cm3. Nowa wersja, CRF1100L Africa Twin ES, oferuje elektronicznie sterowaną regulację tłumienia zawieszenia Showa EERA (Showa EERA) i regulację napięcia wstępnego tylnej sprężyny, a także podgrzewane manetki i gniazdo ACC.

Silnik

Pojemność1084 cm3
Koni mechanicznych95 KM
Zbiornik paliwa18.8 litrów
Moc maksymalna75 kW przy 7 500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy112 Nm przy 5500 obr/min
Zużycie paliwa4,9 l
Emisja CO2114 g/km

Wymiary

Dł. x szer. x wys.2330 x 960 x 1485
Rozstaw osi1575 mm
Wysokość kanapy850 mm
Prześwit250 mm
Masa na mokro244 kg

Zawieszenie

PrzódUpside Down o 230 mm skoku
Tył220 mm skoku

Koła

Opona przód21 cali, wymiary: 90/90-21M/C 54H (bezdętkowa) Metzler Karoo Street
Hamulce przód310 mm Podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu
Opona tył18 cali, wymiary: 150/70R18M/C 70H (bezdętkowa) Metzler Karoo Street
Hamulce tył256 mm typu „wave” z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu.

Aktualizacja modelu:

Oba modele otrzymały przeprojektowaną górną owiewkę, siedzenie i większą szybę z 5-stopniową regulacją wysokości, a także opony bezdętkowe.

Pełny pakiet elektroniki wykorzystuje sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy do zarządzania trybami jazdy i HSTC, a także aktywny system ABS w czasie pokonywania zakrętów, kontrolę podnoszenia koła i  kontrolę unoszenia tylnego koła.

Dodatkami są też port USB i standardowy tempomat. Pozostająca popularną opcją, dwusprzęgłowa przekładnia (DCT) z funkcją wykrywania zakrętów, doczekała się dalszych udoskonaleń w roczniku modelowym 2024.

Kolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT wyposażono w Apple CarPlay Android Auto i łączność Bluetooth. Cztery skrojone na miarę pakiety akcesoriów oryginalnych Hondy - Urban, Rally, Travel i Adventure - umożliwiają stworzenie idealnego towarzysza podróży.

Czytaj informację o nowych Afrykach Twin 2024

Wstęp

Minęły ponad trzy dekady, odkąd Honda XRV650 Africa Twin po raz pierwszy wjechała na rynek europejski. Motocykl, który odziedziczył tę nazwę, pojawił się w roczniku modelowym 2016 roku jako CRF1000L Africa Twin i był zupełnie nową konstrukcją, w którą tchnięto ducha tak popularnego pierwowzoru.

Istotą pierwszej Hondy Africa Twin była znakomicie dobrana równowaga między mocą i niedużą masą. Ten atut przeniesiono również do nowego modelu. Dzięki wyjątkowemu, atletycznemu wyglądowi, funkcjonalnemu, dającemu przyjemność z jazdy silnikowi i sprawnemu, komfortowemu podwoziu, CRF1000L Africa Twin okazał się prawdziwie nowoczesnym i wszechstronnym pojazdem. Zdobył on ogromną popularność zarówno wśród poszukiwaczy przygód z całego świata, jak i wśród osób dojeżdżających motocyklem do pracy w mieście czy wśród weekendowych turystów, bowiem od czasu jego powrotu do oferty, sprzedano 85 tys. sztuk tego modelu.

W 2018 r. model Africa Twin, zarówno w wersji z manualną skrzynią biegów, jak i ze skrzynią dwusprzęgłową (DCT), otrzymał elektroniczną kontrolę przepustnicy (TBW) oraz 3 tryby jazdy i system kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC), a także układy dolotowy i wydechowy, dopracowane pod kątem reakcji i brzmienia silnika. Na tej samej platformie zbudowano również motocykl Africa Twin Adventure Sports – z tymi samymi aktualizacjami, ale z ulepszoną ochroną przed wiatrem i większym zasięgiem uzyskanym dzięki powiększeniu zbiornika paliwa, a także z zawieszeniem o większym skoku, dzięki czemu powstała odmiana motocykla lepiej dostosowana do długich wypraw.

Kolejnym kamieniem milowym w ewolucji modelu Africa Twin było wprowadzenie w modelu na rok 2020 silnika o większej pojemności – 1084 cm3, uzyskanej dzięki wydłużeniu skoku tłoków. Wszechstronność nowego CRF1100L Africa Twin Adventure Sports znacznie wzrosła, dzięki dodatkowej opcji elektronicznej regulacji zawieszenia Showa (Showa EERA(tm)).

Jednocześnie model CRF1100L Africa Twin kompleksowo odświeżono, nadając mu agresywny, kompaktowy, rajdowy styl oraz znacznie lepsze możliwości terenowe. Zgodnie z zasadami określonymi przed laty przy konstruowaniu pierwszego modelu Africa Twin, silnik – w znacząco lżejszym opakowaniu – dostarcza więcej mocy i momentu obrotowego. Motocykl na rok modelowy 2022 otrzymał udoskonalone ustawienia DCT, by uzyskać jeszcze płynniejsze prowadzenie na pierwszym i drugim biegu oraz standardowo montowany aluminiowy tylny bagażnik.

