Rallycros na czym polega ten sport i jak zacząć

Rallycros na czym polega ten sport i jak zacząć
Rallycros na czym polega ten sport i jak zacząć
909 ocen

Rallycross to forma wyścigów samochodowych w stylu sprinterskim, odbywających się na torze wyścigowym o mieszanej nawierzchni — asfaltowej i szutrowej. Zawody można oglądać w całości z trybun, ponieważ odbywają się na krótkich torach. Kompaktowe samochody o wysokich osiągach, osiągające prędkości przekraczające 600 KM, najwyższe na świecie przyspieszenie, nawet większe niż Formuła 1. Rallycross co to? Rallycross jak zacząć?

Reklama

Logo autobaza

Sprawdź historię pojazdu

RallyCross co to?

RallyCross jest bardzo podobny do autocrossu prowadzonego na nieutwardzonej nawierzchni, zwykle na polu lub parkingu żwirowym. Podobnie jak autocross, RallyCross jest wyścigiem precyzyjnym, podczas którego kierowca ściga się z czasem, a nie z innym konkurentem. RallyCross nie wymaga nawigatora ani specjalnie przygotowanego pojazdu. Może być używany prawie każdy pojazd ze stałym dachem lub kabriolet z pałąkiem ochronnym.

Zawody RallyCross można obstawiać u bukmachera Superbet. Jest to topowy, legalny serwis w Polsce, który cieszy się pozytywnymi opiniami graczy. Jak zacząć obstawiać RallyCross w Superbet? Wystarczy zarejestrować konto i użyć superbet kod promocyjny. Aktywuje on pakiet powitalny dla nowych graczy! Następnie wpłać dowolny depozyt i ciesz się szeroką oferta zakładów przedmeczowych oraz na żywo

Historia RallyCross

Twórcą Rallycrossu był Robert Reed, który był producentem programu ITV World of Sport. Pierwsza impreza odbyła się na Lydden Hill (Dzisiaj World RX English Sleeve Circuit) 4 lutego 1967 roku i szybko stała się klasykiem w sobotnie popołudnie w Wielkiej Brytanii. Tak bardzo, że wkrótce ITV i BBC rozpowszechniły zdjęcia z Rallycrossu. Popularność tej spektakularnej metody szybko rozprzestrzeniła się wraz z obchodami pierwszej imprezy na kontynencie europejskim, która odbyła się w Elst (Holandia) w 1969 roku, a została rozszerzona wraz z debiutem Rallycrossu w Szwecji dwa lata później.

Różnice między rallycrossem, a autocrossem

Inną istotną różnicą między Autocrossem a RallyCrossem jest to, że w RallyCross końcowy wynik zawodnika jest sumą wszystkich przejazdów (w tym karnych), w przeciwieństwie do ich pojedynczego najlepszego czasu, jak w autocrossie. Tak więc uderzenie w pojedynczy pachołek podczas jednego przejazdu dodaje 2 sekundy kary do końcowego wyniku kierowcy. W rezultacie RallyCross nagradza bardziej spójne wyniki, a zawodnicy, którzy podczas każdego przejazdu idą na całość, narażają się na znaczne ryzyko poniesienia kar.

Nie oznacza to, że rallycross jest mniej ekscytujący niż autocross! W przeciwieństwie do autocrossu, gdzie jazda bokiem jest prawie zawsze wolniejsza, słabsza trakcja na trasie RallyCross pozwala (a nawet zachęca) konkurentów do pokonywania zakrętów.

Kategorie w RallyCross

Mistrzostwa Świata FIA mają swój największy reprezentant w kategorii Rallycross Supercars. Mistrzostwa Europy FIA mają tytuły podzielone według kierowców w następujących kategoriach: RX1, EuroRX3 i RX2e:

  • RX1: Jest to produkcja użytkowa dostosowana do najbardziej widowiskowych wyścigów z silnikami turbo, dwulitrowymi silnikami o mocy 600 KM i pozwalającymi na największe możliwe przyspieszenie 0-60 mph (100 km/h) w 1,9 sekundy (więcej niż Formuła 1).
  • EuroRX3: Pojazdy z napędem na przednie koła, które wykorzystują silniki o pojemności 1600 cm3,
  • RX2e: To pierwsze w historii elektryczne mistrzostwa rallycrossowe FIA i mają zelektryzować międzynarodowy krajobraz rallycrossowy, gdy dołączą do karty FIA World Rallycross Championship w 2021 roku.

