
SUZUKI HAYABUSA – TRZECIA ODSŁONA LEGENDY OFICJALNIE ZADEBIUTOWAŁA!
Zaprezentowana w 1999 roku pierwsza generacja Hayabusy zszokowała motocyklowy świat dostarczając zupełnie nowy poziom prędkości, mocy i osiągów. Z miejsca zyskała tytuł najszybszego motocykla na świecie i stała się początkiem kategorii ultrasportowych motocykli. Nawet mimo nałożonego przez samą branżę motocykli limitu prędkości maksymalnej, który zakończył wojnę o tytuł najszybszego, wyjątkowe osiągi Hayabusy na każdym polu, zwinność oraz nietuzinkowy wygląd, zapewniły jej pozycję numer jeden w tej kategorii przez ostatnie dwie dekady.
Pierwsza Hayabusa była czymś więcej niż tylko zbiorem części złożonym w jedną całość. Bogactwo mocy zapewnianej przez silnik pozwalało na dowolny dobór przełożenia skrzyni biegów, przy niemal każdej prędkości, co ostatecznie gwarantowało znacznie przyjemniejszą i łatwiejszą do kontrolowania jazdę. Aerodynamiczna sylwetka, która pozwoliła osiągnąć Hayabusie jeden z najniższych współczynników oporu powietrza, przyczyniła się nie tylko do poprawy prowadzenia, stabilności i komfortu jazdy, ale też zapewniła jej status ponadczasowej ikony. Sprzedaż pierwszej generacji przekroczyła 115 000 sztuk.
Całkowicie nowy model zaprezentowany w 2008 roku z nowymi funkcjami, większą pojemnością i zupełnie nowym śmiałym i niepowtarzalnym wyglądem zachował najważniejsze cechy oryginalnej Hayabusy. W 2013 roku nastąpiła kolejna poprawa osiągów – wprowadzone zostały lepsze przednie hamulce wyposażone w ABS. To pozwoliło sprzedać kolejne 74 100 sztuk drugiej generacji i osiągnąć łączną liczbę 189 100 sprzedanych sztuk modelu Hayabusa.
Od tego momentu zespół inżynierów Suzuki nieprzerwanie pracował nad niezliczonymi aspektami konstrukcji Hayabusy by stworzyć całkowicie nową generację, która przesunie granicę osiągów jeszcze dalej i stworzy w przyszłości nową generację kierowców Hayabusy. Trzecie wcielenie Hayabusy wprowadza najnowsze osiągnięcia technologii, żeby zapewnić jeszcze większą kontrolę i komfort, oraz pomóc motocyklistom zyskać całkowitą pewność siebie, aby mogli cieszyć się jazdą najlepszym motocyklem sportowym.
Po lewej: Nowa Hayabusa
W środku: Hayabusa drugiej generacji
Po prawej: Hayabusa pierwszej generacji[/caption]
Główne założenie Hayabusy brzmi:
“Maksymalnie Sportowa”
Hayabusa nowej generacji została stworzona nie tylko po to, by zapewnić jeszcze wyższy poziom równowagi pomiędzy osiągami, równocześnie spełniając wymogi surowych norm emisji spalin Euro 5, ale również by zdobyć serca zarówno oddanych wyznawców, jak i wszystkich tych, którzy spojrzą na olśniewające piękno jej jeszcze ostrzejszej, muskularnej i śmiałej stylistyki.
Od premiery pierwszej generacji w 1999 roku Hayabusa nieustannie dostarczała największą moc i moment obrotowy do 6000 obr./min., większą niż jakikolwiek inny motocykl sportowy. Nowa Hayabusa podtrzymuje tę tradycję, dostarczając jeszcze więcej mocy i oddając ją jeszcze płynniej w niskim i średnim zakresie obrotowym. To czyni ją jeszcze szybszą i łatwiejszą do kontrolowania w pełnym zakresie. Zawansowany zestaw najnowszej, inteligentnej elektroniki pozwala kierowcy wybrać jak motocykl będzie reagował na jego polecenia i jak będzie się spisywał w różnych sytuacjach. To pozwoli nawet mniej doświadczonym jeźdźcom nauczyć się jak najlepiej kontrolować to, co oferuje Hayabusa. Wśród systemów znajdują się również funkcje poprawiające ogólny komfort użytkowania, by przyjemność z jazdy oraz duma z posiadania Hayabusy były jeszcze większe.
Zespół pracujący nad rozwojem nowego modelu był w pełni zaangażowany, aby zachować wszystkie cechy Hayabusy, które sprawiły, że stała się legendą, jednocześnie skupiając się na stworzeniu zupełnie nowej generacji na przyszłość. Efekt wiernie oddaje zaangażowanie Suzuki w doskonałe rzemiosło i dopracowywanie najdrobniejszych szczegółów.
Zresztą zobaczcie sami:
Projekt stylistyczny
Głównym założeniem projektu stylistycznego nowej Hayabusy było stworzenie “wyrafinowanej bestii”. Celem było wizualne wyrażenie inteligencji ucieleśnionej przez nowoczesne systemy elektroniczne, które wzmacniają i poprawiają wrażenia z jazdy oraz połączenie ich ze śmiałą stylistyką. Efektem tych założeń jest stworzenie wspaniałej bestii, której sylwetka wyraża moc, osiągi, równowagę oraz niebywałą zręczność – wszystkie te cechy reprezentują hołd dla japońskiego sokoła wędrownego, z którym Hayabusa dzieli swą nazwę.
