Rallycros na czym polega ten sport i jak zacząć

Rallycros na czym polega ten sport i jak zacząć

Rallycross to forma wyścigów samochodowych w stylu sprinterskim, odbywających się na torze wyścigowym o mieszanej nawierzchni — asfaltowej i szutrowej. Zawody można oglądać w całości z trybun, ponieważ odbywają się na krótkich torach. Kompaktowe samochody o wysokich osiągach, osiągające prędkości przekraczające 600 KM, najwyższe na świecie przyspieszenie, nawet większe niż Formuła 1. Rallycross co to? Rallycross jak zacząć?

RallyCross co to?

RallyCross jest bardzo podobny do autocrossu prowadzonego na nieutwardzonej nawierzchni, zwykle na polu lub parkingu żwirowym. Podobnie jak autocross, RallyCross jest wyścigiem precyzyjnym, podczas którego kierowca ściga się z czasem, a nie z innym konkurentem. RallyCross nie wymaga nawigatora ani specjalnie przygotowanego pojazdu. Może być używany prawie każdy pojazd ze stałym dachem lub kabriolet z pałąkiem ochronnym.

Zawody RallyCross można obstawiać u bukmachera Superbet. Jest to topowy, legalny serwis w Polsce, który cieszy się pozytywnymi opiniami graczy. Jak zacząć obstawiać RallyCross w Superbet? Wystarczy zarejestrować konto i użyć superbet kod promocyjny. Aktywuje on pakiet powitalny dla nowych graczy! Następnie wpłać dowolny depozyt i ciesz się szeroką oferta zakładów przedmeczowych oraz na żywo

Historia RallyCross

Twórcą Rallycrossu był Robert Reed, który był producentem programu ITV World of Sport. Pierwsza impreza odbyła się na Lydden Hill (Dzisiaj World RX English Sleeve Circuit) 4 lutego 1967 roku i szybko stała się klasykiem w sobotnie popołudnie w Wielkiej Brytanii. Tak bardzo, że wkrótce ITV i BBC rozpowszechniły zdjęcia z Rallycrossu. Popularność tej spektakularnej metody szybko rozprzestrzeniła się wraz z obchodami pierwszej imprezy na kontynencie europejskim, która odbyła się w Elst (Holandia) w 1969 roku, a została rozszerzona wraz z debiutem Rallycrossu w Szwecji dwa lata później.

Różnice między rallycrossem, a autocrossem

Inną istotną różnicą między Autocrossem a RallyCrossem jest to, że w RallyCross końcowy wynik zawodnika jest sumą wszystkich przejazdów (w tym karnych), w przeciwieństwie do ich pojedynczego najlepszego czasu, jak w autocrossie. Tak więc uderzenie w pojedynczy pachołek podczas jednego przejazdu dodaje 2 sekundy kary do końcowego wyniku kierowcy. W rezultacie RallyCross nagradza bardziej spójne wyniki, a zawodnicy, którzy podczas każdego przejazdu idą na całość, narażają się na znaczne ryzyko poniesienia kar.

Nie oznacza to, że rallycross jest mniej ekscytujący niż autocross! W przeciwieństwie do autocrossu, gdzie jazda bokiem jest prawie zawsze wolniejsza, słabsza trakcja na trasie RallyCross pozwala (a nawet zachęca) konkurentów do pokonywania zakrętów.

Kategorie w RallyCross

Mistrzostwa Świata FIA mają swój największy reprezentant w kategorii Rallycross Supercars. Mistrzostwa Europy FIA mają tytuły podzielone według kierowców w następujących kategoriach: RX1, EuroRX3 i RX2e:

  • RX1: Jest to produkcja użytkowa dostosowana do najbardziej widowiskowych wyścigów z silnikami turbo, dwulitrowymi silnikami o mocy 600 KM i pozwalającymi na największe możliwe przyspieszenie 0-60 mph (100 km/h) w 1,9 sekundy (więcej niż Formuła 1).
  • EuroRX3: Pojazdy z napędem na przednie koła, które wykorzystują silniki o pojemności 1600 cm3,
  • RX2e: To pierwsze w historii elektryczne mistrzostwa rallycrossowe FIA i mają zelektryzować międzynarodowy krajobraz rallycrossowy, gdy dołączą do karty FIA World Rallycross Championship w 2021 roku.

