
Typowa awaria skrzyni biegów
W trakcie naturalnej eksploatacji samochodu osobowego lub dostawczego trzeba liczyć się z koniecznością remontu silnika i skrzyni biegów. Problem ten dotyka coraz częściej samochodów z niskimi przebiegami jako skutek słabnącej jakości używanych przez producentów materiałów, gdzie dawniej jednym z najbardziej obiektywnych parametrów wykorzystywanych do określenia poziomu zużycia układu napędowego był przebieg pojazdu.
Nawet w przypadku regularnie serwisowanych samochodów nie można uniknąć naturalnej eksploatacji części mechanicznych skrzyni. Po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów niektóre części deformują się na skutek wycierania lub kruszenia innych komponentów skrzyni. Opiłki metalu lub ziarenka piasku pełnią tu funkcję przysłowiowej drążącej skałę kropli, ponieważ to właśnie ich obecność przyczynia się do szybszej eksploatacji skrzyni biegów.
Jakie jeszcze czynniki zwiększają ryzyko awarii skrzyni? Jak rozpoznać najbardziej powszechne rodzaje usterek? Na te pytania odpowiadamy w poniższym wpisie. Podpowiadamy też jak zoptymalizować koszty naprawy.
Jak zminimalizować ryzyko awarii skrzyni biegów?
Oszacowanie, ile kilometrów można przejechać bezawaryjnie na danej skrzyni biegów, nie należy do najłatwiejszych zadań. W przypadku nowych samochodów osobowych optymiści przyjmują, że jest to około 300 000 km, ale zdarzają się przypadki, że awaria następuje już po przejechaniu 30 – 50 tys. Km. W rzeczywistości więc trzeba uwzględnić jeszcze następujące czynniki:
- styl jazdy kierowcy (agresywne hamowanie i przyśpieszanie skraca żywotność skrzyni biegów),
- warunki drogowe (skrajne temperatury otoczenia w połączeniu z niskiej jakości drogami zmniejszają odporność skrzyni na błędy kierowcy),
- częstotliwość zmiany biegów (np. manualna skrzynia biegów w wiecznie zakorkowanym mieście wytrzyma krócej od automatu),
- regularność serwisowania (szczególnie wymiana oleju i płynów odpowiedzialnych za prawidłowe działanie układu napędowego co 60 – 100 tys. Km zgodnie z zaleceniami),
- jakość i rodzaj ogumienia (odpowiednio dobrane opony zwiększają przyczepność i ułatwiają szeroko pojęte manewrowanie, dbałość o zachowanie jednego typu bieżnika i równe jego zużycie w szczególności w autach z napędem na 4 koła),
- intensywność eksploatacji (pokonywanie dłuższych tras z większym obciążeniem, podobnie jak użytkowanie pojazdu 24/7, skraca żywotność manualnych i automatycznych skrzyń biegów).
Wspomniane wyżej elementy mogą przydać się także w trakcie negocjacji sprzedażowych, ponieważ stan skrzyni biegów to jedno z najczęściej pojawiających się pytań przy odsprzedaży używanego pojazdu.
Jak rozpoznać typowe objawy zwiastujące poważniejszą usterkę skrzyni?
Do najbardziej charakterystycznych objawów awarii skrzyni zaliczyć trzeba przede wszystkim nieprawidłowe działanie pedału sprzęgła oraz dźwigni zmiany biegów. Zbyt duży luz i samoczynnie odskakujący drążek to dosyć powszechne symptomy usterek w pojazdach z manualną skrzynią biegów. Niepokój kierowców powinny wzbudzić także niecodzienne dźwięki w postaci zgrzytów lub szumów. W obydwu przypadkach lepiej nie zwlekać z wizytą u mechanika, ponieważ zaniedbanie w tej kwestii może wiązać się z wyższymi kosztami naprawy.
Naprawa skrzyń biegów - Poznań
W przeciwieństwie do wielu mniejszych warsztatów lub samodzielnych mechaników, firma MSM Technic jest w stanie naprawić albo zregenerować skrzynie biegów w dowolnym samochodzie bez względu na rocznik, model czy wariant wyposażenia. W kwestii takiej jak naprawa skrzyń biegów Poznań to jedno z nielicznych miast w których skorzystać można z bezpłatnego transportu uszkodzonego samochodu auto-lawetą. Warto wspomnieć też, że wszystkie zregenerowane przez MSM Technic skrzynie biegów objęte są dwuletnią gwarancją bez limitu kilometrów.
Artykuł sponsorowany