Cechy stylistyczne
- Na nową stylistykę składają się cechy nowoczesnego, zaawansowanego technicznie wyglądu, jednocześnie wiernie nawiązującego do aerodynamicznej sylwetki, z której zawsze znana była Hayabusa.
- Agresywna sylwetka wynikająca z wizualnego wrażenia skoncentrowania masy z przodu, wysokiego tyłu, nowej, odważnej sekcji tylnych świateł oraz utrzymanego w prostej linii układu wydechowego (kolektor i tłumik).
- Nowoczesny, wyjątkowy wygląd wyrażony w ostrych liniach oraz dopracowanych detalach, zawiłych kształtach powierzchni paneli bocznych, wyrazistej, atrakcyjnej stylistyce lusterek oraz nowych siedmioszprychowych kołach.
- Przednia część to zupełnie nowe oblicze wyrażone przez ostrzejszy i węższy reflektor oraz innowacyjne światła pozycyjne ze zintegrowanymi kierunkowskazami.
- Dopracowane w najdrobniejszych szczegółach malowanie (w trzech wersjach kolorystycznych), stwarzające wrażenie ogromnego potencjału Hayabusy. Unikalne motywy graficzne dla każdej z nich wykorzystują drugi kolor podkreślający wrażenie aerodynamicznej sylwetki. Chromowane dodatki w kształcie litery V na bocznych owiewkach wyrażające moc i prędkość, nowe logo wzmacniające wrażenie prędkości i wyrafinowania oraz inspirowane szponami sokoła wędrownego przetłoczenia w kształcie litery V przy kanałach dolotowych, na panelach pod zbiornikiem oraz na podnóżkach.
Zaawansowane systemy elektroniczne:
- Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) – System wspomagania jazdy
- Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) – Przełącznik trybu jazdy - oferujący wybór jednego z trzech fabrycznych lub trzech indywidualnie ustawianych trybów jazdy.
- Motion Track Traction Control System - System kontroli trakcji - (10 trybów + możliwość wyłączenia)
- Power Mode Selector - Przełącznik trybu mocy silnika - (3 tryby)
- Dwukierunkowy quickshifter (2 tryby pracy + możliwość wyłączenia)
- Anti-lift Control System - System przeciwdziałania podnoszenia przedniego koła - (10 trybów + możliwość wyłączenia)
- Engine Brake Control System - System kontroli hamowania silnikiem - (3 tryby + możliwość wyłączenia)
- Active Speed Limiter - Ogranicznik prędkości
- Launch Control System – Asystent startu (3 tryby)
- Emergency Stop Signal – Sygnalizacja hamowania awaryjnego
- Suzuki Easy Start System – System łatwego rozruchu
- Low RPM Assist – asystent ruszania
- Cruise Control System - Tempomat
- Combined Brake System – Kombinowany układ hamulcowy
- Motion Track Brake System – System kontroli hamowania
- Slope Dependent Control System – System kontrolowania jazdy po pochyłości
- Hill Hold Control System – Asystent ruszania pod górę
Wyposażenie elektryczne
- Nowoczesny zestaw wskaźników z poprawioną funkcjonalnością, wyposażony w nowy wyświetlacz TFT LCD umieszczony pomiędzy analogowym prędkościomierzem i obrotomierzem. Dzięki funkcji aktywnego wyświetlacza (Active Data Display) zapewnia wszystkie aktualne informacje na temat motocykla.
- Ustawione pionowo światła w systemie Multi-LED utrzymane w nowoczesnej, agresywnej stylistyce zapewniające cieszący oko wygląd.
- Po raz pierwszy w motocyklu Suzuki: zintegrowane z kierunkowskazami światła pozycyjne, okalające zewnętrzne krawędzie kanałów dolotowych SRAD.
- Poprowadzone poziomo połączone, tylne światła w systemie LED mocno akcentujące tylną sekcję motocykla.
- Ergonomiczne ułatwiające obsługę przełączniki na połówkach kierownicy.
Od premiery pierwszej generacji w 1999 roku Hayabusa nieustannie dostarczała największą moc i moment obrotowy do 6000 obr./min., większą niż jakikolwiek inny motocykl sportowy. Nowa Hayabusa podtrzymuje tę tradycję, dostarczając jeszcze więcej mocy i oddając ją jeszcze płynniej w niskim i średnim zakresie obrotowym. To czyni ją jeszcze szybszą i łatwiejszą do kontrolowania w pełnym zakresie.
Zawansowany zestaw najnowszej, inteligentnej elektroniki pozwala kierowcy wybrać jak motocykl będzie reagował na jego polecenia i jak będzie się spisywał w różnych sytuacjach. To pozwoli nawet mniej doświadczonym jeźdźcom nauczyć się jak najlepiej kontrolować to, co oferuje Hayabusa. Wśród systemów znajdują się również funkcje poprawiające ogólny komfort użytkowania, by przyjemność z jazdy oraz duma z posiadania Hayabusy były jeszcze większe.
Zespół pracujący nad rozwojem nowego modelu był w pełni zaangażowany, aby zachować wszystkie cechy Hayabusy, które sprawiły, że stała się legendą, jednocześnie skupiając się na stworzeniu zupełnie nowej generacji na przyszłość. Efekt wiernie oddaje zaangażowanie Suzuki w doskonałe rzemiosło i dopracowywanie najdrobniejszych szczegółów.
Ile kosztuje 3 generacja SUZUKI HAYABUSA?
Trzecia odsłona Hayabusy kosztuje 84 900 zł. Motocykl jest produkowany w japońskiej fabryce w Hamamatsu. Dostawy pierwszych egzemplarzy do salonów rozpoczną się na początku kwietnia tego roku.