CRF1100L Africa Twin na rok modelowy 2024 wyznacza kolejny duży krok w ewolucji modelu, wchodząc do salonów z nowym sterowanym elektronicznie zawieszeniem (ES), wyższym momentem obrotowym silnika, dalszymi udoskonaleniami skrzyni DCT i bogatszym wyposażeniem, które zwiększą atrakcyjność i tak już niezwykle cenionego i popularnego motocykla.

Opis modelu

CRF1100L Africa Twin 2024 to motocykl zorientowany na podstawowe zdolności terenowe z wyglądem prawdziwej maszyny rajdowej, zdolny również dostarczać rajdowych wrażeń. W modelu na rok 2024 dostrojono dwucylindrowy silnik o układzie rzędowym i pojemności 1084 cm3, poprzez usprawnienie układu dolotowego, komory spalania i układu wydechowego, w celu uzyskania wyższego momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów oraz 7% wzrostu maksymalnego momentu obrotowego do 112 Nm, przy czym moc maksymalna pozostała na poziomie 75 kW.

Dostępne są dwie opcje: CRF1100L Africa Twin ze standardowym zawieszeniem Showa oraz CRF1100L Africa Twin ES z elektronicznie sterowanym zawieszeniem (Showa EERA(tm)). Showa EERA(tm) dobiera siłę tłumienia dobicia do każdych warunków jazdy, a także daje możliwość zmiany napięcia wstępnego tylnej sprężyny w ruchu. CRF1100L Africa Twin ES dysponuje również w standardzie gniazdem ładowania ACC i podgrzewanymi manetkami, podobnie jak siostrzana CRF1100L Africa Twin Adventure Sports.

Oba warianty Africa Twin współdzielą wytrzymałą stalową ramę, aluminiowy wahacz pochodzący z CRF450R, geometrię podwozia, skok zawieszenia i prześwit, które pozostają niezmienione. Nowym, ale ważnym dodatkiem w roczniku modelowym 2024 jest zastosowanie opon bezdętkowych, które umożliwiają łatwiejsze naprawy bez konieczności zdejmowania koła.

Ponadto, aby zwiększyć komfort jazdy na długich dystansach, do zmodernizowanej, zaprojektowanej w drapieżnym stylu owiewki zamontowano większą szybę z 5-stopniową regulacją, zapewniającą lepszą widoczność lub zwiększoną ochronę przed wiatrem, w zależności od preferowanego przez kierowcę konta ustawienia.

Sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU) pozwala kontrolować nie tylko 7-poziomowy system HSTC, ale także 3-poziomowy układ kontroli unoszenia przedniego koła, działanie ABS w czasie pokonywania zakrętów (z ustawieniem terenowym), układ kontroli podnoszenia tylnego koła i wykrywanie zakrętów przez przekładnię DCT. Dostępne są cztery domyślne tryby jazdy: URBAN (miasto), TOUR (turystyka), GRAVEL (szuter) i OFF-ROAD (teren).

Miejsce kierowcy, dostosowane do pełnej kontroli nad maszyną, charakteryzuje się wąskim siedzeniem i wysoko osadzoną kierownicą. Podwójne światła LED do jazdy dziennej (DRL) zapewniają wzorową widoczność na drodze i poprawiają bezpieczeństwo. Tempomat jest wyposażeniem standardowym.  6,5-calowy ekran dotykowy TFT z kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym (MID) oferuje głęboką interakcję z systemami zainstalowanymi w motocyklu, a także kontrolę nad Apple CarPlay(r), Android Auto(r) i łączność Bluetooth.

Kolorystyka

W roczniku modelowym 2024, CRF1100L Africa Twin będzie dostępny w trzech opcjach kolorystycznych, a wszystkie mają śmiałą grafikę „górską”:

  • Grand Prix Red
  • Matt Ballistic Black Metallic
  • Pearl Glare White Tricolour (dostępny tylko dla modelu CRF1100L Africa Twin ES)

Kluczowe elementy

Podwozie

  • Nowa opcjonalna elektroniczna regulacja charakterystyki zawieszenia Showa EERA(tm) (Showa Electronically Equipped Ride Adjustment) lub standardowe zawieszenie Showa
  • Lekka rama z przykręcaną aluminiową ramą pomocniczą, sztywny, lekki wahacz oparty na rozwiązaniu znanym z modelu CRF450R, poprawiające przyczepność i kontrolę
  • Sześcioosiowy moduł pomiarowy IMU Bosch; System ABS z funkcją pokonywania zakrętów umożliwiający pewne hamowanie, z ustawieniami do jazdy w terenie
  • Koła 21/18 cali z oponami bezdętkowymi

Nowością w modelu na rok 2024 jest opcjonalne zawieszenie Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA(tm)), z ustawieniami opracowanymi specjalnie dla CRF1100L Africa Twin ES. Układ sprawdzony w Africa Twin Adventure Sports i charakteryzujący się takim samym skokiem jak wersja standardowa (230 mm z przodu/220 mm z tyłu), automatycznie zapewnia optymalną siłę tłumienia w stosunku do prędkości dobicia.

