Nowe BMW R 1300 GS to szczytowe osiągnięcie serii GS. Zbudowany z niemiecką precyzją, obiecuje jeźdźcom niezrównane wrażenia z jazdy. Łącząc inżynierię nowej generacji, potężne możliwości na drodze i w terenie oraz najnowocześniejsze funkcje. Czy motocykl ten zapoczątkowuje nową erę przygód motocyklowych. Czy jesteś gotowy na największe emocje?
Spis treści
Sprawdź naszą opinię o BMW R1300 GS
Wprowadzenie
Nowe BMW R 1300 GS: "Next level GS" z nowym silnikiem typu bokser i nowym zawieszeniem, o znacznie zmniejszonej masie i zwiększonych możliwościach GS na wszystkich płaszczyznach.
“Dzięki nowemu BMW R 1300 GS po raz kolejny zaskoczymy konkurencję. Definiuje go jeszcze szerszy zakres, uprościliśmy go i zmniejszyliśmy jego masę, co w połączeniu z nowym wyposażeniem, pozwaliło pokazać jeszcze dobitniej prawdziwą istotę boksera GS. Dzięki nowemu silnikowi, doskonałemu prowadzeniu i imponującym właściwościom jezdnym, będzie wyznaczał tempo zarówno na drodze, jak i poza nią.”
Thilo Fuchs, Head of Water-cooled Boxer Models.
Przegląd modelu BMW 1300 GS
Nowe BMW R 1300 GS: "Next level GS" z nowym silnikiem typu bokser i nowym zawieszeniem, o znacznie zmniejszonej masie i zwiększonych możliwościach GS na wszystkich płaszczyznach.
BMW Motorrad ustanowiło nowy segment turystycznych enduro ponad cztery dekady temu modelem R 80 G/S. Od tego czasu BMW GS z silnikiem typu bokser jest niekwestionowanym liderem na tym polu. Aby zapewnić, że tak pozostanie w przyszłości, BMW Motorrad zdecydowało się na niemal całkowicie nową konstrukcję nowego R 1300 GS, z imponującą redukcją masy o 12 kg w porównaniu z poprzednim modelem.
Silnik R 1300 GS specyfikacja
Centralnym elementem jest ponownie legendarny dwucylindrowy silnik typu bokser. Jego nowa konstrukcja jest bardziej kompaktowa niż kiedykolwiek wcześniej dzięki skrzyni biegów umieszczonej pod silnikiem i nowemu układowi napędu wałka rozrządu. Silnik o pojemności 1 300 cm3 osiąga moc 107 kW (145 KM) przy 7 750 obr/min i maksymalny moment obrotowy 149 Nm przy 6 500 obr/min. To czyni go zdecydowanie najmocniejszym silnikiem typu bokser BMW, jaki kiedykolwiek był produkowany seryjnie.
Zawieszenie nowego GSa
W centrum nowego zawieszenia znajduje się wykonana ze stali rama główna, która oprócz tego, że jest znacznie zoptymalizowana pod względem przestrzeni montażowej, oferuje również wyższy poziom sztywności niż poprzedni model.
W przypadku tylnej ramy, poprzednia stalowa konstrukcja rurowa została zastąpiona odlewaną ciśnieniowo konstrukcją aluminiową. Nowa prowadnica przedniego koła EVO Telelever z elementem elastycznym oraz poprawiona prowadnica tylnego koła EVO Paralever zapewniają jeszcze większą precyzję kierowania i stabilność jazdy.
Zaawansowana regulacja zawieszenia
Nowe elektroniczne zawieszenie Dynamic Suspension Adjustment (DSA) jako wyposażenie opcjonalne, z dynamiczną adaptacją tłumienia odbicia, a także dobicia. Poprzednie elektroniczne zawieszenie Dynamic ESA Next Generation zapewniało wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy i radość z jazdy w zróżnicowanym terenie dzięki dynamicznej regulacji tłumienia i regulowanemu napięciu sprężyny z tyłu.
zobacz też nowe GSy F 900 i F900 ADV
Nowy elektroniczny system Dynamic Suspension Adjustment (DSA) idzie teraz o krok dalej, łącząc dynamiczną regulację przedniego i tylnego tłumienia z odpowiednią regulacją współczynnika sprężystości ("sztywności sprężyny") - w zależności od wybranego trybu jazdy, warunków jazdy i manewrów.
Automatyczna regulacja sprężyny zapewnia kompensację obciążenia. Zapewnia to jeszcze bardziej ekscytujące wrażenia z jazdy na każdej nawierzchni. W pojedynkę, w parze lub z doładowany bagażem - DSA zapewnia jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa, wydajności i komfortu jazdy.
W BMW R 1300 GS dostępne są nowe dwa elementy opcjonalnego wyposażenia: adaptacyjna kontrola wysokości motocykla i sportowe zawieszenie.
Dzięki adaptacyjnej kontroli wysokości motocykla, nowy R 1300 GS oferuje w pełni automatyczną regulację wysokości w zależności od warunków, zapewniając w ten sposób najwyższy możliwy komfort bez konieczności kompromisów w zakresie dynamiki jazdy i swobody prowadzenia.