Wyścigi RallyCross

Każda impreza składa się z kilku otwartych dla publiczności sesji treningowych, czterech biegów kwalifikacyjnych, dwóch półfinałów i finału. Istnieją cztery biegi kwalifikacyjne, w których w czterech wyścigach rywalizuje maksymalnie pięć samochodów. P1: Pozycje startowe wyścigów są określane przez losowanie. Q2: Kolejność startu zależy od czasu każdego kierowcy w Q1. Ten sam format jest używany do Q4. Wszystkie biegi kwalifikacyjne są mierzone czasowo, a najszybszy kierowca w każdej serii zostaje nagrodzony 50 punktami (drugi 45, trzeci 42, czwarty: 40, piąty, 39, 38 szósty i tak dalej). Po kwalifikacjach odbywa się klasyfikacja pośrednia na podstawie sumy punktów każdego pilota wytypowanego w czterech seriach.

Półfinały: dwa zestawy po sześć samochodów każdy. Trzy najlepsze z każdego zestawu kwalifikują się do finału. Półfinał rozgrywany jest na sześciu okrążeniach. W półfinale zdobyte punkty są ważne do klasyfikacji Mistrzostw Świata.

Finał: Sześciu najlepszych zawodników rywalizuje w wyścigu trwającym sześć okrążeń. Pierwsze trzy wchodzą na podium. Zwycięzca finału zostaje zwycięzcą całej imprezy. Pozostali kierowcy są klasyfikowani według punktów zdobytych w wyścigu.

RallyCross jak zacząć?

  • Prawo jazdy: Aby wziąć udział w zawodach RallyCross, potrzebujesz aktualnego prawa jazdy. Przydatna wskazówka – jeśli masz mniej niż 18 lat, rodzice mogą podpisać specjalne oświadczenie. Podpis musi być poświadczony notarialnie,
  • Pojazd w dobrym stanie technicznym: Chociaż RallyCross nie wymaga takiego samego wyposażenia ochronnego, jak tradycyjne samochody wyścigowe, Twój samochód musi być w wystarczająco dobrym stanie mechanicznym, aby mógł wziąć udział w zawodach. Zawieszenie nie może mieć luźnych ani zużytych części, akumulator musi być bezpiecznie zamocowany, opony nie mogą mieć kordów ani śladów metalu, hamulce i pasy bezpieczeństwa muszą działać prawidłowo, przednia szyba nie może być uszkodzona konstrukcyjnie i nie powinno być żadnych poważnych wycieków płynów. Przydatna wskazówka - kiedy dotrzesz na wydarzenie, inspektor techniczny upewni się, że Twój samochód jest gotowy do jazdy.
  • Kask: Podczas jazdy w wyścigu RallyCross będziesz potrzebować kasku, ale zwykle możesz użyć kasku wypożyczonego dostarczonego przez regionalnego gospodarza imprezy. Jeśli masz własny, pamiętaj, że musi spełniać określone wymagania bezpieczeństwa. Przydatna wskazówka – jeśli jest to zbyt mylące i nie masz pewności, czy Twój kask jest w porządku, czy nie, pokaż go inspektorowi technicznemu, który może sprawdzić, czy jego certyfikaty bezpieczeństwa spełniają wymagania.

Artykuł sponsorowany

Zamów artykuł

baner whitepress
baner linkhouse

Aktualności

Harley-Davidson obchodzi 120-lecie istnienia

Harley-Davidson obchodzi 120-lecie istnienia i obchody potrwają cały rok! Prezentacja motocykli Harley Davidson 2023

BMW R 1250 RT dla Polskiej policji

Największy zakup w historii polskiej Policji. Pół tysiąca motocykli BMW R 1250 RT pomoże funkcjonariuszom patrolować drogi.

rejestracje motocykli nowych podsumowanie 2022 roku

Jak naprawdę wygląda rynek jednośladów w Polsce podsumowanie 2022 r

Sprawdź też nasze testy motocykli

Lewa strona motocykla od przodu

Objeżdżamy Hondę Africa Twin Adventure Sports ES model 2022

Recenzja Yamahy XSR 125 w wersji Legacy

Motocykl Yamaha XSR 125 w wersji Legacy – piękna klasyka na kategorię B

Honda CMX Rebel 1100 DCT

Honda Rebel 1100 z DCT? Czy to udane połączenie klasyki z nowoczesnością sprawdzamy.

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

Nasza opinia o Harley-Davidson Nightster 975 - nowy Sportster w rodzinie

BMW R 18 B recenzja boksera motorrad

BMW R18 B nikt nie przejdzie obojętnie - recenzja baggera od Motorrad

BMW F 850 GS Triple Black

BMW F 850 GS - recenzja średniego z rodziny GSów za to najlepszego w offroad (opinia i dane techniczne)

Yamaha MT 125

Yamaha MT 125 - najlepszy motocykl na początek - cena, informacje i dane techniczne

Aprilia shiver 900 recenzja

Recenzja Aprilia Shiver 900, prawie litr, a mocy jednak nie tak dużo