Dostosowuje ono stopień tłumienia w oparciu o informacje z trzech źródeł: prędkości motocykla (z modułu ECU), pozycji i ułożenia motocykla (z bezwładnościowego modułu pomiaru IMU) oraz zachowania widelca (z czujnika skoku). Jednostka sterująca dostosowuje charakterystykę zawieszenia w ciągu zaledwie 15 milisekund (0,015 sekundy) od uzyskania kalkulacji.

Dzięki elastyczności systemu, regulację tłumienia można zaprogramować tak, by dobierać charakterystykę zawieszenia do zmieniającej się prędkości pojazdu, umożliwiając na przykład mocniejsze tłumienie przy wyższych prędkościach. Ponadto może ona adaptować się do określonych okoliczności, jak "przygotowanie" zawieszenia motocykla do lądowania po skoku lub zmniejszenie "nurkowania" podczas gwałtownego hamowania.

Mówiąc wprost, Showa EERA(tm) sprawia, że kierowca jednym dotknięciem ekranu może wybrać komfort jazdy przy niskich prędkościach, stabilność przy wysokich prędkościach, sportowe osiągi na asfalcie i dobrą responsywność w terenie.

Dostępnych jest pięć trybów pracy zawieszenia:

MID oznacza charakterystykę pośrednią między twardym i miękkim zawieszeniem, co ułatwia prowadzenie w szerokim zakresie sytuacji. Jest automatycznie wybierany w trybie jazdy miejskiej.

HARD to stabilność, responsywność i najmocniejsze tłumienie podczas jazdy z pasażerem i z pełnym obciążeniem. Jest automatycznie wybierany w trybie jazdy Tour.

SOFT oferuje komfortową, bezpieczną jazdę na kiepskich drogach, przy najniższej sile tłumienia. Jest on automatycznie wybierany w trybie jazdy Gravel (szuter).

OFF-ROAD zapewnia optymalne osiągi w terenie, stopniowo zwiększa siłę tłumienia przedniego widelca wraz ze wzrostem prędkości ruchu zawieszenia i wykorzystuje wyższe siły tłumienia tylnego amortyzatora. Jest automatycznie wybierany w trybie jazdy terenowej.

Opisane powyżej ustawienia zawieszenia są wybierane automatycznie w zależności od trybu jazdy, natomiast w trybie jazdy USER kierowca ma do dyspozycji precyzyjną 24-stopniową regulację napięcia wstępnego sprężyny, z przodu i z tyłu.

Dostępna jest również standardowa, w pełni regulowana konfiguracja Showa, gdzie odwrócony widelec przedni o średnicy 45 mm z kartridżem zapewnia dobre pochłanianie nierówności w terenie i poza nim dzięki długiemu skokowi i wewnętrznym ustawieniom tłumienia. Odlewane górne aluminiowe jarzmo i kute jarzmo dolne połączone są drążonym aluminiowym trzonem i łączą się z widelcem za pomocą dwóch śrub na górze i na dole. Tylny amortyzator Showa wyposażono w cylinder 46 mm i zewnętrzny zbiornik oleju, co pozwoliło uzyskać stabilną kontrolę tłumienia w ekstremalnych warunkach jazdy w terenie. Napięcie wstępne sprężyny można regulować za pomocą pokrętła na korpusie amortyzatora.

Równowaga pomiędzy wytrzymałością i sztywnością stalowej, częściowo podwójnej ramy kołyskowej zwiększa zdolności do jazdy w terenie, jednocześnie poprawiając wszechstronność i właściwości jezdne na asfalcie. Sztywność wokół główki ramy została zoptymalizowana, aby poprawić wyczucie przyczepności przedniego koła, główne belki są cienkie i proste, wyeliminowano też przednią poprzeczkę ramy. Prześwit wynosi 250 mm, rozstaw osi 1575 mm, kąt pochylenia główki ramy to 27,5°, wyprzedzenie – 113 mm. Masa motocykla z płynami wynosi 221 kg i 233 kg dla wersji ES (DCT 242 kg/244 kg).

Szerokość przykręcanej aluminiowej ramy pomocniczej CRF1100L Africa Twin wynosi 195 mm, co ma kluczowe znaczenie dla łatwiejszego kontaktu stóp kierowcy z podłożem. Lekki aluminiowy wahacz, oparty na projekcie wahacza stosowanego w wyczynowym modelu CRF450R, zapewnia maksymalną przyczepność tylnego koła i precyzyjniejsze wyczucie kontaktu koła z nawierzchnią. Wewnętrzne powierzchnie punktów obrotu wahaczy wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości (600 MPa), a łącząca je górna rura poprzeczna służy jako górne mocowanie amortyzatora za pośrednictwem przegubu kulowego, co wpłynęło na poprawę trakcji tylnego koła.

Wśród najważniejszych elementów, które miały doprowadzić do uzyskania jeszcze lepszych parametrów terenowych i drogowych Africa Twin, jest sześcioosiowa inercyjna jednostka pomiarowa Bosch MM7.10, umieszczona centralnie w motocyklu. Urządzenie to mierzy w czasie rzeczywistym kąty przechyłu bocznego, pochylenia przód-tył, kąt obrotu (znoszenia) oraz prędkość ich zmian. Wspomaga ono zarządzanie trakcją tylnego koła poprzez systemy TBW i HSTC, przyczepnością przedniego koła przy hamowaniu poprzez korektę działania ABS w zakrętach, unoszeniem przedniego koła z pomocą systemu Wheelie Control, a także dodaje kontrolę unoszenia tylnego koła. Jest również integralną cechą funkcjonowania zawieszenia EERATM.