Wyścigi RallyCross

Każda impreza składa się z kilku otwartych dla publiczności sesji treningowych, czterech biegów kwalifikacyjnych, dwóch półfinałów i finału. Istnieją cztery biegi kwalifikacyjne, w których w czterech wyścigach rywalizuje maksymalnie pięć samochodów. P1: Pozycje startowe wyścigów są określane przez losowanie. Q2: Kolejność startu zależy od czasu każdego kierowcy w Q1. Ten sam format jest używany do Q4. Wszystkie biegi kwalifikacyjne są mierzone czasowo, a najszybszy kierowca w każdej serii zostaje nagrodzony 50 punktami (drugi 45, trzeci 42, czwarty: 40, piąty, 39, 38 szósty i tak dalej). Po kwalifikacjach odbywa się klasyfikacja pośrednia na podstawie sumy punktów każdego pilota wytypowanego w czterech seriach.

Półfinały: dwa zestawy po sześć samochodów każdy. Trzy najlepsze z każdego zestawu kwalifikują się do finału. Półfinał rozgrywany jest na sześciu okrążeniach. W półfinale zdobyte punkty są ważne do klasyfikacji Mistrzostw Świata.

Finał: Sześciu najlepszych zawodników rywalizuje w wyścigu trwającym sześć okrążeń. Pierwsze trzy wchodzą na podium. Zwycięzca finału zostaje zwycięzcą całej imprezy. Pozostali kierowcy są klasyfikowani według punktów zdobytych w wyścigu.

RallyCross jak zacząć?

  • Prawo jazdy: Aby wziąć udział w zawodach RallyCross, potrzebujesz aktualnego prawa jazdy. Przydatna wskazówka – jeśli masz mniej niż 18 lat, rodzice mogą podpisać specjalne oświadczenie. Podpis musi być poświadczony notarialnie,
  • Pojazd w dobrym stanie technicznym: Chociaż RallyCross nie wymaga takiego samego wyposażenia ochronnego, jak tradycyjne samochody wyścigowe, Twój samochód musi być w wystarczająco dobrym stanie mechanicznym, aby mógł wziąć udział w zawodach. Zawieszenie nie może mieć luźnych ani zużytych części, akumulator musi być bezpiecznie zamocowany, opony nie mogą mieć kordów ani śladów metalu, hamulce i pasy bezpieczeństwa muszą działać prawidłowo, przednia szyba nie może być uszkodzona konstrukcyjnie i nie powinno być żadnych poważnych wycieków płynów. Przydatna wskazówka - kiedy dotrzesz na wydarzenie, inspektor techniczny upewni się, że Twój samochód jest gotowy do jazdy.
  • Kask: Podczas jazdy w wyścigu RallyCross będziesz potrzebować kasku, ale zwykle możesz użyć kasku wypożyczonego dostarczonego przez regionalnego gospodarza imprezy. Jeśli masz własny, pamiętaj, że musi spełniać określone wymagania bezpieczeństwa. Przydatna wskazówka – jeśli jest to zbyt mylące i nie masz pewności, czy Twój kask jest w porządku, czy nie, pokaż go inspektorowi technicznemu, który może sprawdzić, czy jego certyfikaty bezpieczeństwa spełniają wymagania.

Artykuł sponsorowany

Sprawdź też nasze testy motocykli

siedzę z tyłu na Hondzie CB500X

Honda CB500X mały motocykl wielka frajda z jazdy - najlepsza recenzja jaką znajdziesz

Honda ST 1300 na tle malowniczej drogi

Honda ST 1300: Dlaczego warto zainteresować się tym turystycznym motocyklem?

Benelli TRK702x - motocykl do budżetowej turystyki we włoskim stylu

Benelli TRK702x - budżetowa turystyka we włoskim stylu. Dokładny test motocykla, wady i zalety nowości od Benelli.

BMW G310R - idealny motocykl dla początkujących?

BMW G310R: Czy to najlepszy wybór dla początkujących motocyklistów?

BMW R1300GS

Nowe BMW R 1300 GS - nowa era boxera

BMW R nine T recenzja boksera w opcji 719

BMW R Nine T Opcja 719: Wibracje Klasycznej Sztuki Motocyklowej