Dzięki zwiększonemu o 20 mm skokowi sprężyn z przodu i z tyłu oraz opcjonalnemu, sportowemu zawieszeniu opracowanemu specjalnie dla GS, kierowcy terenowi będą szczególnie zadowoleni.
Tryby jazdy
Cztery tryby jazdy w standardzie. Tryb jazdy "Enduro" zapewnia lepsze wrażenia z jazdy w terenie. Nawet w standardowym wyposażeniu, nowy R 1300 GS ma teraz cztery zamiast trzech trybów jazdy, aby dostosować się do indywidualnych preferencji kierowcy. Tryby jazdy "Rain" i "Road" umożliwiają dostosowanie charakterystyki jazdy do większości warunków drogowych. Dzięki trybowi jazdy "Eco" możliwe jest osiągnięcie maksymalnego zasięgu na jednym zbiorniku paliwa, podczas gdy dodatkowy tryb jazdy "Enduro" zapewnia lepsze wrażenia z jazdy poza utartymi szlakami dzięki specjalnym ustawieniom do jazdy w terenie.
Oświetlenie i widoczność
Reflektory Matrix LED o innowacyjnym designie w standardzie, najnowocześniejsze światła LED z kierunkowskazami zintegrowanymi z osłonami dłoni i Headlight Pro jako wyposażenie opcjonalne.
BMW Motorrad jest uważane za pioniera par excellence, jeśli chodzi o bezpieczeństwo motocykli i związane z nim innowacje. W związku z tym nowy R 1300 GS oferuje w standardzie nowy, bardzo mały, w pełni diodowy reflektor z nowatorską, charakterystyczną ikoną świetlną. Oświetla on drogę z niespotykaną dotąd wyrazistością, zapewniając tym samym jeszcze lepszą percepcję w ruchu drogowym.
Zespół świateł składa się z dwóch modułów LED dla świateł mijania i drogowych oraz czterech dodatkowych modułów LED dla świateł do jazdy dziennej i świateł bocznych. Koncepcję oświetlenia nowego R 1300 GS uzupełniają najnowocześniejsze reflektory LED z nowo zaprojektowanymi kierunkowskazami LED - zintegrowanymi z ochraniaczami dłoni z przodu i zintegrowanymi funkcjonalnie z tyłu. Dzięki opcjonalnemu wyposażeniu "Headlight Pro", wiązka standardowego reflektora Full LED doświetla zakręt w zależności od pozycji na zakręcie. W ten sposób zakręt jest niemal w pełni oświetlony, ponieważ światło kieruje się tam, gdzie zmierza motocykl.
Funkcje wspomagające jazdę
Asystent jazdy z aktywnym tempomatem (ACC), ostrzeżeniem przed kolizją z przodu (FCW) i ostrzeżeniem o zmianie pasa ruchu (SWW) dla bezpiecznej i wygodnej jazdy motocyklem.
Nowe BMW R 1300 GS jest wyposażone w nową opcję asystenta jazdy, składającą się z elementów aktywnego tempomatu (ACC), ostrzeżenia przed kolizją z przodu (FCW) i ostrzeżenia o zmianie pasa ruchu (SWW)
Aktywny tempomat (ACC) ze zintegrowaną kontrolą odległości może być używany do ustawiania żądanej prędkości jazdy, a także odległości od poprzedzającego pojazdu.
Ostrzeganie przed kolizją z przodu (FCW) z interwencją hamulców ma na celu zapobieganie kolizjom i zmniejszenie ilości wypadków, podczas gdy ostrzeganie o zmianie pasa ruchu monitoruje pasy ruchu po lewej i prawej stronie i może pomóc w bezpiecznej zmianie pasa ruchu, jednocześnie wspomagając korzystanie z lusterek wstecznych.
Konstrukcja i warianty
Nowy R 1300 GS: dostępny będzie w następujących wariantach kolorystycznych:
- Triple Black,
- GS Trophy i
- Option 719 Tramuntana.
Nowy R 1300 GS charakteryzuje się całkowicie nową konstrukcją, która opiera się na tradycyjnej linii GS, a jednocześnie odzwierciedla ekstremalną kompaktowość i znaczną redukcję masy.
Dzięki nowemu aluminiowemu zbiornikowi paliwa, który ma znacznie bardziej płaską rampę niż w poprzednich modelach, flyline (jak to przetłumaczyć sic!) jest w dużej mierze odpowiedzialny za bardzo dynamiczny, lekki i przystępny wygląd nowego R 1300 GS. W tym przypadku możliwe było również dodanie bardzo sportowego i dynamicznego akcentu za pomocą ciągłej tekstury w środkowej pokrywie zbiornika paliwa.
Podstawowy wariant nowego BMW R 1300 GS doskonale uosabia to, czym zespół rozwojowy BMW Motorrad obdarzył legendę GS: kompaktowe rozmieszczenie komponentów, wysoka funkcjonalność wyposażenia - i wszystko skoncentrowane na tym, co najważniejsze.