IMU mierzy kąt pochylenia, opóźnienie (z pomocą czujników prędkości koła przedniego i tylnego), uwzględnia uślizg przedniego i tylnego koła, by precyzyjnie zarządzać ciśnieniem hamowania w systemie ABS. Jeśli system wykryje nagłe podniesienie tylnego koła, precyzyjnie kontroluje siłę hamowania, by zachować stabilność. Dostępne jest ustawienie terenowe ABS, a układ dla osi tylnej może zostać całkowicie wyłączony przed jazdą w terenie, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Kompaktowe, mocowane promieniowo, dwuczęściowe, czterotłokowe zaciski hamulcowe uzbrojone w spiekane klocki, współpracują z podwójnymi pływającymi tarczami “wave” o średnicy 310 mm. Tylna tarcza typu “wavy” o średnicy 256 mm ma specjalne otwory i kształt zapewniający optymalną kontrolę nad tylnym kołem.

Na 21-calowe przednie i 18-calowe tylne felgi szprychowe (ze stali nierdzewnej) założone są opony 90/90-21 i 150/70-18 - obecnie bezdętkowe, co pozwala na łatwiejsze naprawy bez konieczności zdejmowania koła. Metzler Karoo Street 90/90-21M/C 54H i 150/70-19-R18M/C 70H są zatwierdzone jako opony oryginalne OEM. Opony z blokowym bieżnikiem Michelin Anakee Wild 90/90-21M/C 54R TL i 150/70-18M/C 70R TL zostały również dopuszczone do montażu.

Silnik

  • Dwucylindrowy silnik o pojemności 1084 cm3 z maksymalnym momentem obrotowym 112 Nm (wyższy o 7% ), większą mocą i momentem obrotowym w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych
  • Stopień sprężania zwiększony do 10,5:1 oraz nowe parametry ECU, rozrządu zaworów, układu dolotowego i wydechowego
  • 8-zaworowa głowica Unicam, półsucha miska olejowa i sprzęgło antyhoppingowe

8-zaworowy dwucylindrowy rzędowy silnik o pojemności skokowej 1084 cm3 osiąga moc maksymalną 102 KM (75kW) przy 7500 obr/min, natomiast moment obrotowy wzrasta do 112 Nm przy 5500 obr./min (ze 105 Nm przy 6250 obr./min). Średnica cylindra i skok tłoka to 92 mm i 81,5 mm, a stopień sprężania wynosi teraz 10,5:1. (poprzednio 10,1:1). W porównaniu z poprzednim modelem to znaczny wzrost mocy - a przede wszystkim momentu obrotowego - w dolnym i środkowym zakresie obrotów.

Porównanie mocy i momentu obrotowego modelu Africa Twin CRF1100L

Kanały wlotowe do airboxa mają średnicę od 29 do 35 mm, dzięki czemu pozwalają na lepszy przepływ powietrza, natomiast dwa wewnętrzne kanały doprowadzające powietrze z airboxa wydłużono o dodatkowe 65 mm. Korpus przepustnicy ma średnicę 46 mm, a rozstaw cylindrów i ich średnice dobrano tak, by stworzyć gładki profil wlotu powietrza. Ustawienia elektronicznego modułu silnika ECU są nowe, a kąt pochylenia wtryskiwacza pozwala na dostarczanie strumienia paliwa z powietrzem bezpośrednio do komór spalania wyposażonych w dwie świece zapłonowe.

Układ rozrządu Hondy SOHC Unicam jest charakterystyczny dla modelu CRF450R w specyfikacji do wyścigów motocrossowych, a nisko osadzony wałek rozrządu przyczynia się do zwartej budowy głowicy cylindrów i całego zespołu silnikowego. Zawory wlotowe mają średnicę 10,1 mm, zawory wylotowe 9,3 mm. Synchronizacja pracy zaworów została zmieniona, aby dostosować fazy do nowej charakterystyki silnika. Aluminiowe tuleje cylindrowe służą redukcji masy, przesunięcie czopów korbowodowych o 270° i wynikające z tego nierównomierne odstępy między kolejnymi zapłonami paliwa nadają silnikowi pożądany, charakterystyczny "puls" i charakter pracy.

Skrzynię korbową podzielono poziomo, pompę wodną umieszczono w obudowie sprzęgła, a termostat zintegrowano z głowicą cylindrów. Wersje manualna i DCT silnika mają wspólne skrzynie korbowe, z niewielkimi różnicami zewnętrznymi, pompa wody i pompa oleju napędzane są przez wałki wyrównoważające silnika.

Miska olejowa ma półsuchą konstrukcję ze zbiornikiem oleju w dolnej części skrzyni korbowej. Umożliwia to obniżenie głębokości miski, ograniczając wysokość silnika. Pompa zasilana ciśnieniowo znajduje się w zbiorniku, z którego dostarcza olej, nie ma więc potrzeby stosowania ciśnieniowego kanału zasilającego. Siły bezwładności drugiego rzędu są neutralizowane wzajemnie ruchem posuwisto-zwrotnym tłoków, podczas gdy siły bezwładności pierwszego rzędu są redukowane przez zastosowanie dwóch wałków wyrównoważających.

