motocykl-z-niemiec-jak kupić

Tanie motocykle z niemiec – co warto wiedzieć na temat zakupu motocykla w dobie pandemii

Kupno motocykla za granicą jest ciągle bardzo popularne, choć w 2020 r. sprowadzono o 8% mniej jednośladów niż w w 2019 r. Bez wątpienia wpływ miała na to pandemia, ponieważ wszystkie branże odczuły znaczące spadki. Utrudnienia w mobilności, lockdown, wszystko to wpłynęło na mniejsze zainteresowanie zakupem motocykli. Ciągle jednak to właśnie z Niemiec sprowadzamy ich najwięcej. Jak wyglądają wszystkie procedury i na co trzeba zwrócić uwagę w dobie pandemii?

Jak kupić motocykl z Niemiec?

Na co zwrócić uwagę przy zakupie motocykla z Niemiec i gdzie szukać ofert? Wbrew pozorom motocykli nie należy wybierać u handlarza. Jak wiadomo musi on na maszynie zarobić i zdarzają się sytuacje, że sprzedają motocykle turystyczne powypadkowe i odnowione. Laik często może nie zauważyć różnicy, bo jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Warto zatem poszukać oferty z ogłoszeniem na własną rękę. Sprzedawcy indywidualni są skłonni do negocjowania cen, gdy zależy im na sprzedaży motocykla. Ważny jest obszerny opis ilość zdjęć, a także przedstawione szczegóły bez koloryzowania. Istotne znaczenie przed zakupem ma możliwość jazdy próbnej. Obecnie może być to trudne do zrealizowania, wszak w Niemczech jest obecnie (listopad 2021) sporo zakażeń i władze zastanawiają się nad wprowadzeniem lockdownu. Jeśli zatem będzie Ci zależało na jeździe próbnej, to w takiej sytuacji będziesz musiał przeczekać ewentualne zamknięcie granic. Póki co restrykcje nie dotyczą osób zaszczepionych więc z wjazdem, jeśli masz Unijny Certyfikat COVID-19 nie będziesz mieć problemu. Obecnie możesz wjechać także gdy legitymujesz się aktualnym, negatywnym wynikiem testu na COVID. Po powrocie musisz też odbyć kwarantannę.

Sprawdź motocykl z Niemiec w bazie CEPIK

Zanim wyruszysz w drogę musisz sprawdzić koniecznie historię taniego motocykla z Niemiec, który chcesz zakupić. Jest to bardzo proste i możesz to zrobić za darmo w bazie CEPIK. Wystarczy, że odwiedzisz stronę: https://historiapojazdu.gov.pl/. Potrzebne będą Ci następujące informacje:

  • numer rejestracyjny;
  • numer VIN;
  • data pierwszej rejestracji.

Wszystkie powyższe dane powinieneś otrzymać od sprzedawcy, gdy jest uczciwy i nie ma nic do ukrycia. Jeśli stroni od tego, po prostu poszukaj innej oferty.

Sprawdź swój budżet i wybierz najlepszą opcję

Musisz koniecznie podliczyć wszystkie koszty, bo tanie motocykle z Niemiec możesz sprowadzić bez akcyzy i cła tylko pod warunkiem, że będzie on starszy niż 6 miesięcy i będzie miał przebieg przekraczający 6 tys. km. Do ceny motocykla musisz doliczyć koszty dojazdu, ewentualnych testów COVID, a także koszt transportu motocykla. Jeśli będziesz wracał na nim z Niemiec, to ten wydatek możesz odliczyć.

Dokładnie sprawdź motocykl i najlepiej obejrzyj go osobiście

Z jednośladów sprowadzanych z Niemiec ciągle największą popularnością cieszą się motocykleNiemcy to duży rynek wtórny motocykli i można znaleźć naprawdę różnorodne modele i popularne marki. Niezależnie od tego, na jaki motocykl się zdecydowałeś musisz go dokładnie obejrzeć. Niewielkie rysy mogą świadczyć o upadku z motocykla poprzedniego właściciela, którego przyczyną mogło być spadnięcie z podnóżka. Długa rysa wzdłuż motoru świadczy, że miało miejsce szorowanie bokiem po asfalcie. I to powinno wzbudzić niepokój, gdyż podczas takiego wypadku wiele elementów, niewidocznych na pierwszy rzut oka, mogło ulec uszkodzeniu. Przemalowanie można poznać po malowaniu innym niż to charakterystyczne dla danego modelu i rocznika. Można sprawdzić też lakier miernikiem grubości lakieru i wtedy wszystko może stać się jasne. I już będziesz wiedzieć, czy warto kupić taki motocykl z Niemiec. Jeśli pojazd jest nie w części, a w całości lakierowany, to trudno dowiedzieć się czegoś o jego przeszłości.

Nie zapomnij przeczytać również tekstu: >> top 3 portale z motocyklami z Niemiec <<

Motocykl oczywiście warto uruchomić. Zanim wybierzesz się do Niemiec dowiedz się, czy jazda próbna w ogóle będzie możliwa, ponieważ nie będzie możliwości jazdy, jeśli motocykl został wcześniej wyrejestrowany. Trzeba sprawdzić jaki rodzaj dymu wydobywa się z rury wydechowej, bo niebieski lub czarny może sugerować awarię. Obecnie trudno jest oszukać co do wieku pojazdu, w końcu wszystkie informacje są rejestrowane. Natomiast na pewno zużyte manetki, siedziska czy dźwignie sugerują, że masz do czynienia ze starszym modelem motocyklu.