W jasnobiałym jednolitym lakierze, w połączeniu z ostro zarysowanymi liniami i bardzo czystym wyglądem, nowy R 1300 GS ma muskularny wygląd i ucieleśnia motyw boksera GS w nieskazitelnym stylu.
TripleBlack to popularny od wielu lat wariant modelu boxer GS. W tej kolorystyce nowe BMW R 1300 GS ma męską postawę połączoną z ekskluzywnymi powierzchniami.
Podstawowe wykończenie Racingblue metallic nadaje ton wariantowi modelowemu GS Trophy. Dzięki czerwonym i białym taśmom i napisom w połączeniu z tylną ramą pokrytą białym metalicznym matowym lakierem, GS Trophy oznacza najwyższy poziom osiągów i sportową jazdę w terenie.
Nowy R 1300 GS pokazuje swoją ekskluzywną i technicznie wyrafinowaną stronę w wariancie modelowym Option 719 Tramuntana. Łączy on w sobie złote obręcze kół z poprzecznymi szprychami z wysokiej jakości lakierem w kolorze Aurelius Green metallic i wyrafinowanymi frezowanymi elementami aluminiowymi.
Najważniejsze cechy
Najważniejsze cechy nowego BMW R 1300 GS:
- Całkowicie nowo zaprojektowany silnik typu bokser z przekładnią montowaną od dołu i technologią BMW ShiftCam do zmiany faz rozrządu i skoku zaworów po stronie dolotowej.
- Najmocniejszy silnik typu bokser BMW w historii.
- Potężna reakcja w całym zakresie prędkości obrotowych silnika, wzorowe zużycie paliwa, poziomy emisji, płynność pracy i wyrafinowanie.
- Moc i moment obrotowy: 107 kW (145 KM) przy 7 750 obr/min i 149 Nm przy 6 500 obr/min.
- System czujników spalania zapewniający optymalne dopasowanie do warunków jazdy.
- Całkowicie przeprojektowane zawieszenie z ramą główną wykonaną ze stali i odlewaną ciśnieniowo aluminiową ramą tylną. Jeszcze większa precyzja kierowania i stabilność jazdy dzięki nowej dźwigni EVO Telelever z elementem elastycznym i zmienionej prowadnicy tylnego koła EVO Paralever.
- Redukcja masy o 12 kg w porównaniu z poprzednim modelem.
- BMW Motorrad Full Integral ABS Pro w standardzie.
- Cztery tryby jazdy w standardzie.
- Kontrola momentu obrotowego silnika (MSR), dynamiczne wspomaganie hamowania (DBC) i asystent ruszania z miejsca (HSC) w standardzie.
- Tryby jazdy Pro z dodatkowymi trybami jazdy jako wyposażenie opcjonalne.
- Dynamiczna kontrola trakcji DTC w standardzie.
- Elektroniczna dynamiczna regulacja zawieszenia (DSA) jako fabryczne wyposażenie opcjonalne, z dynamiczną regulacją tłumienia i współczynnika sprężystości, a także kompensacją obciążenia.
- Adaptacyjna kontrola wysokości i sportowe zawieszenie jako wyposażenie opcjonalne.
- Nowe matrycowe reflektory LED w standardzie.
- Reflektory Headlight Pro z adaptacyjnymi światłami doświetlającymi zakręty jako fabryczne wyposażenie opcjonalne.
- Ochraniacze dłoni ze zintegrowanymi kierunkowskazami w standardzie.
- Akumulator litowo-jonowy z Battery Guard (funkcja serwisowa za pośrednictwem aplikacji BMW Motorrad) w standardzie.
- Dynamiczny tempomat (DCC) z funkcją hamowania w standardzie.
- Asystent jazdy z aktywnym tempomatem (ACC),
- Ostrzeżenie przed kolizją z przodu (FCW) i ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu (SWW) dla bezpiecznej i wygodnej jazdy motocyklem jako wyposażenie opcjonalne.
- Kieszonka do ładowania smartfona ze zintegrowanym gniazdem USB i dodatkowym pokładowym gniazdem zasilania 12 V w standardzie.
- Podgrzewanie siedzenia kierowcy i pasażera jako wyposażenie opcjonalne.
- Podwyższenie kierownicy o maksymalnie 30 mm jako wyposażenie opcjonalne.
- Szeroka gama wariantów wysokości siedziska jako wyposażenie opcjonalne.
Łączność:
- wielofunkcyjny zestaw wskaźników z 6,5-calowym kolorowym ekranem TFT w standardzie.
- RDC, Keyless Ride, podgrzewane manetki w standardzie.
- Inteligentne połączenie alarmowe jako wyposażenie opcjonalne.
Zwiększony zakres standardowego wyposażenia w nowym BMW R 1300 GS w porównaniu do poprzedniego modelu:
- Podgrzewane manetki.
- Keyless Ride (blokada kierownicy, zapłonu i zbiornika paliwa).
- RDC.
- MSR.
- BMW Motorrad Full Integral ABS Pro.
- Tempomat DCC z funkcją hamowania.
- Akumulator rozruchowy LiO.
- Ochraniacze dłoni ze zintegrowanymi kierunkowskazami.