Wykonane z aluminium, zabierak i tarcza dociskowa sprzęgła, wykorzystują krzywki „wspomagające”, aby ułatwić zmianę biegu na wyższy oraz krzywki „poślizgowe”, używane przy hamowaniu silnikiem i przy redukcji biegów. Sześciobiegowa przekładnia manualna korzysta z krzywkowego mechanizmu zmiany biegów o konstrukcji analogicznej, jak w modelu CRF450R, co zapewnia łatwość zmiany przełożeń.

Tłumik został zmodyfikowany wewnętrznie, aby spełniał lepiej swoją funkcję po zmianach wprowadzonych w układzie dolotowym i poprawiał właściwości jezdne. Lżejsza konstrukcja silnika i jego nowa struktura wewnętrzna, wpływają na lepsze osiągi jednostki i przyjemne pulsacyjne brzmienie wydechu przy niższych obrotach. Kolejną zmianą w modelu na rok 2024 jest dostrojenie dźwięku wysokich obrotów do bardziej "basowej" skali.

Systemy elektroniczne zarządzające podwoziem i silnikiem

  • Bardziej precyzyjnie działanie systemu HSTC w czasie jazdy terenowej dzięki sygnałom z modułu IMU
  • System kontroli unoszenia przedniego koła z 3 poziomami czułości, zasilany sygnałami z modułu IMU
  • Cztery tryby jazdy: URBAN (miasto), TOUR (turystyka), GRAVEL (szuter) i OFF-ROAD (teren)
  • Dwa tryby USER (użytkownik) pozwalające na pełną indywidualizację ustawień

Elektroniczne sterowanie przepustnicy (TBW) wraz z sześcioosiowym bezwładnościowym modułem pomiarowym (IMU)* to fundament wszystkich elektronicznych systemów motocykla. Układ elektroniczny – zmodernizowany dla modelu na rok 2024 – oferuje 4 poziomy mocy i 3 poziomy hamowania silnikiem. Nadal występuje siedem poziomów czułości systemu regulacji momentu obrotowego (HSTC), ale zakres interwencji zoptymalizowano i dostosowano do pracy z danymi wejściowymi przekazywanymi w czasie rzeczywistym przez IMU. Czułość poziomów interwencji zoptymalizowano, aby umożliwić kierowcy bardziej precyzyjny wybór stopnia uślizgu tylnej opony podczas jazdy w terenie. System HSTC można też całkowicie wyłączyć.

Kolejnym systemem jest kontrola unoszenia przedniego koła - Wheelie Control. Dzięki IMU, mierzącemu kąty i prędkości ich zmian oraz kontroli momentu obrotowego silnika za pomocą TBW, kierowca może wybierać pomiędzy 3 poziomami wejściowymi systemu Wheelie Control. Poziom 1 pozwala na zamierzone unoszenie koła, ale tłumi każdy jego nagły ruch. Poziom 3 całkowicie blokuje podniesienie przedniego koła, a poziom 2 oferuje działanie pośrednie między 1 i 3. Podobnie jak HSTC, kontrolę unoszenia przedniego koła można całkowicie wyłączyć.

Wprowadzono cztery domyślne ustawienia trybów jazdy: TOUR, URBAN, GRAVEL i OFF-ROAD, które obejmują większość warunków jazdy i sytuacji drogowych oraz dwa konfigurowalne ustawienia użytkownika USER. Nawet w domyślnych trybach jazdy można zmienić niektóre parametry: w systemie HSTC – między poziomami 1-7 (plus wyłączenie), w Wheelie Control – między poziomami 1-3 (plus wyłączenie) i w przekładni DCT, w trybie S, schemat zmiany biegów – między poziomami 1-3.

Tryb TOUR wykorzystuje najwyższy poziom mocy (1) do jazdy turystycznej z pasażerem i bagażami oraz hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.

Tryb URBAN dobrze sprawuje się w szerokim zakresie warunków jazdy i wykorzystuje moc na średnim poziomie (2), hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.

Tryb GRAVEL najbardziej łagodzi moc silnika (4) i hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny, kiedy pracuje w trybie terenowym, a działania ABS na tylne koło nie można wyłączyć.

Tryb OFF-ROAD wykorzystuje nieco więcej mocy silnika (3) i maksymalnie łagodzi hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny kiedy pracuje w trybie terenowym, ale możliwe jest wyłączenie działania ABS na tylne koło.

Tryby USER 1 i 2 dają kierowcy możliwość zestawienia dwóch różnych, spersonalizowanych ustawień, z wyborem poziomu mocy silnika 1-4, poziomu intensywności hamowania silnikiem 1-3, do tego wybór czułości HSTC, Wheelie Control, ABS (tryb drogowy/tryb terenowy). Tryb USER 1 na początku oferuje poziom 2 mocy silnika i poziom 2 hamowania silnikiem, tryb USER 2 fabrycznie ustawiony jest na poziom 4 mocy silnika i poziom 3 hamowania silnikiem.