Zweryfikuj dokumenty, czyli umowę kupna-sprzedaży

Umowa kupna-sprzedaży w przypadku motocykli z Niemiec powinna być sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach w języku niemieckim lub w wersji dwujęzycznej. Całą umowę trzeba dokładnie przeczytać i zwrócić uwagę na poprawność danych, to czy pojazd nie jest obciążony kredytem, czy informacje o wadach pojazdu. Gdy coś przeoczysz i zaznaczysz, że zapoznałeś się z informacjami, przepadnie rękojmia. Aby dokument był ważny musi być podpisany przez wszystkich właścicieli. Sprzedając powinien przekazać Ci dwa komplety kluczyków, dowód własności (Fahrzeubrief), dowód rejestracyjny (Fehrzeugschein),  Hu-Hauptuntersuchung, czyli potwierdzenie przeglądu stanu technicznego, książkę serwisową, kartę pojazdu, jeśli została wydana. Gdy motocykl był wcześniej sprowadzany sprzedający musi dołączyć dowód zakupu za granicą i dowód zapłaty podatków i ceł.

Jakich formalności musisz dopełnić w Niemczech przy zakupie motocyklu?

Wszystko zależy de facto od tego czy motocykl zabierasz do Polski na lawecie lub przyczepce, czy też wracasz nim do kraju. W pierwszym przypadku należy jedynie wyrejestrować pojazd. Z kolei gdy chcesz wracać motocyklem z Niemiec musisz wyrobić tymczasowy dowód rejestracyjny - wykupić tablice wywozowe, a także wykupić ubezpieczenie OC.

Jakich formalności musisz dopełnić w Polsce po sprowadzeniu motocykla z Niemiec?

Oczywiście musisz zarejestrować motocykl w Polsce. Najpierw musisz udać się do Urzędu Skarbowego i złożyc wniosek po deklarację zwolnienia z VAT. Wszystkie dokumenty musisz przetłumaczyć u tłumacza przysięgłego, co wyniesie ok. 200 zł. Kolejnym krokiem jest wykonanie obowiązkowego przeglądu motocyklu sprowadzonego z Niemiec. Jak w przypadku każdego pojazdu musisz udać się do Wydziału Komunikacji i wyrobić dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne i kartę pojazdu, a także wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Ile kosztuje sprowadzenie motocykla z Niemiec?

Motocykle i skutery to te jednoślady, które najczęściej sprowadzane są z Niemiec. Na podstawie raportu "Motocykle 2020" można dowiedzieć się, że koszt sprowadzenia wynosił średnio 686 zł.  Jeśli chodzi o Niemcy to koszt ten wyniósł średnio 553 zł. W ubiegłym roku z Niemiec sprowadzonych zostało 42,4% wszystkich maszyn. Nie trzeba płacić ceł ani akcyzy, a także VAT-u w przypadku sprowadzania używanych, tanich motocykli z Niemiec. Wszak dotyczy to wszystkich używanych modeli z Unii Europejskiej i krajów EFTA. Gdybyś jednak chciał pokusić się o zakup nowego motocykla z Niemiec lub młodszego niż 6 miesięcy bądź z przebiegiem mniejszym niż 6000 km, to musisz opłacić podatek VAT w wysokości 23%. W takim przypadku w urzędzie skarbowym musisz złożyć deklarację o podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu (VAT-10). Trzeba to zrobić w ciągu 14 dni od powstania obowiązku prawnego. Za nowy motocykl kupiony za granicą zapłacisz VAT na miejscu, a po opłaceniu podatku w Polsce możesz ubiegać się o zwrot tego zapłaconego za granicą.

Przypomnienie: co jest potrzebne do rejestracji motocyklu i jak załatwić wszystkie formalności w czasie pandemii?

Jeśli chcesz zarejestrować motocykl zakupiony w Niemczech, to musisz posiadać umowę-kupna sprzedaży lub fakturę VAT. Jeśli umowa została sporządzona w jednobrzmiącej formie w dwóch językach, czyli polskim i niemieckim, to nie musisz tego dokumentu oddawać do tłumaczenia przysięgłego. Jednak wszystkie niemieckie dokumenty motocykla muszą zostać przetłumaczone. Musisz też posiadać aktualne badania stanu technicznego motocykla.

W wydziale komunikacji potrzebne Ci będą:

  • dowód własności, czyli umowa kupna-sprzedaży;
  • wniosek o rejestrację;
  • dowód rejestracyjny pojazdu;
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (gdy motocykl przyjechał na lawecie);
  • dowód osobisty lub paszport do wglądu;
  • polisa OC (trzeba ją wykupić najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu);
  • potwierdzenie dokonania opłat;
  • potwierdzenie wyrejestrowania w Niemczech;
  • zagraniczne tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku;
  • pełnomocnictwo (jeśli załatwiasz sprawę rejestracji w czyimś imieniu).

W tym dniu otrzymasz tymczasowe (30 dniowe) pozwolenie na prowadzenie motocykla. Pamiętaj, że w związku z pandemią przed wizytą w urzędzie musisz zadzwonić i się umówić. Nie możesz przyjść bez wcześniejszego uzgodnienia, bo zostaniesz odesłany z kwitkiem.

Mamy dedykowany wpis poświęcony >> rejestracji motocykla <<

Na koniec podpowiemy, co warto kupić, czyli jakie tanie motocykle z Niemiec warto sprowadzić. Na pewno będzie to Triumph Bonneville za którego trzeba zapłacić od 1300 euro, czy Kawasaki W650, którego ceny zaczynają się od 3,5 tys. euro. Z tańszych modeli możesz wybrać Suzuki SV650, którego ceny zaczynają się od 1400 euro.

kupno motocykla
motocykl z niemiec
rejestracja motocykla