Tabela trybów jazdy

Tryby jazdy

Moc

Hamowanie silnikiem

ABS

Przełącznik G

HSTC

Wheelie Control

TOUR

1

2

Szosa

Nie aktywne

Można dostosowaćń do preferencji kierowcy

0-7

Można dostosowaćń do preferencji kierowcy

0-3

URBAN

2

2

GRAVEL

4

3

Teren

OFF-ROAD

3

3

Aktywna

USER 1 & 2

1-4

1-3

Jeden z dwóch

Jeden z dwóch

Przekładnia dwusprzęgłowa DCT

  • „Łatwy i bezpośredni” system z błyskawiczną, płynną zmianą biegów, zarówno w trybie manualnym (MT), jak i w trybach automatycznych D oraz S
  • Nowa charakterystyka zapewniająca płynniejsze, bardziej naturalne odczucia podczas ruszania z miejsca i przy niskiej prędkości
  • Tryb pracy S (z 3 poziomami działania) pozwalający na zmiany biegów w górę i w dół przy wyższych obrotach niż tryb D, sprzyjając bardzo dynamicznej jeździe
  • Przełącznik G zapewniający lepsze wyczucie przyczepności w terenie
  • Czujnik kątowy, pozwalający dostosować mapę zmiany przełożeń do nachylenia drogi
  • IMU z funkcją wykrywania zakrętów w celu poprawy synchronizacji zmiany biegów

Honda sprzedała ponad 240 000 motocykli wyposażonych w DCT w całej Europie od czasu, gdy system ten po raz pierwszy pojawił się jako opcja w modelu VFR1200F w 2009 roku. O akceptacji rynku dla tej przekładni świadczy fakt, że aż 49% sprzedaży modelu CRF1100L Africa Twin w 2023 roku stanowiła wersja z DCT.

Dla CRF1100L Africa Twin na rok modelowy 2024, skrzynia DCT została dostrojona z myślą o uzyskaniu bardziej naturalnego, delikatnego wyczucia sprzęgła przy ruszaniu z miejsca oraz między pierwszym a drugim biegiem. Zostało to osiągnięte poprzez ulepszenie sterowania hydraulicznego, dzięki czemu reakcja sprzęgła jest bardziej płynna.

System został dostrojony, aby wykorzystywać podwyższony moment obrotowy silnika i wcześniej redukować bieg. Oprogramowanie przekładni DCT wykorzystuje również wykrywanie zakrętów. Gdy IMU rozpoznaje, że motocykl pochyla się na zakręcie, system subtelnie modyfikuje program zmiany biegów, aby uzyskać maksymalną naturalność zmiany przełożeń. Ta funkcja również została ulepszona w modelu na rok 2024.

DCT zapewnia stałą, błyskawiczną, płynną zmianę biegów i korzystanie z tej przekładni bardzo szybko staje się dla kierowcy zupełnie naturalne i oczywiste. Zastosowano w niej dwa sprzęgła: jedno dla rozruchu oraz 1, 3 i 5 biegu, drugie dla 2, 4 i 6 biegu, przy czym wałek główny jednego ze sprzęgieł jest umieszczony wewnątrz drugiego, co zapewnia bardzo zwartą budowę przekładni.

Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne. Gdy nastąpi zmiana biegów, system wstępnie wybierze następne docelowe przełożenie, używając sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Pierwsze sprzęgło jest następnie elektronicznie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło.

Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, a sama zmiana jest bardzo wygładzona.

Dodatkowe korzyści, to większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni, źle zmieniając biegi), wyeliminowanie możliwości „zduszenia” silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i zmniejszenie zmęczenia kierowcy. DCT pozwala też kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, pokonywaniu zakrętów i punktach hamowania.

Dostępne są trzy tryby pracy przekładni. Tryb MT zapewnia pełną manualną kontrolę, umożliwiając kierowcy ręczną zmianę biegów za pomocą przycisków sterujących umieszczonych na kierownicy. Tryb automatyczny D jest idealny do jazdy po mieście i na autostradzie, gdyż zapewnia największą oszczędność paliwa. Tryb automatyczny S oferuje trzy poziomy bardziej sportowej jazdy, jako że elektroniczny moduł sterujący pracą przekładni pozwala na zwiększenie obrotów silnika nieco wyżej przed zmianą biegu. W tym trybie przekładnia wcześniej redukuje biegi, umożliwiając bardziej skuteczne hamowanie silnikiem.

W trybach D lub S, przekładnia DCT oferuje możliwość natychmiastowej ręcznej interwencji, jeśli kierowca uzna to za potrzebne. Wystarczy wtedy dokonać zmiany biegu w górę lub w dół za pomocą przycisków umieszczonych po lewej stronie kierownicy.  Po takiej interwencji, po określonym czasie, DCT bezproblemowo powraca do trybu automatycznego i wznawia zmienianie biegów w zależności od położenia przepustnicy, prędkości pojazdu i załączonego biegu.

Przekładnia DCT zastosowana w CRF1100L Africa Twin jest również w pełni przygotowana do pracy w trudnych warunkach terenowych, o czym świadczy dodatkowy przełącznik G, dostępny na ekranie dotykowym TFT. Włączenie przełącznika „G” – podczas jazdy w jakimkolwiek trybie pracy DCT – poprawia wyczucie przyczepności oraz kontrolę nad motocyklem poprzez redukcję poślizgu sprzęgieł przy zmianie biegów. Kolejną funkcją przekładni DTC jest pomiar kąta nachylenia drogi, do którego dostosowywana jest mapa zmiany przełożeń, co zapewnia optymalne obroty przy zmianie biegów podczas podjeżdżania na wzniesienie i ułatwia utrzymanie pełnej kontroli nad motocyklem.

Wyposażenie i stylistyka

  • Większa szyba z 5-stopniową regulacją i górna owiewka zapewniające wyższy komfort na drodze
  • Africa Twin ES z podgrzewanymi manetkami i gniazdem ACC
  • Kompaktowy styl nadwozia, bardziej dostosowany do jazdy w terenie, z wąskim siedziskiem i wysoką kierownicą
  • 6,5-calowy ekran dotykowy TFT jako monitor informacyjny (MID), kompatybilny z Apple CarPlay(r) i Android Auto(r)
  • Łączność Bluetooth, podwójne światła LED do jazdy dziennej (DRL) i tempomat

Agresywna i zwarta. Dwa słowa, które podsumowują pełną napięcia sylwetkę CRF1100L Africa Twin. Wszystko ma uzasadnienie, a dzięki obu cechom maszyna lepiej sprawdza się w terenie. Model na rok 2024 zyskał nieco ostrzejsze linie, nową przednią owiewkę i nowe siedzenie. Ponadto wprowadzenie nowej szyby z 5-stopniową regulacją wysokości sprawia, że dłuższe przejazdy drogowe lub dojazdy do i z miasta są bardziej komfortowe.

CRF1100L Africa Twin ES otrzymuje dodatkowo podgrzewane manetki i gniazdo ładowania ACC w standardzie, co zwiększa walory praktyczne motocykla.

Podobnie jak poprzednio, poziom siedziska wynosi 850-870 mm, a wysoko ustawiona kierownica pozwala na pozycję jazdy gwarantującą widoczność i wygodną kontrolę, zarówno jeśli kierowca stoi, jak i siedzi. Część tylna motocykla jest smukła, a wąskie, starannie wyprofilowane siedzenie ułatwia dosięgnięcie do nawierzchni i przesuwanie się do przodu lub do tyłu. Poprawiający walory użytkowe,6 aluminiowy tylny bagażnik jest wyposażeniem standardowym.

Zbiornik paliwa o pojemności 18,8 l oferuje potencjalny zasięg przekraczający 380 km przy zużyciu paliwa w cyklu WMTC wynoszącym 4,9 l/100 km, zarówno w wersji z przekładnią manualną, jak i DCT.

Podwójne reflektory LED, umieszczone wysoko i wyposażone w światła do jazdy dziennej (DRL), automatycznie dostosowują się do jasności otoczenia i zapewniają dobrze widoczne światło w każdych warunkach. Osłony dłoni są wyposażeniem standardowym.

Pełnokolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT (MID) umożliwia kierowcy wygodną kontrolę nad wszystkimi systemami CRF1100L Africa Twin, włącznie z wyborem trybu jazdy, dostępnym w lewym górnym rogu ekranu. MID można również skonfigurować tak, aby wyświetlał różne poziomy informacji dotyczących wybranego trybu jazdy. Ekran jest łatwy w użyciu, nawet w rękawiczkach.

Ekran MID obsługuje również Apple CarPlay(r) i Android Auto(r), umożliwiając obsługę smartfona za pośrednictwem ekranu dotykowego. Można również korzystać z aplikacji nawigacyjnych, a za pomocą zestawu słuchawkowego Bluetooth, umieszczonego w kasku, można nawiązywać i odbierać połączenia. Smartfon można podłączyć do portu ładowania USB znajdującego się po prawej stronie ekranu MID. Opcjonalnie dostępna jest bezprzewodowa łączność Bluetooth z obsługą głosową, przy czym można również korzystać z przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy.

Przednie i tylne kierunkowskazy mają funkcję sygnału awaryjnego hamowania (ESS). Podczas nagłego hamowania z prędkości powyżej 50 km/h światła awaryjne migają, aby ostrzec innych użytkowników drogi o gwałtownym spadku prędkości. Światła awaryjne po nagłym hamowaniu są wyłączane bez korzystania z prostego timera, a zamiast tego, system porównuje różnicę prędkości kół przedniego oraz tylnego i oblicza, kiedy należy wyłączyć światła awaryjne w zależności od sytuacji. Funkcję automatycznego anulowania SSD można dezaktywować. Tempomat jest wyposażeniem standardowym, które szczególnie przyda się podczas dalekich podróży autostradami.

Zaawansowany, lekki i kompaktowy akumulator litowo-jonowy, będący obecnie na wyposażeniu standardowym, przyczynia się do centralizacji masy motocykla.

Akcesoria

  • Szeroka gama oryginalnych akcesoriów Hondy, gotowych do montażu – od naklejek na zbiornik po kompletne zestawy sakw i kufra górnego, idealnie pasujących do Africa Twin

  • Akcesoria oferowane zarówno osobno, jak i w pakietach

  • Pakiety Rally, Adventure, Urban i Travel umożliwiające personalizację

W przypadku motocykla takiego jak Africa Twin, który ma do pokonania wiele kilometrów, zarówno w terenie, jak i poza nim, akcesoria mają dla właściciela naprawdę duże znaczenie. Asortyment Hondy powiększa się z roku na rok, a każda część, bez względu na rozmiar, jest projektowana przez inżynierów działu badawczo-rozwojowego w Japonii i produkowana w centrach Hondy na całym świecie, zgodnie z najwyższymi standardami.

Każdy z łatwością dostosuje Africę Twin do swoich potrzeb, dzięki przemyślanym pakietom akcesoriów. Zestawy oparte na czterech różnych profilach zastosowań, dzięki pełnej kompatybilności, umożliwiają niezliczone warianty personalizacji z wykorzystaniem zarówno kompletnych pakietów, jak i pojedynczych elementów. Dzięki temu, każdy właściciel może zbudować motocykl Africa Twin idealnie dopasowany do swoich potrzeb.

Pakiet Rally

Zaprojektowany, aby zwiększyć odporność i sprawność terenową. Zestaw zawiera szerokie podnóżki Rally zapewniające lepsze podparcie i kontrolę nad maszyną oraz osłony silnika/kratę osłony chłodnicy, chroniące przed uszkodzeniami. W przypadku modelu Africa Twin z manualną skrzynią biegów, w zestawie otrzymujemy Quickshifter, natomiast wersja z DCT zyskuje dźwignię umożliwiającą zmianę biegów za pomocą stopy. Dopasowane kolorystycznie poszerzenia osłon dłoni zwiększają ochronę przed warunkami atmosferycznymi, a komplet naklejek na koła dodaje niepowtarzalny akcent kolorystyczny, uzupełniający ogólny wygląd.

Pakiet Adventure

Gotowy na długą drogę. Nowe boczne orurowanie ochronne wykonane jest ze stali nierdzewnej o grubości 25 mm i pokryte elektrolitycznie powłoką odporną na korozję i łatwą w czyszczeniu. Zestaw zawiera również podwójne światła przeciwmgielne umieszczone wyżej, w bardziej drapieżnej konfiguracji niż w poprzednich modelach. Torba na zbiornik o pojemności 4,5 l oferuje elastyczny i poręczny sposób na przechowywanie ekwipunku, a nowe boczne naklejki na zbiornik chronią lakier przed otarciami i zwiększają pewność kontaktu kolan z maszyną podczas jazdy w terenie.

Pakiet Urban

Dostępny w dwóch wariantach – plastikowym lub aluminiowym. W wersji plastikowej przeprojektowany wzór w paski uzupełnia 58-litrowy kufer górny (mieszczący 2 pełnowymiarowe kaski, dostarczany z mocowaniem bagażnika, oparciem dla pasażera i torbą wewnętrzną). Aluminiowy kufer górny o pojemności 42 l jest wyposażony we własne mocowanie i torbę wewnętrzną. Zestaw Urban zawiera również nowe, łatwe w montażu podgrzewane manetki i gniazdo ładowania ACC, które Africa Twin ES ma w standardzie. Dodatkowa podpórka centralna upraszcza serwisowanie tylnego koła/łańcucha.

Pakiert Travel

Podobnie jak Pakiet Urban, również Pakiert Travel jest dostępny w dwóch wariantach – plastikowym lub aluminiowym. Plastikowe sakwy o pojemności 40 l (lewa) i 30 l (prawa) – z nowo zaprojektowanymi paskami – są wyposażone w torby wewnętrzne w jednym rozmiarze. Aluminiowe kufry boczne o pojemności 37 l (lewy) i 33 l (prawy) są dostarczane w komplecie z elementami montażowymi i torbami wewnętrznymi, dopasowanymi rozmiarami. Przeprojektowane górne owiewki kierują przepływ powietrza wokół ramion i barków, a dolne, poprawiają komfort na wysokości nóg przy prędkościach autostradowych. Wygodne podnóżki pasażera stanowią dopełnienie całości pakietu.

Opcjonalne siedzenia

Opcjonalne komfortowe siedzenie ma o 8% większą powierzchnię w porównaniu do standardowego siedziska wcześniejszych modeli i wykorzystuje grubszą o 15 mm poduszkę z pianki uretanowej o zwiększonej gęstości, dzięki czemu zmniejsza poziom zmęczenia podczas jazdy na długich dystansach. Komfortowe siedzenie ma wysokość 865/885 mm i jest dostępne w 3 wersjach łączących kolory: Czarny/Czarny, Czerwony/Czarny i Niebieski/Czarny. Opcjonalne niskie siedzenie umożliwia obniżenie pozycji do 825/845 mm.

Ofertę uzupełniają 38-litrowy kufer górny, czarne, boczne gumowe naklejki na zbiornik i nasuwany na oryginalną rurę wydechową tłumik SC-Project, dostępny w 2 wersjach kolorystycznych:  Titanium Silver i Matt Black.

Dodatkowe wyposażenie

System ostrzegania o nagłym hamowaniu (ESS), 6-osiowy IMU, system kontroli momentu obrotowego (HSTC) i kontroli unoszenia przedniego koła